عوامل کلیدی موفقیت در استقرار سیستم تولید کششی (مورد مطالعه: صنعت قطعه‌سازی خودرو ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

2 استادیار، دانشگاه تهران.

چکیده

برآورده‏سازی نیازمندی‌های مشتریان با حداقل هزینه به‌منظور بالا بردن ارزش از مهم‌ترین چالش‌های سازمان‌ها است، و سازمان‌ها به‏دنبال این هستند که با به‌کارگیری روش‌های مؤثر به این مهم دست یابند. یکی از روش‌های کارا در دنیا، استقرار تولید ناب و به‌طور خاص، دست‌یابی به "تولید به‌هنگام" ازطریق تولید کششی می‌باشد. لیکن اغلب سازمان‌ها در راه استقرار این سیستم دچار مشکل شده و به نتایج مورد انتظار دست نمی‏یابند. در این تحقیق، عوامل کلیدی مؤثر بر اجرای موفق سیستم تولید کششی بااستفاده از نظرات خبرگان در 17 عامل مؤثر دسته‌بندی و بر اساس شش خروجی مورد انتظار، ارزیابی و بااستفاده از تکنیک تاپسیس اولویت‌بندی شده است. همچنین یک مطالعة تطبیقی درخصوص پیامدهای حاصل از به‌کارگیری این عوامل کلیدی بر نتایج سیستم تولید کششی 10 پروژه‏ی اجرا شده در شرکت‌های قطعه‌ساز عضو زنجیرة تأمین ایران‌خودرو انجام و به‌صورت عملکردی، اندازه گیری و اولویت‌بندی شده است. نتایج بررسی حاکی از این است که مهم‌ترین عوامل مؤثر بر استقرار سیستم تولید کششی: حمایت و تعهد مدیریت، کار گروهی، تولید هموار، مدیریت جریان، بهبود مستمر و تدوین قواعد پیاده‌سازی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Key Success Factors in Implementing Pull Production (Case study: Automotive Parts Manufacturing Industry in Iran)

نویسندگان [English]

  • Mahdi Esmaeili 1
  • Ali Heidary 2
1 M.A in Management, Tehran University.
2 Assistant Professor, Tehran University.
چکیده [English]

Meeting customer requirements with minimum cost in order to increase the value is one of the main challenges of the organizations, and organizations are looking for effective methods to achieve this aim. One of the most effective methods in the world is the implementation of lean production and in particular to achieve "Just in time Production", through "Pull Production". However, most organizations have faced problems in the deployment of the system and the expected results are not achieved. In this Research the key factors affecting the successful implementation of pull production systems with experts are based on 17 factors and six outputs which are assessed and prioritized using the TOPSIS technique. Furthermore, a comparative study of the effects of key factors on the results of "Pull Production" system implemented 10 projects in the automotive parts manufacture members of the IRANKHODRO supply chain in which the performance is measured and prioritized. The results indicate that the most important Key success factors in implementing pull production system are as follows: protection and management commitment, teamwork, smooth production, process management, continuous improvement and planning rules.

کلیدواژه‌ها [English]

