ساختاردهی سیستمی عوامل موثر بر چابکی فرایندهای کسب‌وکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

10.48308/jimp.2024.230191.1412

چکیده

هدف اصلی این مطالعه ساختاردهی سیستمی به مسئله‌ی چابکی در فرآیندهای کسب‌وکار می‌باشد که در شرایط پیچیده دارای کارایی لازم باشد و یکی از مهم‌ترین الزامات آن، استفاده از رویکردهای تحقیق‌درعملیات نرم در جهت ساختاردهی به مسئله است. تاکنون روش‌های معرفی شده در پیشینه برای دستیابی به چابکی مدیریت فرایندها، عموماً دارای بهینه‌سازی ناقص بوده و دلیل آن نگاه تک‌بعدی و نبود نگاه سیستمی برای شناسایی متغیرهای چابکی در مدیریت فرایندها می‌باشد. لذا در این مقاله سعی شده با بهره‌گیری از توانمندی‌های رویکرد تحقیق در عملیات نرم مسئله‌ی چابکی ساختاردهی شود. بدین‌منظور در ابتدا با استفاده از تکنیک فراترکیب و سپس با انجام مصاحبه با خبرگان به تعداد 18 نفر مولفه‌های اصلی احصا شدند. در ادامه با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری داده‌ها سطح‌بندی و با فرایند رتبه‌بندی تفسیری، اولویت‌بندی گردیدند. با‌توجه به‌نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش بر اساس ISM مولفه‌ی زیرساخت فناروی بعنوان یک توانمندساز مهم در نظر گرفته شد و با توجه به متغیرهای عملکردی مورد انتظار از پیاده‌سازی سیستم چابکی در مدیریت فرایندها، مولفه‌ی رهبری فرایندها بر اساس تمامی متغیرهای عملکردی مورد انتظار(به جز کسب مزیت رقابتی) بر توانمندساز زیرساخت فناوری تسلط دارد و بنابراین رهبری فرایندها به لحاظ رتبه‌بندی تفسیری، در اولویت اول قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Systemic structuring of factors affecting the agility of business processes

نویسندگان [English]

  • Sadegh Hasani Moghadam 1
  • Mohammad Mahdi mohtadi 2
  • Hosein Bazargani 2
  • Ali Taheri 2
  • Mohsen Miri 2
1 PhD candidate, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The main goal of this study is to structure a system to the problem of agility in business processes that has the necessary efficiency in complex conditions, and one of its most important requirements is to use research approaches in soft operations in order to structure the problem. . So far, the methods introduced in the past to achieve process management agility generally have incomplete optimization, and the reason for that is the one-dimensional view and the lack of a system view to identify agility variables in process management. Therefore, in this article, an attempt has been made to structure the problem of agility by using the capabilities of Soft Operations Research. For this purpose, the main components were counted first by using the metacomposition technique and then by conducting interviews with 18 experts. In the following, the data were leveled using interpretive structural modeling and prioritized with the process of interpretive ranking. According to the results obtained from the research based on ISM, the technological infrastructure component was considered as an important enabler and according to the performance variables expected from the implementation of the agile system in process management, the process leadership component was considered based on all performance variables. Expectation (except for obtaining a competitive advantage) dominates the technology infrastructure enabler, and therefore process leadership has been placed in the first priority in terms of interpretative ranking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Process Management
  • Agility
  • Soft Operations Research
  • Interpretive Structural Modeling
  • Interpretive Ranking Process