توسعه مدل به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره تأمین با رویکرد نگاشت علّی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشگاه تهران.

2 استادیار، دانشگاه چمران اهواز.

3 کارشناسی ارشد، دانشگاه ولی عصر (عج).

چکیده

صنعت خودروسازی از جمله صنایعی است که همواره تلاش جهت مشارکت و هماهنگی با شرکای زنجیره تأمین در آن مورد توجه بوده است. نظر به اهمیت مسأله به اشتراک گذاری اطلاعات به عنوان فرایند اصلی هماهنگی زنجیره تأمین خودروسازی، در این تحقیق تلاش شده است بر مبنای رویکرد کیفی، یک مدل مفهومی برای تببین به اشتراک گذاری اطلاعات در هماهنگی زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو خراسان توسعه داده شود. این مقاله که بخشی از نتایج پژوهش مذکور را ارائه می نماید، پس از بیان موضوع تحقیق در بخش مقدمه، ابتدا مفهوم به اشتراک گذاری اطلاعات تبیین می گردد. سپس روش پژوهش مورد استفاده برای مدل سازی به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره تأمین تشریح می شود. در ادامه مقاله فرایند اجرایی به کار گرفته شده برای مدل سازی مذکور به طور مختصر مورد بحث قرار می گیرد. نتایج فرآیند مدل سازی طی سه بخش اصلی شامل: توافق در خصوص فهرست مفاهیم مرتبط با به اشتراک گذاری اطلاعات، استخراج و تحلیل نقشه علی خبرگان، و استخراج و مدل سازی نقشه ادغامی زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو خراسان در بخش پایانی مقاله ارائه می شود. خروجی نهایی این پژوهش مدل مفهومی به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره تأمین شرکت ا یران خودرو خراسان است.

کلیدواژه‌ها


1. Baihaqi, I., Beaumont, N., & Sohal, A. (2008). Information sharing in supply chains: A survey of Australian manufacturing. International Review of Business Research Papers, 4(2), 1-12.
2. Barratt, M., & Oliveira, A. (2001). Supply chain collaboration: exploring the early initiatives - part one. Supply Chain Practice, 3(4), 34-43.
3. Bowersox, D. J., & Closs, D. J. (2003). How to master cross-enterprise collaboration. Supply Chain Management Review, 7(4), 18-27.
4. Cao, M. )2007(. Achieving collaborative advantage thtough IOS-enabled supply chain collaboration: An empirical examination (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. AAT 3264480).
5. Chopra, S., & Meindl, P. (2001). Supply chain management: Strategy, planning and operation. New Jersey: Prentice-Hall.
9. Fisher, M. L. (1997). What is the right supply chain for your product?. Harvard Business Review, 75(2), 105-116.
10. Hanneman, R. A., & Riddle, M. (2005). Introduction to social network methods.
11. Hansen, M. T., & Noharia, N. (2004). How to build collaborative advantage. MIT Sloan Management Review, 46(1), 22-30.
12. Hodgkinson, G. P., Maule, A. J., & Brown, N. J. (2004). Causal cognitive mapping in the organizational strategy field: A comparison of alternative elicitation procedures. Organizational Research Methods, 7(1), 3–26.
13. Hsu, C., & Kannan, V. R. (2008). Information sharing, buyer-supplier relationships and firm performance. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 38(4), 296-310.
14. Huang, G. Q., Lau, J. S. K., & Mak, K. L. (2003). The impacts of sharing production information on supply dynamics: A review of the literature. International Journal of Production Research, 41(7), 1483-1517.
15. Kim, K. K., & Umanthath, N. (2005). Information transfer in B2B procurement: An empirical analysis and measurement. Information and Management, 42(6), 813-828.
16. Kotabe, M., Martin, X., & Domoto, H. (2003). Gaining from vertical partnerships: Knowledge transfer, relationship duration, and supplier performance improvement in the U.S. and Japanese automotive industries. Strategic Management Journal, 24, 293-316.
17. Langfield-Smith, K. M., & Wirth, A. (1992). Measuring differences between cognitive maps. Journal of the Operational Research Society, 43, 1135-1150.
18. Lee, H. L., & Whang, S. (2000). Information sharing in a supply chain. International Journal of Business Logistics, 22(2), 1-25.
19. Lee, H. L., & Whang, S. (2001). E-business and supply chain integration. Stanford Global Supply chain Management Forum, SGSCMF-W2.
20. Lee, H. L., Padmanabhan, V., & Whang, S. (1997). Information distortion in a supply chain: The bullwhip effect. Management Science, 43(4), 546-558.
21. Lee, H. L. (2000). Creating value through supply chain integration. Supply Chain Management Review, 4(4), 30–36.
22. Li, S., & Lin, B. (2006). Accessing information sharing and information quality in supply chain management. Decision Support Systems, 42, 1641-1656.
23. Markoczy, L., & Goldberg, J. (1995). A method for eliciting and comparing causal maps. Journal of Management, 21, 305–333.
24. Min, S., Roath, A., Daugherty, P. J., Genchev, S. E., Chen, H., & Artndt, A. D. (2005). Supply chain collaboration: What is happening?. International Journal of Logistics Management, 16(2), 237-526.
25. Moberg, C. R., Cutler, B. D., Gross, A., & Speh, T. W. (2002). Identifying antecendents of information exchange within supply chains. International Journal of Physical Distribution & Logistics, 32(9), 755-770.
26. Monczka, R. M., Petersen, K. J., Handfield, R. B., & Ragatz, G. L. (1998). Success factors in strategic supplier alliances: The buying company perspective. Decision Science, 29(3), 553-577.
27. Narayanan, V. K., & Armstrong, D. J. (2005). Causal mapping for research in information technology. Hershey PA: Idea Group Publishing.
28. Ramayah, T., & Omar, R. (2010). Information sharing, information quality and usage of information technology (IT) tools in Malaysian organizations. African Journal of Business Management, 4(12), 2486-2499.
29. Sheu, C., Yen, H. R., & Chae, D. (2006). Determinants of supplier-retailer collaboration: Evidence from an international study. International Journal of Operations and Production Management, 26(1), 24-49.
30. Simatupang, T. M., & Sridharan, R. (2004). Benchmarking supply chain collaboration. Benchmarking: An International Journal, 11(5), 484-503.
31. Simatupang, T. M., & Sridharan, R. (2005). The collaboration index: A measure for supply chain collaboration, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 35(1), 44-62.
32. Whipple, J. M., & Russell, D. (2007). Building supply chain collaboration: A typology of collaborative approaches. International Journal of Logistics Management, 18(2), 174-196.
33. Yu, Z., Yan, H., & Cheng, E. (2001). Benefits of information sharing within supply chain partnerships. Industrial Management & Data System,