دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742420130219Predicting the Organizations Success in ISO Systems Implementation Based on Discriminant Analysisپیشبینی موفقیت سازمانها در پیادهسازی سیستمهای استاندارد ایزو برپایة روش تحلیل تشخیصی93487327FAسید یعقوب حسینیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه خلیج فارس.فهیمه شفیعیدانشجوی کارشناس ارشد، دانشگاه خلیج فارس.میثم دسترنجدانشجوی کارشناس ارشد، دانشگاه خلیج فارس.Journal Article20190929Today, many organizations have focused on the issue of quality (total quality management (TQM) and ISO standards) to sustain their survivalsurvive in the market and to respond customers' needs appropriately and timely, but the success of implementation of these systems is doubtful. Public and private organizations in Bushehr and Shiraz (which have implemented the ISO systems) were chosen to identify variables affecting these systems success. After reviewing the theoretical literature, these variables are categorized into 4 segments: managerial, personnel (employees), external and cultural. Questionnaire was used to gather data. Data were analyzed using Discriminant Analysis. The results indicate that the most important ISO implementation variables are 1) continuous improvement in the organization, 2) ISO Compatibility with strategies and organizational structure, and 3) the quality of internal and external communications. Based on these results, these three variables can estimate correctly ISO implementation success levels as 80.2 percent.<span lang="FA">امروزه بسیاری از سازمانها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و بهموقع به نیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مسئلة کیفیت و پیادهسازی استانداردهای ایزو دارند. اما موفقیت پیادهسازی این سیستمها همواره با تردید همراه بوده است. این پژوهش باتوجه به چنین ضرورتی در بین سازمانهای دولتی و خصوصی شهر بوشهر که این سیستمها را پیادهسازی کردهاند انجام شده است. پس از بررسی ادبیات نظری، متغیرهای شناسایی شده به 4 دستة مدیریتی، پرسنلی (کارکنان)، فرهنگی و برونسازمانی تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل تشخیصی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین متغیرها در تمایز شرکتها در موفقیت اجرای استاندارد ایزو، متغیرهای بهبود مستمر در سازمان، همخوانی برنامة استاندارد ایزو با استراتژی و ساختار سازمانی و وجود ارتباطات صحیح داخلی و خارجی است. بنا به یافتههای این پژوهش، با این سه متغیر،2/80% از سازمانها در سطوح موفقیت در اجرای استاندارد ایزو، درست دستهبندی شدهاند.</span>
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87327_cc06c59fcf01660d7ca41f55b68eb0c0.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742420130219Dredging Industry Attractivness Measurement & Analysis in Iran through the Porter's Five Competitive Forcesسنجش و تحلیل جذابیت صنعت لایروبی در ایران356087328FAمحمدرضا حمیدی زادهاستاد، دانشگاه شهید بهشتی.حسن فارسیجانیدانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.پرویز مقدسکارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور.Journal Article20190929One of the paradigms that can be used in applicable manner to determine attractiveness and profitability of dredging industry in Iran is the reputation platform of Porter's 5 competitive forces. In this article, the attractiveness of dredging industry in Iran is analyzed and measured based on this model. The main question of the Research is whether investing in Iranian Dredging Industry is Profitable or not. The results indicate that among the competitive forces, suppliers are the main threatening factor in the industry and have relatively high bargaining power and possess approximately more importance and influence than the other forces on the reduction of dredging industry attractiveness in Iran, also the rivalry among dredging companies is increasing and it is considerable threat. The threat resulting from potential rivals and substituting products are a few and the clients have low bargaining power. Each of these three variables is considered as opportunity forces in the industry. According to desirability of the three forces and the results of statistical analysis, dredging industry is attractive in Iran and its investment is profitable. This study is an applied one in terms of purpose and it is considered as a descriptive-surveying study In terms of nature and method. Statistical society of research consists of 170 expert persons. The 124 people were chosen as test subjects by classified random sampling method. In this study a close researcher-made questionnaire was used to collect data.