دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98748320181122A Model for R&D Project Portfolio Selection and Development in LCSI Enterprisesارائه مدلی برای انتخاب سبد پروژه های پژوهش و توسعه در بنگاه های یکپارچهساز سیستم های پیچیده93687164FAرضا نورایی بیدختدکتری، دانشگاه تهران.محسن حامدیاستاد، دانشگاه تهران.عزت الله اصغری زادهاستاد، دانشگاه تهران.0000-0001-7048-9065Journal Article20190918All Organization face with important issues like objectives, constraints, priorities, policies, opportunities and threats that should be considered in all the key decisions. One of the most important and difficult decisions in organizations, is the project portfolio selection. In today's changing world, survival and continued growth of successful companies depends on developing and manufacturing new products and services; as a result, Project Portfolio Selection(specially R&D Projects) is critical and necessary for the survival of its business of enterprises. The main problems in the R&D Portfolio selection process can be found in the large number of qualitative and quantitative goals that are often incompatible, the inconsistency in the amount of resources available and in use, experience of managers and decision makers to balance the risk and the timing of projects and the delivery time, etc. In this article a Mathematical model with the disctinction of taking the integration of knowledge and intellectual capital into account is presented and Solved With NSLS, For verifying the proposed model a case study is performed to select the best R&D Project Portfolio for an International LCSI in Iran. The results of the case study that satisfactorily validates the outcome of the model is presented.یکی از تصمیم های مهم و دشوار در بنگاه های یکپارچه ساز سیستم های پیچیده، مسئله انتخاب سبد پروژه هاست. در دنیای متغیر امروز بقا و رشد شرکت ها به توسعه موفق آنها و ساخت محصولات و خدمات جدید وابسته است؛ بنابراین انتخاب بهینه سبد پروژه های پژوهش و توسعه برای کسبوکار، امری ضروری است. مشکلات اصلی در فرآیند انتخاب سبد پروژههای پژوهش و توسعه را میتوان در وجود تعداد زیاد اهداف کمّی و کیفی که اغلب با یکدیگر ناسازگار هستند، وابستگی بین پروژ هها، تعداد نیروی انسانی متخصص، تجربه و ترجیحات تصمیم گیران، برقراری توازن در زمان تحویل و ریسک و زمانبندی پروژه ها دانست. در این پژوهش و برای تعدیل مشکلات ذکرشده، مدل چندهدفهی ریاضی با درنظرگرفتن حداکثرکردن پایداری سازمان (از ابعاد اقتصادی، زیستمحیطی، اجتماعی)، حداقلکردن ریسک سبد و تأکید بر افزایش سرمایه های فکری و حداکثرکردن همراستایی با اهداف سازمان ارائه می شود و درنهایت با استفاده از یکی از روش های فراابتکاری اصلاحشدهی الگوریتم ژنتیک چندهدفه با مرتبسازی نامغلوب (روش NSLS) به حل مدل پرداخته می شود. برای بررسی اعتبار مدل نیز پروژه هایی از یک بنگاه یکپارچه ساز سیستم های پیچیده موردبررسی قرار می گیرد. یکی از مهمترین دستاوردهای این پژوهش، تفاوت قابلتوجه در مدل مفهومی و پارامترهای مؤثر در فرآیند انتخاب سبد پروژه ها در نمونه مورد مطالعه در کشورهای درحالتوسعه با کشورهای توسعهیافته است.<br /> https://jimp.sbu.ac.ir/article_87164_1eebe6cdf48525e2e78805d354eec931.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98748320181122Designing and Implementation of Suppliers Evaluation Process in the Supplier Relationship Management System (SRM)
(Case Study: Mobarakeh Steel Company)طراحی و اجرای فرآیند ارزیابی تأمینکنندگان در سامانه مدیریت روابط تأمینکنندگان (SRM) (موردمطالعه: شرکت فولاد مبارکه)376187165FAمجید اسماعیلیاندانشیار، دانشگاه اصفهان.حسین همت گیرکارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجفآباد، اصفهان.