  • JIT
  • Pull System
  • Automotive Parts Manufacturing
  • Kanban
  • Topsis
1. مهربان ، رضا (1384)، تولید ناب، مشهد: انتشارات جهان فردا. مشهد.
2. بروان، جیمی و دیگران (1379)، سیستم‌های مدیریت تولید، ترجمة مهدی غضنفری و سروش ضغیری چاپ اول انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
3. اصغرپور، محمدجواد (1390)، تصمیم‌گیری چندمعیاره، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دهم.
4. Ziskovsky, Betty & Ziskovsky, Joe(2007),Doing More With Less – Going Lean in Education. Lean Education Enterprises, Inc., Shoreview, Minnesota.
5. Emiliani, Bob,(2005),Your Turn Getting Lean, EizEd, May/June 2005, Pages 56-59.
6. Sheridan, John H.(2000),Growing with Lean, Industry Weekly, October .
7. Womack, James P., Daniel T. Jones and Daniel Roos.(1990),The Machine That Changed the World: The Story of Lean Production, New York: Harper Perennial.
8. Hopp, Wallace j (2011),Supply Chain Science, McGraw-Hill,1st Edition.
9. McDonald,T.,Van Aken, E. & Butler,R.(2000),Integration of Simulation and Value Stream Mapping in Transformation to Lean Production, IIE Annual Conference.
10. Strozniak, Peter.(2001),Toyota Alters Face of Production. Industry Weekly, August 13.
11. Bruno, A. & Leidecker, J. (1984), Identifying and Using Critical Success Factors, In: Long Range Planning, Vol. 17, No.1, pp. 23-32.
12. Louis, Raymond S. (1997), Integrating Kanban With MRPII: New York, Productivity Press.
13. Brown, Karen L. & Inman, Anthony(1993), Relationship with Vendors Acritical Factor in JIT Implementation. The Journal of Business &Industrial Marketing, 8,1.
14. Chong, Hyonsong, White, Richard E. & Prybutok, Victor. (2001).Relationship among organizational support, JIT implementation, and performance,Industrial management & Data Systems, 101, 5/6.
15. Fukukawa, T& Hong. S.c.(1993),The determination of the optimum number of kanbans in a just-in-time production system,Computers and Industrial Engineering. 24,4 (1993) 551-559.
16. Chaharsooghi, S.K. & Sajedinejad, A(2010),Determination of the Number of Kanbans and Batch Sizes in a JIT Supply Chain System, Scientia Iranica.
17. Villeda,Dudek R. & Smith, L.M(1988),Increasing the production rate of a Just-In-Time production system with variable operation times, Int. J. Prod. Res., 26(11): 1749-1768.
18. Schroer, B.J., Black, J.T. & Zhang, S.X., (1984),Microcomputer analyzes 2-card Kanban system for Just-In-Time small batch manufacturing, Ind. Eng., 16(6): 5465.
19. Monden,Yasuhiro(1983),Toyota Production System,Practical Approach to Production Management, Industrial Engineering and Management Press, Norcross.
20. Gross,John M & McInnis, Kenneth R (2003), Kanban Made Simple: Demystifying and Applying Toyota's Legendary Manufacturing Process, AMACOM.
21. Spearman, M. L., D. L. Woodruff, & W. J. Hopp(1989), CONWIP: A Pull Alternative to Kanban, International Journal of Production Research 28(5): 879 894.
22. Jodlbauer, H., Huber, A.(2008),Service-level performance of MRP, kanban, CONWIP and DBR due to parameter stability and environmental robustness, International Journal of Production Research 46 (8), 2179–2195.
23. Bonvik, A.M., Couch, C.E.& Gershwin, S.B. (1997),Comparison of production-line control mechanisms,International Journal of Production Research 35 (3), 789–804.
24. Rockart, J. (1979),Chief Executives Define Their Own Information Needs. Harvard Business Review, March - April, pp. 81-92.
25. Pinto, J. & Slevin, D. (1987), Critical Factors in Successful Project Implementation, In IEEE Transactions on Engineering Management,Vol.34, No.1, pp. 22-27.
26. Gupta, Mahesh, Heather Holladay & Mahoney, Mark J. (2000),The human factor in JIT implementation:A Case Study of Ambrake Corporation, Production and Inventory Management Journal, 41,4.
27. Chong, Hyonsong, White, Richard E. & Prybutok, Victor. (2001),Relationship among organizational support JIT implementation and performance,Industrial management & Data Systems, 101, 5/6.
28. Louis, Raymond S (2006),Custom Kanban: Designing the System to Meet the Needs of Your Environment, Productivity Press.
29. Productivity Press Development Team(2002),Pull Production for the Shopfloor ,Productivity press, 1st Edition.
30. Lu. David J.& Nōritsu Kyōkai, Nihon (1989),Kanban: Just-in-Time at Toyota, Portland: Productivity Press Revised Edition.
31. Hopp, Wallace j & Spearman, Mark L (2004),To Pull or Not to Pull Manufacturing & Service Operations Management 6(2), pp. 133–148, ©2004 INFORMS.
32. Ohno,Taiichi (1998),Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production, Productivity,Inc ,1St Edition.
33. bizbodz, Disadvantages of Kanban, Available at:
34. http://www.bizbodz.com/Supply-Chain/kanban/Disadvantages-of-Kanban.asp, accessed (2012/07/08).
35. Anderson, David (2010),Kanban: Successful Evolutionary Change for Your Technology Business, Blue Hole Press.
36. Hopp,Wallace j & Spearman, Mark L (2011), Factory Physics, McGraw-Hill, Third Edition.
37. Askin, Ronald.G & Goldberg,Jeffrey.b(2001),Design and Analysis of Lean Production Systems,john Wiley & Sons,Inc.