<span lang="FA">از الگوهایی که میتوان از آن بهصورت کاربردی برای بررسی محیط رقابتی، تعیین جذابیت و سودآوری صنعت استفاده نمود، مدل معروف و قدرتمند پنج نیروی رقابتی پورتر میباشد. در این مقاله جذابیت صنعت لایروبی در ایران بر مبنای این مدل مورد سنجش و تحلیل قرار میگیرد. مسئله و پرسش اصلی در این تحقیق عبارتاست از اینکه آیا سرمایهگذاری در صنعت لایروبی در ایران، سودآور است؟ تحقیق متضمن سؤالات و فرضیاتی در چارچوب تشخیص نقش متغیرها و محرکهای مربوطه و همچنین شناسایی عامل اصلی تهدید در صنعت و هر نیرو است. نتایج آزمون فرضیات و سؤالات تحقیق، نشانگر این است که از نیروهای رقابتی، تأمینکنندگان عامل اصلی تهدید صنعت و از قدرت نسبتاً زیادی برخوردار بوده و دارای اهمیت و تأثیرگذاری تقریباً بیشتری نسبت به دیگر نیروها بر کاهش جذابیت صنعت لایروبی در ایران میباشند، هرچند رقابت میان شرکتهای موجود نیز درحال افزایش است و تهدید محسوب میگردد. همچنین تهدید ناشی از تازه واردین و محصولات جایگزین کم و خریداران نیز از قدرت پایینی برخوردار میباشند که هرسه نیرو از عوامل فرصتساز صنعت تلقی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گردند. باتوجه به مطلوببودن سه نیرو از پنج نیرو و همچنین نتایج تحلیل آماری، صنعت لایروبی در ایران جذاب و سرمایهگذاری در آن سودآور است.. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشیاست.</span><span lang="AR-SA"> جامعة آماری تحقیق را 170 نفر از افراد خبره تشکیل دادهاند که از این میان تعداد 124 نفر از طریق روش نمونهگیری " تصادفی طبقهبندی شده" بهعنوان نمونه انتخاب شدند. </span><span lang="FA">برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة بستة"محقق ساخته"استفاده شده است.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87328_31f8b513009b58cf00a553f587b55008.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742420130219Provide an Integrated Methodology for Combining the Kano Model and Quality Function Deployment (QFD) to Improve the Quality of Banking Services Rough Sets Approachارائه روش شناسی تلفیقی با استفاده از مدل کانو و گسترش عملکرد کیفیت به منظور بهبود کیفیت خدمات بانکی رویکرد مجموعه های راف618987329FAسید حیدر میرفخرالدینیدانشیار، دانشگاه یزد.سعید پیروکارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.Journal Article20190929Increasing market share as one of the goals of the organization wouldn't happen without increasing the customer’s satisfaction of through improving service quality. The present study sought to examine the level of service quality offered in one of the subsidiary of BSI and solutions for improving the quality of service at this branch. The application of this study is base on survey method. In this study, the clients of BSI branch are under experiment. Because the clients are unlimited we used Cochran formula, share questionnaires to 170 people and calculate the result based on 0.11 variance. Techniques used in analyzing the data of this research consist of: gap analysis model to identify gaps between expectations and perceptions of service quality elements of the bank's customers, Kano model, this study aimed to identify needs and offer attractive solutions to improve them , Quality Function Deployment Model used To provide strategies for improving the performance and set priorities for action identified by the Kano model and improving them. To avoid ambiguity in quality matrices of the data of this research, Rough set theory was used. The result of analyzing data shows that each of 29 components has gaps and the Result of Kano model indicate that 9 components assumed attractive. In order to promote the quality of services in this branch, base on the view of authorities, 10 technical features were identified and prioritized.<span lang="FA">افزایش سهم بازار به عنوان یکی از اهداف سازمان جز در سایه افزایش رضایت مشتریان به وسیله بهبود سطح کیفیت خدمات صورت نخواهد گرفت. لذا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی و ارائه راه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">کارهایی جهت بهبود سطح کیفیت خدمات یکی از شعب بانک صادرات می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. همچنین، جامعه تحقیق شامل مشتریان شعبه می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باشند. