دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
6
3
2016
11
21
برنامهریزی تولید- توزیع ادغامشده با رویکرد بهینهسازی استوار در زنجیره تأمین سهسطحی
9
28
FA
مقصود
امیری
استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
amiri@atu.ac.ir
مجید
برزگر
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین.
امیرحسین
نیکنامفر
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین.
niknamfar@yahoo.com
در سالهای اخیر، برنامهریزی تولید- توزیع و بهینهسازی آن در مدیریت زنجیره تأمین، اهمیت زیادی در میان پژوهشگران یافته است. دو موضوع مهم مسائل بهینهسازی در زنجیره تأمین، برنامهریزی تولید و توزیع هستند. این نوشتار به مطالعه یک مدل برنامهریزی تولید- توزیع یکپارچهشده برای یک زنجیره تأمین سهسطحی شامل چندین تولیدکننده، چندین توزیعکننده و چندین مصرفکننده میپردازد؛ بهطوریکه برای توزیع محصولات نهایی در بین سطوح زنجیره، حالتهای حملونقل متعددی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، تقاضای مصرفکنندگان و هزینههای حملونقل در روشهای مختلف حملونقل غیرقطعی است و از رویکرد بهینهسازی استوار استفاده میشود. هدف از بهینهسازی استوار بهدستآوردن یک جواب استوار است که بتواند همه سناریوهای تعیینشده را در سطح نزدیک به بهینه تضمین کند. هدف از پژوهش حاضر، ارائه یک مدل بهینهسازی استوار برای مسئله برنامهریزی تولید- توزیع یکپارچه، است؛ بهطوریکه کل هزینههای زنجیره تأمین کمینه شود؛ ازاینرو ابتدا مدل اولیه مسئله با پارامترهای قطعی، طراحی و سپس همتای استوار آن ارائه میشود. درنهایت، برای تحلیل هر دو مدل یادشده، یک مثال عددی همراه با سناریوها و سطوح عدمقطعیت مختلف حل و نتایج آن بررسی میشود.
بهینهسازی استوار,برنامهریزی تولید - توزیع,زنجیره تأمین
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87220.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87220_7075af66f5851bf1a6ff9a2402d7afec.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
6
3
2016
11
21
الگوریتمهای تکاملی برای مسئله مکانیابی تخصیص زنجیره تأمین زیست متان
29
54
FA
سهیلا
خویشتندار
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
skhishtandar@gmail.com
مصطفی
زندیه
0000-0003-1209-9514
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
m_zandieh@sbu.ac.ir
بهروز
دری نوکرانی
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
b-dori@sbu.ac.ir
سیدامید
رعنایی سیادت
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
o_ranaei@sbu.ac.ir
زیستمتان بهعنوان یک منبع تجدیدپذیر و سازگار با محیطزیست، نقش مهمی در تأمین انرژی مطابق با معیارهای توسعه پایدار ایفا میکند. در این مقاله، مدل برنامهریزی مختلط عدد صحیح غیرخطی برای تصمیمگیری در مورد مکان بهینه رآکتور تولید زیستمتان و چگونگی تخصیص انواع پسماند بهعنوان ماده اولیه به رآکتور مطالعه میشود. در این مدل هزینه کل راهاندازی سیستم تولید زیستمتان، با درنظرگرفتن محدودیتهای مقدار عرضه انواع پسماند در هر مرکز جمعآوری، مقدار تقاضای انواع پسماند در رآکتور و تعداد نیروی کار موجود، حداقل میشود. الگوریتمهای ژنتیک و تکامل تفاضلی برای حل مدل، توسعه داده شدهاند و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه شده است. زمان حل هر دو الگوریتم نسبتاً یکسان است و الگوریتم تکامل تفاضلی، عملکرد بهتری از نظر مقدار تابع هدف نشان میدهد.
