%0 Journal Article %T مدل خوشه‌بندی چند‌معیاره قابل‌اطمینان و انعطاف‌پذیر برای اینترنت وسایل نقلیه %J چشم‌انداز مدیریت صنعتی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-9874 %A تاج, یاسر %A بخشی سراسکانرود, بهادر %A زند حسامی, حسام %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 13 %N 1 %P 41-78 %! مدل خوشه‌بندی چند‌معیاره قابل‌اطمینان و انعطاف‌پذیر برای اینترنت وسایل نقلیه %K خوشه‌بندی %K خوشه‌بندی پایدار %K مسیریابی %K قابلیت اطمینان %K اینترنت وسایل‌نقلیه %R 10.48308/jimp.13.1.41 %X اینترنت وسایل­‌نقلیه، چارچوب جدیدی برای سیستم­‌های حمل‌ونقل هوشمند است که یکی از اهداف آن بهبود ایمنی و افزایش کیفیت سفرهای جاده‌­ای است. تغییرات توپولوژی در اینترنت وسایل­‌نقلیه، کارکرد برنامه­‌های ایمنی را با چالش‌­های اساسی روبه‌­رو می‌­کند. به علت تنوع شرایط ترافیکی، قابلیت اطمینان روش­‌های خوشه­‌بندی فعلی با ریسک‌­های زیادی مواجه می­‌شود. در این پژوهش با هدف افزایش قابلیت اطمینان در اینترنت وسایل‌­نقلیه، یک مدل خوشه‌­بندی چند­معیاره و بدون وابستگی به زیرساخت به نام RFCV پیشنهاد شده است و با معرفی چهار معیار جدید با عنوان «سابقه تحرک خودرو»، «تطابق سرعت خودرو با میانگین هارمونیک سرعت خودروهای نزدیک»، «تعداد همسایگان مطمئن خودرو» و «کیفیت عملکرد در خوشه­‌های قبلی»، خودروهای در حال حرکت وزن­‌دهی می‌­شوند و یکی از آن‌ها با بهترین وزن به‌عنوان سرخوشه انتخاب می­‌شود و یک سرخوشه جایگزین نیز برای بهبود پایداری خوشه تعیین می­‌شود. پایداری خوشه باعث می­‌شود تبادل پیام در نزدیک‌ترین زمان نسبت به زمان واقعی میسر ­شود. کارایی طرح پیشنهادی از نظر تئوری اثبات شده است و شبیه­‌سازی با سناریوهای متعدد در محیط SUMO و NS3، نمایانگر برتری روش RFCV در افزایش «طول عمر مسیر و نرخ تحویل بسته‌­ها» و کاهش «میانگین تأخیر و سربار کنترلی» در محیط‌­های متراکم شهری و کم­‌تراکم بزرگ‌راهی است. %U https://jimp.sbu.ac.ir/article_102905_e062fa679cbd71536eb1929b87c9d1e2.pdf