طراحی یک الگوی مفهومی بر اساس شاخص های اکتشافی هوشمندی و زیست محیطی و پیاده سازی آن برای ارزیابی بنادر در یایی و کشتیرانی کشور با رویکرد تحلیل تماتیک و استنتاج فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

2 دکتری مدیریت صنعتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

10.48308/jimp.2025.235991.1561

چکیده

چکیده: صنایع کشتیرانی در بنادر به عنوان یکی از صنایع مادرو راهبردی همواره در طول تاریخ ﻧقشﻣﻬﻤﯽ را در مدیریت یهینه کسب و کار ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ کشور دارا و همچنین براﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮر نیز ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار می باشند اﻣﺮوزه ترانزیت ﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮی ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﺎﻻ و از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎدى، اﻧﻘﻼﺑﻰ در روشﻫﺎى ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﮐﺎﻻ اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ[9] . اﯾﻦ ﻣﺰاﯾﺎ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺣﻤﻞهای کلان و پر حجم ﭼﺸﻤﮕﯿﺮﺗﺮ اﺳﺖ. از اﻣﺘﯿﺎزات دﯾﮕﺮ ترانزیت ﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮی، ﻣﻰﺗﻮان آن را ﺑﺎ ﻫﺮ ﯾﮏ از وﺳﺎﺋﻂ ﻧﻘﻠﯿﻪ اﻋﻢ از ﮐﺸﺘﯽ، ﮐﺎﻣﯿﻮن ﯾﺎ راه آﻫﻦ و ﺣﺘﻰ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ایجاد ﻧﻤﻮد[13]. درﺣﻤﻞ ﺑﺎر ﺑﻪ ﻃﺮﯾﻖ ﺳﻨﺘﯽ، ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ ﺑﻪ دﻓﻌﺎت دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻰ ﺷﻮد و در ﻫﺮ ﯾﮏ از اﯾﻦ ﻣﺮاﺣﻞ اﻣﮑﺎن ﻣﻌﻄﻠﻰ و ﺗﺄﺧﯿﺮ و ﺧﺴﺎرت اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ درﺣﻤﻞ ﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮی اﯾﻦ ﻋﻮارض ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻘﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻧﺎﭼﯿﺰ اﺳﺖ. اﻣﺮوزه ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درﯾﺎﯾﯽ ﮔﺮاﯾﺶ زﯾﺎدی ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺣﻤﻞ ﮐﺎﻻ ﺑﺎﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن می‌دهد[5]. بنابراین وﺿﻌﯿﺖ آﯾﻨﺪه ﺑﻨﺎدر ﻣﯽ ﺗﻮاند در اﻟﮕﻮﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺳﺎزی ﻣﺤﺼﻮﻻت، ﺗﺨﺼﺺﮔﺮاﯾﯽ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﯾﺰی و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻓﻨﺎوری نوین، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ، ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽﺳﺎزی ﺑﺮ ﺑﻨﺎدر و ﺗﻐﯿﯿﺮﻫﺎی ﻓﻨﺎوری را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐرد. به همین دلیل ﺑﻨﺎدر ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻮدﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز و ﺗﻘﺎﺿﺎ‌ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﻬﺖ از دﺳﺖ ﻧﺪادن ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﺪﻣﺎت ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻄﻠﻮب و ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ اراﯾﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺧﻮد، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ پیش‌بینی وﺿﻌﯿﺖ ﺳﺎﯾﺰ ﮐﺸﺘﯽ ﻫﺎ، ﺳﻄﺢ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی و دﯾﮕﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. در ﺣﻮزه ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻋﻤﺪه ای در ﻓﻨﺎوری ﮐﺸﺘﯿﺮاﻧﯽ رخ داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﯿﺎز ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻨﺪر را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار داده اﻧﺪ و روﻧﺪ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات در آﯾﻨﺪه ﺑﯿﺶ از اﯾﻦ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓﻨﺎوری و ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﻨﺪر اﺛﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ، در ﺗﻤﺎم ﺑﻨﺎدر ﯾﮏ ﻓﺸﺎر داﺋﻤﯽ ﺑﺮای اﻓﺰاﯾﺶ ﻇﺮﻓﯿﺖ آﻧﻬﺎ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ در اﻏﻠﺐ ﻣﻮارد اﯾﻦ ﺑﻬﺒﻮد ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﺑﻬﺮه‌وری ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از این رو پیرو موارد مطرح شده در بالا، برای ارتقا صنعت بنادر و کشتیرانی، در این مقاله ابتدا شاخص های اصلی ارزیابی بنادر سبز و هوشمند از طریق مطالعه کتابخانه ای شناسایی و سپس با استفاده از رویکرد سیستم تحلیل تماتیک مصاحبه انجام می گیرد و بعد از آن الگوی مفهومی پژوهش ترسیم شد. سپس تک تک شاخص ها در الگوی ترسیمی و مفهومی پژوهش با استفاده از استنتاج فازی در نرم افزار متلب مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت همه شاخص های برگرفته شده در قالب یک شابلون در نرم افزار متلب تعبیه و ارزیابی می شود که بواسطه آن می توان شاخص‌های هوشمندی و زیست ‌محیطی را در بنادر کشور به منظور ارزیابی برای اولین بار از آن استفاده نمود. در همین راستا بر روی بندر انزلی که یکی از بنادر مهم کشور است به عنوان یک نمونه واقعی پیاده‌سازی و نتیجه‌گیری خواهد شد.





