دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
9
1
2019
05
22
طراحی مدل اندازهگیری نوآوری سازمان با رویکرد تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا (مورد مطالعه: دانشگاههای سطح یک کشور)
9
29
FA
علی حسین
غریب
دانشجوی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
gharib_a_h@yahoo.com
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد، دانشگاه تربیت مدرس.
azara@modares.ac.ir
عباس
مقبل باعرض
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس.
moghbela@modares.ac.ir
محمود
دهقان نیری
0000-0002-7648-2937
استادیار، دانشگاه تربیت مدرس.
mdnayeri@modares.ac.ir
10.52547/jimp.9.1.9
امروزه ارزیابی عملکرد بر مبنای کارآیی در سیستمهای چندبخشی- چنددورهای بطور فزایندهای در اخذ تصمیمات مدیریتی و سرمایهگذاری دارای اهمیت شده است. در این مقاله رویکرد فرمولهسازی جدیدی برای تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا بر مبنای تفکر سیستمی ارائه شده که به دنبال اندازهگیری و تجزیه کارآیی کل سیستمهای چندبخشی- چنددورهای است.<br /> اگرچه مدلهای سنتی تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی کارآیی در شرایط چندین ورودی و چندین خروجی ایده مدلسازی پیشرفتهای را ارائه میدهد اما در خصوص فرآیند انتقال پویای سیستمهای چندبخشی- چنددورهای واحدهای تصمیمگیرنده با محدودیت مواجه بوده و شاخصهایی به صورت جعبه سیاه برای امتیازات کارآیی آنها ارائه میدهد که با نادیده گرفتن اطلاعات مربوط به عملیاتهای درونی سیستم باعث میگردند تا امتیازات کارآیی واحدها بصورت نادرست تخمین زده شوند.<br /> <span>این پژوهش بعنوان یک مطالعه موردی با در نظر گرفتن فرایند نوآوری به عنوان یک سیستم چند بخشی شامل دو زیر فرایند تحقیق و توسعه و بکاریری نتایج، مدل معرفی شده را برای اندازهگیری این فرآیند در دانشگاههای سطح یک کشور در بازه زمانی سالهای 93 تا 95 بکار برده است و میزان نوآوری را با توجه به هر بخش، هر دوره زمانی و همچنین نوآوری کل اندازهگیری نموده است.</span>
تحلیل پوششی دادهها,تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا,نوآوری,ارزیابی نوآوری,دانشگاه
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87150.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87150_a776f18f62778d5dc577d3d95c1ad12d.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
9
1
2019
05
22
بررسی تاثیر تصمیم گیری مشتریان با ترجیحات ریسک متفاوت بر ارائه کنندگان وارانتی: رویکرد عامل محور
31
59
FA
عزت الله
اصغری زاده
0000-0001-7048-9065
دانشیار، دانشگاه تهران.
asghari@ut.ac.ir
محمدرضا
صادقی مقدم
0000-0002-9584-581X
دانشیار، دانشگاه تهران.
rezasadeghi@ut.ac.ir
حسین
صفری
0000-0001-9232-1319
استاد، دانشگاه تهران.
hsafari@ut.ac.ir
مهسا
سلطانی نشان
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.
m.soltani20@ut.ac.ir
10.52547/jimp.9.1.31
رقابت فزاینده موجب شده تا تولیدکنندگان به دنبال راهی برای جذب بیشتر مشتریان باشند، در این بین اطمینان دادن به مشتری که کالای خریداری شده وی کیفیت لازم را دارد و آن طور که انتظار دارد کار میکند، عنصری حیاتی به شمار میآید. یکی از روشهای اطمینان دادن به مشتریان ارائه وارانتی هایی است که نه تنها ریسک خرابی محصول را کم کند، بلکه مطابق با خواستهها و نیازهای وی نیز باشد. این پژوهش به دنبال درک تصمیم گیری های متفاوت مشتریان بازار وارانتی و تاثیرات آن بر روی نتایج کوتاه مدت و بلندمدت ارائه کنندگان وارانتی است. مشتریان این بازار ترجیحات متفاوتی از نظر ریسک دارند و برای تمدید قرارداد خود ممکن است دو نوع عقلایی و اجتماعی تصمیم بگیرند. نتایج حاصل از تصمیم گیری متفاوت مشتریان ناهمگون در بازه کوتاه مدت و بلندمدت روی سودآوری و مشتریان باقیمانده ارائه کنندگان وارانتی تحلیل شده است. این مقاله از رویکرد عامل محور استفاده می کند. نتایج نشان می دهد که تعداد مشتریانی که مایل به تمدید قرارداد هستند، و نیز سودآوری ارائه کنندگان خدمات متاثر از جامعه مشتریان و نوع تصمیم گیری آنان خواهد بود. همچنین با در نظر گرفتن کلیه حالت ها، در کوتاه مدت، ارائه کننده اول و در بلند مدت ارائه کننده دوم قادر به حفظ مشتریان و کسب سودآوری بیشتر خواهد بود.
