TY - JOUR ID - 87171 TI - مدیریت تقاضا با استفاده از مدل‌های سری‌ زمانی خودرگرسیو در بستر خدمات ارزش افزوده تلفن همراه JO - چشم‌انداز مدیریت صنعتی JA - JIMP LA - fa SN - 2251-9874 AU - واقف‌زاده, محمدحسین AU - کریمی, بهروز AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر. AD - استاد، دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 2 SP - 9 EP - 30 KW - خدمات ارزش افزوده KW - مدیریت زنجیره تأمین خدمات KW - پیش‌بینی تقاضا KW - اثر شلاق چرمی KW - مدل ARCH DO - N2 - ظهور خدمات ارزش افزوده به‌عنوان یکی از خدمات نوین در بستر تلفن همراه نیازمند بازیگرانی از قبیل تأمین‌کنندگان محتوا، شرکت‌های واسطه و اپراتورها است که یک زنجیره تأمین تشکیل می‌دهند. در این بستر، چالش‌هایی از قبیل مدیریت و مدل‌سازی روند تقاضا، رفتار مشتریان و «اثر شلاق چرمی» نمود پیدا می­ کند. پژوهش حاضر قصد دارد تا در حوزه زنجیره تأمین خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، بررسی دقیقی پیرامون روند تقاضای وارده به شبکه و اثر شلاقی ناشی از آن، انجام دهد. لذا با توجه به وجود اثر «خودرگرسیو شرطی» در بطن داده‌های تقاضای مشتریان طی دوره زمانی معین، از مدل‌های خانواده ARCH استفاده می ­شود. نتایج مربوط به تأثیر پیش‌بینی تقاضا با استفاده از سه مدل از معروف‌ترین مدل‌های خانواده ARCH بر «اثر شلاق چرمی» نمایانگر این موضوع است که مدل ARMA(1,1)/EGARCH(1,1)، نسبت به مدل‌های GARCH و GJR در تحلیل روند تقاضاهای برتری محسوسی دارد. UR - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87171.html L1 - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87171_4af05fc110fd83f5a6d080e713e3968a.pdf ER -