2024-03-29T01:38:30Z
https://jimp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11638
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1393
4
4
طراحی و ترسیم نقشه ی علم نوین تحقیق در عملیات نرم
محمدرضا
مهرگان
محمّدرضا
اخوان انوری
کامیار
رئیسی فر
با توجه به پیچیده و گسترده شدن طیف مسائل تصمیمگیری، شاخهای نوپا در تحقیق در عملیات تحت عنوان تحقیق در عملیات نرم (SOR) شکل گرفته است. برخلاف دیدگاه سخت و کلاسیک، تحقیق در عملیات نرم از روشهای کیفی و تفسیری برای تفسیر، تعریف و بررسی جوانب مختلف مسأله مورد بررسی استفاده میکند. از سوی دیگر، ترسیم نقشه حوزههای علم به تعیین جایگاه آن قلمرو در گستره دانش کمک و نسبت آن را با سایر حوزهها بهتر مشخص میکند. در این پژوهش، با استفاده از فرآیند ششمرحلهای ترسیم نقشه علم، پژوهشگران کوشیدهاند نقشه علم تحقیق در عملیات نرم را براساس طبقهبندیهای موضوعی پایگاه استنادی علوم (ISI) ترسیم کنند. در گام نخست این فرآیند، دادهها استخراج و در گام دوم، واحد تحلیل انتخاب شد. در گام سوم و چهارم، فراوانی مقالات بررسی و شباهت میان مقالات استخراجشده تعیین گشت. در گام پنجم، حوزههای مرتبط با یکدیگر با استفاده از یک الگوریتم خوشهبندی شناسایی و در گام ششم، نقشههای قلمروی موضوعی با گامهای خوشهبندی ترسیم و تحلیل شد. درنهایت، شش خوشه در مجموعههای علوم مدیریتی و اجتماعی، مجموعه علوم مهندسی، دانشهای مطالعات رفتاری، دانش محیط و جغرافیا، جامعهشناسی و منابع طبیعی و مجموعه ریاضی به دست آمد.
Soft Operations Research
Mapping Science
ISI
2015
02
20
9
29
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87269_7b5abf16ebfee5f68a3073e5a0ca7d18.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1393
4
4
ارائه یک مدل جامع استوار دوهدفه و الگوریتم ممتیک برای طراحی شبکه زنجیره تأمین برگشتی تحت شرایط عدمقطعیت
علیاکبر
حسنی
سید محمدحسن
حسینی
مدیریت جریان محصولات برگشتی ازسوی مشتریان با درنظرگرفتن عدمقطعیت فضای تصمیمگیری و توجه کردن به معیارهای غیرمالی درکنار معیارهای مالی متداول، یکی از موضوعات مهم در مدیریت زنجیره تأمین است. در این مقاله، یک شبکه جامع جدید برای زنجیره تأمین هفتلایهای شامل مشتریان اولیه، مراکز جمعآوری و بازتوزیع، احیا، بازیافت، اسقاط و مشتریان محصولات شبکه، با جریان برگشتی تحت شرایط میزان و کیفیت غیرقطعی ارائه میشود. هدف این مقاله، طراحی شبکه زنجیره تأمین برگشتی برای مدیریت جریان محصولات بهنحوی استکه دو تابع سود کل زنجیره و سطح پاسخگویی به تقاضای مشتریان درطی دوره برنامهریزی حداکثر شود. با توجه به اینکه مسئله برنامهریزی عدد صحیح مختلط مورد بررسی ازنوع مسائل طراحی شبکه و دارای پیچیدگیهای حل بسیار زیاد است، یک الگوریتم ممتیک مبتنیبر الگوریتم ژنتیک با مرتبسازی نامغلوب II و جستجوی محلی متغیر انطباقپذیر برای یافتن جوابهای بهینه پارتو ارائه شده است. مقدار تمامی پارامترهای الگوریتم پیشنهادی با استفاده از روش طراحی آزمایشهای تاگوچی تنظیم شده است. بهمنظور ارزیابی کارایی الگوریتم پیشنهادی، نتایج حاصل از آن با نتایج دو الگوریتم فراابتکاری مشابه دیگر مقایسه شده است.نتایج محاسباتی حاکی از کارایی الگوریتم جدید ممتیک برای حل مدل دوهدفه پیشنهادشده برای طراحی شبکه زنجیره تأمین برگشتی تحت عدم قطعیت است.
