2024-03-29T12:32:29Z
https://jimp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11623
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1396
7
1
طراحی شبکه زنجیره امداد چندهدفه برای پاسخگویی به زلزله تحت عدم اطمینان
علی
بزرگی امیری
سهیل
منصوری
میرسامان
پیشوایی
امروزه به دلیل رشد جمعیت، خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری ناشی از بروز بحران های طبیعی و غیرطبیعی در سراسر جهان گریبان گیر بشر شده است. لجستیک امداد بشردوستانه به عنوان یک فعالیت مهم مدیریت بحران، می تواند در نجات جان افراد، انتقال آسیب دیده گان به مراکز اورژانسی، تخلیه بیخانمان ها از ناحیه حادثه دیده و برآورده کردن نیاز افراد در شرایط بحران، نقش کلیدی ایفا کند. در این پژوهش یک مدل ریاضی چندهدفه برای مسئله طراحی زنجیره امداد تحت شرایط عدم قطعیت برای پاسخ به نیاز زلزله پیشنهاد داده شده است که در آن اهداف حداقلکردن مجموع تعداد افراد مجروحی که به بیمارستان ها منتقل نشده اند و مجموع تعداد افراد بیخانمانی که از ناحیه حادثه دیده تخلیه نشده اند و به حداقل رساندن مجموع تقاضاهای برآوردنشده کالاهای امدادی است. در این مدل، پارامترهای تقاضا و زمان سفر غیرقطعی در نظر گرفته شده اند و برای مدلسازی عدم قطعیت از بهینه سازی استوار مبتنی بر مجموعه عدم قطعیت جعبه ای و چندوجهی استفاده شده است. نتایج حل مدل های استوار و قطعی نشان میدهند که در تمامی سطوح محافظه کاری جواب های پارتویی قوی تولید شده است؛ همچنین مدل استوار در تمامی سطوح محافظه کاری از مدل قطعی در حل با داده های اسمی بدتر شده است.
Disaster Management
Response Phase
Humanitarian Supply Chain Network Design
Robust Optimization
2017
05
22
9
36
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87206_b94c7dddbfea1a104c7e38a44c1a9d59.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1396
7
1
شناسایی و تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیریت کلاس جهانی
حسن
فارسیجانی
ندا
جلالیون
محسن
مردانی
سازمانها در گذر از تغییرات انقلاب گونه از عصر صنعتی به عصر اطلاعات هستند. ورود به بازارهای جهانی یکی از مسائل مهم کشور است که ذهن مدیران صنایع را به خود مشغول کرده است. جهانیشدن پدیدهای تکبعدی نیست و فرآیندی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب میشود و هرچه جهان به سمت انسجام پیش میرود، اهمیت درک صحیح تفاوتهای فرهنگی افزایش مییابد. توجه به فرهنگهای مختلف و توصیه به شناخت نظامهای فرهنگی و چارچوبهای ادراکی مختلف در این فرهنگها فقط در پژوهش های دانشگاهی موردتوجه قرار نگرفته است؛ بلکه در کتب آسمانی، ازجمله قرآن کریم (سوره مائده: 44، حج: 14 و 76، روم: 22 و 12، حجرات: 31، زمر: 34) نیز به وجود نظامهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت در میان قبایل و ملل اشاره شده است. نظر به اهمیت مدیریت کلاس جهانی در قرن بیستویکم و حضور در فضای تجارت جهانی تولید محصولات در کلاس جهانی ضرورت برنامهریزی استراتژیک در کلاس جهانی را اجتناب ناپذیرمیکند تا قابلیت عملکردی رقبا شناسایی شود؛ بهطوریکه مبنایی برای ایجاد تغییرات دائمی باشد. هدف از این پژوهش طراحی شاخصهای کلیدی عملکرد بهمنظور ارزیابی عملکرد سازمانهای کلاس جهانی است. برای رسیدن به این هدف نتایج استراتژیهای سازمانی، اهداف استراتژیک و عوامل کلیدی موفقیت از طریق فرایند تحلیل شبکه مشخص شده اند؛ سپس برنامهها و شاخصها با استفاده از روش دلفی فازی انتخاب شدند؛ درنهایت اولویت و وزن شاخصها با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی مشخص شدند.
