2024-03-29T11:26:59Z
https://jimp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14877
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
مدل تصادفی چندهدفه به منظور تعیین نوع، ظرفیت و محل نصب تولیدات پراکنده در زنجیره تأمین جدید صنعت برق
احمد
قربانخانی
علی
مروتی شریفآبادی
سید حبیبالله
میرغفوری
سید حیدر
میرفخرالدینی
در سالهای اخیر بهدلیل هزینه بالای ساخت نیروگاههای بزرگ و متمرکز و مشکلات خطوط بلند انتقال انرژی، صنعت برق به سمت استفاده از تولیدات کوچک و توزیعشده در نزدیکی محل مشترکین سوق یافته است. از سوی دیگر با توجه به مشکلات زیستمحیطی، بخشی از این تولیدات توزیعشده مبتنی بر انرژیهای تجدیدپذیر هستند که رفتار تصادفی دارند. تعیین محل قرارگیری و ظرفیت این تولیدات در سطح شبکه توزیع تأثیر بسزایی در مدیریت منابع مالی و بهبود پارامترهای زنجیره تأمین دارد. در این پژوهش یک مدل جامع چندهدفه و احتمالاتی بهمنظور تعیین محل نصب، نوع و ظرفیت بهینه تولیدات پراکنده در سطح زنجیره تأمین جدید برق پیشنهاد شده است. هدفگذاری نهایی این مدل کمینهسازی تلفات انرژی، هزینههای سرمایهگذاری و بهرهبرداری، انرژی تأمیننشده و آلایندههای زیستمحیطی است. مدل پیشنهادی بر روی یک شبکه 33 ناحیهای توسط نرمافزار متلب اعمال و بهصورت چندهدفه توسط الگوریتم فراابتکاری ژنتیک با مرتبسازی نامغلوب حل شده است. نتایج نهایی، اثربخشی روش پیشنهادی را در ابعاد مختلف اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی در زنجیره تأمین برق نشان میدهند.
زنجیره تأمین توزیعشده
تولیدات پراکنده
تجدیدپذیر
عدمقطعیت
الگوریتم ژنتیک
2021
06
22
9
39
https://jimp.sbu.ac.ir/article_100873_2e7a4da9deb3dabcff74d5014eee36b6.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
ارائه مدل و حل مسئله مکانیابی انبارهای متقاطع و زمانبندی وسایل نقلیه در زنجیره تأمین چندمحصولی با امکان برداشت و تحویل گسسته
سهیلا
قربانی
بهروز
افشارنجفی
در این پژوهش مسائل مکانیابی انبارهای متقاطع، مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه را بهطور همزمان در یک زنجیره تأمین سهسطحی با امکان برداشت و تحویل گسسته، با هدف کمینهسازی مجموع هزینهها (هزینه احداث انبارهای متقاطع، هزینههای ثابت و متغیر حملونقل و جریمه تأخیر و تعجیل)، موردمطالعه قرار گرفته و یک مدل برنامهریزی ترکیبی عدد صحیح غیرخطی برای آن ارائه شده است. در این مدل تصمیمگیری در خصوص تخصیص وسایل نقلیه ناهمگن به فرآیند برداشت و تحویل و انتخاب مکان و تعداد انبارهای متقاطع برای احداث از میان مکانهای بالقوه موجود پس از حل مدل صورت میگیرد. فرض چندمحصولیبودن شامل تکتک تأمینکنندگان، انبارهای متقاطع و مشتریان میشود. برای تحویل هر نوع از کالاها در محل هر یک از مشتریان یک پنجره زمانی نرم در نظر گرفته شده است و علاوه بر جریمه تأخیر، جریمه تعجیل در تحویل کالاها متناسب با مدتزمان و مقدار کالای مواجهشده با تأخیر/ تعجیل محاسبه میشود. سه دسته مسئله در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ بهصورت تصادفی تولید و با استفاده از الگوریتم شبیهسازی تبرید حل شدهاند. برای مسائل کوچک، جواب حاصل از روشهای حل دقیق با نتایج الگوریتم شبیهسازی تبرید مقایسه شده است.
