چارچوب یکپارچه ارزیابی عملکرد ناب ـ سبز برای زنجیره تأمین بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران

2 گروه مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران.

10.48308/jimp.2025.239410.1632

چکیده

مقدمه و هدف‌ها: امروزه زنجیره‌های تأمین بیمارستانی با چالش‌های فزاینده‌ای چون بهبود کیفیت، افزایش کارایی و کنترل هزینه‌ها، ضمن کاهش پیامدهای محیط‌زیستی منفی عملیات خود روبه‌رو هستند. این موضوع مدیران این زنجیره و پژوهشگران را به تمرکز هم‌زمان بر دو پارادایم ناب و سبز فرا خوانده است. در پاسخ به این نیاز، پژوهش حاضر کوشیده است تا با اتکا به ابزار کارت امتیازی متوازن، چارچوبی را برای ارزیابی عملکرد ناب و سبز در یکی از عمده‌ترین زنجیره‌های تأمین بیمارستانی ایران ارائه دهد.

روش‌ها: در این پژوهش، ابتدا فهرستی جامع مشتمل بر 44 معیار عملکرد ناب و سبز از پیشینه زنجیره‌های تأمین تولیدی و خدماتی استخراج شد. پس از پالایش این معیارها از منظر پنج اصل دردسترس بودن، مرتبط بودن، قابل‌اعتماد بودن، سهولت اندازه‌گیری و قابل‌درک بودن توسط تکنیک دلفی فازی، 33 معیار باقی ماند که ذیل پنج هدف راهبردی و در پنج بعد (اقتصادی، رضایت ذی‌نفعان، فرایندهای مراقبتی و درمانی، رشد و یادگیری، و محیط‌زیست) طبقه‌بندی شدند. در ادامه، برای تعیین درجه کلیدی بودن هدف‌ها و معیارهای احصاشده، و پی بردن به نقش هر کدام از آن‌ها در سامانه ارزیابی عملکرد ناب و سبز زنجیره تأمین موردمطالعه، از دیمتل فازی استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که هدف راهبردی «کسب سود منطقی و پایدار برای استمرار و توسعه خدمات» کلیدی‌ترین نقش، و هدف راهبردی «بهبود عملکرد محیط‌زیستی» کم‌ترین درجه کلیدی بودن را در شبکه هدف‌های راهبردی زنجیره تأمین موردمطالعه دارند. همچنین، «بهبود عملکرد سبز» و «اجرای فرایندهای مراقبتی و درمانی سریع، بهنگام، اثربخش، قابل‌اطمینان، کارا، به‌قیمت، استاندارد، ایمن و به دور از نقص و خطا» اهدافی با کارکرد علی؛ «کسب سود منطقی و پایدار برای استمرار و توسعه خدمات» و «افزایش رضایت بیمار و همراهان وی و داشتن کارکنانی راضی، وفادار و باثبات» اهدافی با کارکرد معلولی، و «توسعه سرمایه‌های انسانی و سازمانی» هدفی با کارکرد علی‌ـ‌معلولی محسوب می‌شوند. در بعد اقتصادی، «کارایی مدیریت» و «نسبت جاری» کلیدی‌ترین معیارها در تحقق هدف راهبردی «کسب سود منطقی و پایدار»؛ «میزان شکایات» و «رضایت کارکنان» کلیدی‌ترین معیارها در تحقق هدف راهبردی «افزایش رضایت بیمار و همراهان وی و داشتن کارکنانی راضی، وفادار و باثبات»؛ و «مدت اقامت بیمار» و «هزینه خدمات» کلیدی‌ترین معیارها برای اطمینان از تحقق هدف «اجرای فرایندهای مراقبتی و درمانی سریع، به‌هنگام، اثربخش، قابل‌اطمینان، کارا، به‌قیمت، استاندارد، ایمن و به دور از نقص و خطا» در زنجیره تأمین موردمطالعه محسوب می‌شوند. همچنین، یافته‌های پژوهش نشان داد که «آموزش» و «مشارکت مؤثر کارکنان» کلیدی‌ترین معیارها برای اطمینان از «توسعه سرمایه‌های انسانی و سازمانی» در زنجیره تأمین موردمطالعه محسوب می‌شوند. سرانجام، «بازیافت پسماند» و «میزان پسماند جامد تولیدی» کلیدی‌ترین معیارها برای رصد هدف «بهبود عملکرد محیط‌زیستی» در زنجیره تأمین موردمطالعه هستند.