Performance Evaluation
Analytic Network Process
Fuzzy Delphi
Fuzzy TOPSIS
World - Class Management
2017
05
22
37
66
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87207_5ae1030b21804fba47c37a9dc9011660.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1396
7
1
توسعه یک مدل تحلیل پوششی داده های شبکه ای پویا برای ارزیابی عملکرد بانک ها
رضا
سلیمانی دامنه
منصور
مؤمنی
امین
مصطفایی
محسن
رستمی مال خلیفه
تحلیل پوششی داده ها یک تکنیک ریاضی برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده با ورودی ها و خروجی های مشابه است. مدل های سنتی DEA به ساختار داخلی واحدها توجه نمی کنند و دیدگاه جعبه سیاه دارند؛ بنابراین برای ارزیابی ساختارهای با بیش از یک مرحله، مدل های شبکهای (NDEA) توسعه پیدا کردند؛ اما این مدل ها ایستا هستند و زمان را در ارزیابی لحاظ نمی کنند؛ از طرف دیگر مدل های پویا (DDEA) که جهت ارزیابی واحدها در طول زمان توسعه پیدا کردند، ساختار واحد را در هر دوره زمانی بهصورت جعبه سیاه در نظر می گیرند. بسیاری از سازمان ها (ازجمله بانک ها) دارای فرایند چندمرحله ای هستند و فعالیت آنها یک فرایند ادامه دار در دوره های متوالی است و استفاده از مدل های شبکه ای و پویا بهتنهایی برای ارزیابی آنها کافی نیست. در این پژوهش یک مدل DEA شبکهای پویا (DNDEA) توسعه داده می شود که همزمان ساختار و زمان را در ارزیابی در نظر می گیرد و دو روش برای محاسبه کارایی معرفی می شود. پس از توسعه مدل از آن در یک مطالعه تجربی برای ارزیابی عملکرد چهارده بانک استفاده شد و کارایی هر مرحله، کارایی شبکه و کارایی شبکه ای پویا آنها محاسبه شد.
Dynamic Network DEA
Network Efficiency
Dynamic Network Efficiency
Bank
2017
05
22
67
89
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87208_ad43dfc874ad7d2a9b70779d58d0e4cc.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1396
7
1
طراحی مدل سنجش تاب آوری زنجیره تأمین با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری
مصطفی
جهانی
عباس
مقبل باعرض
عادل
آذر
امروزه پیچیدگی های محیط کسبوکار، عدم اطمینان و نوسانات محیطی، زنجیره تأمین را در برابر انواع مختلفی از خطرات آسیب پذیر کرده است؛ بنابراین مدیریت زنجیره تأمین باید به سمت رویکردهای متفاوت و نوآورانه ای حرکت کند تا بتواند قابلیت های مواجهه با این خطرات را بهبود بخشد. پژوهش حاضر قصد دارد تا ضمن بررسی هرچه بیشتر مفهوم تاب آوری زنجیره تأمین و مطالعات صورت گرفته در این حوزه، مدلی جامع برای سنجش میزان تاب آوری زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری ارائه دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارشناسان ستادی واحدهای تولید، توزیع و فروش «شرکت ایرانخودرو» است و بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از ابزار پرسشنامه، شامل 49 سؤال با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شد. نتایج اجرای مدل نشان داد که متغیرهای انعطاف پذیری، فرهنگ مدیریت ریسک، همکاری، افزونگی و چابکی بهترتیب بیشترین نقش را در تبیین تغییرات تاب آوری زنجیره تأمین دارند و مدل پژوهش توانسته بیش از 99 درصد از این تغییرات را تبیین کند.
Supply Chain Resilience
Disruption
vulnerability
Enabler
2017
05
22
91
114
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87209_d926407036059f18431f477896dfc07a.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1396
7
1
مدل علّی - معلولی مسئله حوادث رانندگی در ایران: رویکرد پویاییشناسی سیستم
مسعود
ربیعه
هدایت
سالاری
محمد مهدی
کرمی
مصطفی
ضیایی
عزیزالله
یعسوبی
مسئله تصادفات رانندگی در ایران یک معضل جدی است و ایران جزو کشورهایی است که آمار بالایی از مرگ ناشی از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص میدهد. با نگاه پویا به مسئله یادشده در ایران و بررسی متغیرهای مهمی مثل تعداد تلفات سالیانه ناشی از تصادفات میتوان بیشتر به اهمیت موضوع پی برد. بهطورکلی مسئله تصادفات رانندگی ابعاد گوناگونی دارد و یک موضوع چندبُعدی یا چندوجهی و دارای پیچیدگیهای خاص خود است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، ابتدا پس از بیان مسئله در طول زمان، با توجه به پیشینه و مصاحبههای صورتگرفته چهار دسته عامل اصلی بهعنوان عوامل یا متغیرهای مهم و اثرگذار لحاظ شده و با توجه به عوامل شکلدهنده هر یک از متغیرها، روابط علّی - معلولی استخراج میشود. در این راستا سیستم موردبررسی به چندین زیرسیستم یا بخش اصلی تقسیم شده و برای هر بخش یا زیر بخش نمودار علّی- معلولی ارائه و در پایان سیاستهای راهبردی بهبود دهنده رفتار متغیرهای اصلی سیستم، مانند فعالسازی یا راهاندازی سازمان متولی با نام سازمان راهبر پیشنهاد میشود.