برنامهریزی ریاضی
مکانیابی انبارهای متقاطع
مسیریابی وسایل نقلیه
برداشت و تحویل گسسته
الگوریتم شبیهسازی تبرید
2021
06
22
41
66
https://jimp.sbu.ac.ir/article_94173_1fef42fa33a688b86a6fc2f3f9d58754.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
ارائه الگوی تجزیه و تحلیل و بهبود سیستم خدماتی با استفاده از تئوری صف و رویکرد شبیه سازی )مورد مطالعه: واحد مالی سازمان آب همدان)
پیمان
زندی
محمد
رحمانی
پرهام
عظیمی
در سیستم خدمات، افراد علاقه ندارند که برای دریافت خدمات در صف منتظر بمانند. برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد سیستم می توان از شبیهسازی کمک گرفت. شبیهسازی توصیفی از رویدادهای جاری در سیستم را ارائه میدهد. در این پژوهش با ارائه الگوی مدلسازی صف یک سیستم خدماتی به کمک نرمافزار ED نسخه 8.1، رفتار سیستم واحد مالی سازمان آب همدان شبیهسازی و تجزیهوتحلیل شده است؛ سپس با انتخاب کمهزینهترین سناریو، بهبودها پیشبینی شده است. عناصر مدل نیز تجزیه و تحلیل آماری شده و بدین ترتیب پایداری روش از نظر پایایی و روایی نشان داده شده است. نتایج سناریوی پیشنهادی تفاوت معناداری را در کاهش زمان انتظار کل سیستم نشان میدهد. در سناریو تقسیم کار با ایجاد همکاری بین خدمتدهندگان میتوان زمان انتظار کل مراجعهکنندگان سیستم را کم کرد. طبق این سناریو تصمیم بر این شد که با آموزش هر سه کارمند آنها را توانمند ساخت تا هر سه بتوانند به هر سه نوع رجوعکننده A و B و C خدمترسانی کنند. به این ترتیب شکل مدل تغییر پیدا کرد. در نتیجۀ راهکار پیشنهادی، بهطور میانگین تقریبا 60 ثانیه در وقت هر مراجعهکننده صرفـهجویی میشود. پس میتوان با تدابیر ممکن و تدوین برنامه آموزشی جریان کار را بهبود داد.
مدیریت خدمات
شبیهسازی
نظریه صف
نرمافزار ED
2021
06
22
67
100
https://jimp.sbu.ac.ir/article_100918_8875758e8305c8bb7fcad4db7baa7069.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
طراحی شبکه سلسلهمراتبی مراکز درمان موقت شهری در شرایط بحران با رویکرد تلفیقی مدل ریاضی - شبیهسازی
سوگل
موسوی
سید مجتبی
سجادی
اکبر
عالم تبریز
سید اسماعیل
نجفی
اثرات ویرانگر بلایای طبیعی، اهمیت لجستیک و برنامهریزی منابع انسانی را در مراحل قبل و بعد از بحران نشان میدهد. هنگام بروز بحران به منظور امدادرسانی سریع، شبکه سلسله مراتبی سلامت که شامل درمانگاهها و بیمارستانها است، فعال میشود. در این پژوهش با استفاده از مدل ریاضی مختلط عدد صحیح و با درنظرگرفتن موقعیت فعلی بیمارستانها و درمانگاهها، مکانهای بهینهای با عنوان «مراکز درمان موقت» تعیین و نحوه تخصیص بهینه مصدومان از ناحیههای شهری به این مراکز پیشنهاد میشود. انتخاب مکانهای بهینه، تخصیص بهینه سلسلهمراتبی مصدومان، تعیین ظرفیت بهینه مراکز پذیرش، تعیین نقاط پشتیبان برای مراکز درمان موقت در قالب یک مدل تلفیقی ریاضی و شبیهسازی بهصورت همزمان از نوآوریهای این پژوهش است. به کمک مدل شبیهسازی لحظه بروز بحران و فرایند امداد و نجات شبیهسازیشده و با رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی، ظرفیت بهینه مراکز موقت و اصلاح ظرفیت درمانگاهها و بیمارستانهای فعلی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد مدل سلسله مراتبی مکانیابی–تخصیص، بهینهسازی ظرفیت سبب کاهش ازدحام مصدومان و کاهش هزینه و زمان درمان میشود.