Reverse Supply Chain
Uncertainty
Multi-Objective Optimization
Robust Optimization
2015
02
20
31
54
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87270_11703b4c0e0abfdfc6c13bab0d687f34.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1393
4
4
مدلسازی مسئله مکانیابی هاب چندمحصوله با درنظر گرفتن روشهای تأمین مالی
اسماعیل
چراغی
جعفر
حیدری
جعفر
رزمی
هابها تسهیلات ویژهای هستند که در شبکههای توزیع، بهعنوان واسطههای توزیع عمل میکنند. در این مقاله، مسئله مکانیابی هاب میانه تکتخصیصه چندمحصوله بررسی شده است. با توجه به موضوع کمیابی منابع در اقتصاد، چگونگی تأمین مالی و محدودیتهای بودجهای در تصمیمگیریهای اقتصادی اهمیت زیادی دارد. در پروژههای مهم و زیرساختی مورد نیاز کشور برای توسعه زیرساختها، به حضور سرمایهگذاری خارجی و استفاده از تسهیلات بانکها و مؤسسات خارجی نیاز اساسی است؛ بنابراین، در مدل پیشنهادشده، شیوههای تأمین مالی شامل «تسهیلات بانکی»، «تسهیلات ارزی» و «بودجه دولتی با لحاظ کردن محدودیت منابع مالی» برای تأسیس هاب به مدل اضافه شده است. با توسعه ساختار مدلسازی مسئله مکانیابی هاب چندمحصوله با استفاده از حملونقل زمینی، هزینه تأسیسهابهای ترکیبی (جادهای- ریلی) و هزینه حملونقل بینهابها و هاب به غیرهاب در تابع هدف کمینه شده است. اطلاعات بهکاررفته از آمار ارائهشده حملونقل جادهای کشور در سال 1392 بهدست آمده است. برای حل مسئله، از نرمافزار گمز 24.1.3 برای کدنویسی مدل استفاده شده است. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی نقاط بهینه تأسیس هابها و همچنین بهترین شیوه تأمین منابع مالی با درنظر گرفتن محدودیتهای مالی را تعیین میکند.
Median Hub Location
Multi-Product Hubs
Transportation Network
Funding Methods
Budget Limitations
2015
02
20
55
74
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87271_dd021dc2c1fe98d95349b1cf09be6a32.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1393
4
4
ارائه مدل ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات با رویکرد نگاشتشناختی فازی (مورد مطالعه: صنعت بیمه)
عباس
رضائی پندری
عادل
آذر
الهوردی
تقوی
عباس
مقبل باعرض
ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین یکی از مهمترین زمینههای بهبود مستمر زنجیره تأمین است. مدیریت زنجیره تأمین یکی از استراتژیهای رقابتی برای بهبود عملکرد و سودآوری سازمانها در محیط نامطمئن و پررقابت عصر حاضر است. با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد خدمات که آن را از بخش تولید متفاوت میسازد، محققان و کاربران هنوز به ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات بهاندازه کافی توجه نکردهاند؛ بنابراین، در این پژوهش برمبنای رویکرد نگاشتشناختی فازی، مدلی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات (صنعت بیمه) طراحی شده است. با مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان صنعت بیمه، مفاهیم و مؤلفههای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات شناسایی و سپس براساس دانش خبرگان، روابط بین مفاهیم درقالب نقشههای شناخت فازی ترسیم شد. درنهایت، مدل این پژوهش با بلوکبندی نقشه ادغامی خبرگان طراحی شد. شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر اهمیت زیاد بلوکهای راهبردها و کیفیت خدمات زنجیره تأمین است. مدل ارائهشده در این پژوهش ممکن است که مبنایی برای تعالی زنجیره تأمین خدمات شود.
Performance Measurement
Service Supply Chain Management
Fuzzy Cognitive Mapping
Insurance Industry
2015
02
20
75
93
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87272_fc300675d8aa637d745da0e9197697d8.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1393
4
4
مطالعه ارتباط بین خلق دانش، نوآوری مبتنیبر فناوری و چابکی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت فولاد آلیاژی ایران)
بهروز
قلیچ لی
عفت
رجبی شهرآبادی
چابکی بهعنوان راهکار جدیدی که بقای سازمانها را در رویارویی با تغییرات شتابان و عدم اطمینان فزاینده در محیط کسبوکار تضمین میکند، از اواخر دهه 1990 وارد ادبیات مدیریت شد.ازسوی دیگر، دانش بهسرعت درحال تبدیل شدن به یک منبع استراتژیک برای سازمانها است؛ بهطوری که صاحبنظران عرصه مدیریت معتقدند که در اقتصاد دانشمحور، دانش یک منبع مهم برای مزیت رقابتی و ایجاد ارزش است و عنصر ضروری برای سازمانها با آمال جهانی بهشمار میآید. به این ترتیب، ایجاد و حفظ این منبع اهمیت خاصی دارد. دانش جدید وقتی دارای ارزش است که بهکار گرفته شود و بهکارگیری دانش جدید بهمعنی نوآوری است. با توجه به اهمیت دانش در کسبوکار امروزی، این سؤال مطرح میشود که خلق دانش چه تأثیری بر چابکی سازمانی دارد و این تأثیر چگونه است. در این راستا، ارتباط بین خلق دانش، نوآوری مبتنیبر فناوری و چابکی سازمانی را بررسی کردیم. نتایج این تحقیق نشان میدهد که خلق دانش بر چابکی سازمانی تأثیر مثبت دارد و نوآوری مبتنیبر فناوری یکی از راههای تأثیر دانش تازهخلقشده بر چابکی است.
