دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
2
2012
08
22
طراحی چارچوبی برای اندازهگیری کیفیت خدمات در زنجیره تامین
9
24
FA
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد، دانشگاه تربیت مدرس.
azara@modares.ac.ir
مسلم
علی محمدلو
دانشآموخته دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
mslmaml@gmail.com
عباس
مقبل باعرض
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس.
moghbela@modares.ac.ir
پرویز
احمدی
استادیار، دانشگاه تربیت مدرس.
<span lang="FA" dir="RTL">هدف از این مقاله نشان دادن اهمیت مفهوم کیفیت خدمات در زنجیره تامین و ارائه چارچوبی برای اندازهگیری آن است. بر این اساس با مرور مدلهای کلیدی کیفیت خدمات، ابعاد و ابزارهای سنجش آنها مطالعه و با مصاحبههای اکتشافی عمیق در سطوح مختلف پیگیری شدند. بر اساس این بینش ایجاد شده، مجموعهای از متغیرها و یک مدل مفهومی برای اندازهگیری کیفیت خدمات در زنجیره تامین ارائه شده است. این مدل مبتی بر تحلیل شکاف است که در طول زنجیره تامین گسترش یافته و شامل شکاف بین تأمینکننده و شرکت مرکزی، شرکت مرکزی و توزیعکننده، و توزیعکننده و مشتری میشود. مطالعه روی کیفیت خدمات در زنجیره تامین تلاشی است برای پوشش دادن به حوزههایی که کمتر مورد توجه بوده و انتظار میرود برای محققین دیگر انگیزاننده باشد که در این مسیر تحقیق کنند. چارچوب ارائه شده، هم برای محققان و هم برای مدیران عملیاتی زنجیره تامین مفید خواهد بود تا بر اساس آن فرصتهای بهبود کیفیت خدمات را شناسایی کنند.</span>
کیفیت خدمات,مدیریت زنجیره تامین,تحلیل شکاف,اندازهگیری,شاخص های عملکردی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87341.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87341_57c3ff067b60e36a225ca8a93884a932.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
2
2012
08
22
شناسائی و اولویتبندی عوامل مؤثر دستیابی مدیریت زنجیره تأمین به کلاسجهانی و ارائه راهکارهای مناسب
25
44
FA
حسن
فارسیجانی
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
h-farsi@sbu.ac.ir
علی
فلاححسینی
کارشناس ارشد، سازمان مدیریت صنعتی .
<span lang="FA" dir="RTL">در این تحقیق ابتدا مؤلفهها و الگوهای تولید در کلاسجهانی و ویژگیهای سازمانهای کلاسجهانی بررسی و 14 مؤلفه برای دستیابی مدیریت زنجیره تأمین به کلاسجهانی (و 49 شاخص متناظر بر مؤلفهها) شناسائی گردید. سپس با انجام مصاحبههای ساختاریافته با مدیران و کارشناسان ارشد شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو)، وضع موجود هر یک از شاخصها تعیین و ضمن مقایسة زوجی 14 مؤلفه با یکدیگر با رویکرد </span>AHP<span lang="FA" dir="RTL">، مؤلفهها اولویتبندی شدند. در ادامه با تجزیهوتحلیل شکاف میان وضع موجود شرکت مورد مطالعه با مدیریت زنجیره تأمین در سطح کلاسجهانی، راهکارهای مناسبی برای تسهیل مسیر دستیابی به </span><span lang="FA" dir="RTL">مدیریت زنجیره تأمین در کلاسجهانی</span>WCSCM<span lang="FA" dir="RTL">ارائه گردیده است.</span><span lang="FA" dir="RTL">از مهمترین مؤلفهها بر اساس اولویت حاصله میتوان به مدیریت و رهبری، بنیانهای کسبوکار، کارکنان، </span>R&D<span lang="FA" dir="RTL">،</span><span lang="FA" dir="RTL"> فناوری و... اشاره نمود که هر یک از این مؤلفهها خود دارای شاخصهای گوناگونی میباشد.</span>
تأمینکننده,زنجیره تأمین,سازمان در کلاسجهانی,مدیریت زنجیره تأمین در کلاسجهانی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87342.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87342_e56c7a82804d3878aee76091b0eab763.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
2
2012
08
22
عوامل کلیدی موفقیت در استقرار سیستم تولید کششی (مورد مطالعه: صنعت قطعهسازی خودرو ایران)
45
66
FA
مهدی
اسماعیلی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
mahdi_esmaeili@ut.ac.ir
علی
حیدری
استادیار، دانشگاه تهران.
