ارزیابی جامع متغیرها و شاخص های رضایت کسب و کار الکترونیکی در مدل فروشنده-مصرف کننده با روش تابع تصمیم مذاکره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران.

10.48308/jimp.2024.232337.1473

چکیده

مقدمه و اهداف:
تجارت الکترونیکی رفتارهای سنتی تجارت را تغییر داده است ، زیرا مصرف کنندگان  می توانند از طریق پلتفرم تجارت الکترونیکی، به راحتی خریدکنند. اینترنت محصولات و خدمات بی شماری را ارائه می دهد، اما مصرف کنندگان به سختی می توانند محصولات مورد علاقه خود را انتخاب کنند. در سالهای اخیر مدل فروشنده-مصرف کننده محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و یکی از بهترین گزینه ها برای مشتریانی است که به صورت گروهی خرید می کنند. با این حال استفاده کنندگان این روش معتقدند که این روش باعث بالا رفتن تقاضای خدمات می شود، درنتیجه باعث بالا رفتن قیمت می شود.
روش‌ها:
بنابراین، استفاده از یک عامل هوشمند در مذاکره می تواند به طور موثر تلاش‌های صرف شده برای جمع آوری اطلاعات خریدار، هزینه های معامله و مذاکره با فروشندگان را کاهش دهد. این مطالعه یک عامل هوشمند را در فرآیند تجارت الکترونیکی فروشنده-مصرف کننده اعمال نموده و سیستم را از طریق آزمایش ارزیابی می کند. بعلاوه ، از یک پرسشنامه برای بررسی مزایای سیستم های عامل هوشمند پیشنهادی استفاده می شود. نوآوری های پژوهش حاضر شامل، شناسایی و دسته بندی متغیرهای موثر بر خرید فروشنده- مصرف کننده، طراحی مکانیزم مذاکره، ارزیابی رضایت کسب و کار می باشد. محدودیت مهم در این پژوهش متمرکز بر گرداوری داده ها و حجم نمونه مورد مطالعه بوده است. 
یافته‌ها:
نتایج تحلیلی نشان می دهد که سیستم هوشمند پیشنهادی می تواند رضایت کاربر را افزایش دهد، ریسک عملکرد را کاهش داده و انصاف را افزایش دهد. 50 شرکت کننده از 23 تا 27 سال در این آزمایش وجود دارند. رایج ترین روش تخمین قابلیت اطمینان این نوع مقیاس ها با ضریب است. با توجه به حداقل معیار قابل قبول،  اگر بیشتر از باشد، قابلیت اعتبار بیشتری دارد و اگر کمتر از باشد، قابلیت اعتبار کمتر بوده و باید رد شود. نتایج تحلیل این نشان می‌دهد که در این مطالعه  است و از این رو اعتبار بیشتری دارد. در این مطالعه، ارزش درک شده هیچ تفاوت معناداری بین قبل و بعد استفاده از این سیستم ندارد. این نشان می‌دهد که عامل هوشمند می‌تواند ارزش سیستم تجارت فروشنده-مصرف کننده را افزایش دهد. هنگامی که شرکت کنندگان از سیستم‌عامل درگیر استفاده می‌کنند، ارزش مشترک ممکن است نگرانی اصلی مشتری نباشد. کاربر می تواند از این سیستم آزمایش کمک دریافت کند، اما شرکت کنندگان هدف خاصی برای استفاده از این سیستم ندارند. این باید به دلیل زمان محدود آزمایش باشد. در چنین زمان کوتاهی با استفاده از سیستم پیشنهادی، شرکت کنندگان نمی توانند هدف یا زیاده خواهی مشخصی برای استفاده از این سیستم داشته باشند. بنابراین، نتایج تحلیلی نشان می دهد که این سیستم رضایت بالاتر، انصاف درک شده بیشتر و ریسک درک شده کمتری دارد، اما کاربران نگرش خنثی نسبت به ارزش درک شده و استفاده از این سیستم دارند.
نتیجه‌گیری:
اما هنوز ارزش این سیستم درک نشده است و این نشان می دهد که این سیستم نیاز به تبلیغ بیشتری در تجارت امروزی دارد تا ارزش آن برای مصرف کنندگان بیشتر مشخص شود. از نظر کاربردی نیز به فعالان حوزه تجارت اکترونیک پیشنهاد می گردد، فرایند مذاکره جهت متقاعدسازی کاربران را از طریق هوشمندسازی اجرا نمایند تا بتوانند جنبه های رضایت مندی مشتری را شناسایی و بر مبنای آن مهندسی مجدد و طاحی دوباره فرایندها و محصولات را عملیاتی نمایند. علاوه بر این، این سیستم نه تنها برای فروشنده-مصرف کننده قابل استفاده است، بلکه می تواند به سایر مدل های تجارت الکترونیکی نیز انتقال یابد، زیرا نماینده می تواند به مذاکره بین فروشندگان و خریداران کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comprehensive Evaluation of Variables and Indicators of E-business Satisfaction in B2C Model with Negotiation Decision Function Method

نویسنده [English]

  • Hamed Fazlollahtabar
Associate Professor, Department of Industrial Engineering, Technical and Engineering Faculty, Damghan University, Damghan, Iran.
چکیده [English]

Introduction:
E-commerce has changed traditional business behaviors, as consumers can easily buy through e-commerce platforms. The Internet offers countless products and services, but consumers find it difficult to choose their favorite products. In recent years, the B2C customer-seller model has become very popular and is one of the best options for customers who buy in groups. However, the users of this method believe that this method increases the demand for services, as a result, the price increases.
Methods:
Therefore, the use of an intelligent agent in negotiation can effectively reduce the efforts spent on collecting buyer information, transaction costs and negotiation with sellers. This study applies an intelligent agent in the B2C e-commerce process and evaluates the system through testing. In addition, a questionnaire is used to examine the benefits of the proposed intelligent operating systems. The innovations of the current research include identifying and categorizing the variables affecting the business to customer purchase, designing the negotiation mechanism, and evaluating business satisfaction. The important limitation in this research is focused on the collection of data and the size of the studied sample.
Results and discussion:
Analytical results show that the proposed intelligent system can increase user satisfaction, reduce performance risk, and increase fairness. There are 50 participants from 23 to 27 years old in this experiment. The most common method of estimating the reliability of these types of scales is with a coefficient . According to the minimum acceptable criterion, if is more than 0.7, it has more credibility, and if is less than 0.35, it has less credibility and should be rejected. The results of the analysis show that  is 0.844 in this study and hence has more validity. In this study, the perceived value has no significant difference between before and after using this system. This shows that the intelligent agent can increase the value of the business to customer trading system. Shared value may not be the customer's primary concern when participants use the involved operating system. The user can get help from this test system, but the participants have no specific purpose to use this system. This must be due to the limited testing time. In such a short time using the proposed system, the participants cannot have a specific goal or desire to use this system. Therefore, the analytical results show that this system has higher satisfaction, more perceived fairness and less perceived risk, but users have a neutral attitude towards the perceived value and use of this system.
Conclusion:
But the value of this system is still not understood and this shows that this system needs more promotion in today's business to make its value to more consumers. From a practical point of view, it is also suggested to the e-commerce activists to implement the negotiation process to convince users through intelligence so that they can identify aspects of customer satisfaction and based on that implement re-engineering and re-design of processes and products. In addition, this system is not only applicable to B2C, but can also be transferred to other e-commerce models, as the agent can help negotiate between sellers and buyers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • B2C e-commerce
  • negotiation
  • intelligence agent
  • evaluation
  • Negotiation Decision Function