طراحی مدل دو هدفه لجستیک امداد پس از وقوع بحران با در نظر گرفتن هزینه و زمان بهره گیری از بالگرد وبرنامه ریزی محدودیت-شانس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

10.48308/jimp.2024.236308.1565

چکیده

مدیریت بحران در فاز پس از وقوع بحران جهت کاهش حداکثری خسارات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لجستیک امداد قابلیت انتقال سریع نیروهای امدادی و مواد مورد نیاز به مناطق آسیب‌دیده و نیز خروج آسیب‌دید‌گان را دارد. در هنگام وقوع بلایای طبیعی، زیرساخت‌های فیزیکی مانند جاده‌ها و پل‌ها اغلب تخریب می‌شوند و در نتیجه، دسترسی به مناطق آسیب‌دیده بسیار دشوار و در اغلب موارد غیرممکن می شود. به همین دلیل، بالگردها مناسب‌ترین وسیله نقلیه برای کمک به آسیب‌دیدگان هستند. در این مقاله، با در نظر گرفتن شرایط پس از وقوع یک زلزله فاجعه بار در یک منطقه کوهستانی، یک مدل ریاضی برای لجستیک امداد پس از فاجعه پیشنهاد می‌شود تا نحوه امدادرسانی و برنامه‌ریزی جهت انتقال بالگرد و نیروهای امدادی به مناطق آسیب‌دیده را پوشش دهد. مدل ریاضی پیشنهادی با رویکرد محدودیت اپسیلون و همچنین روش معیار جامع توسعه‌ یافته برای مطالعه موردی گسل تبریز حل شده است. 13 منطقه آسیب‌دیده، 3 تسهیل موقت و 5 نوع بالگرد در نظر گرفته شده است. نتایج مربوطه، به حداقل نمودن هزینه‌های استخدام پرسنل امدادی، هزینه‌های ثابت و عملیاتی بالگرد و همچنین حداقل کردن زمان رفت و برگشت بالگردهای امدادی، که از جمله اهداف این پژوهش می‌باشند، کمک می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که کاهش درصد تقاضای پرسنل امدادی موجب کاهش توام زمان و هزینه می‌گردد. این تحقیق به مدیران کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای کمک به مناطق آسیب‌دیده پس از وقوع فاجعه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Bi-objective Post-Disaster Relief Logistics Model Considering Cost and Time of Utilizing Helicopters and Chance-constraint Programming

نویسندگان [English]

  • Seyran Ghadimi 1
  • Mehdi Seifbarghy 2
1 Ph.D. Student, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Crisis management in the post-crisis phase is to minimize casualties. Relief logistics provides the ability to quickly transfer relief and needed materials to the affected area and the evacuation of the injured population. During natural disasters, physical infrastructure such as roads and bridges are often destroyed which results in the access to the affected areas to become difficult. In this case, helicopters are the most suitable vehicle to use. In this paper, a mathematical model for the post-disaster relief logistics is proposed to provide relief and plan for the transfer of helicopters and relief personnel to the areas. The proposed mathematical model is solved by using the epsilon constraint and LP-metric methods for the case study of the Tabriz fault located in Tabriz city of Iran. 13 affected areas, 3 temporary facilities and 5 modes of helicopters have been considered. The relevant results help to minimize the costs of hiring rescue personnel, the fixed and operational costs of helicopters, and also to minimize the time of rescue helicopters, which are the goals of this research. The results show that the decrease in the percentage of demand for relief personnel leads to a decrease in the time as well as a decrease in the cost. This research will help managers decide better to help affected areas after a disaster.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Relief logistics
  • Helicopter
  • Chance-constraint programming
  • Bi-objective model
  • Epsilon constraint