زنجیره تأمین زیست متان,مکان یابی,تخصیص,برنامه ریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی,الگوریتم های تکاملی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87221.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87221_77bdcb72aa89a66ae3789ee744dea850.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
6
3
2016
11
21
بهکارگیری رویکرد تلفیقی روششناسی کیو و مهندسی کانسی در مرحله شناسایی خواستههای مشتریان و گروهبندی آنها
55
75
FA
امیر
نصیرائی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
علیرضا
پویا
0000-0001-6000-3535
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
alirezapooya@gmail.com
محمد
لگزیان
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
مهندسی کانسی ابزاری کارآمد برای شناسایی نیازهای احساسی کاربران و استفادهکنندگان کالاها است که چندین مرحله دارد. در مرحله شناسایی و دستهبندی واژگان احساسی در مهندسی کانسی، ابزار متفاوتی توسط پژوهشگران مختلف بهکار گرفته شده است که رویکرد کمّی و کیفی و بیشتر کیفی دارد. در پژوهش حاضر از روش کیو بدین منظور استفاده شده است. بهکارگیری این روش بهعلت توانایی زیاد در درگیرکردن کامل مشارکتکننده با گویهها (صفات کانسی) که به دقت زیاد آن منجر میشود و پیبردن به عمق ذهنیت مشتری از محصول بسیار سودمند است. بدین منظور پس از انتخاب حوزه گفتمان کیو، یعنی طراحی داخلی خودرو و قطعه کنسول مرکزی در پژوپارس، تعداد 36 واژه کانسی پس از ایجاد فضای گفتمان گردآوری شد و با نمونهگیری هدفمند 26 نفر از مشتریان انتخاب و جمعآوری نظرات و تحلیل عاملی کیو انجام شد. نتایج، 9 دسته ذهنیت کاربران خودرو را نشان داد که برای هر ذهنیت، مرتبسازی صفات احساسی بهگونهای متفاوت بود؛ درنهایت مشخص شد که الگوهای ذهنی کارکنان، بیشتر بر خوشایندبودن کنسول مرکزی و نیاز به نوآوری در آن متمرکز است.
طراحی محصول,مهندسی کانسی,واژگان کانسی,روششناسی کیو
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87222.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87222_5a095bae56dacff0b3baf6044800271e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
6
3
2016
11
21
مدلسازی ریاضی دوسطحی با تولیدکنندگان مختلف و وسایل حملونقل چندگانه در زنجیره تأمین
77
100
FA
عباس
راد
0000-0002-1413-7126
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
a-raad@sbu.ac.ir
امیر
صادقی
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد تهران جنوب.
بهزاد
قاسمی
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد تهران جنوب.
behzad.ghasemi2020@gmail.com
<span lang="FA" dir="RTL">امروزه در صنایع بازارهای جهانی نمیتوان بدون توجه به رقبا حرکت و پیشرفت کرد؛ زیرا همه آنها بخشی از یک زنجیره تأمین هستند و موفقیت یا شکست هر عضو از این زنجیره بر سایر اعضای زنجیره تأثیرگذار است؛ بنابراین در این پژوهش، مسئله زنجیره تأمین دوسطحی با چندین محصول و یک تولیدکننده و همچنین یک توزیعکننده و چندین مشتری بررسی شد. در قسمت اول زنجیره از یک نوع وسیله نقلیه و در قسمت دوم زنجیره از دو نوع وسیله نقلیه استفاده میشود. مدل ریاضی پیشنهادی برای این پژوهش، یک مدل ریاضی یکپارچه برنامهریزی مختلط از نوع عدد صحیح است. در این مدل کمینهکردن هزینهها موردتوجه قرار گرفته است که این هزینهها شامل هزینه حملونقل، هزینه نگهداری موجودی و هزینه جریمه کمبود است. مورد مطالعه در پژوهش حاضر، ارسال رولهای تولیدشده از «شرکت فولاد مبارکه اصفهان» به «شرکت سازهگستر سایپا (</span><span>S.G.S</span><span lang="FA" dir="RTL">)» و از آنجا به «قطعهسازان خودرو» است</span><span>.</span><span dir="RTL"> <span lang="FA">این مسئله با روش الگوریتم فراابتکاری رقابت استعماری در 20 سایز مختلف حل و نتایج آن در اندازه کوچک با</span></span><span lang="FA" dir="RTL">نرمافزار </span><span>GAMS</span><span lang="FA" dir="RTL">مقایسه شد.</span>
زنجیره تأمین,مدل ریاضی,هزینه های لجستیک,الگوریتم رقابت استعماری,حملونقل
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87223.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87223_1c69910344701c9ba8d3970680f5c82f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
6
3
2016
11
21
آینده پژوهی در تعیین راهبردهای کیفیت خدمات گمرک و لجستیک به مشتریان با رویکرد سناریونگاری
101
129
FA
سعید
رعیتپیشه
کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان.
saeedrayat25@gmail.com
علی
تیزرو
استادیار، دانشگاه هرمزگان.
