ارائه مدل یکپارچه تدوین استراتژی تکنولوژی مبتنی بر رویکرد موقعیت‌یابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشگاه شریف.

2 استادیار، دانشگاه تهران.

3 استادیار،دانشگاه تهران.

چکیده

امروزه کسب‌و‌کار‌ها با فشردگی در شرایط رقابت و پیچیدگی‌های روزافزون در محیط خارجی رو‌به‌رو هستند. در چنین شرایطی، توسعه تکنولوژی برای رویارویی اثربخش با بی‌اعتمادی‌های محیطی، نیاز بنگاه‌ها به اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌های تکنولوژیک و تدوین استراتژی در این حوزه را به موضوعی حیاتی بدل کرده است. با بررسی ادبیات موضوعی مدیریت تکنولوژی درمی‌یابیم که پژوهشگران، مدل‌ها و چارچوب‌های گوناگونی برای تدوین استراتژی تکنولوژی ارائه کرده‌اند که نشان‌دهنده‌ی اهمیت این استراتژی وظیفه‌ای در افزایش رقابت‌پذیری بنگاه است. هر‌یک از این مدل‌ها از زاویه دیدی گوناگون، به استراتژی تکنولوژی پرداخته‌اند که نقاط قوت و چالش مختص به خود را دربردارند. نبود یک مدل جامع باعث می‌شود برنامه‌ریزان و مشاوران حوزه تکنولوژی تنها از مزایای مدل مورد استفاده بهره‌مند شوند و فرصت بهره‌برداری از نقاط قوت مدل‌های دیگر تدوین استراتژی تکنولوژی را از دست بدهند. در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق طراحی‌پژوهی، مدلی یکپارچه برای تدوین استراتژی تکنولوژی مبتنی بر رویکرد موقعیت‌یابی را ارائه می‌شود. در پایان مقاله، کاربرد مدل پیشنهادی تحقیق در یک شرکت ایرانی را که شرایط صنعت آن با رویکرد استراتژیک موقعیت‌یابی منطبق است، آزمایش می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Proposing an Integrated Technology Strategy Model Based on Positioning Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Arasti 1
  • Nima Mokhtarzade 2
  • Amir Khanlari 3
1 Associate professor, Sharif University.
2 Assistant Professor, University of Tehran.
3 Assistant professor, Tehran University.
چکیده [English]

Today, businesses encounter to intensified competition and increasing complexity in firm context.  In order to confront effectively with uncertainty caused by technology development, it is rather crucial to prioritize technology investments and technology strategies. There are considerable models and frameworks to formulate technology strategizing, which are designed and proposed with different consideration and viewpoints. Moreover, exploitation of each model or framework has its own advantages and challenges.
 
Consequently, the absence of an integrated model for technology strategizing causes that strategists and practitioners of firms cannot exploit the advantage of the other models. Based on positioning approach, the paper proposes an integrated model to formulate technology strategy. Finally the applicability of proposed model has been tested in an Iranian firm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology Strategy
  • Scenario Based Planning
  • Positioning Approach
  • Design Research Methodology