نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران.
2 کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
چکیده
پژوهش حاضرتصمیمهای قیمتگذاری و بازاریابی در یک زنجیرهتأمین دوسطحی، شامل یک تولیدکننده و دو خردهفروش رقیب را در نظر گرفته است؛ همچنین تأثیر مشارکت تولیدکننده در هزینههای تبلیغات محلی خردهفروشان بررسی شده است. از آنجاکه موضوع رقابت در زنجیرهتأمین مطرح است، برای حل مدل از ابزار «نظریه بازیها» استفاده شده است؛ بدین منظور تولیدکننده بهعنوان رهبر استکلبرگ عمل کرده و قیمت عمدهفروشی را برای خردهفروشان تعیین میکند. تابع تقاضا وابسته به قیمت و تبلیغات درنظر گرفته شده است. در این پژوهش مقادیر بهینه قیمت و هزینههای تبلیغات به نحوی تعیین میشود که سود کل حداکثر شود؛ در نهایت یک مثال عددی نیز ارائه شده است. بااستفاده از نتایج مثال عددی میتوان به این نتیجه رسید که مشارکت تولیدکننده در هزینههای تبلیغات محلی خردهفروشان سودمند بوده و موجب افزایش سود کل زنجیرهتأمین میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Optimizing the Selling Price and Advertising Cost in a Two Layers Supply ChainIncluding a Manufacturer and Two Retailers
نویسندگان [English]
- Ata Allah Taleizadeh 1
- Reyhaneh Mohammadi 2
1 Master Student, South Tehran Azad University.
2 Master Student, South Tehran Azad University.
چکیده [English]
In this research, marketing and pricing decisions of a two-level supply chain consisting of one manufacturer and two competing retailers have been considered.Theinfluences of manufacturer participation in local advertising costs of retailers have beenstudied. Since competition in the supply chain exists, the game theories are used to solve the model. For this purpose, manufacturer acts as Stackelberg leader who specifies wholesale prices for each retailer. Demand is dependent on the price and advertising. In this study, optimal pricing and advertising costs are determined such that maximizes the total profits. Finally, numerical examples are provided.By using the results of numerical example we can conclud that the manufacturerparticipationinlocaladvertising costs of retailers is effective and increases total profits of chain.
کلیدواژهها [English]
- Pricing
- Supply Chain
- Game Theory
- Cooperative Advertising