تبیین استراتژی‌های تولیدی - مطالعه موردی در صنعت خودروسازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشگاه شهید بهشتی.

2 دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.

چکیده

دگرگونی‌های محیط سازمان‌ها پدیده‌ای است که همواره بر عملکرد آن‌ها تأثیر عمیقی می‌گذارد و آن‌هایی می‌توانند از این دریای پرتلاطم به مقصد برسند که با اتخاذ تدابیر مقتضی امواج خروشان را تحمل نموده و با استفاده مؤثر و کارآمد از منابع خود مزیت رقابتی کسب نمایند. یکی از ابزارهای مؤثر برای انجام این مهم تدوین یک استراتژی مدون و منسجم می‌باشد. استراتژی، برنامه‌ای برای حرکت سازمان از وضعیت جاری به وضعیت مطلوب می‌باشد. تعیین بهترین استراتژی تولید به‌علت انتخاب‌های گسترده و محدویت‌هایی که سازمان با آن مواجه می‌شود آسان نیست. چهارچوب‌های متعددی برای تدوین استراتژی سازمان از سوی محققین پیشنهاد شده است. باتوجه به این‌که سیستم تولیدی می‌بایستی منعکس کننده استراتژی تولیدی شرکت و اولویت‌های رقابتی منتخب آن باشد، ارائه ابزارهایی برای ارزیابی هم‌گرایی بین استراتژی تولید و سیستم تولید می‌تواند از جایگاه رقابتی شرکت‌ها حمایت به‌عمل آورد. یکی از مدل‌های مناسب جهت مخاطب قرار دادن این موضوع با رویکرد صنعتی، کاربرگ استراتژی میلتنبرگ می‌باشد. در این مقاله، تحقیقی تجربی با نگرش مطالعه موردی در یکی از شرکت‌های تأمین‌کننده شرکت ایران‌خودرو جهت تدوین استراتژی تولیدی انجام یافته است. جهت اعتبار تحقیق و جلوگیری از پیش داوری‌ها در تعیین سطوح تولیدی از چک‌لیست استفاده و همچنین جهت رتبه‌بندی استراتژی‌ها از رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Formulating Manufacturing Strategies – Case study in Automotive Industry

نویسندگان [English]

  • Akbar Alem Tabriz 1
  • Mohammad Bagherzadeh Azar 2
1 Professor, Shahid Beheshti University.
2 PhD student, Tehran University.
چکیده [English]

The change of environment in organizations is a phenomenon that continues to have a profound effect on their functionality, and only those who adopt a suitable strategy may endure the roaring waves and by making effective use of their resources, gain a competitive advantage. One of the most effective and instrumental methods of implementing this vital point is the formulation of a compiled and coherent strategy. The strategy would involve the procession of the organization from the status quo to a favorable position. Adopting the best manufacturing strategy is not an easy task, given the restrictions the organization would have to face and also the wide range of choices available. A multitude of frameworks for the formulation of a suitable strategy for the organization have been recommended by researchers. Considering that the system of manufacturing should be a reflection of the manufacturing strategy of the company and its selected competitive priorities, the introduction of tools for the measure of convergence between manufacturing strategy and manufacturing systems may provide a competitive edge for companies. A suitable prototype to address the issue with an industrial approach is the Miltenburg strategic worksheet. In this article, an empirical research has been made with a case study approach, in one of the Iran Khodoro Company’s supplier in order to formulate the manufacturing strategy. For the sake of the credibility of the research and to discourage prejudgment in determining the levels of manufacturing, a check list has been used, and in order to rank the strategies, an analytical hierarchal approach has been implemented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Manufacturing system
  • Manufacturing outputs (strategies)
  • Manufacturing factors (levers)
  • Check list and Analytical Hierarchy Process (AHP)
1. سلطانی، منوچهر (1376). "مقدمه‌ای بر نظام تولید به موقع"، چاپ اول. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، صفحات 8-7.
2. گودرزی، غلامرضا؛ شیخ‌زاده، محمد (1385). "استراتژی تولید: حرکت به سوی تولید در مقیاس جهانی"، چاپ اول. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، صفحات 131-122.
3. محب‌علی، داود؛ رحمان‌سرشت، حسین (1376). "مدیریت استراتژیک (کاربردی)"، چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، صفحات 3-2.
4. محقر، علی؛ پویا، علیرضا؛ و منظری‌حصار، مهدی (1384). "مدیرت استراتژیک صنعتی"، چاپ اول. مشهد: انتشارات سخن گستر، صفحات 172-77.
5. Dangayach G.S., Deshmukh S.G. (2001) Manufacturing Strategy: Literature review and some issues. International Journal of Operations and Production Management, Vol.21, No.7, pp. 884-932.
6. Gerwin D. (1993) Manufacturing flexibility: a strategic perspective. Management science, 39, 4, pp. 395-410.
7. Hayes R.H. and Pisano G.P. (1994) beyond world class: the new manufacturing strategy. Harvard Business Review, 72(10), pp 77-86.
8. Hayes R.H. and Wheelwright S.C. (1985) Restoring Our Competitive Edge, Competing Through Manufacturing. John Wiley & Sons, New York, NY.
9. Hill T. (2000) Manufacturing Strategy: Text and Cases. 2end Edition, Palgrave.
10. Hill T.J. (1987) Teaching manufacturing strategy. International Journal of Operations & Production Management, Vol. 6, No. 3 pp. 10-20.
11. Macbeth D. (1989) Advanced Manufacturing: Strategy and Management. IPS Publications/ Springer-Verlag, London.
12. Mills J., Platts K. and Gregory M. (1995) a framework for the design of manufacturing strategy process: a contingency approach. International Journal of Operations and Production Management, 15, 4, pp. 17-40.
13. Miltenburg J. (1995) Manufacturing strategy: How to Formulate and Implement a Winning Plan, Productivity Press, Portland, Oregon.
14. Platts K.W., Mills J.F. (2002) Creating manufacturing strategy. VIII International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, PUCPR, Curtiba, Brazil.
15. Rhee M. and Mehra S. (2006) Aligning operations, marketing and competitive strategies to enhance performance: An empirical test in the retail Banking industry. Omega, Vol. 34, pp. 505-515.
16. Säfsten K., Winroth M. (2002) Analysis of the Congruence between Manufacturing Strategy and Production System in SMME. Computers in Industry, Vol. 49, pp 91-106.
17. Skinner W. (1969) Manufacturing: Missing Link in Corporate Strategy. Harvard Business Review, May-June.
18. Slack N. and Lewis M. (2002) operations strategy. Harlow: Financial Times Prentice Hall.
19. Swamidass P.M. and Newell W.T. (1987) Manufacturing strategy, environmental uncertainty and performance: a path analytic model. Management science, 33, 4, pp. 509-524
20. Upton D.M. (1995) Flexibility as process mobility: The management of plant capabilities for quick response manufacturing. Journal of Operations Management 12, pp. 205-224.