دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747120170522Multi-objective Relief Chain Network Design for Earthquake Response under Uncertaintiesطراحی شبکه زنجیره امداد چندهدفه برای پاسخگویی به زلزله تحت عدم اطمینان93687206FAعلی بزرگی امیریاستادیار، دانشگاه تهران.0000-0002-1180-9572سهیل منصوریکارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.میرسامان پیشواییاستادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران.Journal Article20190923Nowadays, the population growth has caused the world, all over, to face irrecoverable life/financial losses due to natural/unnatural (man-made) disasters. The humanitarian logistic can, as an important crisis management activity, play a vital role in rescuing people’s lives, transferring the injured/affected people from the affected area to emergency centers, evacuating the homeless, and meeting people’s needs in disaster conditions. In this paper, have been proposed a multi-objective mathematical model for the humanitarian supply chain design problem that minimizes: 1) total number of the injured not transferred to hospitals and total number of the homeless not evacuated from the affected area, and 2) total unmet relief commodity needs. In this model, demand and travel time have been considered as uncertain and robust counterpart model with “box and polyhedral” uncertainty sets have been developed to model uncertainties. The results obtained by the solving deterministic and robust models show that the under each degree of conservatism level, pareto optimal solution were generated. Also, under nominal data and each degree of conservatism level, the robust model performs worse than the deterministic model.امروزه به دلیل رشد جمعیت، خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری ناشی از بروز بحران های طبیعی و غیرطبیعی در سراسر جهان گریبان گیر بشر شده است. لجستیک امداد بشردوستانه به عنوان یک فعالیت مهم مدیریت بحران، می تواند در نجات جان افراد، انتقال آسیب دیده گان به مراکز اورژانسی، تخلیه بیخانمان ها از ناحیه حادثه دیده و برآورده کردن نیاز افراد در شرایط بحران، نقش کلیدی ایفا کند. در این پژوهش یک مدل ریاضی چندهدفه برای مسئله طراحی زنجیره امداد تحت شرایط عدم قطعیت برای پاسخ به نیاز زلزله پیشنهاد داده شده است که در آن اهداف حداقلکردن مجموع تعداد افراد مجروحی که به بیمارستان ها منتقل نشده اند و مجموع تعداد افراد بیخانمانی که از ناحیه حادثه دیده تخلیه نشده اند و به حداقل رساندن مجموع تقاضاهای برآوردنشده کالاهای امدادی است. در این مدل، پارامترهای تقاضا و زمان سفر غیرقطعی در نظر گرفته شده اند و برای مدلسازی عدم قطعیت از بهینه سازی استوار مبتنی بر مجموعه عدم قطعیت جعبه ای و چندوجهی استفاده شده است. نتایج حل مدل های استوار و قطعی نشان می<sub></sub>دهند که در تمامی سطوح محافظه کاری جواب های پارتویی قوی تولید شده است؛ همچنین مدل استوار در تمامی سطوح محافظه کاری از مدل قطعی در حل با داده های اسمی بدتر شده است.دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747120170522Identifying and explanation the Indicators of Evaluation of Performance of World-Class Managementشناسایی و تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیریت کلاس جهانی376687207FAحسن فارسیجانیدانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.ندا جلالیوندکتری، دانشگاه مالزی.محسن مردانیدانشجوی دکتری.Journal Article20190923Organizations are moving through a revolution of change from the industrial age to the information age. It is clear that globalization is not a one-dimensional phenomenon and it is an economic, political, cultural process and as the world moves towards coherence. Attention to different cultures and the recognition of cultural systems and perceptual frameworks in these cultures have not been taken into account only in academic studies; they are in the celestial books, including the Koran (Ma'edeh: 44, Hajj: 