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه تحقیق، بر اساس فرمول کوکران و توزیع پرسش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نامه اولیه، با احتساب واریانس 11/0 تعداد 170 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از مدل تحلیل شکاف جهت شناسایی مؤلفه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی که بین انتظارات و ادراکات مشتریان در این مؤلفه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها شکاف وجود دارد؛ مدل کانو، با هدف شناسایی نیاز</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های جذاب به منظور مطالعه و ارائه راهکار</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مناسب جهت بهبود آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها و مدل توسعه عملکرد کیفیت بهمنظور ارائه و اولویت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بندی راه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کار</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مناسب جهت بهبود نیاز</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های شناسایی شده به وسیله مدل کانو استفاده شده است. در این میان، بمنظور مقابله با ابهام و ناسازگاری داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها در خانه کیفیت، نظریه مجموعه راف بهکار گرفته شد. نتایج تحلیل داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها با استفاده از ابزار یادشده حاکی از وجود شکاف در تمامی 29 مؤلفه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA"> کیفیت خدمات می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باشد. نتایج مدل کانو نشان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دهد 9 مؤلفه در دسته نیاز</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های جذاب قرار می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گیرند. همچنین بهمنظور ارتقا سطح کیفیت خدمات شعبه، بااستفاده از نظر خبرگان، تعداد 10 مشخصه فنی شناسایی و اولویتبندی شد.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87329_753e28ae8c6efc4b8b008c6a52d657f1.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742420130219An Integrated Approach for Supplier Selection in a Supply Chain: IT Capabilities Approachمدل یکپارچه انتخاب تأمینکننده در زنجیره تأمین: رویکرد قابلیتهای فناوری اطلاعات9111587330FAمجید هوشمندی ماهردانشآموختهی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی.مقصود امیریاستاد، دانشگاه علامه طباطبائی.لعیا الفتدانشیار، دانشگاه علامه طباطبائی.0000-0003-4550-8775Journal Article20190929In most industries the cost of raw materials and component parts constitutes almost 60% percent of cost of a product (in some industries up to 80%). In this situation<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> proper sourcing can play a key role in an organization's efficiency and effectiveness<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> because it has a direct effect on cost reduction<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> profitability and flexibility of a company. In this paper<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> a hybrid model consist of Decision making trial and evaluation laboratory- DEMATEL and analytic network process-ANP is presented. In order to construct the inter relation between criteria, DEMATEL is used and to incorporate the effective criteria<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> analytic network process approach is utilized. Considering increasing importance of IT in supply chain's success, IT capabilities is applied as separate criteria. After developing the model<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> a numerical example is presented. Result shows that financial and cost, delivery, and IT capabilities are most criteria in supplier selection process. At the end<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> results and suggestion will be provided.<span lang="AR-SA" dir="RTL">هزینة مواد خام و اجزای تشکیلدهندة محصول، درحدود 60% از بهای تمامشده (در برخی از صنایع تا 80%) را در برمیگیرد. در چنین شرایطی، منبعیابی مناسب، میتواند نقشی کلیدی در کارایی و اثربخشی سازمان ایفا نموده و تأثیر مستقیمی در کاهش هزینهها، سودآوری و انعطافپذیری یک شرکت داشته باشد. هدف این مقاله ارائة یک مدل ترکیبی فرآیند تحلیل شبکهای و دیمتل<sup><span dir="LTR"><sup>[1]</sup></span></sup>، بهمنظور لحاظ وابستگی میان معیارهای مؤثر بر انتخاب تأمینکننده و رتبهبندی تأمینکنندگان است. