شناسایی و رتبه‌بندی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه‌های جامع دولتی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه خوارزمی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.48308/jimp.15.1.101

چکیده

مقدمه و اهداف: عوامل کلیدی موفقیت به فعالیت‌هایی اشاره دارد که از طریق همگرایی بخش‌های مختلف یک مجموعه، به بهبود عملکرد رقابتی در سازمان‌ها منجر می‌شود. در پیاده‌سازی مدیریت دانش، این عوامل در صورت اجرای صحیح و دقیق، تأثیر قابل‌توجهی بر موفقیت سازمان دارند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه‌های جامع دولتی ایران است. همچنین به‌عنوان مطالعه موردی، نتایج این پژوهش در دانشگاه خوارزمی بعنوان یک دانشگاه جامع دولتی مورد بررسی قرار گرفته و وزن‌دهی و رتبه‌بندی عوامل کلیدی شناسایی‌شده نیز به‌عنوان هدف فرعی پژوهش انجام شده است.
 روش‌ها: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی با رویکرد آمیخته و طرح تحقیقی اکتشافی انجام شده است. در گام اول، با بهره‌مندی از اسناد و مطالعات کتابخانه‎ای، تعداد 30 مقاله که حجم مناسبی از موضوع را با توجه به کلیدواژه‌های پژوهش پوشش داده و در قلمرو زمانی 2024-2010 قرار داشتند، به روش مرور نظام‎مند شناسایی شد. در ادامه با استفاده از پنل خبرگی در روش دلفی فازی-خاکستری، عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه‌های جامع دولتی ایران، با توجه به کلید‌واژه‌های شناسایی شده از مطالعات کتابخانه‌ای و پیشنهادهای خبرگان شناسایی شد. در ادامه، برای تحلیل عاملی اکتشافی و تعیین سازه‌های پنهان پژوهش، پرسش‌نامه‌ای تک‌بعدی طراحی و در اختیار 150 نفر از کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه با ضریب آلفای کرونباخ و کفایت جامعه آماری با آزمون‌های بارتلت و KMO تأیید شد. تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از روایی همگرایی در نرم‌افزار 8.80 LISREL، تحلیل توصیفی داده‌ها با نرم‌افزار SPSS، وزن‌دهی ابعاد با تکنیک کریتیک (مخاطب‌محور) و مدل آنتروپی شانون (خبره محور) و همچنین رتبه‌بندی ابعاد با تکنیک الکتره تعیین شد.
 یافته‌ها: در مرحله مرور نظام‌مند، تعداد 37 عامل غیرتکراری احصا گردید. در پانل خبرگان با حذف عوامل غیرمرتبط، 30 عامل کلیدی شامل 27 عامل شناسایی ‌شده از مرحله مروری و 3 عامل پیشنهادی توسط خبرگان تعیین شد. تحلیل عاملی اکتشافی 9 بعد کلیدی را شناسایی کرد که به ترتیب اولویت شامل سرمایه اجتماعی دانش‌آفرین، انگیزه‌های نقش‌آفرینی، نیازها و انتظارات حمایت‌شده، زیرساخت‌های سازمانی دانش‌آفرین و دانش­گستر، شفافیت و هم‌سویی در دانش اشتراک‌گذاری شده، نظام‌های اطلاعاتی تعهدآور، پایش دانش تولیدشده، سیاست‌گذاری در دانش‌های بومی، و فرهنگ کاربری دانش است. این عوامل از طریق اقداماتی مانند ارتقای اعتماد سازمانی، تشکیل تیم‌های تخصصی و معماری دانش قابل تقویت هستند. از طرفی زیرساخت‌ها و الزامات سازمانی مناسب، می‌تواند به سازماندهی گروه‌های تخصصی دانش و در نتیجه تعریف متقابل وظایف سازمانی اشتراک‌گذاران و پذیرندگان دانش کمک نماید.
