مدلسازی استوار مبتنی بر سناریو برای زنجیره تأمین سبز- تاب‌آور با در نظر گرفتن تأمین‌کننده پشتیبان و مکان‌یابی و تخصیص هاب (مطالعه موردی: صنعت خودرو)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

2 گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسللمی واحد سنندج

10.48308/jimp.2025.236774.1577

چکیده

نست که با توجه به معیارهای ارزیابی بهترین نتیجه را به دست می‌آورد. نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که پیکربندی شبکه پیا بسیار برجسته است و اختلال در آنها سبب تغییر در راهبردهای شبکه می‌شود. مدل پیشنهادی ما می‌تواند شرکت ایران خودرو را در جهت دستیابی به برخی اهداف از قبیل عرضه به موقع محصولات منطبق با نیاز مشتری، استفاده بهینه از منابع، کاهش هزینه‌ها و افزایش تاب‌آوری کمک نماید



مقدمه و اهداف. اجرای الزامات زیست محیطی، کاهش هزینه‌های لجستیکی، انتخاب تأمین‌کنندگان پایدار و مدیریت اختلالات برای حفظ تداوم کسب و کار مسائل مهمی در مدیریت زنجیره تأمین هستند. همه صنایع به ویژه صنعت خودرو باید برای تداوم حیات و رشد، برنامه‌ریزی‌های دقیق و کاربردی را در زنجیره‌های تأمین انجام دهند تا بتوانند سودآوری و رضایت مشتریان را به دست آورند. در این راستا، مطالعه حاضر یک مدل بهینه‌سازی چندهدفه استوار مبتنی بر سناریو را برای طراحی یک شبکه زنجیره تأمین سبز و تاب‌آور چند محصولی، چند دوره‌ای، چند مواد اولیه و چند سطحی با عدم قطعیت در عرضه و تقاضا ارائه می‌کند.

روش‌ها. مسائل مکان‌یابی و تخصیص هاب و سبز بودن تأمین‌کنندگان اصلی و پشتیبان در طراحی شبکه در نظر گرفته شدند. همچنین کاهش هزینه‌ها، برآوردن معیارهای محیط زیست و افزایش تاب‌آوری در اهداف و محدودیت‌های شبکه گنجانده شده است. برای مقابله با عدم قطعیت‌های عرضه و تقاضا، از رویکرد بهینه ‌سازی استوار مبتنی بر سناریو استفاده شد. به منظور حل مسئله چندهدفه از رویکردهای محدودیت اپسیلون تقویت‌شده، NSGAII و MOPSO استفاده گردید.

یافته ‌ها. نتایج نشان می‌دهد که NSGAII الگوریتمی است که با توجه به معیارهای ارزیابی بهترین نتیجه را به دست می‌آورد. نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که پیکربندی شبکه پیشنهادی می‌تواند به تقاضای مشتریان خود به شیوه‌ای سبز و تاب‌آور پاسخ دهد. یک مطالعه موردی در صنعت خودرو ارائه گردید تا مشخص شود چگونه مدل پیشنهادی می‌تواند نیازهای واقعی را پاسخ دهد. در نهایت، تحلیل حساسیت بر اساس چندین پارامتر با اهمیت انجام شد و پیش‌بینی نتایج تشریح گردید.

نتیجه‌گیری. بر اساس یافته‌های ما، اهمیت ظرفیت تأمین‌کنندگان و هاب‌ها بسیار برجسته است و اختلال در آنها سبب تغییر در راهبردهای شبکه می‌شود. مدل پیشنهادی ما می‌تواند شرکت ایران خودرو را در جهت دستیابی به برخی اهداف از قبیل عرضه به موقع محصولات منطبق با نیاز مشتری، استفاده بهینه از منابع، کاهش هزینه‌ها و افزایش تاب‌آوری کمک نماید



مقدمه و اهداف. اجرای الزامات زیست محیطی، کاهش هزینه‌های لجستیکی، انتخاب تأمین‌کنندگان پایدار و مدیریت اختلالات برای حفظ تداوم کسب و کار مسائل مهمی در مدیریت زنجیره تأمین هستند. همه صنایع به ویژه صنعت خودرو باید برای تداوم حیات و رشد، برنامه‌ریزی‌های دقیق و کاربردی را در زنجیره‌های تأمین انجام دهند تا بتوانند سودآوری و رضایت مشتریان را به دست آورند. در این راستا، مطالعه حاضر یک مدل بهینه‌سازی چندهدفه استوار مبتنی بر سناریو را برای طراحی یک شبکه زنجیره تأمین سبز و تاب‌آور چند محصولی، چند دوره‌ای، چند مواد اولیه و چند سطحی با عدم قطعیت در عرضه و تقاضا ارائه می‌کند.

روش‌ها. مسائل مکان‌یابی و تخصیص هاب و سبز بودن تأمین‌کنندگان اصلی و پشتیبان در طراحی شبکه در نظر گرفته شدند. همچنین کاهش هزینه‌ها، برآوردن معیارهای محیط زیست و افزایش تاب‌آوری در اهداف و محدودیت‌های شبکه گنجانده شده است. برای مقابله با عدم قطعیت‌های عرضه و تقاضا، از رویکرد بهینه ‌سازی استوار مبتنی بر سناریو استفاده شد. به منظور حل مسئله چندهدفه از رویکردهای محدودیت اپسیلون تقویت‌شده، NSGAII و MOPSO استفاده گردید.

