نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان.
2 استادیار، دانشگاه سمنان.
چکیده
امروزه موضوع مدیریت داراییهای نامشهود سازمان ازجمله دانش، بهعنوان بخشی از منابع حیاتی موردتوجه زیادی قرار گرفته است. فرآیندهای مدیریت دانش، فرآیندهای نظاممندی هستند که برای دستیابی، سازماندهی و ارتباط با دانش ضمنی و آشکار کارکنان بهکاربردهمیشوند؛ در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه یک مدل خبره- دیمتل فازی برای ارزیابی فرآیند مدیریت دانش در زنجیره تأمین «ایرانخودرو» است؛ بنابراین ابتدا با مروری بر مبانی نظری، مؤلفههای فرآیندهای مدیریت دانش و شاخصهای آنها استخراج شده و بااستفاده از تحلیل عاملی شاخصهای مؤثر حفظ شدند؛ سپس یک سیستم خبره فازی برای ارزیابی فرآیندهای مدیریت دانش ارائه شد. از روش دیمتل فازی نیز برای تعیین اهمیت هر یک از مؤلفهها و شاخصها استفاده شده است. دادههای پژوهش بر اساس آراء خبرگان در صنعت خودرو جمعآوری شد و قواعد استنتاج فازی برای ارزیابی سطح فرآیندهای مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای کسب، خلق، تولید دانش؛ سازماندهی، نگهداری، انبار؛ انتقال، اشتراک، توزیع؛ استفاده، کاربرد و نگهداری و ارزیابی و بازخورد بهعنوان متغیرهای ورودی استفاده شدند. نتایج نشان داد مؤلفههای کسب، خلق، تولید دانش و استفاده، کاربرد و نگهداری بیشترین اهمیت را در میان فرآیندهای مدیریت دانش داشته و بیشترین تأثیر را بر سطح عملکرد فرآیندهای مدیریت دانش میگذارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Intelligent Fuzzy Model to Evaluate Knowledge Management Processes in Supply Chain (Case: Iran- Khodro Company)
نویسندگان [English]
- Nahid Dorosrkar Ahmadi 1
- Mohesen Shafie Nikabadi 2
1 Ph.D Student, Semnan University.
2 Assistant Professor Semnan University.
چکیده [English]
The basic purpose of this study is presenting an intelligent fuzzy model to evaluate knowledge management processes in supply chain of Iran Khodro. In this paper, at the first, knowledge management processes and their indicators were detected by literature review and then by factor analysis. After that a fuzzy expert system were presented in order to evaluate knowledge management processes. DEMATEL technique was used to determine the importance of dimensions and their indicators. The results showed that acquisition creation and generate knowledge and use application and exploiting have been more important that the other dimensions and these two dimensions have maximum effect on knowledge management processes performance.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management Process
- Fuzzy Dematel
- Fuzzy Expert System
- Fuzzy Inference Rules