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پساز شناسایی معیارها و بهمنظور شناسایی و فرمولبندی وابستگیها از روش دیمتل استفاده شده و برای استخراج اوزان معیارها و رتبهبندی تأمینکنندگان فرآیند تحلیل شبکهای بهکار گرفته شده است. باتوجه به افزایش اهمیت فناوری اطلاعات در </span><span lang="FA" dir="RTL">موفقیت </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">زنجیرة تأمین، معیار قابلیتهای فناوری اطلاعات بهعنوان یک معیار مجزا مد نظر قرار گرفته است. بهمنظور نمایش کارایی مدل ارائهشده، از مثالی عددی (مبتنی بر اطلاعات واقعی یک شرکت خودرویی) استفاده شده است. نتایج حاصل، نشانگر آن است که </span><span lang="FA" dir="RTL">معیارهای هزینه و مالی، تحویل و قابلیتهای فناوری اطلاعات بهعنوان مهمترین معیارها شناسایی شدهاند. در انتهای نتایج و پیشنهادات ارائه شده است.</span>
<br clear="all" />
<span dir="LTR"> </span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87330_7f856fcf3de61b9a98667c931163d81b.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742420130219Understanding the Determinants of RFID Adoption in Iran Case study: Automotive Manufacturing Industryبررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری RFID در صنایع ایران11714187331FAعلی اکبر جوکاراستادیار، دانشگاه پیام نور.علی نصیر زنوزیکارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور.Journal Article20190929The radio identification technology (RFID) may change the nature of many industries in future years. The study concentrates on the factors affecting the adoption of RFID technology in the automotive parts manufacturing industry in Iran. The RFID adoption model contains factors like, technology, organization, and environment. Three models apply12variables. Technology related variables are relative advantage, complexity, compatibility, and cost. Organizational variables are top management support, company size, IT competency, and technical-organizational readiness. Environmental variables are competitive pressure, trade partner compulsion, and immediate data requirement. All the Iranian car manufacturers in 1390 are the study population 278 Morgan Corporation is the sample. Exploratory factor analysis results indicate that different factors from the technical knowledge affect RFID technology adoption.<span lang="FA" dir="RTL">تکنولوژی شناسایی از طریق امواج رادیویی (</span>RFID<span lang="FA" dir="RTL"> ) یکی از فناوری</span><span lang="FA" dir="RTL">هایی است که ممکن است در آینده نزدیک ماهیت و طبیعت بسیاری از صنایع را تغییر دهد</span>.<span lang="FA" dir="RTL"> هدف اصلی این تحقیق مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری </span>RFID<span lang="FA" dir="RTL">در صنعت قطعهسازی خودرو در ایران است</span>.<span lang="FA" dir="RTL"> محقق، برای شناسایی عوامل موثر بر پذیرش فناوری </span>RFID<span lang="FA" dir="RTL">از مدل پذیرش فناوری تکنولوژی، سازمان و محیط (</span>TOE<span lang="FA" dir="RTL">) استفاده کرده و 12 متغیر را برای سه بعد مدل در نظر گرفت، برای بعد تکنولوژی (مزیت نسبی، پیچیدگی، سازگاری و هزینه )، بعد سازمان (حمایت مدیریت ارشد، اندازه شرکت، شایستگی فناوری، دانش فنی، آمادگی سازمانی) و در نهایت برای بعد محیط (فشار رقابتی ، اجبار شریک تجاری، نیازم مبرم اطلاعات) در نظر گرفته شد. </span><span lang="FA" dir="RTL">جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای قطعهسازی میباشند که در زنجیره تامین بزرگترین خودروسازهای کشور (شرکت سایپا و ایران خودرو ) در سال 1390</span><span lang="FA" dir="RTL">قرار دارند </span><span lang="FA" dir="RTL">که با استفاده از جدول مورگان تعداد 278</span><span lang="FA" dir="RTL"> شرکت </span><span lang="FA" dir="RTL">بهعنوان نمونه انتخاب شدند</span><span lang="FA" dir="RTL">. برای بررسی متغیرهای در نظر گرفته شده از تحلیل عاملی اکتشافی </span><span lang="FA" dir="RTL">استفاده شد </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">که نتایج بیانگر آن است که به جز متغیر دانش فنی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بقیه متغیرها بر روی پذیرش فناوری </span>RFID<span lang="FA" dir="RTL">تاثیرگذار خواهند بود.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87331_7eef8cddfdf93e01d443b7af25521434.