وارانتی,مدل سازی عامل محور,ترجیحات ریسک,تصمیم گیری عقلایی,تصمیمگیری اجتماعی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87151.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87151_6e61ac410bbb62b88938f4225b387af0.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
9
1
2019
05
22
ارائه الگوریتمی مبتنی بر جستجوی هارمونی جهت حل مسأله زمانبندی چندهدفه تولید کارگاهی با یک مرحله مونتاژ و با در نظر گرفتن جریان محموله
61
86
FA
پرویز
فتاحی
استاد، دانشگاه الزهرا.
p.fattahi@alzahra.ac.ir
الهام
محمدی
کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا.
em.1368@yahoo.com
فاطمه
دانش آموز
دانشجوی دکتری، دانشگاه بوعلی سینا.
f.daneshamooz@gmail.com
10.52547/jimp.9.1.61
<span>در این مقاله مسالهی زمانبندی تولید کارگاهی چندهدفه همراه با یک مرحله مونتاژ و جریان محموله مورد بررسی قرار گرفتهاست. جریان محموله، فرآیندی است که طی آن، یک کار (محموله) به تعدادی کار کوچکتر (زیر محموله) تقسیم شده تا بتوان همپوشانی در انجام عملیات مختلف را ایجاد نمود. هدف این مساله، زمانبندی و تعیین توالی عملیات بهنحوی است که ضمن برقراری محدودیتهای مورد نظر، دو تابع هدف حداکثر دوره ساخت و هزینه وزنی زودکردها و دیرکردها کمینه گردد تا با صرفهجویی در زمان و هزینه بتوان به مدیریتی کارآمدتر در واحدهای صنعتی پیشرفته دست یافت. ابتدا بهمنظور تشریح مساله، مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط ارائه گردید. از آنجاییکه مسأله مورد بررسی در گروه مسائل NP-hard میباشد، جهت حل مسأله از الگوریتمی پیشنهادی مبتنی بر جستجوی هارمونی استفادهشد. بهمنظور بررسی کارایی الگوریتم پیشنهادی، از چندین معیار عملکرد استفاده گردید. نتایج محاسباتی، عملکرد مناسب الگوریتم پیشنهادی را نسبت به الگوریتم ژنتیک مرتبسازی نامغلوب در کسب جوابهای با کیفیت نشان داد.</span>
زمانبندی,تولید کارگاهی,جریان محموله,جستجوی هارمونی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87152.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87152_0e6a4d52067e677e8304b7c33a78db86.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
9
1
2019
05
22
هماهنگی تصمیمات کیفیت زیست محیطی و کیفیت عملکردی محصولات در زنجیره تامین سبز دو سطحی
87
114
FA
جعفر
حیدری
دانشیار، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران.
j.heydari@ut.ac.ir
امیر
معماریان
کارشناسی ارشد، پردیس البرز، دانشگاه تهران.
aamemariiiian@gmail.com
علی
بزرگی امیری
استادیار، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران.
bozorgi@ut.ac.ir
10.52547/jimp.9.1.87
مدیریت زنجیره تامین سبز یک مدل مدیریتی مدرن بر پایه توسعه هماهنگ منافع اقتصادی و زیست محیطی است و نیازمند در نظر گرفتن فاکتور های گوناگونی از قبیل سطح اقدامات سبز، اثربخشی مالی و عملکرد زیست محیطی زنجیره است. از طرفی عوامل مختلفی بر تقاضای زنجیره تامین موثر می باشند از جمله قیمت محصول، سطح کیفیت عملکردی محصول، سطح کیفیت زیست محیطی محصول و همچنین تلاش های بازاریابی/تبلیغاتی که همگی در مدل ارایه شده در این مقاله موردتوجه قرار گرفته اند. در این تحقیق، هماهنگی در زنجیره تامین سبز و تاثیر تصمیمگیری مشارکتی بر تصمیمات کلیدی زنجیره تامین در حالتی که تقاضا متاثر از چهار فاکتور (1) قیمت، (2) تبلیغات/بازاریابی (3)کیفیت عملکردی و (4) کیفیت زیست محیطی محصول است، تحت شرایطی که مصرف کنندگان سطوحی از آگاهی زیست محیطی را دارا هستند، بررسی میشود. در این زنجیره تامین خرده فروش در مورد قیمت و تبلیغات تصمیم گیری می کند و تولیدکننده در مورد کیفیت عملکردی و کیفیت زیست محیطی محصول تصمیم گیری می کند؛ بنابراین مدل ارایه شده دارای چهار متغیر تصمیم در دو سطح زنجیره تامین است. مدل ارائه شده تحت سه سناریوی تصمیم گیری غیرمتمرکز، متمرکز و مشارکتی بررسی میشود و مقدار بهینه متغیرهای تصمیم محاسبه میشوند و نشان داده میشود که تصمیم گیری مشارکتی چگونه انگیزه لازم جهت مشارکت اعضا در این شیوه تصمیم گیری را ایجاد مینماید.