یافته ‌ها. نتایج نشان می‌دهد که NSGAII الگوریتمی است که با توجه به معیارهای ارزیابی بهترین نتیجه را به دست می‌آورد. نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که پیکربندی شبکه پیشنهادی می‌تواند به تقاضای مشتریان خود به شیوه‌ای سبز و تاب‌آور پاسخ دهد. یک مطالعه موردی در صنعت خودرو ارائه گردید تا مشخص شود چگونه مدل پیشنهادی می‌تواند نیازهای واقعی را پاسخ دهد. در نهایت، تحلیل حساسیت بر اساس چندین پارامتر با اهمیت انجام شد و پیش‌بینی نتایج تشریح گردید.

ن

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Robust scenario-based modeling for green-resilient supply chain considering supporting supplier and hub location and allocation (case study: automotive industry)

نویسندگان [English]

  • Salahuddin Ghasimi 1
  • Nasir Ahmadpoor 2
1 Department of Industrial Engineering, Islamic Azad University, Sanandaj branch
2 Department of Industrial Management, Islamic Azad University, Sanandaj branch
چکیده [English]

Introduction and objectives. Implementing environmental requirements, reducing logistics costs, selecting sustainable suppliers and managing related disruptions to maintain business continuity are important issues for supply chain management. All industries, especially the automobile industry, must carry out detailed and practical planning in the supply chains for the continuation of life and growth in order to achieve profitability and customer satisfaction.

Methods. The issues of location and allocation of hubs and the greenness of the main and supporting suppliers were considered in the network design. Efforts have also been made to reduce costs, meet environmental standards, and increase resilience in the goals and limitations of the network. To deal with uncertainties, the scenario-based robust optimization approach was used in the mathematical model. In order to solve the multi-objective problem, the enhanced epsilon constraint approaches, NSGAII and MOPSO were used.

Findings. The results show that NSGAII is the algorithm that achieves the best results according to the evaluation criteria. The calculation results show that the proposed network configuration can respond to the demand of its customers in a green and resilient way.

conclusion Based on our findings, the importance of the capacity of suppliers and hubs is very prominent and their disruption causes changes in network strategies. Our proposed model can help Iran Khodro to achieve some goals, such as timely supply of products that meet customer needs, optimal use of resources, cost reduction, and increased flexibility.ntroduction and objectives. Implementing environmental requirements, reducing logistics costs, selecting sustainable suppliers and managing related disruptions to maintain business continuity are important issues for supply chain management. All industries, especially the automobile industry, must carry out detailed and practical planning in the supply chains for the continuation of life and growth in order to achieve profitability and customer satisfaction.

Methods. The issues of location and allocation of hubs and the greenness of the main and supporting suppliers were considered in the network design. Efforts have also been made to reduce costs, meet environmental standards, and increase resilience in the goals and limitations of the network. To deal with uncertainties, the scenario-based robust optimization approach was used in the mathematical model. In order to solve the multi-objective problem, the enhanced epsilon constraint approaches, NSGAII and MOPSO were used.

Findings. The results show that NSGAII is the algorithm that achieves the best results according to the evaluation criteria. The calculation results show that the proposed network configuration can respond to the demand of its customers in a green and resilient way.

conclusion Based on our findings, the importance of the capacity of suppliers and hubs is very prominent and their disruption causes changes in network strategies. Our proposed model can help Iran Khodro to achieve some goals, such as timely supply of products that meet customer needs, optimal use of resources, cost reduction, and increased flexibility.ntroduction and objectives. Implementing environmental requirements, reducing logistics costs, selecting sustainable suppliers and managing related disruptions to maintain business continuity are important issues for supply chain management. All industries, especially the automobile industry, must carry out detailed and practical planning in the supply chains for the continuation of life and growth in order to achieve profitability and customer satisfaction.

Methods. The issues of location and allocation of hubs and the greenness of the main and supporting suppliers were considered in the network design. Efforts have also been made to reduce costs, meet environmental standards, and increase resilience in the goals and limitations of the network. To deal with uncertainties, the scenario-based robust optimization approach was used in the mathematical model. In order to solve the multi-objective problem, the enhanced epsilon constraint approaches, NSGAII and MOPSO were used.

Findings. The results show that NSGAII is the algorithm that achieves the best results according to the evaluation criteria. The calculation results show thpliers and hubs is very prominent and their disruption causes chad hubs is very prominent and their disruption causes changes in network strategies. Our proposed model can help Iran Khodro to achieve some goals, such as timely supply of products that meet customer needs, optimal use of resources, cost reduction, and increased flexibility.

Methods. The issues of location and allocation of hubs and the greenness of the main and supporting

F

کلیدواژه‌ها [English]

  • green supply chain
  • resilient supply chain
  • supporting supplier
  • Hub location and allocation
  • Multi-objective optimization