تبیین ارزیابی عملکرد سازمان جهت دستیابی به محصول در کلاس جهانی با روش وو

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.

2 دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان.

چکیده

سازمان تولید در کلاس جهانی قادر است بهترین تولیدکننده در جهان باشد و با‌ارزش‌ترین محصولات را تولید کند و بیشترین نرخ بازگشت را ازطریق اجرای راهبرد رقابتی سازمان به‌دست آورد. در آینده‌ای نزدیک تنها بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند در فضای بین‌المللی حضور داشته باشند که در کلاس جهانی قرار گیرند تا بتوانند به سرعت مشتری‌مداری را توسعه دهند. در پژوهش حاضر با مطالعه منابع کتابخانه‌ای معیارهای بنگاه‌های اقتصادی کلاس جهانی شناسایی شد و 14 عامل که تناسب بیشتری با جامعه آماری داشتند و بیشتر مدنظر کارشناسان و مشتریان بودند، انتخاب شدند؛ بدین منظور رویکرد ماتریس تحلیل عملکرد برای شناسایی و دسته‌بندی و شاخص‌های اثرگذار برای دستیابی به تولید محصول در شرکت ماشین‌ابزار «ایران‌خودرو» به‌کار گرفته شد؛ سپس با توجه به مدل نهایی، راهبرد بهینه برای مدیریت هر یک از شاخص‌ها ارائه شد؛ درنهایت با استفاده از روش وو (Wu) با توجه به خروجی‌های ماتریس، رتبه‌بندی نهایی هر یک از عامل‌ها مشخص شد. نتایج نشان می‌دهد که 5 عامل قیمت، کیفیت محصول و پاسخگویی سریع، بهبود مستمر و اعتبار شرکت زیربنای دستیابی به تولید محصول در کلاس جهانی هستند.

کلیدواژه‌ها


1. Azar A., Khosravani F., & Jalali R. (2013). Soft Operational Research. Problem Structuring Methods. Tehran: Industrial Management Institute (In Persian).

2. Azzopardi, E., & Nash, R. (2013). A critical evaluation of importance–performance analysis. Tourism Management, 35, 222-233.

3. Farsijani, H. Keshavarz, S. (2016). The Principle 0f Word Class Managman.t Elmegostar, edition 5, 5-12 (In Persion).

4. Farsijani, H. (2010). The challenges in the world-class manufacturing and operations, Tehran: Samt (In Persian).

5. Farsijani, H. (2010). To explain the role of the Theory of Constraints to access world-class enterprises. Journal of industrial management perspective, 5(18), 63-81.

6. Farsijani, H., & Falah hoseini, A. Identifying and prioritizing the effective factors in the supply chain In order to achieve world class and appropriate methods. Journal of industrial management perspective, 1(6), 25-44 12 (In Persion).

7. Farsijani, H., & Qayyum Ghahroodi, S. (2014). Identifying and prioritizing the obstacles of agility World-class Enterprises. Journal of industrial management perspective, 4(13), 91-120 12 (In Persion).

8. Flynn, B. B., Schroeder, R. G., Flynn, E. J., Sakakibara, S., & Bates, K. A. (1997). World-class manufacturing project: overview and selected results. International Journal of Operations & Production Management, 17(7), 671-685.

9. Frampton, C. (2001). Benchmarking world-class maintenance, www.wcm-society.com.

10. Green Jr, K. W., & Inman, R. A. (2006). Does implementation of a JIT-with-customers strategy change an organization's structure?. Industrial Management & Data Systems, 106(8), 1077-1094.

 11. Hasangholipour, P T., Seydjvadein, SR., Rusta, & Ahmed., Khanlari, A. (2012).The process Evaluation model of customer relationship management in the private commercial banks of the country. Technology and Information management, 4(10), 41-62.

12. Jafarnejad, A., & Shahabi, B. (2006). Introduction to organizational agility and agile manufacturing. Tehran: Institute published the Mehraban Pub. (in Persian).

13. Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-performance analysis. The journal of marketing, 77-79.

14. Pezeshki, V., Mousavi, A., & Grant, S. (2009). Importance-performance analysis of service attributes and its impact on decision making in the mobile telecommunication industry. Measuring Business Excellence, 13(1), 82-92.

15. Roshandel, T., Ghaffari, Atta., & Ibrahim Pur, H. (2011). Channeling customer relation management in the framework of e-government. Technology and Information management, 3(7), 55-57.

16. Ismail Salaheldin, S., & Eid, R. (2007). The implementation of world class manufacturing techniques in Egyptian manufacturing firms: An empirical study. Industrial Management & Data Systems, 107(4), 551-566.

17. Sang M .Lee & Kim, B. O. (1996). Developing the information systems architecture for world-class organizations. Management Decision, 34(2), 46-52.

18. Sangwan, K. S., & Digalwar, A. K. (2008). Evaluation of world-class manufacturing systems: a case of Indian automotive industries. International Journal of Services and Operations Management, 4(6), 687-708.

19. World-Class Performance Benchmarks,http://www.wmep.org/

20. Wu, W. W. (2008). Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, 35(3), 828-835.