رسول قائنیانکارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجفآباد، اصفهان.Journal Article20190918The purpose of this study is to provide a framework for the initial qualification and performance evaluation of suppliers and contractors and implement it as part of the supply chain management system in ERP system of the Mobarakeh Steel Company. In this research, the current process of Mobarakeh Steel Company has been investigated. Subsequently, using the review of the literature and the views of experts in the process of assessing the initial competence of suppliers, the design has been redesigned, and implemented in the supply chain management software system. After collecting the appropriate criteria and methods for evaluation in this field, the most appropriate criteria for assessing suppliers are determined using the Delphi method. In the design process, the initial qualification of suppliers will be determined after selecting the necessary and functional criteria. In the second stage, suppliersperformance is assessed in two parts of the inquiry and order.Transparency at stages of the process help the company to select the appropriate suppliers.Transparency in this process make the applicants to collaborate with the company to have a good view of choosing or not choosing at the beginning of the process and evaluating their performance over the course of partnership.هدف این پژوهش ارائه چارچوبی برای فرآیند ارزیابی صلاحیت اولیه و ارزیابی عملکرد تأمینکنندگان و اجرای آن بهعنوان بخشی از سامانه مدیریت روابط تأمینکنندگان در سیستم برنامهریزی منابع سازمان «شرکت فولاد مبارکه» است. در این پژوهش ابتدا فرآیند فعلی «شرکت فولاد مبارکه» بررسی شده است و در ادامه با استفاده از بررسی مبانی نظری موضوع و نظرهای خبرگان، فرآیند ارزیابی صلاحیت اولیه و عملکرد تأمینکنندگان مجدداً طراحی و در غالب سامانه نرمافزاری مدیریت روابط تأمینکنندگان اجرا شده است. به این منظور پس از جمعآوری معیارها و روشهای مناسب برای ارزیابی در این زمینه، با استفاده از روش دلفی، مناسبترین معیارها برای ارزیابی تأمینکنندگان تعیین شده است. در فرآیند طراحیشده، صلاحیت اولیه تأمینکنندگان، پس از انتخاب معیارهای بایدی و عملکردی، تعیین م یشود؛ در مرحله دوم، عملکرد تأمینکنندگان در دو بخش استعلام و سفارش ارزیابی میشود. این فرآیند به شرکت کمک میکند تا تأمینکنندگان مناسب را انتخاب و عملکرد آنها را در زمان همکاری بررسی کند. شفافیت در این فرآیند باعث میشود متقاضیان همکاری با شرکت، دید خوبی نسبت به انتخاب یا عدم انتخاب خود در ابتدای فرآیند و ارزیابی عملکرد خود در طول دوره همکاری داشته باشند.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87165_0e4d94bd7c22996c21af783d34062b55.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98748320181122A Dynamic Game Theory Model for Analyzing Competition in the Oligopoly Marketsتوسعه مدل تئوری بازیهای پویا بهمنظور تحلیل رقابت در ساختار بازارهای انحصاری چندجانبه639487166FAمرجان رئوفینیادانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.وحید برادراناستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.رضا شهر جردیاستادیار، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا.Journal Article20190918Privatization has led to the formation dynamic competition in markets, such as airline service providers with a limited number of suppliers and a large number of customers (oligopoly markets). Suppliers of goods and services in these markets are considering the behavior of competitors to determine the amount of products and advertisements in order to maximize their benefits. This paper investigates a differential oligopoly game model under open loop and close loop structures. By applying mathematical validation of the optimal levels of production (supply) and advertising cost, the proposed model used to analyze the market for airline services, and it is shown that parameters such as sticky price, substitutability among goods and advertising promotional efficiency on supply and advertising are effective in achieving sustainable equilibrium in such markets. Sensitivity analysis of the parameters in the proposed model shows that in open loop strategy when companies in an oligopoly market do not agree any agreement in all stages of competition, they will suffer a lot of financial burden.