امروزه بسیاری از سازمانها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و بهموقع به نیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مسئلة کیفیت و پیادهسازی استانداردهای ایزو دارند. اما موفقیت پیادهسازی این سیستمها همواره با تردید همراه بوده است. این پژوهش باتوجه به چنین ضرورتی در بین سازمانهای دولتی و خصوصی شهر بوشهر که این سیستمها را پیادهسازی کردهاند انجام شده است. پس از بررسی ادبیات نظری، متغیرهای شناسایی شده به 4 دستة مدیریتی، پرسنلی (کارکنان)، فرهنگی و برونسازمانی تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل تشخیصی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین متغیرها در تمایز شرکتها در موفقیت اجرای استاندارد ایزو، متغیرهای بهبود مستمر در سازمان، همخوانی برنامة استاندارد ایزو با استراتژی و ساختار سازمانی و وجود ارتباطات صحیح داخلی و خارجی است. بنا به یافتههای این پژوهش، با این سه متغیر،2/80% از سازمانها در سطوح موفقیت در اجرای استاندارد ایزو، درست دستهبندی شدهاند.