14 and 76, Romans: 22 and 12, Hajjarat: 31, Zemer: 34) is also referred to the existence of different social and cultural systems among the tribes and nations. In order to produce world-class products in a competitive manner in international markets, it is inevitable that world - class strategic planning will inevitably determine the functional capabilities of competitors which will provide world - class Industrial strategies. The purpose of this research is to design key performance indicators to evaluate the performance of world - class management. In order to achieve this goal, the results of organizational perspectives and strategic objectives and key success factors were identified through the Analytic Network Process (ANP), and then the indicators by using the Fuzzy Delphi method based on the executive program were selected finally, the priority and weight of the indicators were determined by using Fuzzy TOPSIS technique.سازمانها در گذر از تغییرات انقلاب گونه از عصر صنعتی به عصر اطلاعات هستند. ورود به بازارهای جهانی یکی از مسائل مهم کشور است که ذهن مدیران صنایع را به خود مشغول کرده است. جهانیشدن پدیدهای تکبعدی نیست و فرآیندی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب میشود و هرچه جهان به سمت انسجام پیش میرود، اهمیت درک صحیح تفاوتهای فرهنگی افزایش مییابد. توجه به فرهنگهای مختلف و توصیه به شناخت نظامهای فرهنگی و چارچوبهای ادراکی مختلف در این فرهنگها فقط در پژوهش های دانشگاهی موردتوجه قرار نگرفته است؛ بلکه در کتب آسمانی، ازجمله قرآن کریم (سوره مائده: 44، حج: 14 و 76، روم: 22 و 12، حجرات: 31، زمر: 34) نیز به وجود نظامهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت در میان قبایل و ملل اشاره شده است. نظر به اهمیت مدیریت کلاس جهانی در قرن بیستویکم و حضور در فضای تجارت جهانی تولید محصولات در کلاس جهانی ضرورت برنامهریزی استراتژیک در کلاس جهانی را اجتناب ناپذیرمیکند تا قابلیت عملکردی رقبا شناسایی شود؛ بهطوریکه مبنایی برای ایجاد تغییرات دائمی باشد. هدف از این پژوهش طراحی شاخصهای کلیدی عملکرد بهمنظور ارزیابی عملکرد سازمانهای کلاس جهانی است. برای رسیدن به این هدف نتایج استراتژیهای سازمانی، اهداف استراتژیک و عوامل کلیدی موفقیت از طریق فرایند تحلیل شبکه مشخص شده اند؛ سپس برنامهها و شاخصها با استفاده از روش دلفی فازی انتخاب شدند؛ درنهایت اولویت و وزن شاخصها با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی مشخص شدند.دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747120170522Developing of a Dynamic Network Data Envelopment Analysis Model for Performance Evaluating Banking Sectorتوسعه یک مدل تحلیل پوششی داده های شبکه ای پویا برای ارزیابی عملکرد بانک ها678987208FAرضا سلیمانی دامنهدانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.منصور مؤمنیاستاد، دانشگاه تهران.امین مصطفاییدانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.محسن رستمی مال خلیفهدانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.Journal Article20190923Data envelopment analysis is a mathematical technique to evaluate the performance of DMUs with similar inputs and outputs. The traditional models don’t consider the internal structure of DMUs and have a black box perspective, so in order to assess the structures with more than one stage, Network DEA (NDEA) models were developed, but these models are static and don’t consider time in the evaluation. On the other hand, Dynamic DEA (DDEA) models that were developed to assess DMUs during the time, consider DMUs in every period of time as a black box. Most of the organizations (such as banks) have the multi stage process and their operation is a continuous process during consequent periods, and using the Network DEA and Dynamic DEA alone is not adequate to assess them. In this study a Dynamic Network DEA (DNDEA) model is developed that considers both the structure and time in the evaluation and two methods are introduced for calculating the efficiency. After developing the model, it was used in an applied study to evaluate the performance of fourteen banks, and the stages efficiency, network efficiency and dynamic network efficiency of them were calculated.