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742420130219Forecast of Energy Carriers’ Demand in Different Consumption Secotrs of Iran Using Fuzzy Linear Regressionپیش بینی تقاضای حامل های انرژی در بخش های مختلف مصرف ایران با استفاده از رگرسیون خطی فازی14316587332FAعالیه کاظمیاستادیار، دانشگاه تهران.مهناز حسین زادهدانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.Journal Article20190929In this research, energy carriers’ demand of different consumption sectors has been forecasted on regression and fuzzy linear regression approaches considering economic and social indicators. It should be noted that energy carriesr are petroleum products, natural gas and electricity and consumption sectors are residential and commercial sectors, transport, industry, agricultur and powerplants. Actual data of Iran from 1993 to 2010 are used to select suitable models and to illustrate capability of the approach in this regard. Furthermore, the energy carriers’ demand of different sectors for the period of 2012 to 2021 is estimated.<span lang="FA" dir="RTL">در این تحقیق، تقاضای فرآوردههای نفتی، گاز و برق در بخشهای مختلف مصرف شامل خانگی-تجاری، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و نیروگاهها، با در نظر گرفتن شاخصهای اقتصادی و اجتماعی و با استفاده از مدلهای رگرسیون و رگرسیون خطی فازی پیشبینی شده است. از دادههای مربوط به سالهای 1372 تا 1389 برای انتخاب مدل مناسب و بررسی اعتبار آن استفاده شده است و تقاضای حاملهای مختلف انرژی برای هر کدام از بخشهای مختلف، طی سالهای 1391 تا 1400 تخمین زده شده است.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> </span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87332_5a95c0ceb599d1876721f299349e24c7.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742420130219Checking the Performance Changes of Distribution Channels of Pars Khazar Company over Time using Window Analysisبررسی تغییرات عملکرد کانال های توزیع شرکت پارس خزر در طی زمان با استفاده از تحلیل پنجره16718387333FAمحمدرحیم رمضانیاندانشیار، دانشگاه گیلان.رضا اسماعیل پوراستادیار، دانشگاه گیلان.کیخسرو یاکیدهاستادیار، دانشگاه گیلان.اکرم اویسی عمرانکارشناس ارشد، دانشگاه گیلان.سحر مجلسیکارشناس ارشد، واحد بینالملل دانشگاه گیلان.Journal Article20190929<span lang="EN">Window analysis basically assumes that no technical change has taken place in the periods under review. This underlying assumption has been neglected in most research works. In the current study, using non-parametric statistical Wilcoxon test and Friedman test between two time periods and over two time periods, the shift frontier between the periods under review has been investigated and determined. </span>Accordingly, <span lang="EN">the length of the windows was selected in the way that the basic assumption of window analysis was observed. In this research, the data of </span>7 distribution-channels of Pars Khazar Company <span lang="EN">was picked up in time periods of one year (2005-2011). After running the statistical tests, it was revealed that shift frontiers had occurred within the periods (2007 and 2008), (2008 and 2009) and (2010 and 2010). So four analyses with the lengths of 3, 1, 2, and 1 were performed in which the average performance of the units was obtained as 0.832, 0.987, 0.906 and 0.953, respectively.</span><span lang="EN"> </span><span lang="FA">تکنیک تحلیل پنجره بهطور اساسی فرض میکند که هیچ تغییر تکنیکی در بین دورههای تحت بررسی اتفاق نیفتاده است. این فرض اساسی در بسیاری از تحقیقات مورد توجه قرار نگرفته است. در این پژوهش با بهکارگیری آزمون آماری ناپارامتریک ویلکاکسون در بین دو دورة زمانی و آزمون فریدمن در بیش از دو دورة زمانی، انتقال مرز در بین دورههای مورد مطالعه بررسی و تعیین گردیده است. بنابراین طول پنجرهها بهگونهای انتخاب شدند که فرض اساسی تحلیل پنجره در آنها، رعایت شده است. در این پژوهش دادههای 7 کانال توزیع شرکت پارسخزر در سطح کشور و در دورههای زمانی یکساله و در بازه (1384-1390) جمعآوری گردید. پس از اجرای آزمونها آماری در بین دورههای (1386 و 1387)، (1387 و 1388) و (1389 و 1390) انتقال مرز رخ داده است. بنابراین چهار تحلیل با طولهای 3، 1، 2 و 1 انجام گردید که در این چهار تحلیل میانگین کارایی واحدها بهترتیب 832/0، 987/0، 906/0 و 935/0 بدست آمده است.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87333_f7f01145681662e504a8b5a426c46c53.pdf