<span lang="FA" dir="RTL">برآوردهسازی نیازمندیهای مشتریان با حداقل هزینه بهمنظور بالا بردن ارزش از مهمترین چالشهای سازمانها است، و سازمانها بهدنبال این هستند که با بهکارگیری روشهای مؤثر به این مهم دست یابند. یکی از روشهای کارا در دنیا، استقرار تولید ناب و بهطور خاص، دستیابی به "تولید بههنگام</span>"<span lang="FA" dir="RTL"> ازطریق تولید کششی میباشد. لیکن اغلب سازمانها در راه استقرار این سیستم دچار مشکل شده و به نتایج مورد انتظار دست نمییابند. در این تحقیق، عوامل کلیدی مؤثر بر اجرای موفق سیستم تولید کششی بااستفاده از نظرات خبرگان در 17 عامل مؤثر دستهبندی و بر اساس شش خروجی مورد انتظار، ارزیابی و بااستفاده از تکنیک تاپسیس اولویتبندی شده است. همچنین یک مطالعة تطبیقی درخصوص پیامدهای حاصل از بهکارگیری این عوامل کلیدی بر نتایج سیستم تولید کششی 10 پروژهی اجرا شده در شرکتهای قطعهساز عضو زنجیرة تأمین ایرانخودرو انجام و بهصورت عملکردی، اندازه گیری و اولویتبندی شده است. نتایج بررسی حاکی از این است که مهمترین عوامل مؤثر بر استقرار سیستم تولید کششی: حمایت و تعهد مدیریت، کار گروهی، تولید هموار، مدیریت جریان، بهبود مستمر و تدوین قواعد پیادهسازی میباشد.</span>
تولید بههنگام,تولید کششی,قطعهسازی خودرو,کانبان
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87343.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87343_bcc5c0ff22354c10be9145a3258fa707.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
2
2012
08
22
تحلیل عوامل مؤثر بر اثربخشی انتقال فناوری بر اساس قواعد اگر- آنگاه فازی
67
87
FA
عبدالحمید
صفاییقادیکلایی
استادیار، دانشگاه مازندران.
مهرداد
مدهوشی
دانشیار، دانشگاه مازندران.