تحلیل پوششی داده ها یک تکنیک ریاضی برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده با ورودی ها و خروجی های مشابه است. مدل های سنتی DEA به ساختار داخلی واحدها توجه نمی کنند و دیدگاه جعبه سیاه دارند؛ بنابراین برای ارزیابی ساختارهای با بیش از یک مرحله، مدل های شبکهای (NDEA) توسعه پیدا کردند؛ اما این مدل ها ایستا هستند و زمان را در ارزیابی لحاظ نمی کنند؛ از طرف دیگر مدل های پویا (DDEA) که جهت ارزیابی واحدها در طول زمان توسعه پیدا کردند، ساختار واحد را در هر دوره زمانی بهصورت جعبه سیاه در نظر می گیرند. بسیاری از سازمان ها (ازجمله بانک ها) دارای فرایند چندمرحله ای هستند و فعالیت آنها یک فرایند ادامه دار در دوره های متوالی است و استفاده از مدل های شبکه ای و پویا بهتنهایی برای ارزیابی آنها کافی نیست. در این پژوهش یک مدل DEA شبکهای پویا (DNDEA) توسعه داده می شود که همزمان ساختار و زمان را در ارزیابی در نظر می گیرد و دو روش برای محاسبه کارایی معرفی می شود. پس از توسعه مدل از آن در یک مطالعه تجربی برای ارزیابی عملکرد چهارده بانک استفاده شد و کارایی هر مرحله، کارایی شبکه و کارایی شبکه ای پویا آنها محاسبه شد.دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747120170522Designing a Model for the Measurement of Supply Chain Resilience through SEM Approachطراحی مدل سنجش تاب آوری زنجیره تأمین با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری9111487209FAمصطفی جهانیکارشناس ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.عباس مقبل باعرضدانشیار، دانشگاه تربیت مدرس.عادل آذراستاد، دانشگاه تربیت مدرس.0000-0003-2123-7579Journal Article20190923Todays, complexity of business, uncertainties and environmental fluctuations put supply chains against a variety of risks. Therefore, supply chain management should move towards different and innovative approaches so as to enhance its capabilities to deal against these risks. This paper aims to investigate further the concept of resilience and studies in this field and suggest a comprehensive model for measuring resiliency of supply chain through Structural Equation Modeling (SEM) approach. The statistical population in this study is all expert staff of production, distribution and sale in Iran Khodro Company and in order to collect data a questionnaire containing 49 questions with 5-point Likert spectrum was used. The results of the model indicate that flexibility, risk management culture, collaboration, redundancy and agility have the most important role in explaining changes in supply chain and the model was able to explain %99 of these changes. In the end of this study, give some suggestions to improve resilience in supply chain.امروزه پیچیدگی های محیط کسبوکار، عدم اطمینان و نوسانات محیطی، زنجیره تأمین را در برابر انواع مختلفی از خطرات آسیب پذیر کرده است؛ بنابراین مدیریت زنجیره تأمین باید به سمت رویکردهای متفاوت و نوآورانه ای حرکت کند تا بتواند قابلیت های مواجهه با این خطرات را بهبود بخشد. پژوهش حاضر قصد دارد تا ضمن بررسی هرچه بیشتر مفهوم تاب آوری زنجیره تأمین و مطالعات صورت گرفته در این حوزه، مدلی جامع برای سنجش میزان تاب آوری زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری ارائه دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارشناسان ستادی واحدهای تولید، توزیع و فروش «شرکت ایرانخودرو» است و بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از ابزار پرسشنامه، شامل 49 سؤال با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شد. نتایج اجرای مدل نشان داد که متغیرهای انعطاف پذیری، فرهنگ مدیریت ریسک، همکاری، افزونگی و چابکی بهترتیب بیشترین نقش را در تبیین تغییرات تاب آوری زنجیره تأمین دارند و مدل پژوهش توانسته بیش از 99 درصد از این تغییرات را تبیین کند. دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747120170522Causal Loop Model for Problem of Traffic Accident: The System Dynamics Approachمدل علّی - معلولی مسئله حوادث رانندگی در ایران: رویکرد پویاییشناسی سیستم11514387210FAمسعود ربیعهاستادیار، دانشگاه شهید بهشتی.