کلید واژه ها: استنتاج فازی، بنادر ترانزیتی، تحلیل تماتیک، عامل های هوشمندی بنادر، عامل سبز بودن

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a conceptual pattern and implementation for the country ports based on intelligent and environmental components via thematic analysis approach and fuzzy inference system (FIS)

نویسندگان [English]

  • Aryan Setareh Tabrizi 1
  • Aryan Setareh Tabrizi 2
1 Azad Islamic University ,Qazvin faculty
2 Qazvin Islamic Azad University
چکیده [English]

Designing a conceptual model based on intelligence and environmental exploratory indicators and its implementation for evaluating the country's ports and shipping with thematic analysis approach and FIS fuzzy inference

Abstract

Since ports managed an important type of transportation throughout history, as a result, they had an impact on the local economy of a country or a coastal city. Nowadays, container transit has been able to create a revolution in the methods of carrying and transporting goods for the ease of carrying and transporting, as well as protecting goods, and on the other hand, from an economic point of view [9]. These advantages are especially noticeable in large and bulky shipments. Among other benefits of container transit, it can be created with any means of transportation, such as ships, trucks, railways, and even airplanes [13]. In the traditional way of transporting cargo, the cargo is transferred from hand to hand many times and in each of these stages, the possibility of delay and damage is unavoidable. While in container shipping, these symptoms are greatly reduced and insignificant. Today, shipping and transportation by sea shows a great trend towards shipping goods in containers [5]. Therefore, the future status of ports can be seen in the patterns of product globalization, specialization, planned and predicted production, access to new technology, access to logistics, and the increase of specialized human resources He observed the construction of ports and technological changes. For this reason, the ports were forced to respond to the existing needs and demands in order not to lose their customers, to provide their services in a desirable and high-quality manner, and for their spatial growth and development, taking into account the ship size situation ha, The level of technology and other planning factors. In the field of shipping and transportation, there have been major changes in ship technology that have affected the needs related to the construction and development of the port, and the process of these changes will be more than this in the future, which is natural Technology and Port facilities will have a direct effect, in all ports there is a constant pressure to increase their capacity, in most cases this capacity improvement includes the introduction of productivity equipment along with less workforce. Therefore, following the points mentioned above, in order to promote the ports and shipping industry, in this article, first, the main indicators of green and smart ports are identified through a library study, and then interviews are conducted using the thematic analysis system approach, and then From that, the conceptual model of the research was drawn. Then, each index is evaluated in the graphical and conceptual model of the research using Fuzzy Inference (FIS) in MATLAB software, and finally all the obtained indicators are embedded and evaluated in the form of a template in MATLAB software. Because of it, it can be used for the first time to evaluate the intelligence and environmental indicators in the ports of the country. In this regard, Anzali port, which is one of the most important ports in the country, will be implemented and concluded as a real example.



Keywords: transit ports, port intelligence factors, green factor, thematic analysis, fuzzy inference

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: transit ports
  • port intelligence factors
  • green factor
  • thematic analysis
  • fuzzy inference