 نتیجه‌گیری: گستردگی این پژوهش، به شناخت ابعاد مختلفی از پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش، کمک کرده است که در پژوهش‌های گذشته به آن پرداخته نشده است؛ بویژه در این پژوهش عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه‌های جامع دولتی ایران شناسایی شده است. همچنین، از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره به منظور رتبه‌بندی عوامل شناسایی شده استفاده شده است. لذا، این پژوهش دید وسیع‌تری برای ارزیابی و رتبه‌بندی عوامل کلیدی موفقیت برای پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در سطح مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاهی، به‌ویژه در دانشگاه‌های جامع دولتی کشور ایران فراهم کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Ranking of Key Success Factors in Knowledge Management Implementation in Comprehensive Public Universities in Iran: A Case Study of Kharazmi University

نویسندگان [English]

  • Ghadir Pourmostafa 1
  • Ashkan Mozdgir 2
  • Younes Javid 2
  • Amin Razani 3
1 Master's student, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Master's degree, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objectives: Key Success Factors (KSFs) refer to activities that, through the convergence of various organizational units, enhance competitive performance within institutions. In the implementation of Knowledge Management (KM), these factors significantly impact an organization’s success when applied accurately and effectively. The primary objective of this study is to identify and rank the KSFs in the implementation of KM in comprehensive public universities in Iran. As a case study, this research examines the results obtained from Kharazmi University as a comprehensive public university. Additionally, weighting and ranking of the identified key factors have been conducted as a secondary objective of the study.
Methods: This research is applied in nature and employs a descriptive exploratory mixed-methods design. Initially, a systematic review was conducted using 30 articles that adequately covered the research topic based on relevant keywords and fell within the 2010–2024 timeframe. Subsequently, using the fuzzy-grey Delphi method, a panel of experts identified the key success factors for KM implementation in comprehensive public universities in Iran, based on the keywords extracted from the literature review and expert recommendations. Next, an exploratory factor analysis (EFA) was conducted to determine the study’s latent constructs. A single-dimensional questionnaire was designed and distributed to 150 experts. The questionnaire’s reliability was confirmed using Cronbach’s alpha, while Bartlett's test and the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) index validated the sample adequacy. Confirmatory factor analysis (CFA) was performed in LISREL 8.80 using convergent validity. Descriptive data analysis was conducted in SPSS, dimension weighting was carried out using the Critic technique (stakeholder-oriented) and Shannon’s entropy model (expert-oriented), and the ranking of dimensions was determined using the ELECTRE technique.
Findings: The systematic review identified 37 unique factors. After eliminating irrelevant factors in the expert panel, 30 key factors were finalized, including 27 factors from the literature review and 3 additional factors suggested by experts. Exploratory factor analysis identified nine key dimensions, ranked in order of priority: knowledge-generating social capital, role-driven motivations, fulfillment of supported needs and expectations, knowledge-enabling and knowledge-expanding organizational infrastructure, transparency and alignment in shared knowledge, commitment-driven information systems, monitoring of generated knowledge, policy-making in indigenous knowledge, and a knowledge-utilization culture. These factors can be strengthened through measures such as enhancing organizational trust, forming specialized teams, and structuring knowledge effectively. Moreover, appropriate organizational infrastructure and requirements can facilitate the organization of specialized knowledge groups, thereby enabling a mutual definition of responsibilities among knowledge providers and recipients.
Conclusion: The scope of this study has contributed to a deeper understanding of various aspects of successful KM implementation that were not addressed in previous research. Specifically, this study has identified the KSFs for KM implementation in comprehensive public universities in Iran. Additionally, multi-criteria decision-making techniques have been employed to rank the identified factors. Therefore, this research provides a broader perspective for evaluating and ranking KSFs for the successful implementation of KM in academic and research institutions, particularly in comprehensive public universities in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fuzzy-Grey Delphi Method
  • Exploratory Factor Analysis
  • ELECTRE Technique
  • Critic Technique
  • Shannon’s Entropy Model
  1. Abdelrahman, M., Papamichail, K.N., (2016). The Role of Organisational Culture on Knowledge Sharing by Using Knowledge Management Systems in MNCs, Americas Conference on Information Systems,1-10, https://aisel.aisnet.org/amcis2016/Global/Presentations/7.
  2. Aji, H.K., Binowo, K., Sensuse, D.I., Lusa, J.S., (2024). A Case Study on the Critical Success Factors for Knowledge Management Implementation, Journal of System and Management Sciences, 14(3) ,466-483.
  3. Akhawan, A., Owlia, M.S., Jafari, M., Zare, Y. (1392). A model for the communication of knowledge management strategies, key success factors, knowledge management measures and the performance of universities, International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management, http://doi.org/10.1109/IEEM.2011.6118185. (In Persian).
