دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
1
4
2012
02
20
تعیین جایگاه مدیریت فناوری در بانک سپه با استفاده از فرآیند تحلیل شبک های و ویکور
9
27
FA
مقصود
امیری
استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
amiri@atu.ac.ir
مدیریت فناوری، امروزه عاملی تعیی نکننده و مهم در موفقیت یا شکست سازما نها محسوب می شود. از آن جا که فناوری عامل مهمی در توسعه اقتصاد جهانی است، تأثیر مدیریت فناوری موجود و نوظهور در کسب وکار، غیرقابل انکار است. این مقاله، جایگاه مدیریت فناوری در بانک سپه را بررسی می کند و با رویکردی را برای درک ،(VIKOR) و ویکور (ANP) ترکیبی از تکنیک های فرآیند تحلیل شبکه ای ارتباط مزایا و اولوی تهای رقابتی بانک پیشنهاد م یدهد. بدین منظور، از تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای برای وزن دهی معیارها و از روش ویکور برای اولوی تبندی برنامه های عملیاتی بانک استفاده م یشود. در این مقاله، درک گروهی از مدیران بانک از مدیریت فناوری مورد بررسی قرار م یگیرد، به طوری که نتایج می توانند آن ها را در پیشبرد اهداف و برنام ههای راهبردی یاری دهند.
مدیریت فناوری,تصمیم گیری گروهی,فرآیند تحلیل شبکه ای,روش ویکور
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87355.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87355_64e662c23d7dee9130fc5048eebcd260.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
1
4
2012
02
20
هماهنگی زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی: رویکرد تئوری برخاسته از داده ها
29
63
FA
علی
محقر
0000-0002-9844-1714
استاد، دانشگاه تهران.
amohaghar@ut.ac.ir
محمدرضا
صادقی مقدم
0000-0002-9584-581X
دانشیار، دانشگاه تهران.
rezasadeghi@ut.ac.ir
با توجه به گستردگی مفهونم پدیده هماهنگی به طور عام و در مباحث زنجیره تأمین به طور خاص، در این تحقیق سعی شده تا با تبیین ابعاد و اجزای هر بعد هماهنگی، به تعریف این پدیده پرداخته شود. محققین با به کارگیری رویکرد سه مرحله ای تئوری برخواسته از داده ها، با روشی استقرایی به مطالعه پدیده مورد نظر پرداخته و با حرکات زیگزاگی بین خبرگان صنعت خودروسازی و متون موجود، به کشف و صورت بندی و تعیین صحت و سقم آن از طریق جمع آوری نظام یافته و تحلیل داده های مربوط به پدیده هماهنگی در سطح شبکه تأمین خودروسازی پرداخته اند. محقق با الگوبرداری از الگوی پارادایمی، پدیده هماهنگی را در 5 بعد و 16 زیر بعد و 57 مشخصه طبقه بندی نموده است.
هماهنگی,زنجیره تأمین,صنعت خودروسازی,تئوری برخواسته از داده ها
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87356.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87356_1aac2ca791a8166af71280bf7710bbdb.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
1
4
2012
02
20
طراحی مدل ریاضی انعطاف پذیری سیستم تولیدی
65
79
FA
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد، دانشگاه تربیت مدرس.
azara@modares.ac.ir
حامد
عبّاسی
دانشجوی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
یکی از ارزش های محیطی در صحنه رقابت بین الملل، توانایی خلق مزیت نسبی و رقابتی در محیط پویا و پرتحول صنعت امروزی است. در این رابطه استفاده از سیستم های منعطف و چابک در محصولات اجتناب ناپذیر است. بنابراین برای اینکه سازمان ها و به خصوص شرکت های صنعتی بتوانند به محیط پویا و پیچیده خود پاسخ دهند، باید بتوانند این ارزش های محیطی را وارد سازمان کرده و با فراگیر کردن اجرای مستمر، آن را به صورت یک پیش فرض اساسی و ارزش درون سازمانی درآورند. انعطاف پذیری در صنایع تولیدی کشور، خصوصاً در صنایع خودروسازی که از تغییرات و پویایی بالایی برخوردار است، به عنوان یک ضرورت مطرح می شود. از یک سو انعطاف پذیری مفهومی فراگیر و چند بعدی بوده و از سوی دیگر مدلی برای اندازه گیری آن وجود ندارد. بنابراین نکته اول، عدم وجود مدل یکتا و نکته دیگر، عدم سنجش و اندازه گیری آسان آن با روش های معمولی است. در این مقاله مسأله اصلی ارائه مدلی برای اندازه گیری انعطاف پذیری سازمانی و مقایسه نتایج حاصل از حل مدل با وضعیت واقعی شرکت ایران خودرو است.