فهیمه
علیاکبرینوری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
f.aliakbari88@yahoo.com
<span lang="FA" dir="RTL">فناوری بهعنوان ضرورتی برای بهبود برنامههای توسعه در دستیابی به استانداردهای بالاتر زندگی پذیرفته شده است و اهمیت آن، بهویژه در کشـورهای درحال توسعه که رشد صنعتی، نقش بسیار مهمی دارد، مشهود است. در فرایند انتقال فناوری باید به جنبههای بسیاری توجه نمود و لازم است بر موانع بسیاری فائق آمد. بسیاری از پروژههای انتقال فناوری بهدلیل نداشتن برنامهریزی دقیق، در دستیابی به نتایج مورد نظر، با شکست مواجه میشوند. در این پژوهش با هدف ارائة درکی بهتر از عوامل مؤثر بر اثربخشی انتقال فناوری برای طرفین انتقال، روش </span>FAHP<span lang="FA" dir="RTL"> برای تعیین اهمیت و اولویتبندی این عوامل در شرکت ایرانخودرو بهکار گرفته شده است. همچنین، این مطالعة تحلیلهای مبتنی بر قواعد اگر- آنگاه فازی را برای تحلیل مقایسهای تأثیر این عوامل در اثربخشی انتقال فناوری این شرکت بهکار گرفته است. این سیستم به امکانسنجی انتقال فناوری در این شرکت کمک میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دولت، چرخهی عمر محصول، مقیاس بازار و پیچیدگی فناوری، تأثیرگذارترین عوامل در انتقال فناوری شرکت ایرانخودرو میباشند و هنگامی که شرکت تصمیم به اجرای فعالیتهای انتقال فناوری دارد، باید این عوامل را بیشتر مورد توجه قرار دهد.</span>
اثربخشی,انتقال فناوری,فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی,قواعد اگر- آنگاه فازی,شرکت ایرانخودرو
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87344.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87344_84405e019cbc3542429975b7206c08c2.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
2
2012
08
22
بکارگیری رویکرد ترکیبی DEMATEL و ANP برای انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات (مطالعه موردی: صنعت خودروهای کار)
89
107
FA
میلاد
آقایی
انشجوی دکتری، دانشگاه شاهد.
milad.aghaee@ymail.com
صفر
فضلی
استادیار، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین.
<span lang="FA" dir="RTL">در محیط رقابتی امروز، مدیران شرکتهای خودروسازی سعی دارند تا سازمانهای خود را از طریق ایجاد قابلیت تحویل به موقع محصولاتی با کیفیت، مطابق با نیازهای مشتریان به سازمانهایی رقابتی تبدیل نمایند؛ در این راستا، نگهداری و تعمیرات نقش اساسی را در کاهش هزینهها، کمینهسازی زمان از کارافتادگی تجهیزات، بهبود کیفیت، افزایش بهرهوری و تأمین قابلیت اطمینان تجهیزات و درنتیجه، دستیابی به اهداف کمی و کیفی سازمانی ایفا میکند. انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات نوعی مسأله تصمیمگیری چندمعیاره در جهت دستیابی به اهداف مذکور است که نیازمند به بررسی حجم زیادی از عوامل بهعنوان معیارهای چندگانه ارزیابی است. در این مقاله، از روش دلفی و ادبیات تحقیق برای تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی مناسب نت، از فرایند تحلیل شبکه (</span>ANP<span lang="FA" dir="RTL">) که در آن تعاملات سیستماتیک میان معیارها وجود دارد برای انتخاب استراتژی مناسب و از روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیمگیری (</span>DEMATEL<span lang="FA" dir="RTL">) برای تعیین جهت روابط میان معیارها در دو شرکت ایرانخودرو دیزل و سایپا دیزل بهعنوان بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین در ایران و خاورمیانه استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که رویکرد مناسب بااستفاده از روش ترکیبی این تحقیق، برای دو شرکت مورد مطالعه در قالب صنعت خودروهای کار، رویکرد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (</span>PM<span lang="FA" dir="RTL">) است.</span>
نگهداری و تعمیرات,استراتژی,تصمیمگیری چندمعیاره,فرایند تحلیل شبکه,آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیمگیری
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87345.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87345_6afff2f226cbd0a7500cd0e7c289e1c0.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
2
2012
08
22
انبارش و جانمایی اقلام انبار بااستفاده از فناوری گروهی و بهکارگیری الگوریتم ابتکاری
109
128
FA
علیرضا
پویا
0000-0001-6000-3535
استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
alirezapooya@gmail.com
یونس
کرمانشاهیان
دانشجوی کارشناسی ارشد، موسسة مهرالبرز تهران.