  4. Al-Oqaily, A. T., Hassan, Z. B., Rashid, A. M., Al-sulami, Z. A. (2014). Success factors of knowledge management in universities (A Case Study: Jordanian Private Universities), Middle-East Journal of Scientific Research, 22(7),994-1002.
  5. Amelia, R., Endrastaty, A., Sensuse, D. I. (2022). Critical Success Factors of Knowledge Management Implementation in BPKP, 1st International Conference on Information System & Information Technology, Yogyakarta, Indonesia, http://doi.org/10.1109/ICISIT54091.2022.9872767.
  6. Amirkhani, T. Alikhani, F. (1394). Key indicators of organization performance and productivity improvement: a balanced scorecard approach, Industrial Management Perspectives, 5(4),101-118. (In Persian).
  7. Bilquise, G., Shaalan, K. (2023). Critical Success Factors of Knowledge Management in Higher Education: A Systematic Review, Proceedings of the 2nd International Conference on Emerging Technologies and Intelligent Systems, Lecture Notes in Networks and Systems. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25274-719.
  8. Bozorgzad, Z., Shiroviezad, H.(1396). Identification and ranking of key success factors of knowledge management, 13th International Industrial Engineering Conference, University of Science and Technology, Mazandaran, Babolsar.(In Persian).
  9. Curtis, A., Conley, E. (2011). Toward A Framework of Critical Success Factors for Knowledge Management: Perceptions of Knowledge Management Scholars and Practitioners, Department of Counseling, Adult and Higher Education, Northern Illinois University, 1-180
  10. Dashgarzadeh, K.,Manouchehr, J., Mohammad, A. (1391).Key success factors of knowledge management and its role in employees' organizational learning, Scientific-Research Quarterly of Business Management, 10(2), 145-162. (In Persian).
  11. Dastranj Momghani, N., Akhwan, P., Thaghafi, F. (1392). Examining the degree of preparation for the implementation of knowledge management in organizations according to the effective factors in the success of knowledge management, Scientific-Research Quarterly of Iran Information Science and Technology Institute, 26(3), 517-493. (In Persian).
  12. Enshassi, A.,Falouji, I., Alkilani, S., Sundermeieri, M. (2019). Knowledge Management critical success factors in construction projects, International Journal of Sustainable Construction Engineering and Technology,7(1), 69-84.
  13. Finnegan, D., Willcocks, L. (2006). Knowledge sharing issues in the introduction of a new technology, Journal of enterprise information management, 19(6), 200-221.
  14. Funlade, S., Geo Liantal, L. (2024). Key success factors for integration of Blockchain and ERP systems: a systematic literature review. International Journal of Procedia computer science, 232(24), 775-782.
  15. Gladys, M. Elizebete, C. Cinthya, M. Florinda, M. Paulo, M. (2024). Exploring the key success factors: a case study of a digital marketplace platform for Brazilian small farmers. International Journal of Procedia computer science, 232(19),159-168.
  16. Hafez-Nia, M. (2015). An introduction to research methods in humanities, The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Islamic Sciences and the Humanities Samt publications, Samt,Tehran.
  17. Hatami, S.,Sabunchi, R., Sobhani, Y. (1394). Presenting the model of the key success factors of knowledge management in order to increase creativity and organizational learning in the Ministry of Sports and Youth of the Islamic Republic of Iran, Sports Management, 7(2),102-123. (In Persian).
  18. Indiyati, D.,Kusumastuti, D., Siregar, I.W. (2024). The Leadership As One Of Key Success Factors Of Knowledge Management: Transformational Digital, Educational Administration: Theory and Practice, 30(5),3832–3840.
  19. Islam-Panah, M. (1402). Identification of implementation strategies and policies to improve the standardization and quality management system, based on the vision of the Islamic Republic of Iran in the horizon of 1404", Industrial Management Perspectives, 13(2),210-187. (In Persian).
  20. Jennex, M. (2017). Re-Examining the Jennex Olfman Knowledge Management Success Model, the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, https://doi.org/24251/HICSS.2017.567.
  21. Kanwal, M., Noor, M., Bano, S. (2024). A Case Study on the Critical Success Factors for Knowledge Management Implementation, Journal of System and Management Sciences, 14(3),466-483.