هدایت سالاریاستادیار، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر.محمد مهدی کرمیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شریف.مصطفی ضیاییدانشجوی کارشناسی، دانشگاه شریف.عزیزالله یعسوبیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20190923Due to the high rate of Traffic accident and death toll in Iran, recently the case has altered into a major national hitch. Through System Dynamics point of view and examining significant factors like the yearly death toll of vehicle accidents in Iran, the importance of the case gets more vivid. Generally the case beholds various dimensions (Multi Dimensional Case) and special complexities. The study applies “System Dynamics” approach. Having defined the Dynamic problem, considering the “literature review”, and exploring the interviews four groups of major factors were scrutinized as effective and significant. Concentrating on the four main factors, the “Casual Loop Model” was developed. The system was divided to several subsystems (several main sections). Afterward “Casual Loop diagram” was presented for each subsystem. Finally the three proposed strategic policies were introduced to enhance the behavior of main system variables such as set-up “In-charge organization” or leading organization.مسئله تصادفات رانندگی در ایران یک معضل جدی است و ایران جزو کشورهایی است که آمار بالایی از مرگ ناشی از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص میدهد. با نگاه پویا به مسئله یادشده در ایران و بررسی متغیرهای مهمی مثل تعداد تلفات سالیانه ناشی از تصادفات میتوان بیشتر به اهمیت موضوع پی برد. بهطورکلی مسئله تصادفات رانندگی ابعاد گوناگونی دارد و یک موضوع چندبُعدی یا چندوجهی و دارای پیچیدگیهای خاص خود است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، ابتدا پس از بیان مسئله در طول زمان، با توجه به پیشینه و مصاحبههای صورتگرفته چهار دسته عامل اصلی بهعنوان عوامل یا متغیرهای مهم و اثرگذار لحاظ شده و با توجه به عوامل شکلدهنده هر یک از متغیرها، روابط علّی - معلولی استخراج میشود. در این راستا سیستم موردبررسی به چندین زیرسیستم یا بخش اصلی تقسیم شده و برای هر بخش یا زیر بخش نمودار علّی- معلولی ارائه و در پایان سیاستهای راهبردی بهبود دهنده رفتار متغیرهای اصلی سیستم، مانند فعالسازی یا راهاندازی سازمان متولی با نام سازمان راهبر پیشنهاد میشود. دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747120170522Determining and Weighting Resilience Strategies in the Iran Khodro Supply Chainتعیین و وزندهی استراتژیهای تابآوری در زنجیره تأمین ایران خودرو14517287211FAکاظم روانستاندانشجوی دکتری، دانشگاه مازندران.حسنعلی آقاجانیدانشیار، دانشگاه مازندران.عبدالحمید صفایی قادیکلاییدانشیار، دانشگاه مازندران.محمود یحییزادهفراستاد، دانشگاه مازندران.Journal Article20190923This research deals with resilient supply chain of Iran Khodro Company. The aim of this study is to determine strategies that are able to prevent the occurrence of stopping Iran Khodro production lines, or if stopped, production lines to be restored with the minimum time to pre-disruption or more favorable state. Furthermore, this study determines the weight of resilience strategies in the Iran Khodro supply chain. In this study all failure modes that have the potential to stop Iran Khodro production lines have been identified through the research literature and expert opinions. In this research fuzzy FMEA and FAAO techniques have been used to determine resilience strategies. Also the weight of resilience strategies was identified using fuzzy DANP technique. 