Knowledge Creation
Innovation
Technological Innovation
Organizational Agility
2015
02
20
95
116
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87273_6d2a2b1d5a15f66746601e68b8a16874.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1393
4
4
ارائه یک مدل ریاضی بهمنظور حل مسئله چندهدفه انتخاب استراتژی تخصیص اجزای مازاد با هدف بیشینهسازی قابلیت اطمینان برای سیستم های K از N
مقصود
امیری
سهیل
عزیزی بروجردی
سید حامد
پوربخش
در این مقاله، یک مسئله تخصیص اجزای مازاد (RAP) با هدف بیشینهسازی قابلیت اطمینان و کمینهسازی هزینههای سیستم برای یک سیستم K از N بررسی میشود. در هر زیرسیستم ازبین استراتژیهای جزتکی، اجزای موازی و اجزای آمادهبهکار سرد باید یک استراتژی انتخاب شود. همچنین، محدودیتهای وزن و حجم قطعات نیز در طراحی این سیستم باید رعایت شوند. هر زیرسیستم باید حداقلK قطعه برای فعال شدن داشته باشد. برای حل مدل ارائهشده، پس از تشکیل کروموزوم اولیه، چهار الگوریتم متاهیوریستیک چندهدفه (MODE، NSGA-II، MOICA وPESA-II) بررسی شدند. الگوریتمهای مذکور، به دو روش C (L,B) و تاپسیس با یکدیگر مقایسه شدند و پس از انجام بررسیها، الگوریتم NSGA IIبهعنوان الگوریتم برتر انتخاب و استفاده شد. درپایان، با بررسی جواب نهایی ارائهشده توسط الگوریتمها در وزنهای مختلف دادهشده به توابع هدف توسط تاپسیس مشخص شد که بهترین جوابها با بیشترین قابلیت اطمینان و کمترین هزینه، به استفاده بیشتر از استراتژی اجزای آمادهبهکار سرد مربوط است. درنتیجه، پیکربندی قطعات بیشتر بهصورت اجزای آمادهبهکار سرد و ترکیب با استراتژی موازی یا تکی میتواند شرایط بهتری را برای سیستم فراهم کند.
Redundancy Allocation Problems
Optimizing Reliability, Multi Objective Decision Making
Pareto Sets, K out Of N Systems
2015
02
20
117
134
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87274_99f4f072451f5c8bbdf12e5c86faaee9.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1393
4
4
اولویتبندی ابعاد کیفیت در سازمانهای خدماتی: مقایسهای بین دو تکنیک جبرانی و غیرجبرانی
عزت الله
اصغری زاده
سیدحسین
احمدی
شهلا
یوسفی دهبیدی
رمز موفقیت سازمانهای خدماتی را میتوان در مشتریمداری و توجه به کیفیت خدمت جستوجو کرد. بهدلیل اهمیت کیفیت خدمت در صنایع خدماتی و آثار برجسته آن بر خشنودی مشتری، همواره این سؤال مطرح میشود که چگونه میتوان کیفیت خدمت را سنجید. توجه به کیفیت در تمام سازمانهایی که بهدنبال سرآمدی در بخش خدمات هستند، بهعنوان مهمترین دغدغه مدیران قلمداد میشود. همچنین، برای ایجاد کیفیت در سازمان، یکسری ابعاد تأثیرگذار هستند که باید به آنها در ارائه خدمات توجه کرد. جامعه آماری ما کارمندان و مشتریان متخصص وخبره بانک پاسارگاد شیراز است که از این تعداد، 25 نفر از کارمندان و 32 نفر ازبین مشتریان دائمی بانک برای پاسخ به پرسشنامه طراحیشده انتخاب شدند. با بررسی ادبیات پژوهش، ابعاد و مؤلفههای سنجش کیفیت خدمت در صنعت بانکداری شناسایی شدند. پس از پالایش ابعاد، آنها دستهبندی شدند و سپس درقالب پرسشنامهای در اختیار کارکنان و مشتریان بانک قرار گرفتند. پس از آن، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی (FAHP) و همچنین روش مارتل زاراس، این ابعاد ازنظر مشتری و کارکنان بانک بهصورت مجزا اولویتبندی شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که ازبین ابعاد اشارهشده، بعد ادب و نزاکت میان مشتریان و کارکنان بانک دربین هردو تکنیک مورد بررسی از بالاترین امتیاز برخوردار است که اهمیت آن را ازنظر مشتریان و کارکنان نشان میدهد. هردو تکنیک فازی و مارتل زاراس نتایج مشابهی را نشان دادهاند.
Dimensions of Service Quality
Analytic Hierarchy Process (AHP)
Martel and Zaras Technique, Customer-Based
2015
02
20
135
158
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87275_6969380a328c3d504378c73f067ff323.pdf