انعطاف پذیری,چابکی,مدل سازی ریاضی,برنامه ریزی آرمانی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87357.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87357_bd1801e4983282bc8ab22e3d00d7fed6.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
1
4
2012
02
20
طراحی مدل غیرخطی فازی انتخاب تأمینکننده در حالت منبعیابی چندگانه
81
105
FA
مسعود
ربیعه
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
m_rabieh@sbu.ac.ir
مجید
اسماعیلیان
استادیار، دانشگاه اصفهان.
m.esmaelian@gmail.com
افزایش رقابت جهانی، از یک سو، و متنوع شدن تقاضاهای مشتریان در محیط کسب و کار امروز، از سوی دیگر، موجب شده است که هزینه ها به سرعت در حال افزایش و سودآوری در حال کاهش باشد. انتخاب تأمین کنندگان مناسب می تواند هزینه های خرید را بسیار کاهش و رقابت پذیی سازمان را افزایش دهد، زیرا در بیشتر صنایع، هزینه مواد خام و اجزای تشکیل دهنده، بخش بزرگی از بهای تمام شده محصول را تشکیل می دهد. در این تحقیق، واحد آگلومراسیون شرکت سهامی ذوب آهن، به عنوان واحد مورد بررسی، انتخاب شد و با استفاده از روش های ABC و VED به طبقه بندی موجودی های (مواد اولیه مورد نیاز) این واحد پرداخته شد. دو ماده اولیه به عنوان مهم ترین شناسایی شدند و مدل تأمین آن ها با لحاظ ترکیب بهینه مصرف، هزینه های کل لجستیک، ویژگی های تأمین کنندگان و شرکت خریدار طراحی گردید. در این تحقیق، یک مدل غیرخطی فازی عدد صحیح مختلط طراحی گردید و پارامترهای مدل، با استفاده از داده های سه سال گذشته شرکت، محاسبه شد. با استفاده از داده های دو سال متوالی، ارزیابی عملکرد مدل آزمون شد. مدل مذکور، نسبت به هزینه واقعی در دو سال متوالی، به ترتیب، 57/9 درصد و 49/6 درصد کاهش هزینه را نشان می دهد
انتخاب تأمین کننده,منبع یابی چندگانه,کنترل موجودی,هزینه های لجستیک,مدل ریاضی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87358.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87358_02b881e3bb30988503f4026bd1b8bc20.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
1
4
2012
02
20
آیندهنگاری فناوریهای کلیدی در صنعت ICT ایران با تأکید بر شناسایی مدلهای کسبوکار
107
130
FA
علی
زارعمیرکآباد
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.
عیسی
نیازی
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.
سجاد
صالحی
کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
آینده نگاری فناوری، یک فرآیند سیستماتیک برای ترسیم آینده ای میان- برد تا دور- برد در حوزه های علم فناوری، اقتصاد و جامعه است که هدف از آن، کشف زمینه های پژوهشی استراتژیک و دستیابی به فناوری های نوپدیدی است که اثرات ژرفی بر اقتصاد، رقابت صنعتی، خلق ثروت و کیفیت زندگی خواهند داشت. به طور کلی، ترسیم شرایط آینده، هرچند به صورت سناریو، در زمان حال برای سازمان و نیز فرصت ها و تهدیداتی که سازمان با آن ها مواجه خواهد شد، در حوزه های آینده پژوهی قرار می گیرد. از همه مهم تر، سازمان باید دقت کند که در شرایط آینده، چه فرصت هایی را می تواند برای خودش ایجاد کند، زیرا تمامی فرصت ها موجود نیستند و بعضی از آن ها را باید خلق کرد و از تولد برخی تهدیدات پیشگیری نمود. این مقاله ابتدا، با روش مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک و رویکرد فراترکیبی، به بررسی ادبیات و پیشینه آینده نگاری می پردازد. سپس با استفاده از چارچوب های مختلف، آینده نگاری های ارائه شده توسط پژوهشگران و صاحبنظران را بررسی و تحلیل می نماید و در نهایت، با بهره گیری از روش تحقیق کیفی، فناوری های کلیدی در صنعت فناوری های اطلاعات و ارتباطات در ایران را ارائه می کند. برای این کار، با کمک ابزار گروه کانونی، جلساتی با 9 نفر از کارشناسان خبره دانشگاه تهران و محققین مؤسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تشکیل شد. در نهایت، مدل های کسب و کاری نظیر خدمات موبایل، تولید کامپیوترهای هوشمند و دستیاران الکترونیکی و ... شناسایی گردید.