15 strategies have been introduced by experts through FMEA and FAAO techniques in order to make resilient the supply chain of Iran Khodro. Also according to the FDANP technique, the weight of each of these strategies was determined.پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این پژوهش تعیین استراتژی هایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایرانخودرو جلوگیری کند و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوب تر از آن بازیابی شود؛ همچنین این پژوهش وزن هر یک استراتژی های تاب آوری را در زنجیره تأمین ایران خودرو تعیین میکند. در این پژوهش کلیه حالتهای شکست که ظرفیت توقف خطوط تولید ایران خودرو را دارد از طریق مبانی نظری و نظرهای خبرگان شناسایی شد. در این پژوهش از تکنیک FMEA و FAAO فازی برای تعیین استراتژی های تابآوری استفاده شده است. همچنین وزن استراتژی های تاب آوری با استفاده از روش DANP فازی مشخص شد. خبرگان از طریق تکنیک های FMEA و FAAO تعداد 15 استراتژی برای تاب آورساختن زنجیره تأمین ایران خودرو معرفی کردند. مطابق با تکنیک FDANP نیز وزن هر یک از این استراتژی ها مشخص شد.دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747120170522Selection and Solving it with Genetic Algorithmsطراحی مدل ریاضی متنوع سازی سبد سهام و حل آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک17319687212FAمسلم خاک بیزکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد.عباس رضائی پندریدانش آموخته دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.0000-0001-9534-3441محمود دهقان نیریاستادیار، دانشگاه تربیت مدرس.0000-0002-7648-2937Journal Article20190923In the selection of a collection of investment assets, the expected utility of investor is determined via risk and return criteria. Regarding the uncertainty of the investor about the future, portfolio diversification is a common path towards risk reduction in investment problem. In this study, not only the Euclidean Distance Criterion (EDI) was introduced to be a measure of portfolio diversification, but also a multi-objective model was designed for portfolio selection. This model intended to maximize the return and diversification of portfolio, and also to minimize non-systematic risk of it. Since this is a non-linear model and in terms of complexity is among "NP-hard", regarding the computational efficiency of the Genetic Algorithms (GA) in optimization, it was used for solving the model. Results from the implementation of the dual-objective model (return and diversification) and triple-objective model (return, diversification, and non-systematic risk) with multiple-repetition showed that the average return of the portfolio selected by perposed model was higher than the favorable level. Investigation into portfolio performance indices indicates the efficiency of the dual-objective model (return and diversification).میزان مطلوبیت سرمایهگذار از انتخاب مجموعه داراییهای سرمایهگذاری بهوسیله معیارهای ریسک و بازده مشخص میشود. با توجه به عدم اطمینان سرمایه گذار نسبت به آینده، یکی از روشهای مطرح در مباحث سرمایهگذاری برای کاهش ریسک، متنوع سازی سبد سرمایهگذاری است. در این پژوهش علاوه بر معرفی معیار فاصله اقلیدسی بهعنوان یک معیار اندازهگیری تنوع سبد سهام، مدلی چندهدفه برای انتخاب سبد سهام طراحی شده است. مدل ارائهشده در این پژوهش درصدد حداکثرسازی بازدهی و تنوع و حداقلکردن ریسک غیرسیستماتیک سبد سهام است. با توجه به اینکه مدل ارائهشده غیرخطی است و از نظر پیچیدگی محاسباتی جزو مسائل «حلنشدنی چندجملهای سخت» قرار میگیرد؛ بنابراین پژوهش با توجه به کارایی محاسباتی الگوریتم ژنتیک در بهینهسازی، برای حل مدل از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج اجرای مدل دوهدفه (بازدهی و تنوع) و سههدفه (بازدهی، تنوع و ریسک غیرسیستماتیک) در تکرارهای متعدد نشان داد که متوسط بازدهی سبدهای سهام انتخاب شده با مدل این پژوهش بالاتر از حد مطلوب است. بررسی شاخص های عملکرد سبد سهام نیز نمایانگر کارایی مدل دوهدفه (بازدهی و تنوع) است.