TY - JOUR ID - 87328 TI - سنجش و تحلیل جذابیت صنعت لایروبی در ایران JO - چشم‌انداز مدیریت صنعتی JA - JIMP LA - fa SN - 2251-9874 AU - حمیدی زاده, محمدرضا AU - فارسیجانی, حسن AU - مقدس, پرویز AD - استاد، دانشگاه شهید بهشتی. AD - دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی. AD - کارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور. Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 4 SP - 35 EP - 60 KW - صنعت لایروبی KW - جذابیت KW - پنج نیروی رقابتی پورتر KW - رقابت KW - تهدید DO - N2 - از الگوهایی که می‌توان از آن به­صورت کاربردی برای بررسی محیط رقابتی، تعیین جذابیت و سودآوری صنعت استفاده نمود، مدل معروف و قدرتمند پنج نیروی رقابتی پورتر می­باشد. در این مقاله جذابیت صنعت لایروبی در ایران بر مبنای این مدل مورد سنجش و تحلیل قرار می­گیرد. مسئله و پرسش اصلی در این تحقیق عبارت­است از اینکه آیا سرمایه­گذاری در صنعت لایروبی در ایران، سودآور است؟ تحقیق متضمن سؤالات و فرضیاتی در چارچوب تشخیص نقش متغیرها و محرک­های مربوطه و همچنین شناسایی عامل اصلی تهدید در صنعت و هر نیرو است. نتایج آزمون فرضیات و سؤالات تحقیق، نشان­گر این است که از نیروهای رقابتی، تأمین­کنندگان عامل اصلی تهدید صنعت و از قدرت نسبتاً زیادی برخوردار بوده و دارای اهمیت و تأثیرگذاری تقریباً بیشتری نسبت به دیگر نیروها بر کاهش جذابیت صنعت لایروبی در ایران می­باشند، هرچند رقابت میان شرکت­های موجود نیز درحال افزایش است و تهدید محسوب می­گردد. همچنین تهدید ناشی از تازه واردین و محصولات جایگزین کم و خریداران نیز از قدرت پایینی برخوردار می­باشند که هرسه نیرو از عوامل فرصت­ساز صنعت تلقی می‌گردند. باتوجه به مطلوب­بودن سه نیرو از پنج نیرو و همچنین نتایج تحلیل آماری، صنعت لایروبی در ایران جذاب و سرمایه­گذاری در آن سودآور است.. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی­است. جامعة آماری تحقیق را 170 نفر از افراد خبره تشکیل داده­اند که از این میان تعداد 124 نفر از طریق روش نمونه­گیری " تصادفی طبقه­بندی شده" به­عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامة بستة"محقق ساخته"استفاده شده است. UR - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87328.html L1 - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87328_31f8b513009b58cf00a553f587b55008.pdf ER -