خصوصیسازی باعث افزایش رقابت پویا در بازارهای انحصاری، مانند شرکتهای ارائهدهنده خدمات هوایی با تعداد محدودی عرضهکننده و تعداد زیادی مشتری (بازارهای انحصاری چندجانبه) شده است. عرضهکنندگان کالا و خدمات در این بازارها با توجه به رفتار رقبا در پی اتخاذ تصمیم در مورد میزان عرضه محصولات و میزان تبلیغات بهمنظور کسب منفعت حداکثری خود هستند. در این پژوهش از نظریه بازی پویا برای تحلیل بازارهای رقابتی چندجانبه و کمک به تعیین مقدار بهینه این دو متغیر تصمیم در دو ساختار اطلاعاتی حلقه باز و بسته استفاده شده است. ضمن بررسی اعتبارسنجی ریاضی مقدار بهینه تولید (عرضه) و هزینه تبلیغات، از مدل ارائهشده برای تحلیل بازار خدمات شرکتهای هواپیمایی استفاده شده است. در این پژوهش تأثیر پارامترهایی، مانند مقدار چسبندگی قیمت و نرخ جایگزینی محصول و بازدهی فعالیتهای تبلیغاتی، بر مقدار عرضه خدمات و تبلیغات برای دستیابی به تعادل پایدار در چنین بازارهایی نشان داده شده است. تحلیل حساسیت پارامترهای مدل پیشنهادی نشان میدهد که در استراتژی حلقه باز زمانی که شرکتها در یک بازار الیگوپلی در همه مقاطع رقابت با یکدیگر به هیچ توافق و اصولی پایبند نباشند و فقط طبق قواعد مشخصشده در ابتدای رقابت با یکدیگر به تعامل بپردازند، بار مالی زیادی را متحمل میشوند که تأثیری منفی بر سودشان خواهد گذاشت.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87166_be38216c0c156daffe28f191e1379a83.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98748320181122Assessing the Readiness of the University to Establish the Lean Higher Education
(Case Study: University of Tehran)ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه برای استقرار آموزش عالی ناب (موردمطالعه: دانشگاه تهران)9511487167FAخدایار ابیلیاستاد، دانشگاه تهران.فاطمه نارنجی ثانیاستادیار، دانشگاه تهران.زینب السادات مصطفویدانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.Journal Article20190919The purpose of this study is to assess the readiness for the establishment the lean higher education of University of Tehran. This research is applied and also from a data collection perspective, it is descriptive survey. The study population is consisted of all experts' technical and social-behavioral sciences campus at University of Tehran and also a researcher-made questionnaire was used to collect data. Validity and reliability of the questionnaires were assessed by using content and structure validity and Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov Test dependent and independent T-test, Friedman and confirmatory factor analysis in Lisrel software and SPSS software. The findings of the study showed that the total score of Tehran University's readiness for the establishment of lean higher education and its components was lower than theoretical average. In addition, according to the university experts, the most important component of lean higher education are leadership and management commitment, Focusing and paying attention to students, Choosing the right people, The strategy and vision of the university.هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی میزان آمادگی «دانشگاه تهران» برای استقرار آموزش عالی ناب است. این پژوهش، از نظر روش، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان «پردیس فنی ـ مهندسی و علوم اجتماعی ـ رفتاری دانشگاه تهران» است که تعداد 233 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی و تأیید قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای کالموگراف ـ اسمیرنوف، تی تکنمونهای، تی دو گروه مستقل، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزارهای Lisrel و SPSS بررسی و تحلیل شد. یافتههای پژوهش با استفاده از دادههای تجربی نشان داد که نمره کل ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران برای استقرار آموزش عالی ناب و مؤلفههای آن، پایینتر از میانگین نظری 3، است. علاوه بر آن از نظر کارشناسان دانشگاه مؤلفههای آموزش عالی ناب بهترتیب اهمیت عبارتاند از: 1. رهبری و تعهد مدیریت؛ 2. تمرکز و توجه به دانشجویان؛ 3. انتخاب افراد مناسب؛ 4. راهبرد و چشمانداز دانشگاه؛ 5. منابع. https://jimp.sbu.ac.ir/article_87167_0af6fffa405103cb5cb1399ee0f3050e.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98748320181122Multimodal Transportation Network Design Model under Uncertainty Conditions