نتیجه‌گیری: در حالی که پارادایم‌های ناب و سبز در تعامل با هم و مکمل یکدیگر هستند، بیشتر مطالعات اخیر هنگام طراحی چارچوب‌ها و سامانه‌های ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بیمارستان‌ها تنها بر یکی از این دو تفکر تمرکز داشته‌اند. ازاین‌رو، اصلی‌ترین جنبه نوآوری پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بیمارستانی با تمرکز هم‌زمان بر این دو پارادایم است. چارچوب پیشنهادی این پژوهش ضمن کمک به شناسایی انحرافات احتمالی در ناب و سبز بودن عملیات زنجیره تأمین بیمارستان، مبنایی را برای ارزیابی اقدامات و ابتکارات زنجیره برای کاهش اتلاف‌ها و بهبود عملکرد محیط‌زیستی در اختیار قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Integrated Lean-Green Performance Evaluation Framework for the Social Security Organization's Hospital Supply Chain

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Karimi 1
  • Amirali Foukerdi 2
1 Department of Management, University of Qom, Qom, Iran
2 Department of Management, University of Qom, Qom, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Improving quality, increasing efficiency, and controlling costs while reducing the negative environmental consequences of hospital supply chain (HSC) operations have called for both managers and researchers to pay attention to both lean and green paradigms simultaneously. In response to this need, the present study aims to provide a framework for evaluating lean and green performance in one of the major hospital supply chains in Iran, using the balanced scorecard tool.

Methods: First, a comprehensive list of 44 lean and green performance criteria was extracted from the history of manufacturing and service supply chains. These criteria were then refined using the fuzzy Delphi technique, based on the five principles of accessibility, relevance, reliability, ease of measurement, and comprehensibility. This process resulted in 33 criteria, which were classified under six strategic objectives across five dimensions: economic, stakeholder satisfaction, care and treatment processes, growth and learning, and environment. Next, fuzzy DEMATEL was employed to determine the key degree of the identified goals and criteria, and to understand the role of each in the lean and green performance evaluation system of the HSC.

Results and Discussion: The results indicate that the strategic goal of "earning a reasonable and sustainable profit for the continuity and development of services" plays the most critical role. In contrast, the strategic goal of "improving environmental performance" has the least critical role in the network of strategic goals within the supply chain under study. Additionally, "improving green performance" and "implementing care and treatment processes that are fast, timely, effective, reliable, efficient, cost-effective, standardized, safe, and free from defects and errors" are goals with a causal function. "Earning a reasonable and sustainable profit for the continuity and development of services" and "increasing the satisfaction of the patient and their companions, and having satisfied, loyal, and stable employees" are goals with a causal function. "Developing human and organizational capital" is a goal with a causal relationship. In the economic dimension, "management efficiency" and "current ratio" are the most critical criteria for achieving the strategic goal of "earning a reasonable and sustainable profit." The "complaint rate" and "employee satisfaction" are the most critical criteria for achieving the strategic goal of "increasing patient and companion satisfaction and having satisfied, loyal, and stable employees." "Patient length of stay" and "cost of services" are the most critical criteria for achieving the goal of "implementing care and treatment processes that are fast, timely, effective, reliable, efficient, affordable, standardized, safe, and free from defects and errors" within the supply chain under study. Furthermore, the research findings indicate that "training" and "effective employee participation" are the most critical criteria for ensuring the "development of human and organizational capital" within the supply chain under study. Lastly, "waste recycling" and "amount of solid waste generated" are the most critical criteria for monitoring the goal of "improving environmental performance" within the supply chain under study.

Conclusions: While most recent studies have focused on either the lean or green paradigms when designing frameworks and systems for assessing healthcare supply chain performance, the main innovation of the present study lies in designing a framework that integrates both concepts simultaneously. The proposed framework of this study helps to identify potential deviations in the lean and green aspects of operations in the HSC and provides a basis for evaluating chain actions and initiatives to reduce waste and improve environmental performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fuzzy DEMATEL
  • Green
  • Hospital Supply Chain
  • Lean
  • Performance Evaluation