<span lang="FA">سیاستهای متفاوتی در جهت چیدمان و انبارش اقلام در انبار وجود دارد. این مقاله، سیاست انبارش بر اساس گروهبندی اقلام را با درنظر گرفتن کلیة عوامل مؤثر در ذخیرهسازی محصولات در انباری با محصولات حجیم و متنوع بررسی کرده است. هدف تحقیق، استفادة مؤثرتر از فضای انبار بوده و اطلاعات مربوط به ارتباطات میان محصولات، سفارشات و انبار و عوامل گروهبندی محصولات را شامل میشوند. تحقیق دارای دو مرحلة اساسی مشتمل بر مسئله گروهبندی اقلام و مسئله جایگذاری گروه محصولات در محلهای انبارش. برای این منظور از تکنیک تحلیل خوشهای غیرسلسله مراتبی<br /> </span><span dir="LTR">K-mean</span> <span lang="FA">برای حل مسئله گروهبندی و یک الگوریتم ابتکاری برای حل مسئله تخصیص به محلهای انبارش استفاده شده است. درنتیجه در مرحلهی اول، تعداد ده گروه کالا استخراج و نامگذاری شدند. سپس فضای انبار به محلهای انبارش تقسیمبندی شد و الگوریتم ابتکاری گروههای محصولات را به محلهای انبارش تخصیص میدهد. نتایج، بهبود 30 درصدی در مساحت اشغال شدة انبار مورد بررسی را نشان دادهاند.</span>
انبارش,فناوری گروهی,خوشهبندی به روش K-mean,عوامل مؤثر در چیدمان,استفادة مؤثر از فضای انبار
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87346.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87346_ae1e8e7bcf02fd27c04d17e08bfdf997.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
2
2012
08
22
اندازهگیری تغییرات بهرهوری بااستفاده از تحلیل پوششی دادهها و شاخص مالمکوئیست در شرکتهای مدیریت تولید برق
129
150
FA
میرزا حسن
حسینی
دانشیار، دانشگاه پیام نور تهران.
ir_hosseini@yahoo.com
<span lang="FA" dir="RTL">هر تلاشی برای افزایش کارایی و بهرهوری که شامل اندازهگیری، تحلیل، برنامهریزی و بهبود بهرهوری است، در چرخة بهرهوری قرار میگیرد و در این سیکل، اندازهگیری بهرهوری نخستین و مهم</span><span lang="FA" dir="RTL"></span><span lang="FA" dir="RTL">ترین گام آن میباشد. این مقاله پساز ارایة کلیاتی دربارة مبانی نظری اندازهگیری کارایی در صنعت برق، بهمورد خاص اندازهگیری کارایی و روند آن در شرکتهای مدیریت تولید برق بااستفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها </span>DEA<span lang="FA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL"></span><span lang="FA" dir="RTL">پردازد. همچنین در این مقاله از شاخص مالمکوئیست برای ارزیابی تغییرات فاکتور بهرهوری کل </span>TFP<span lang="FA" dir="RTL"> برای مجموعه شرکتهایی که در خلال سالهای 1381 تا 1387 اطلاعات موثق داشتهاند، استفاده شده و فاکتور بهرهوری کل به تغییرات کارایی و تحولات تکنیکی برای این مجموعه از واحدهای تصمیم گیرنده تجزیه شده است. نتایج حاصل از ارزیابی، نشانگر این است که متوسط نرخ رشد بهرهوری کل در خلال سالهای 1381 الی 1387 در شرکتهای مدیریت تولید برابر 04/1 بوده است. شاخص بهرهوری کل در این دورة زمانی افزایش داشته است (04/1) که از افزایش در هر دو عامل کارایی عملکردی (014/1) و کارایی فناوری (025/1) ناشی میشود. کارایی عملکردی نیز بهعلت افزایش در کارایی مدیریت (023/1) افزایش و بهعلت افول در کارایی مقیاس (994/0) با کاهش مواجه بوده که در مجموع افزایش داشته است.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> </span>
اندازهگیری,بهرهوری,شرکتهای مدیریت تولید برق,تحلیل پوششی دادهها,شاخص بهرهوری مالمکوئیست
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87347.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87347_a91f2f43cd6c582ed7e877cad98291e1.pdf