رویکرد نظریه بازی برای سیاست گذاری تعرفه گمرکی دولت در زنجیره تأمین واردات خودروی سبز و غیرسبز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

2 استاد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها دانشگاه صنعتی اصفهان

3 گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی کامپیوتر و صنایع، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند ، ایران

10.48308/jimp.2025.236785.1576

چکیده

مقدمه و اهداف: با توجه به توسعه روزافزون تجارت بین‌الملل و ضرورت توجه به ملاحظات زیست‌محیطی، سیاست‌گذاری تعرفه‌ای بهینه برای خودروهای سبز و غیرسبز به چالشی مهم برای دولت‌ها تبدیل شده است. این مقاله با هدف تحلیل تعامل استراتژیک بین دولت، تولیدکنندگان و نمایندگی‌های خودرو در زنجیره تأمین واردات، به بررسی تأثیر تعرفه‌های گمرکی بر قیمت‌گذاری، سطح خدمات و درجه سبز بودن خودروها می‌پردازد. به عبارت دیگر، به این مسئله می‌پردازد که نسبت تعرفه خودروی سبز به غیرسبز چه اثری بر قیمت‌های تعادلی دارد؟ یا رفتار تولیدکننده خودروی سبز در پاسخ به تغییرات تعرفه گمرکی چگونه است؟ و اینکه دولت چگونه می‌تواند تعرفه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند که هم منافع مالی و هم اهداف زیست‌محیطی تأمین شوند؟

روش‌ها: این پژوهش از یک مدل سه‌سطحی شامل دولت به عنوان سیاستگذار، تولیدکنندگان خارجی خودروهای سبز و غیرسبز، و نمایندگی‌های فروش داخلی با درنظرگرفتن توابع تقاضای وابسته به قیمت، سطح خدمات و درجه سبز بودن استفاده می‌کند. از بازی استاکلبرگ برای مدلسازی تعامل سلسله‌مراتبی دولت (به عنوان رهبر) و سایر اعضا (به عنوان پیرو) استفاده شده به طوری‌که، مقادیر تعادلی متغیرهای کلیدی شامل قیمت‌ها، سطح خدمات، درجه سبز بودن محصولات، توابع تقاضا و سودآوری به صورت پارامتریک محاسبه شده است. برای تأیید اعتبار مدل، یک مطالعه موردی انجام گرفته و تحلیل‌های حساسیت بر روی پارامترهای مهم صورت پذیرفته است. در این مدل، از روش‌های تحلیلی برای بررسی تعادل بین منافع مختلف بازیگران استفاده شده است.

یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای متفاوت بر خودروهای سبز و غیرسبز تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد زنجیره تأمین دارد. هنگامی که تعرفه خودروهای غیرسبز بیشتر از خودروهای سبز در نظر گرفته می‌شود، قیمت نهایی این خودروها در سطح بالاتری قرار می‌گیرد، حتی اگر قیمت پایه آنها پایین‌تر باشد. همچنین، مشخص شد که نحوه تقسیم درآمد بین تولیدکننده و نمایندگی تأثیر مستقیمی بر سودآوری آنها دارد؛ به طوری که با افزایش سهم تولیدکننده از درآمد نمایندگی، سود تولیدکننده افزایش می‌یابد، در حالی که سود نمایندگی ابتدا روند صعودی داشته و پس از رسیدن به نقطه بهینه، کاهش پیدا می‌کند. تحلیل‌ها نشان داد که افزایش نسبت تعرفه خودروهای سبز به غیرسبز تأثیر منفی بر منافع زیست‌محیطی دولت دارد. با این حال، این تغییر بر سود کلی دولت اثر غیرخطی گذاشته و ابتدا باعث افزایش و سپس کاهش آن می‌شود. یافته‌ها حاکی از آن است که سیاست‌های تعرفه‌ای می‌تواند به عنوان ابزاری مؤثر برای هدایت بازار به سمت محصولات سبزتر عمل کند، اما باید با دقت و در نظر گرفتن تمام جوانب طراحی شوند.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری تعرفه‌ای مبتنی بر نظریه بازی می‌تواند به طور همزمان اهداف اقتصادی و زیست‌محیطی را محقق سازد. یافته‌ها حاکی از آن است که تنظیم نسبت بهینه تعرفه خودروهای سبز به غیرسبز نه تنها تعادل مناسبی بین منافع دولت، تولیدکنندگان و نمایندگی‌ها ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان ابزاری مؤثر برای هدایت بازار به سمت محصولات پایدارتر عمل نماید. برای توسعه تحقیقات آتی، پیشنهاد می‌شود مطالعاتی در زمینه تعمیم ساختار زنجیره تأمین با حضور نمایندگی‌های خودروهای سبز، بررسی تأثیر تولیدکنندگان داخلی بر رقابت بازار، ارزیابی انواع قراردادهای همکاری بین تولیدکنندگان و نمایندگی‌ها، تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای مصرف‌کنندگان و مقایسه سیاست تعرفه‌ای با دیگر ابزارهای حمایتی انجام پذیرد. چنین پژوهش‌هایی می‌تواند به درک عمیق‌تری از پویایی‌های این بازار و طراحی سیاست‌های مؤثرتر بینجامد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Game-Theoretic Approach to Government Customs Tariff Policy in the Import Supply Chain of Green and Conventional Vehicles