Dynamic Problem
Casual Loop Diagram
system dynamics
Strategic Policies
2017
05
22
115
143
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87210_725f1553762c9181430624e4aba890f1.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1396
7
1
تعیین و وزندهی استراتژیهای تابآوری در زنجیره تأمین ایران خودرو
کاظم
روانستان
حسنعلی
آقاجانی
عبدالحمید
صفایی قادیکلایی
محمود
یحییزادهفر
پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این پژوهش تعیین استراتژی هایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایرانخودرو جلوگیری کند و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوب تر از آن بازیابی شود؛ همچنین این پژوهش وزن هر یک استراتژی های تاب آوری را در زنجیره تأمین ایران خودرو تعیین میکند. در این پژوهش کلیه حالتهای شکست که ظرفیت توقف خطوط تولید ایران خودرو را دارد از طریق مبانی نظری و نظرهای خبرگان شناسایی شد. در این پژوهش از تکنیک FMEA و FAAO فازی برای تعیین استراتژی های تابآوری استفاده شده است. همچنین وزن استراتژی های تاب آوری با استفاده از روش DANP فازی مشخص شد. خبرگان از طریق تکنیک های FMEA و FAAO تعداد 15 استراتژی برای تاب آورساختن زنجیره تأمین ایران خودرو معرفی کردند. مطابق با تکنیک FDANP نیز وزن هر یک از این استراتژی ها مشخص شد.
Strategy
Iran khodro
Recovery
Resilience
Disruption
2017
05
22
145
172
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87211_7df6da9e9f7602afaa612c8408612a6c.pdf
Journal of Industrial Management Perspective
2251-9874
2251-9874
1396
7
1
طراحی مدل ریاضی متنوع سازی سبد سهام و حل آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک
مسلم
خاک بیز
عباس
رضائی پندری
محمود
دهقان نیری
میزان مطلوبیت سرمایهگذار از انتخاب مجموعه داراییهای سرمایهگذاری بهوسیله معیارهای ریسک و بازده مشخص میشود. با توجه به عدم اطمینان سرمایه گذار نسبت به آینده، یکی از روشهای مطرح در مباحث سرمایهگذاری برای کاهش ریسک، متنوع سازی سبد سرمایهگذاری است. در این پژوهش علاوه بر معرفی معیار فاصله اقلیدسی بهعنوان یک معیار اندازهگیری تنوع سبد سهام، مدلی چندهدفه برای انتخاب سبد سهام طراحی شده است. مدل ارائهشده در این پژوهش درصدد حداکثرسازی بازدهی و تنوع و حداقلکردن ریسک غیرسیستماتیک سبد سهام است. با توجه به اینکه مدل ارائهشده غیرخطی است و از نظر پیچیدگی محاسباتی جزو مسائل «حلنشدنی چندجملهای سخت» قرار میگیرد؛ بنابراین پژوهش با توجه به کارایی محاسباتی الگوریتم ژنتیک در بهینهسازی، برای حل مدل از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج اجرای مدل دوهدفه (بازدهی و تنوع) و سههدفه (بازدهی، تنوع و ریسک غیرسیستماتیک) در تکرارهای متعدد نشان داد که متوسط بازدهی سبدهای سهام انتخاب شده با مدل این پژوهش بالاتر از حد مطلوب است. بررسی شاخص های عملکرد سبد سهام نیز نمایانگر کارایی مدل دوهدفه (بازدهی و تنوع) است.
Portfolio Selection
Diversity Index
Genetic Algorithms
Expected Return
Nonsystematic Risk
2017
05
22
173
196
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87212_0412d6e0ea4b20c73c4531182d8ba118.pdf