(Case Study: Cement Transportation in Iran)مدل طراحی شبکه حملونقل ترکیبی تحت شرایط عدم قطعیت (موردمطالعه: حملونقل سیمان در کشور ایران)11513987168FAمینو فرازمنددانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران.میر سامان پیشواییدانشیار، دانشگاه علم و صنعت ایران.Journal Article20190919Today, with supply chain globalization, the use of efficient transportation systems to distribute goods have a significant impact on reducing logistics costs and increasing customer satisfaction. In this regard, logistics centers in addition to providing the necessary infrastructure for the flow of freight from the road to the rail network, play a significant role in Reduce total transportation costs and create surplus value for raw materials; Therefore, in this research, due to uncertainties in demand and transportation costs, a robust mathematical model is presented for designing a multimodal rail - road freight transportation network at the national level. In the scenario-based stochastic model, two objectives have been considered. The first objectives focuses on minimizing costs, and the second objective focuses on reducing risk-taking decisions to minimize the maximum relative regret of possible scenarios within the framework of robust mathematical programming. In order to demonstrate the validity of the model and its efficiency, the cement multimodal transportation in Iran has been investigated. Outputs show that the development of a number of railway stations and transfer of a significant amount of Cement shipped by road to the rail network will reduce the price of this strategic product.امروزه با جهانیشدن زنجیرههای تأمین، استفاده از سیستمهای حملونقل کارآمد برای توزیع کالاها میتواند تأثیر زیادی بر کاهش هزینههای لجستیکی و افزایش رضایتمندی مشتریان بگذارد. در این راستا مراکز لجستیک بار علاوه بر اینکه زیرساختهای موردنیاز برای انتقال جریان بار از جاده به شبکه ریلی را فراهم میکنند، نقش بسزایی در کاهش هزینههای کل حملونقل با استفاده از اقتصاد در مقیاس و ایجاد ارزشافزوده برای کالاهای خام دارند. ازاینرو در این پژوهش با توجه به عدم قطعیت موجود در تقاضاها و هزینه های حملونقل، یک مدل ریاضی استوار برای طراحی شبکه حملونقل ترکیبی بار با استفاده از دو روش حملونقل ریل و جاده در سطح ملّی ارائه شده است. در مدل احتمالی مبتنی بر سناریوی ارائهشده، دو هدف موردتوجه قرار گرفته است؛ هدف نخست بر حداقلکردن هزینهها و هدف دوم از دیدگاه کاهش ریسک تصمیمگیری بر حداقلکردن حداکثر تأسف سناریوهای محتمل در چارچوب برنامهریزی استوار متمرکز است. در ادامه، برای نمایش اعتبار مدل ارائه شده و کارایی آن، حملونقل ترکیبی سیمان در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. خروجیها نشان میدهد که توسعه تعدادی از ایستگاههای راهآهن در کشور و انتقال حجم قابلتوجهی از سیمان حملشده از جاده به شبکه ریلی، موجب کاهش قیمت این محصول استراتژیک میشود.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87168_314ee3dc8082dde85fb3fda04700a0d7.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98748320181122A Multi Period Lot-Sizing Model in Three-Echelon Supply Chain by Considering Payment Methods and Joint Replenishment of Inventory Itemsتوسعه یک مدل چند دورهای برای تعیین میزان سفارش در یک زنجیره تأمین سه سطحی با درنظر گرفتن روشهای پرداخت و امکان سفارش همزمان اقلام14116587169FAپگاه حسنیکارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس.داود محمدی تباراستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.Journal Article20190919Different payment methods and time value of money have a significant impact on the profitability of the supply chain. In many applications, coordinated ordering of items creates savings in the total ordering cost. In this paper, a model is developed that integrates the joint replenishment of inventory items (JRP) and the selection of payment methods into supplier-selection order-allocation problem. Retailer can pay purchasing costs to suppliers and receive the selling price from customers in different payment methods. Three payment methods of cash-in-advance, cash and credit are assumed. In the developed multi-item multi-period model, the negative cash flows are borrowed and positive cash flows are invested. The objective function is maximizing the net future value of retailer’s cash flows. Through a numerical example, it is shown that major ordering is related with the number of selected suppliers but it does not affect the payment methods. In addition, minimum attractive rate of return of the supply chain members affects the selection of payment method and loans.