  22. Karami, M., Elwani, S.Z., Hamid, M., Khairandish, M. (1394). Determining the key success factors of knowledge management implementation using quantitative and qualitative tools, Iran Management Studies, 8(2),181-201 (In Persian).
  23. Kim, S., Shin, K. (2024). Comparative Analysis of Key Success Factors in S&OP: Focusing on Manufacturing and Retail Industry in South Korea, Systems ,12(6),202-218 .
  24. Mahmoudi, H. (1394). Investigating and prioritizing the key success factors of knowledge management in the libraries of Ferdowsi and Shahid Chamran University of Ahvaz, Scientific Studies Quarterly, 3(1), 266-253. (In Persian).
  25. Margilaj, E., Asoc, P., Kreshnik, B. (2020). Critical Success Factors of Knoledge Management in Albania Business Organizations, European Journal of Research and Reflection in Management Sciences, 3(2),156–175.
  26. Mas-Machuca, M., Martinez, C.C. (2012). Exploring Critical Success Factors of Knowledge Management Projects in the Consulting Sector, Total Quality Management & Business Excellence, 23(12),1297–1313.
  27. Mazrouei, A., Habibi Rad, A., Shoul, A. (1402). Presenting the model of key success factors to deal with the ripple effect in the industrial supply chain, Industrial Management Perspectives, 49(13),199-217. (In Persian).
  28. Moqtadar, J. (1401). Providing a framework for the effective implementation of knowledge management system in the organization with a hybrid approach. Rahyafat, 32(1),59-74. (In Persian).
  29. Mousavizadeh, F., Shakibazad, M. (1398). Presenting a framework based on Dimtel's method for extracting and ranking the main factors of successful implementation of knowledge management in urban water and sewage companies, Public Management Perspective, 10(1),345-362. (In Persian).
  30. Nasiruzzaman, M., Dahlan, A. R. (2013). Project success and knowledge management practices in Malaysian institution of higher learning, Journal of Education and Vocational Research, 5(4),159-164.
  31. Nwosu, L. I., Segotso, T., Enebe, N. B., Nyakuwanika, M. (2024). A systematic review of key success factors in postgraduate studies. South African Journal of Higher Education, 38(1), 82‒
  32. Ocampo, L., Ebisa, J. A., Ombe, J., Escoto, M. G. (2018). Sustainable ecotourism indicators with fuzzy Delphi method–A Philippine perspective. Ecological indicators, 93(13),874-888
  33. Onofre, I., Teixeira, L. (2022). Critical Factors for a Successful Knowledge Management Implementation: A Systematic Literature Review, The Electronic Journal of Knowledge Management, 20(2), 93-109.
  34. Provitera, M.J., Sayyadi, M. (2023). Knowledge Management’s Five Critical Success Factors, European Financial Review,12(3), 289–305.
  35. Rashid, A.M. (2020). Investigating Critical Success Factors of Knowledge Management implementation in Higher Education Universities, Journal of Education for Pure Science-University of Thi-Qar, 10(2),244–255.
  36. Safaiee, N.,Taleqaninia, A., Kiamanesh, A. (1396). Identifying and ranking the key success factors of knowledge management in knowledge-based companies, Rushd Technology Quarterly, 50(13), 569-587. (In Persian).
  37. Saleem, N., Mathrani, S., Taskin, N. (2019). Investigating Critical Success Factor of Project Management in Global Software Development: A Work in Progress, The International Conference on Information Resources Management, Proceedings. 3. https://aisel.aisnet.org/confirm2019/3.
  38. Siadat, S., Nowrozi Wafa, R. (1395). Measuring the degree of readiness to implement knowledge management according to the key factors of success, Public Administration Perspective, No. 27, 145-163.(In Persian).
  39. Teixeira, A.C., Tenório, N., Pinto, D., Matta, N. (2023). The critical success factors’ investigation during knowledge management implementation within SME enterprises: a Participatory Design opportunity, SN Computer Science, 25(4),569-587.
  40. Watkins, M. W.(2018). Exploratory Factor Analysis: A Guide to Best Practice, Journal of Black Psychology, 44(3),219-246.
  41. Yazdani, B., Yaghoubi, N.M., Hajiabadi, M. (2011). Critical success factors for knowledge management in organization: an empirical assessment, European journal of Humanities and Social Sciences, 3(1), 95-117.