%0 Journal Article %T مدیریت تقاضا با استفاده از مدل‌های سری‌ زمانی خودرگرسیو در بستر خدمات ارزش افزوده تلفن همراه %J چشم‌انداز مدیریت صنعتی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-9874 %A واقف‌زاده, محمدحسین %A کریمی, بهروز %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 8 %N 2 %P 9-30 %! مدیریت تقاضا با استفاده از مدل‌های سری‌ زمانی خودرگرسیو در بستر خدمات ارزش افزوده تلفن همراه %K خدمات ارزش افزوده %K مدیریت زنجیره تأمین خدمات %K پیش‌بینی تقاضا %K اثر شلاق چرمی %K مدل ARCH %R %X ظهور خدمات ارزش افزوده به‌عنوان یکی از خدمات نوین در بستر تلفن همراه نیازمند بازیگرانی از قبیل تأمین‌کنندگان محتوا، شرکت‌های واسطه و اپراتورها است که یک زنجیره تأمین تشکیل می‌دهند. در این بستر، چالش‌هایی از قبیل مدیریت و مدل‌سازی روند تقاضا، رفتار مشتریان و «اثر شلاق چرمی» نمود پیدا می­ کند. پژوهش حاضر قصد دارد تا در حوزه زنجیره تأمین خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، بررسی دقیقی پیرامون روند تقاضای وارده به شبکه و اثر شلاقی ناشی از آن، انجام دهد. لذا با توجه به وجود اثر «خودرگرسیو شرطی» در بطن داده‌های تقاضای مشتریان طی دوره زمانی معین، از مدل‌های خانواده ARCH استفاده می ­شود. نتایج مربوط به تأثیر پیش‌بینی تقاضا با استفاده از سه مدل از معروف‌ترین مدل‌های خانواده ARCH بر «اثر شلاق چرمی» نمایانگر این موضوع است که مدل ARMA(1,1)/EGARCH(1,1)، نسبت به مدل‌های GARCH و GJR در تحلیل روند تقاضاهای برتری محسوسی دارد. %U https://jimp.sbu.ac.ir/article_87171_4af05fc110fd83f5a6d080e713e3968a.pdf