مدیریت بحران
مراکز درمان اضطرار موقت
بهینه سازی مبتنی بر شبیه سازی
مدل ریاضی سلسله مراتبی
طراحی شبکه درمان
2021
06
22
99
124
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87606_3994f92e283d1fd9f900d308f4864a7c.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
طراحی سیستم استنتاج فازی برای ارزیابی زنجیره تأمین سبز شرکتهای تولیدی صادراتی
عیسی
نریمانی قورتلار
ناصر
فقهی فرهمند
نازنین
پیلهوری
کمال الدین
رحمانی
محمدرضا
معتدل
هدف پژوهش حاضر طراحی سیستم استنتاج فازی برای ارزیابی زنجیره تأمین سبز شرکتهای تولیدی صادراتی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای تولیدی صادراتی در شمالغرب کشور است که نمونه آماری بهصورت هدفمند و به تعداد 143 شرکت تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته مبتنی بر مبانی نظری پژوهش استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه بر اساس تحلیل عاملی تأییدی بهرهگیری شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. پرسشنامههای پژوهش، پس از تأیید روایی و پایایی در میان اعضای نمونه آماری پژوهش توزیع شد. بهمنظور ارزیابی زنجیره تأمین سبز شرکتها از سیستم استنتاج فازی، بر اساس توابع عضویت مثلثی و استنتاج ممدانی، بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که سیستم طراحیشده قادر است میزان سبزبودن زنجیره تأمین شرکتهای صادراتی را بر اساس مقادیر عددی و واژههای زبانی نشان دهد.
سیستم استنتاج فازی
زنجیره تأمین سبز
شرکتهای تولیدی صادراتی
عملیات ورودی
عملیات تولیدی
عملیات خروجی
2021
06
22
125
144
https://jimp.sbu.ac.ir/article_100700_2cce463d64607d828ce479089c86be89.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
یک مدل برنامهریزی دو مرحلهای برای آمایش کشت برنج تحت شرایط عدم قطعیت پویا (مورد مطالعه: ایران)
حسین
ابراهیمی محمودی
میرسامان
پیشوایی
ابراهیم
تیموری
برنج بهعنوان یکی از کالاهای اساسی در بخش کشاورزی عموماً توسط کشاورزان روستایی بر اساس تجربه در مزارع کشاورزی کشت میشود. کشت سنتی این محصول به هدررفت منابع طبیعی، مانند ذخایر آب، منجر شده است. هدف پژوهش حاضر یافتن پهنههای مناسب و تعیین الگوی کشت برنج با استفاده از یک روش دومرحلهای است. در قسمت اول برای دستهبندی پهنههای مناسب برای کشت برنج در ایران از ادغام سیستم اطلاعات جغرافیایی با روش بهترین ـ بدترین استفاده شد. مرحله اول بهعنوان ورودی به مرحله دوم، یعنی مدل بهینهسازی برای تعیین الگوی کشت برنج در نظر گرفته میشود. برای درنظرگرفتن شرایط آبوهوایی در همه دورهها از رویکرد بهینهسازی تصادفی چندمرحلهای استفاده شد. شرایط آبوهوایی در هر دوره در سه سناریو موردبررسی قرار گرفت. کاربرد مدل در مطالعه موردی کشور ایران بررسی شد. نتایج نشان میدهد که بیشتر پهنههای مناسب برای کشت برنج در شمال کشور و قسمتی از غرب ایران قرار گرفته است و الگوی کشت مناسب برای بیشتر کشاورزان، کشت برنج پرمحصول و به روش نشایی است.
