%0 Journal Article %T مدل‌سازی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش عالی ناب %J چشم‌انداز مدیریت صنعتی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-9874 %A مصطفوی, زینب السادات %A نارنجی ثانی, فاطمه %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 10 %N 4 %P 91-116 %! مدل‌سازی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش عالی ناب %K آموزش عالی ناب %K اعضای هیئت‌علمی %K دانشگاه تهران %K دانشگاه ناب %K مدل‌سازی %R 10.52547/jimp.10.4.91 %X با توجه به اهمیت موضوع اجرا و استقرار آموزش عالی ناب در دانشگاه، هدف پژوهش حاضر مدل‌سازی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش عالی ناب از نظر اعضای هیئت‌علمی «دانشگاه تهران» است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی ـ پیمایشی به شیوه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیئت‌علمی «پردیس علوم انسانی دانشگاه تهران» را در­برمی­گیرد که از میان آن­ها تعداد 147 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگر‌ساخته استفاده و روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی آن‌ با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب رگرسیون، تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه مقادیر t، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر در نرم‌افزار Lisrel موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. اعتبارسنجی مدل و نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ابزار سنجش عوامل مؤثر بر آموزش عالی ناب دارای برازش مطلوبی است و مدل موردتأیید قرار گرفت. نتایج معادلات ساختاری و تحلیل مسیر حاکی از آن است که روابط معناداری بین متغیرها و سازه‌های مکنون وجود دارد و تعهد مدیریت و رهبری، چشم‌انداز و راهبرد دانشگاه با میانجی‌گری انتخاب افراد مناسب بر رضایت دانشجویان و کارایی آموزش اثرگذار است. %U https://jimp.sbu.ac.ir/article_87597_f2b4a5e5f25945f892aa383a2b6f880f.pdf