روشهای مختلف پرداخت و ارزش زمانی پول تأثیر بسزایی در سودآوری یک زنجیره خواهد داشت. همچنین در بسیاری از کاربردهای واقعی، سفارش همزمان اقلام موجب صرفهجویی در هزینههای سفارشدهی میشود. در این پژوهش، مدلی توسعه داده شده است که بهصورت یکپارچه به مسئله سفارش دهی همزمان اقلام، انتخاب روشهای پرداخت، انتخاب تأمینکننده و تخصیص سفارش به آنها در دورههای مختلف میپردازد. خردهفروش میتواند اقلام موردنیاز را از چندین تأمینکننده با روشهای مختلف پرداخت تهیه کند و به مشتریهای خود با روشهای پرداخت مختلف بفروشد. سه روش برای پرداخت هزینه خرید و دریافت درآمد وجود دارد که شامل روشهای پیشپرداخت، نقدی و اعتباری است. در مدل چندکالایی و چنددورهای توسعهیافته، جریان نقدی خالص منفی هر دوره با نرخ بهره مشخص وام گرفتهشده و جریان نقدی خالص مثبت هر دوره سرمایهگذاری میشود. تابع هدف، حداکثرسازی ارزش خالص آتی جریانهای نقدی خردهفروش در پایان دورهها است. با حل یک مثال عددی و تحلیل آن مشخص شد که هزینه سفارش دهی عمده در تعداد تأمینکنندگان انتخابشده اثرگذار است؛ اما در شیوه پرداخت تأثیری ندارد. علاوه بر این، ارتباط میان مقادیر نرخ بهره مؤثر سرمایهگذاری، وام، تأمینکننده و مشتری در انتخاب شیوه پرداخت خریدوفروش و دریافت وام مؤثر است.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87169_5e93a01d0654f1f58df5828e714c815b.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98748320181122in Different Levels and Solving by ε-Constraint Approachارائه یک مدل چندهدفه فازی جهت طراحی شبکه چندسطـحی تأمین با درنظرگرفتن وقوع اختلال در سطــوح مختلف و حــل آن با رویکرد ε-Constraint16719487170FAفاطمه فاضلیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بینالمللی خلیج فارس، خرمشهر.مسعود صیدیاستادیار، دانشگاه ایلام.Journal Article20190919Nowadays, due to the huge effects of designing the supply network on the economic interests of organizations, the quality of providing appropriate services and customer satisfaction, the problem of network design is one of the most interesting and attractive issues of research in operations and management science. In this paper, a real-world manufacturing network is designed. The structure of this supply chain is such that the product is stored in the production facilities after production in the manufacturing plants and then transported to the retailers. Ultimately, customers will be able to address their needs by visiting retailers. In order to be real, fuzzy uncertainty is considered in the model parameters, and disruptions such as fire or power failure, etc. in factories and warehouses are considered simultaneously. Also, the problem has a multi-period time horizon and two goals are to minimize cost and maximize the coverage level of customers. To solve it, using CPLEX (GAMS) by ε-Constraint approach.امروزه به دلیل اثرات بسیار زیاد طراحی شبکه ی تأمین در منافع اقتصادی سازمان ها، کیفیت ارائه خدمات مناسب و رضایت مشتریان، مسئله طراحی شبکه یکی از مسائل موردعلاقه و جذاب پژوهشگران حوزه تحقیق در عملیات و علوم مدیریت محسوب می شود که پیشرفت های زیادی نیز در این زمینه حاصل شده است. در این پژوهش، یک شبکه تأمین تولیدی مطابق دنیای واقعی طراحی شده است. ساختار این زنجیره تأمین بدین صورت است که محصول بعد از تولید در کارخانه های تولیدی در انبارهای مربوطه نگهداری شده و سپس به خردهفروشها منتقل میشود. درنهایت مشتریان با مراجعه به خردهفروشیها نیاز خود را برطرف می کنند. برای نزدیک شدن به واقعیت، عدم قطعیت فازی در پارامترهای مدل در نظر گرفته شده و اختلالاتی از قبیل آتشسوزی یا قطع برق و غیره در کارخانه ها و انبارها به صورت همزمان لحاظ شده است؛ همچنین مسئله دارای افق زمانی چنددورهای و دو هدف حداقل کردن هزینه و حداکثرکردن سطح پوشش مناطق مشتریان است که برای حل آن از حلکننده CPLEX نرمافزار GAMS و رویکرد ε-Constraint استفاده شده است.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87170_d1b9b61609ab824667840c780c5a00b9.pdf