TY - JOUR ID - 87166 TI - توسعه مدل تئوری بازی‌های پویا به‌منظور تحلیل رقابت در ساختار بازارهای انحصاری چندجانبه JO - چشم‌انداز مدیریت صنعتی JA - JIMP LA - fa SN - 2251-9874 AU - رئوفینیا, مرجان AU - برادران, وحید AU - شهر جردی, رضا AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال. AD - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال. AD - استادیار، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 3 SP - 63 EP - 94 KW - بازار انحصار چندجانبه KW - ساختار اطلاعاتی حلقه باز و بسته KW - نظریه بازی پویا KW - مقدار بهینه تولید و تبلیغات KW - خدمات هوایی DO - N2 - خصوصی‌سازی باعث افزایش رقابت پویا در بازارهای انحصاری، مانند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوایی با تعداد محدودی عرضه‌کننده و تعداد زیادی مشتری (بازارهای انحصاری چندجانبه) شده است. عرضه‌کنندگان کالا و خدمات در این بازارها با توجه به رفتار رقبا در پی اتخاذ تصمیم در مورد میزان عرضه محصولات و میزان تبلیغات به‌منظور کسب منفعت حداکثری خود هستند. در این پژوهش از نظریه بازی‌ پویا برای تحلیل بازارهای رقابتی چندجانبه و کمک به تعیین مقدار بهینه این دو متغیر تصمیم در دو ساختار اطلاعاتی حلقه باز و بسته استفاده شده است. ضمن بررسی اعتبارسنجی ریاضی مقدار بهینه تولید (عرضه) و هزینه تبلیغات، از مدل ارائه­شده برای تحلیل بازار خدمات شرکت‌های هواپیمایی استفاده شده است. در این پژوهش تأثیر پارامترهایی، مانند مقدار چسبندگی قیمت و نرخ جایگزینی محصول و بازدهی فعالیت‌های تبلیغاتی، بر مقدار عرضه خدمات و تبلیغات برای دستیابی به تعادل پایدار در چنین بازارهایی نشان داده شده است. تحلیل حساسیت پارامترهای مدل پیشنهادی نشان می‌دهد که در استراتژی حلقه باز زمانی که شرکت‌ها در یک بازار الیگوپلی در همه مقاطع رقابت با یکدیگر به هیچ توافق و اصولی پایبند نباشند و فقط طبق قواعد مشخص‌شده در ابتدای رقابت با یکدیگر به تعامل بپردازند، بار مالی زیادی را متحمل می‌شوند که تأثیری منفی بر سودشان خواهد گذاشت. UR - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87166.html L1 - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87166_be38216c0c156daffe28f191e1379a83.pdf ER -