زنجیره تامین سبز,هماهنگی,سطح آگاهی زیست محیطی,تصمیم گیری مشارکتی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87153.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87153_bafe1bbade06d9b82cc05da805d7cf3b.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
9
1
2019
05
22
بکارگیری تابع ارزش خطی قطعه ای در رتبه بندی تامین کنندگان لارج: رویکرد ترکیبی تصمیم گیری چندمعیاره
115
140
FA
حمیدرضا
فلاح لاجیمی
0000-0002-5802-4027
استادیار، دانشگاه مازندران.
h.fallah@umz.ac.ir
سیده زهرا
محمدی کانی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
zahramohammadi01995@gmail.com
زهرا
رسولی خطیر
کارشناسی، دانشگاه مازندران.
zahrarasouli1373@gmail.com
10.52547/jimp.9.1.115
در محیط کسب و کار معاصر، زنجیره تامین رقابتی نقش کلیدی در بقای آن ایفا می کند. پارادایم های مختلفی در زنجیره تامین از ابتدا تا کنون ظهور کرده اند که از میان آنها چهار پارادایم ناب، چابکی، تاب آور و سبز اهمیت بسزایی در عملکرد زنجیره تامین و رقابت پذیری آن دارند که از آنها به عنوان زنجیره تامین لارج یاد می شود. هر یک از این پارادایم ها رسالت و اهداف خاصی را در زنجیره تامین دنبال می کنند. انتخاب تامین کننده در هر زنجیره بر اساس شاخص های مختلف تصمیم گیری انجام می شود که وزن هر شاخص در اولویت بندی تامین کنندگان متفاوت است. هدف از این تحقیق ارائه مدل ترکیبی تصمیم گیری چند معیاره برای انتخاب تامین کننده در پارادایم های لارج صنعت کاشی و سرامیک است. در این تحقیق، ابتدا شاخص های انتخاب تامین کننده شناسایی و سپس با روش تصمیم گیری بهترین-بدترین وزن دهی می شوند. در ادامه تامین کنندگان با استفاده از تابع خطی قطعه ای و تکنیک تصمیم گیری چند معیاره TODIM رتبه بندی می شوند. این سیستم می تواند در تصمیم گیری موثر مدیران در فرآیند انتخاب تامین کننده نقش بسزایی در بهبود عملکرد زنجیره تامین داشته باشد و نتایج منطبق بر واقعیت ارائه دهد.<br /> <br /> <br />
انتخاب تامین کننده لارج,تابع خطی قطعه ای,روش بهترین-بدترین,روش TODIM
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87154.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87154_b3a25ed9cbbd3ecefa8524e0262340a8.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
9
1
2019
05
22
ارائۀ مدل زنجیرۀ ارزش پایدار با استفاده از توسعۀ الگوی پورتر و کارت امتیازی متوازن: مطالعۀ موردی شرکت پرمیومباند
141
167
FA
عباس
عباسی
دانشیار، دانشگاه شیراز.
aabbasi@shirazu.ac.ir
کاظم
عسکری فر
استادیار، دانشگاه شیراز.