هدف از پژوهش حاضر، آیندهپژوهی در کیفیت خدمات گمرک با مدل سرکوال (1988) و پیشنهاد راهبردهای مناسب برای مواجه با هر سناریو است. این پژوهش با رویکرد سناریونگاری، در «گمرک شهید رجایی» انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، پیمایشی است که در سطح اکتشافی صورت گرفت. در مرحله اول و تعیین تأثیرات متوازن متقابل، از هیئت شانزدهنفرهای از متخصصان، برای پرکردن پرسشنامه استفاده شد؛ سپس با نرمافزار سناریو ویزارد با روش آنالیز متوازن تأثیرات متقابل 79 سناریو بهدست آمد که از میان هشت سناریو قابلقبول (قوی)؛ سه سناریو، (خوشبینانه، محتمل و بدبینانه) انتخاب شد. در مرحله دوم نیز بهصورت هدفمند هیئت پنجنفرهای از خبرگان گمرک که در مرحله قبل با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شده بودند، برای تدوین اقدامات و سیاستهای لازم در گروه متمرکز، انتخاب شدند؛ درنهایت گروه متمرکز خبرگان، 12 راهبرد برای سناریو خوشبینانه، 6 راهبرد برای سناریو محتمل و 8 راهبرد نیز برای سناریو بدبینانه پیشنهاد کردند.
آینده پژوهی,برنامه ریزی سناریو,کیفیت خدمات,مدل سروکوال,گروه متمرکز
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87224.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87224_4b1b803b7361db81ea1a7adf816d2714.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
6
3
2016
11
21
عوامل برونسازمانی مؤثر بر مدیریت دانش در زنجیره تأمین: رویکردی ترکیبی از تحلیل عاملی و مدلسازی ساختاری - تفسیری
131
157
FA
محسن
شفیعی نیکآبادی
استایار، دانشگاه سمنان.
shafiei@profs.semnan.ac.ir
ریحانه
نادری
دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان.
حمید
تاجیک
عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی.
یکی از ابعاد اثرگذار بر مدیریت دانش و فرآیندهای آن در زنجیره تأمین، عوامل برونسازمانی است که نسبت به عوامل درونسازمانی (راهبردهای سازمانی، فرهنگ سازمانی و یا ساختار سازمانی)، سهم بسیار کمتری از پژوهشهای مدیریت دانش را به خود تخصیص داده است. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی برای عوامل برونسازمانی مؤثر بر مدیریت دانش در زنجیره تأمین صنعت خودروسازی است. این پژوهشِ کاربردی در زنجیره تأمین شرکتهای «ایرانخودرو» و «سایپا» و بهصورتی پیمایشی صورت گرفته است. در این مدل برای عوامل برونسازمانی مؤثر بر مدیریت دانش در زنجیره تأمین صنعت خودرو، چهار بُعد کلیدی پیشنهاد شد.؛ سپس از طریق روش مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، مدل سطحبندیشده پژوهش مشخص شد و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، شاخصهای هر یک از ابعاد در سطوح مختلف مدل ساختاری تفسیری شناسایی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که در میان این عوامل، محیط تخصصی صنعت و راهبرد زنجیره تأمین در بالاترین سطح قرار گرفته است و فرهنگ زنجیره تأمین و عوامل کلان محیطی در سطح دوم مدل معرفیشده قرار میگیرند.
مدیریت دانش,زنجیره تأمین,راهبرد زنجیره تأمین,محیط تخصصی صنعت,مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87225.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87225_90ee170367546239b217cbc30b063af1.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
6
3
2016
11
21
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تاب آوری تأمینکنندگان بر پایه روش بهترین - بدترین
159
186
FA
احمد
جعفرنژاد چقوشی
استاد، دانشگاه تهران.
عالیه
کاظمی
استادیار، دانشگاه تهران.
علیرضا
عرب
0000-0002-5024-2177
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
alireza.arab@ut.ac.ir
امروزه محیط کسبوکار، مقدمات پیدایش سطح بالایی از عدماطمینان و رفتارهای آشفته در زنجیرههای تأمین را فراهم کرده است. تأمینکنندگان در بیشتر مواقع بهعنوان اصلیترین منابع ریسکهای بیرونی مطرح هستند که مقدمات پیدایش سطوح گستردهای از اختلالات در زنجیرههای تأمین را فراهم میسازند؛ به همین دلیل انتخاب تأمینکنندگان مناسب و درعینحال تابآور میتواند هزینههای خرید و زمانهای تأخیر را به میزان زیادی کاهش داده و قابلیت تداوم کسبوکار در زمان بروز اختلالات و به پیروی از آن رقابتپذیری شرکت و رضایت مشتریان را افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تابآوری تأمینکنندگان «گروه صنعتی اورند» با بهرهگیری از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهترین- بدترین است که بهعنوان روشی نوین در تصمیمگیری چندشاخصه مطرح است. نتایج نشان میدهد که شاخصهای چابکی، افزونگی و مشاهدهپذیری بهترتیب مهمترین شاخصهای ارزیابی تابآوری تأمینکنندگان شرکت اورند هستند. در انتها بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادات اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.
تاب آوری,تصمیمگیری چندشاخصه,روش بهترین ـ بدترین,گروه صنعتی اورند,دلفی فازی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87226.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87226_fc01a7c0ef150930cb3dd2feac6a01f5.pdf