نویسندگان [English]

  • Masoud Nematpour Sojasi 1
  • Morteza Rasti-Barzoki 2
  • Mohammad-Ali Eghbali 3
1 Department of Industrial Engineering, IHU,Tehran, Iran
2 Professor, Department of Industrial and Systems Engineering, Isfahan University of Technology
3 Department of Industrial Engineering, Birjand University of Technology, Birjand,, Iran
چکیده [English]

Introduction and Objectives: This article delves into the strategic interplay between key actors within this supply chain, namely the governments setting trade policy, the manufacturers producing both green and non-green vehicles, and the dealers responsible for distributing these vehicles to consumers. The central aim of the analysis is to precisely determine how the imposition of customs tariffs affects critical market variables such as the ultimate price of vehicles paid by consumers, the level of service provided throughout the distribution network, and, crucially, the overall "greenness" or environmental impact of the vehicles sold. The core of the investigation specifically explores the effects of the relative tariff rates applied to green vehicles compared to those applied to non-green vehicles. The article examines how these green-to-non-green vehicle tariff ratios influence the equilibrium prices observed in the market for both types of vehicles. Furthermore, it analyzes the behavioral responses of green vehicle manufacturers to various tariff adjustments, paying close attention to how they might alter their production strategies, pricing decisions, or investment in green technologies in response to changes in the tariff landscape.

Methods: This research utilizes a three-level Stackelberg game framework to analyze the complex interactions between various key players in the automotive industry, specifically concerning green and non-green vehicles. At the first level, the government, acting as the policymaker, sets the regulatory landscape. Below the government are the foreign car manufacturers, differentiated into those producing green vehicles and those producing non-green vehicles. These manufacturers strategically respond to the government's policies. At the lowest level are the domestic dealerships, who interact directly with consumers. The Stackelberg game allows us to explicitly model the sequential decision-making process, where each level anticipates and reacts to the actions of the levels above and below them. To demonstrate the applicability and validity of the proposed model, a real-world case study is conducted. This case study provides empirical support for the model's predictions and assumptions. Furthermore, comprehensive sensitivity analyses are performed to investigate the influence of key parameters on the equilibrium outcomes. This analysis seeks to identify potential conflicts or synergies between the government, foreign manufacturers, and domestic dealerships, providing insights into how policies can be designed to achieve a more equitable and sustainable outcome for all stakeholders.

Findings: The findings from the data analysis show that applying different tariff policies on green and non-green vehicles has significant effects on supply chain performance. When the tariff on non-green vehicles is higher than that on green vehicles, the final price of these vehicles is higher, even if their base price is lower. It was also found that the way in which income is divided between the manufacturer and the dealership has a direct impact on their profitability; so that as the manufacturer's share of the dealership's income increases, the manufacturer's profit increases, while the dealership's profit initially increases and then decreases after reaching the optimum point. The analyses showed that increasing the ratio of green to non-green vehicle tariffs has a negative impact on the government's environmental benefits. However, this change has a nonlinear effect on the government's overall profit, first increasing and then decreasing it. The findings suggest that tariff policies can serve as an effective tool to steer the market towards greener products, but they must be designed carefully and with all aspects in mind.

Conclusion: The results show that game theory-based tariff policymaking can simultaneously achieve economic and environmental goals. The findings indicate that setting the optimal ratio of green to non-green vehicle tariffs not only creates a proper balance between the interests of the government, manufacturers, and dealers, but also can act as an effective tool to guide the market towards more sustainable products. For the development of future research, it is suggested that studies be conducted on the generalization of the supply chain structure with the presence of green vehicle dealers, examining the impact of domestic manufacturers on market competition, evaluating types of cooperation agreements between manufacturers and dealers, analyzing factors affecting consumer demand, and comparing tariff policy with other support tools. Such research can lead to a deeper understanding of the dynamics of this market and to designing more effective policies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pricing
  • Service
  • Government customs tariff
  • Supply chain
  • green and non-green car
  • and game theory