آینده نگاری,فناوری های کلیدی,صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات,مدل کسب و کار
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87359.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87359_3c248cc5c2ae156cc6fb48b464067716.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
1
4
2012
02
20
توسعه مدل به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره تأمین با رویکرد نگاشت علّی
131
151
FA
حسین
صفری
0000-0001-9232-1319
دانشیار، دانشگاه تهران.
hsafari@ut.ac.ir
علی
مهرابی
استادیار، دانشگاه چمران اهواز.
a.mehrabi@scu.ac.ir
فاطمه
حشمتیپور
کارشناسی ارشد، دانشگاه ولی عصر (عج).
صنعت خودروسازی از جمله صنایعی است که همواره تلاش جهت مشارکت و هماهنگی با شرکای زنجیره تأمین در آن مورد توجه بوده است. نظر به اهمیت مسأله به اشتراک گذاری اطلاعات به عنوان فرایند اصلی هماهنگی زنجیره تأمین خودروسازی، در این تحقیق تلاش شده است بر مبنای رویکرد کیفی، یک مدل مفهومی برای تببین به اشتراک گذاری اطلاعات در هماهنگی زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو خراسان توسعه داده شود. این مقاله که بخشی از نتایج پژوهش مذکور را ارائه می نماید، پس از بیان موضوع تحقیق در بخش مقدمه، ابتدا مفهوم به اشتراک گذاری اطلاعات تبیین می گردد. سپس روش پژوهش مورد استفاده برای مدل سازی به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره تأمین تشریح می شود. در ادامه مقاله فرایند اجرایی به کار گرفته شده برای مدل سازی مذکور به طور مختصر مورد بحث قرار می گیرد. نتایج فرآیند مدل سازی طی سه بخش اصلی شامل: توافق در خصوص فهرست مفاهیم مرتبط با به اشتراک گذاری اطلاعات، استخراج و تحلیل نقشه علی خبرگان، و استخراج و مدل سازی نقشه ادغامی زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو خراسان در بخش پایانی مقاله ارائه می شود. خروجی نهایی این پژوهش مدل مفهومی به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره تأمین شرکت ا یران خودرو خراسان است.
هماهنگی زنجیره تأمین,به اشتراک گذاری اطلاعات,مدل سازی کیفی,نگاشت علی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87360.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87360_497ebee732a3d49e329a11f340cef82e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
1
4
2012
02
20
بهکارگیری مدل ریاضی مناسب جهت ارزیابی تأمینکنندگان با بهرهگیری از روش میخائیلیوف
153
173
FA
احمد
توکلی
استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
tavakoli-a@ferdowsi.um.ac.ir
حسین
دیدهخانی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول.
امیر
کاریزنوئی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
حسین
صادقپور
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های مدیریت زنجیره تأمین، مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از یک مدل ادغامی تحلیل سلسله مراتبی فازی و برنامه ریزی ریاضی فازی، به ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان یک شرکت تولید کننده قطعات خودرو پرداخته می شود. مدل به کار گرفته شده شامل دو مرحله میباشد: در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی، مطلوبیت نهایی تأمین کنندگان با در نظر گرفتن سیزده عامل محاسبه می گردد. سپس در مرحله دوم با استفاده از مدل برنامه ریزی خطی فازی، سبد بهینه خرید از تأمین کنندگان حاصل می شود. الگوریتم مورد استفاده در بخش تحلیل سلسله مراتبی، الگوریتم میخائیلوف است که دارای مزایای متعددی همچون ارائه شاخص سازگای، ارائه بردار وزن به صورت قطعی و قابل استفاده با ماتریس های ناقص می باشد. نتایج حاصله نشان می دهد که به کارگیری مدل مورد نظر، به تصمیم گیرندگان این امکان را می دهد که با ادغام معیارهای کمی و غیرکمی، نه تنها تصمیمات خود را بهبود بخشند، بلکه این کار را به صورت نظام مند و با سطح اطمینان بالاتری انجام دهند.
ارزیابی تأمین کنندگان,برنامه ریزی خطی فازی,تحلیل سلسله مراتبی فازی,مدل میخائیلوف
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87361.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87361_c259eb5a43fb78be674a580591eed8a1.pdf