آمایش زمین
الگوی کشت برنج
سیستم اطلاعات جغرافیایی
برنامهریزی تصادفی چند مرحلهای
روش بهترین-بدترین
2021
06
22
145
176
https://jimp.sbu.ac.ir/article_101050_e4e6a2ece3c458d8cf8de94b4ad7c7fd.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
شناسایی و اولویتبندی عوامل تأخیر و راهکارهای تحویل بهموقع مبتنی بر EFQM در صنعت هواپیمایی
امالبنین
یوسفی
عبدالرسول
نوروزی
ندا
حاج حیدری
در دنیای رقابتی امروز، رعایت الزامات مشتریمداری شرط اصلی پایداری در بازار غیرانحصاری و رقابتی است. عدمتحویل بهموقع محصولات، سبب بروز نارضایتی مشتریان و تحمیل هزینههای اضافی خواهد شد. از این رو تأخیر پروژهها و ارائه راهکارهایی برای رفع آنها یکی از مشکلات مهم در سازمانها تلقی میشود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل تأخیر و راهکارهای تحویل بهموقع محصولات در صنعت ساخت و تولید اقلام و سامانههای هوایی در محدوده زمانی سال 1398 انجام شده است. بدین منظور عوامل تأخیر با استفاده از مدل تعالی سازمانی شناسایی و دستهبندی شدند؛ سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری - تفسیری، روابط شبکهای وابستگی عوامل تأخیر و راهکارها مشخص و میزان تأثیر آنها در تأخیرات با روش تحلیل شبکهای محاسبه شد. درنهایت با تحلیل اهمیت - عملکرد و بر اساس سه شاخص میزان هزینه برای اجرای راهکار اصلاحی، مدتزمان لازم برای اصلاح و دسترسی و امکانپذیری، راهکارهای قابلپذیرش تعیین و اولویتبندی گردید. یافتهها نشان داد که از میان 113 عامل تأخیر شناساییشده، 45 عامل دارای تأخیر ریشهای بوده است. پس از انجام مدلسازی ساختاری تفسیری 19 عامل ریشهای تاثیرگذار (محرک) مشخص گردید و سپس 14 راهکار اصلاحی همراه با وزندهی و اولویتبندی آنها توسط خبرگان تعیین شد.
تأخیر
مدل تعالی سازمانی
مدلسازی ساختار - تفسیری
تصمیمگیری چندمعیاره
تحلیل اهمیت- عملکرد
2021
06
22
177
205
https://jimp.sbu.ac.ir/article_101010_74b1712c3283694e64af3e80ac099eea.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
تحلیل تطبیقی ـ فازی قابلیت نوآوری ملّی مبتنی بر نتایج مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا
محمدعلی
ترابنده
بهروز
دری نوکرانی
علیرضا
موتمنی
مسعود
ربیعه
در این پژوهش با ارائه چارچوب قابلیت نوآوری ملّی در قالب نظام چندبخشی، یک مدل شبکهای و پویا معرفی میشود. در این نظام بهمنظور شناسایی مسئله عملکردی کشور، ابتدا با استفاده از تحلیل کتابشناختی و برگزاری جلسههای گروه کانونی با خبرگان، مراحل و شاخصهای مدل فرایندی، شناسایی و طراحی شدند؛ سپس مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا برای محاسبه عملکرد کشور، در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بهکار گرفته شد. نتایج مدل نشان داد که قابلیت نوآوری ملّی کشور در مرحله سوم، یعنی در تبدیل پتنتها به صادرات محصولات با فناوری بالا و کالاهای خلاقانه، ضعیف است. در ادامه بهمنظور ارائه سیاست پیشنهادی در ارتقای عملکرد کشور در مرحله سوم، با استفاده از تحلیل تطبیقی کیفی مجموعه فازی (fsQCA) ترکیبات ابعاد نهادها، سرمایه انسانی و پژوهش، زیرساخت، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسبوکار موردبررسی قرار گرفت و برای کالیبرهکردن دادهها از روش خوشهبندی K-MEANS استفاده شد. خروجی تحلیل یادشده نشان داد که ترکیب دو بُعد نهادها و سرمایه انسانی/ پژوهش در ارتقای عملکرد کشور شرط کافی است.