kaskarifar@shirazu.ac.ir
مونا
سیاح فر
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
mona.sayyahfar@yahoo.com
10.52547/jimp.9.1.141
این پژوهش با هدف ارائه مدل زنجیره ارزش پایدار با بهرهگیری از توسعه مدل پورتر و کارت امتیازی متوازن انجام و از آنجا که بومیسازی این الگوی توسعهیافته، نیازمند بررسی عمیق یک صنعت و یا بنا به نیاز یک بنگاه اقتصادی نیز هست، شرکت تضامنی سیاحفر و خانداداش با نشان تجاری پرمیومباند، فعال در صنعت ورقهای کامپوزیت آلومینیومی، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. استراتژی پژوهش حاضر با توجه به اهداف تحقیق و همچنین پوشش دادن مراحل اشاره شده، از نوع کیفی، از حیث هدف، توسعهای-کاربردی و از منظر متغیرها، از نوع آمیخته اکتشافی است که نتایج با استفاده از بررسی مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه باز با کارشناسان، ارائه شدهاست. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیکهای کمّی تصمیمگیری چند معیاره مانند روش بهترین-بدترین گزینه و روش تاپسیس در کنار نرمافزار اکسل 2013 صورت گرفته است. در پایان، براساس نتایج حاصل، مـدل زنجیـره ارزش توسعه یافته پیشنهادی، مـدل زنجیـره ارزش جدید برای شرکت پرمیوم باند و شمای اکوسیستمی زنجیره ارزش در نمونه مورد مطالعه همراه با سهم هر مولفه ارزش آفرین ارائه شدهاست و در نتیجه، مولفه های توسعه تکنولوژی و محصول و نوآوری و همچنین بازاریابی و فروش، بیشترین و حوزه تهیه و تامین، کمترین سهم ها را به خود اختصاص داده اند.<br /><br />
پورتر,زنجیرۀ ارزش پایدار,کارت امتیازی متوازن,نوآوری
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87155.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87155_5348427e2c16779001d000163e945512.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
9
1
2019
05
22
اولویت بندی شاخص های بلوغ HSE (مورد مطالعه: شرکت پالایش گاز سرخون و قشم)
169
191
FA
امید
سهرابی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان.
o_sohrabi@ymail.com
محمد
غفورنیا
استادیار، دانشگاه هرمزگان.
m_ghafurnian@yahoo.com
محمدرضا
بهبودی
استادیار، دانشگاه هرمزگان.
mr_behboudi@yahoo.com
حسین
توکلی
کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر
tavakoli@nigc-sqgc.ir
10.52547/jimp.9.1.169
سازمان های امروزی که در یک دنیای حساس به مسائل اجتماعی و زیست محیطی بسر می برند، لازم است علاوه بر رضایت مشتریان، به سلامتی و رفاه کارکنان و همچنین حفاظت از محیط زیست اهمیت ویژه ای دهند. یکی از مهم ترین مواردی که شرکت ها را به سمت استقرار و بهبود سیستم های ایمنی، بهداشت و محیط زیست ترغیب می کند، بروز انتظارات اساسی از طرف ذینفعان سازمان در حوز ههای ایمنی، سلامتی و بخصوص محیط زیست است. صنایع نفت و گاز یکی از مهمترین صنایع در کشورمان می باشد که به بحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) توجه ویژه ای داشته و تعیین نقاط ضعف و قوت HSE در این سازمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این پژوهش ارائه مدل بلوغ HSE برای صنایع نفت و گاز می باشد تا سازمان با استفاده از این مدل نقاط ضعف خود را شناسایی و در جهت رفع آنها قدم اقدام کنند. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و خبره های HSE پالایشگاه سرخون و قشم می باشد. این مدل همانند مدل تعالی سازمان (EFQM) دارای دو بخش توانمندسازها و نتایج می باشد. به منظور تعیین ابعاد بخش توانمندسازها و نتایج به ترتیب از مدلهای HSE-MS و HSEE استفاده شده است. شاخص های بلوغ HSE از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان سازمان و نیز پیشینه تجربی پژوهش شناسایی شده و به منظور تعیین اهمیت ابعاد و شاخص ها از ترکیب تکنیک های دیمتل فازی و ANP فازی استفاده شده است و با در نظر گرفتن امتیاز 500 برای هر کدام از قسمت های توانمندسازها و نتایج، در قسمت توانمندسازها ابعاد استراتژی و خط مشی با امتیاز 97 ، ارزیابی و مدیریت ریسک با امتیاز 85 و رهبری، تعهد و فرهنگ با امتیاز 80 اولویت های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند؛ در بخش نتایج نیز ابعاد ایمنی با امتیاز 172 ، بهداشت با امتیاز 142 و محیط زیست با امتیاز 137 دارای اولویت های اول تا سوم هستند. در مدل EFQM و یا سایر مدل های بلوغ، شاخص های دارای امتیاز و وزن نبوده و اهمیت همه شاخص ها یکسان در نظر گرفته می شود؛ ولی در مدل بلوغ ارائه شده شاخص های هر یک از ابعاد دارای امتیاز بوده و تاثیر شاخص های با اهمیت در سنجش بلوغ HSE بیشتر می باشد. در نهایت سطح بلوغ HSE شرکت پالایش گاز سرخون و قشم با استفاده از مدل ارائه شده در پژوهش مورد سنجش قرار گرفت که شرکت با کسب 80.2% کل امتیازات در جایگاه 3 (سطح رشد یافته) قرار گرفت.
بلوغ HSE,دیمتل,ANP,تکنیک فازی,پالایشگاه گاز سرخون و قشم
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87156.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87156_08f8c279ba76da1c26b956bdd442c0c3.pdf