طراحی الگوی فرآیندی توسعه محصولات نرم‌افزاری با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.

چکیده

ادبیات موجود درزمینه توسعه محصول جدید بسیار به محصولات فیزیکی توجه کرده است و این در حالی است که محصولات نرم‌افزاری ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که باید به آن‌ها در فرآیند توسعه محصول توجه شود. هدف این مقاله شناسایی مراحل توسعه محصولات نرم‌افزاری و تحلیل تعاملات میان این مراحل، با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری است. با مرور ادبیات و تحلیل عاملی اکتشافی، هشت مرحله توسعه محصولات نرم‌‌افزاری، شامل تحلیل فرصت‌های بازار، ایده‌پردازی، ایجاد مفهوم، توسعه طراحی، مهندسی نمونه‌ای، بازبینی تولید، تولید انبوه و توسعه نسخه‌های اصلاحی شناسایی شدند. سپس این مراحل براساس قدرت وابستگی و قدرت نفوذ طبقه‌بندی شده است. مدل پیشنهادی این تحقیق به شناخت روابط و وابستگی مراحل توسعه محصول کمک می‌کند و نقشه راهی ارائه می‌دهد که می‌تواند احتمال موفقیت توسعه محصولات نرم‌افزاری را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها


1. اسماعیل پور، رضا.، و جباری، مریم. (1389). بررسی فرآیند توسعه محصول جدید از ایده یابی تا عرضه به بازار، چهارمین کنفرانسملیمدیریتتکنولوژیایران، تهران.

2. Adolph, S., Kruchten, P., & Hall, W. (2012). Reconciling perspectives: A grounded theory of how people manage the process of software development.Journal of Systems andSoftware, 85(6), 1269-1286. 

3. Ambler, S.W. (2005). Quality in an agile world. Software Quality Professional, 7(4), 34-40.

4. Attri, R., Nikhil, D.N., & Sharma, V. (2013). Interpretive structural modeling (ISM) approach: an overview. Research Journal of Management Sciences, 2(2), 3-8.

5. Barclay, I., & Dann, Z. (2000). Management and Organizational Factors in New Product Development (NPD) Success, Concurrent Engineering, 8 (2), 115-132.

6. Barczak, G., & Kahn, K.B. (2012). Identifying new product development best practice, Business Horizons, 55, 293-305.

7. Boehm, B.W. (1988). A spiral model of software development and enhancement. Computer,May, 61-72.

8. Cho, S.H., & Eppinger, S.D. (2005). A Simulation-based Process Model for Managing Complex Design Projects, IEEE Transactions on Engineering Management, 52(3), 316-328.

9. Cockburn, A. (2001). Agile Software Development. 1st ed., Boston: Addison-Wesley.

10. Coenen, M., Kok, R.A.W. (2014). Workplace flexibility andnew product development performance: The role of telework and flexible work schedules, European Management Journal, 32(4), 564-576.

11. Coleman, G., & O'Connor, R.V. (2008). An investigation into software development process formation in software start‐ups. Journal of Enterprise Information Management, 21(6), 633-648.

12. Cooper, R.G. and Kleinschmidt, E.J. (1991). New product processes at leading industrial firms. Industrial Marketing Management, 20(2), 137-147.

13. Corallo, A., Laubacher, R., Margherita, A., & Turrisi, G. (2009). Enhancing product development through knowledge‐based engineering (KBE): A case study in the aerospace industry. Journal of Manufacturing Technology Management, 20 (8), 598-614.

14. Durrani, U.K., Pita, Z., & Richardson, J. (2014). Coexistence of agile and SCM practices: An exploratory study of Australian agile software development organizations. Journal of Information & Software Technology, 16(1), 20-39.

15. Engwall, M., Kling, R., & Werr, A. (2005). Models in action: how management models are interpreted in new product development. R & D Management, 35(4), 427-439.

16. Govindan, K., Palaniappan, M., Zhu, Q., & Kannan, D. (2012). Analysis of third party reverse logistics provider using interpretive structural modeling. International Journal of Production Economics, 140(1), 204-211.

17. Grunert, K.G., & van Trijp, H.C.M. (2014). Consumer-Oriented New Product Development. Encyclopedia of Agriculture and Food Systems, 2, 375-386.

18. Harmancioglu, N., McNally, R.C., Calantone, R.J. & Durmusoglu, S.S. (2007). Your new product development (NPD) is only as good as your process: an exploratory analysis of new NPD process design and implementation. R&D Management 37, 5, pp. 399-424.

19. Highsmith, J. (2004). Agile Project Management, Addison-Wesley, Boston, MA.

20 .Hoyer,W.D., Chandy, R., Dorotic, M., Krafft, M., and Singh, S.S. (2010). Consumer Cocreation in New Product Development, Journal of Service Research, 13(3), 283-296.

21. Krishnan, R.T., & Prabhu, G.R. (2002). Innovation in the Indian Information Technology Industry: A Study of the Software Product Development Process. Science, Technology and Society, 7 (1), 91-115.

22. Kettunen, J., Grushka-Cockayne, Y., Degraeve, Z., & De Reyck, B. (2015). New product development flexibility in a competitive environment. European Journal of Operational Research, 244(3), 892-904.

23. Luh, D-B., Ko, Y-T., & Ma, C-H. (2009). A Dynamic Planning Approach for New Product Development. Concurrent Engineering, 17 (1), 43-59.

24. Magdaleno, A.M., Werner, M, L., de Araujo, R.M. (2012). Reconciling software development models: A quasi-systematic review, Journal of Systems andSoftware, 85(2), 351-369.

25. Mandal, A. & Deshmukh, S. (1994). Vendor selection using interpretive structural modeling (ISM). International Journal of Operations and Production Management, 14(6), 52-59.

26.Martín, Y-l., & Yelmo, J.C. (2014). Guidance for theDevelopment of Accessibility Evaluation Tools Following the UnifiedSoftware Development Process.  Procedia Computer Science, 27, 302-311. 

27. Misra, S., Kumar,V., Kumar, U., Fantazy, K., Akhter, M. (2012). Agile software development practices: evolution, principles, and criticisms. International Journal of Quality & Reliability Management, 29(9), 972-980.

28. Misra, S., & Singh, V. (2015). Conceptualizing open agile software development life cycle (OASDLC) model, International Journal of Engineering & Technology, 32 (3), 214-235.

29. Nunnally, J.M. (1994). Psychometric Theory. Third edition, New York: McGraw-Hill.

30. Osborne, J.W. (2008). Best Practices in Quantitative Methods. SAGE Publications, Inc.

31. Pitta, D., & Pitta, E. (2012). Transforming the nature and scope of new product development. Journal of Product & Brand Management, 21(1), 35-46.

32. Raj, T., Shankar, R., & Suhaib, M. (2008). An ISM approach for modeling the enablers of flexible manufacturing system: the case for India.International Journal of Production Research, 46(24), 6883-6912.    

33. Royce, W. (1970). Managing the Development of Large Software Systems. Institute of Electrical and Electronics engineers (IEEE), WESCON , 26, 1-9.

34. Smith, T.F.M. (1983). On the validity of Inferences from Non-random Samples. Journal of the Royal Statistical Society, 146, 394-403.

35. Toubia,O. (2007).Adaptive Idea Screening Using Consumers. Marketing Science, 26(3), 342-360.

36. Tzokas, N., Hultink, E.J., & Hart, S.  (2004). Navigating the new product development process. Industrial Marketing Management, 33, 619-626.