قابلیت نوآوری ملّی
تحلیل کتابشناختی
تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا
تحلیل تطبیقی کیفی مجموعه فازی
روش خوشهبندی K-MEANS
2021
06
22
207
246
https://jimp.sbu.ac.ir/article_101163_17435c7f74e4ddcb62d35a810adb20f6.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
رابطه بین قابلیت لجستیک و ریسک در تابآوری زنجیره تأمین حملونقل کالا با رویکرد تحلیل همبستگی کانونی
منصور
جنگی زهی
احمد
گائینی
در این پژوهش، بهمنظور شناسایی راهکارهای تابآور نمودن زنجیره تأمین حملونقل کالا، 14 شاخص برای قابلیت لجستیک و 13 شاخص برای ریسک از روش تحلیل عاملی بهدست آمد. پرسشنامه قابلیت لجستیک توسط مشتریان و پرسشنامه ریسک توسط مدیران و کارکنان شرکتهای حملونقل پاسخ داده شد. شش عامل در متغیر قابلیت لجستیک و پنج عامل در متغیر ریسک از روش تحلیل عاملی، کشف و نامگذاری شدند. همبستگی کانونی بین شاخصها از طریق نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتههای حاصل از تحلیل همبستگی کانونی نشان میدهد که ترکیب خطی مناسب و همبستگی معناداری بین متغیر قابلیت لجستیک و متغیر ریسک وجود دارد و در ضریب کانونی اول، میزان واریانس81 درصد و در ضریب کانونی دوم، واریانس 78 درصد بین دو ترکیب خطی کانونی بهدست آمد. نتایج نشان میدهد که شاخصهای ریسک میتوانند تا 2/13 درصد، باعث تغییرات در قابلیت لجستیک شوند و شاخصهای قابلیت لجستیک هم میتوانند تا 8/16 درصد در متغیر ریسک تغییر ایجاد کنند؛ همچنین شاخصهای بیمه و تضمین ایمنی و تحویل بهموقع کالا، بیشترین تأثیر را در بهبود قابلیت لجستیک دارند و شاخصهای تأخیرات ناوگان و مشکلات تهیه سوخت ناوگان حملونقل، بیشترین تأثیر را در افزایش ریسک دارند.
قابلیت لجستیک
ریسک
تابآوری
حملونقل کالا
همبستگی کانونی
2021
06
22
247
270
https://jimp.sbu.ac.ir/article_101266_eda86957b418e30e9d2e51d3a9392f6d.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
ارائه مدل ریاضی مکانیابی، چندکالایی و چنددورهای در زنجیره حلقهبسته پایدار با درنظرگرفتن ریسک و عدمقطعیت در تقاضا و کیفیت
سینا
ساجدی
امیر همایون
سرفراز
شهروز
بامداد
کاوه
خلیلی دامغانی
زنجیرههای تأمین پایدار به دنبال ایجاد تعادل بین اهداف اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی هستند. شرکتها نیز بهمنظور کاهش هزینهها و افزایش کارایی زنجیره تأمین مجبور به استفاده از زنجیره تأمین حلقهبسته هستند. درنظرگرفتن ریسک در زنجیرههای تأمین بهخصوص زنجیرههای تأمین بازگشتی یکی از موضوعهایی است که مطالعات زیادی در خصوص آن انجام نشده است؛ بنابراین در این پژوهش به مکانیابی اجزای یک زنجیره تأمین سههدفه، حلقهبسته پایدار، چندکالایی، چنددورهای با درنظرگرفتن عدمقطعیت و سناریوهای بازار برای با رویکرد ریسک پرداخته میشود. نوآوریهای پژوهش عبارتاند از: درنظرگرفتن ریسک در زنجیره تأمین حلقهبسته پایدار بهعنوان بخشی از تابع هدف؛ درنظرگرفتن عدمقطعیت تقاضا در زنجیره تأمین با استفاده از سناریوهای تعریفشده؛ توجه به کیفیت محصولات بازگشتی؛ چنددورهایبودن و چندمحصولیبودن مدل و سفارشیکردن مدل پیشنهادی برای یک مطالعه موردی واقعی. با توجه به NP-Hard بودن مسئله، مدل پیشنهادی با استفاده از رویکرد فراابتکاری ژنتیک رتبهبندی نامغلوب NSGA-II حل شده است. تحلیل حساسیت بر روی پارامترهای مسئله انجام شده است و کارایی روشهای موردمطالعه بررسی شدهاند. میانگین نقاط پارتو حاصل از تابع هدف اول برابر 9/56789، میانگین نقاط پارتو برای تابع هدف دوم برابر 8/1828و برای تابع هدف سوم برابر 32/77365 و همچنین میانگین زمان حل مدل برابر 9/15 ثانیه است.
زنجیره تأمین حلقهبسته پایدار
ریسک
عدمقطعیت
رویکرد CVaR
2021
06
22
271
304
https://jimp.sbu.ac.ir/article_101049_33856df3a4d1e024e94c63d72bd9d982.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1400
11
2
داوران محترم شماره 42 تابستان 1400
2021
06
22