%0 Journal Article %T بررسی عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی در ایران و انگلستان با بررسی نقش میانجی‌گری اشتیاق %J چشم‌انداز مدیریت صنعتی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-9874 %A دروچی, حسنا %A تصوری, میثاق %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 13 %N 1 %P 79-104 %! بررسی عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی در ایران و انگلستان با بررسی نقش میانجی‌گری اشتیاق %K قصد کارآفرینی %K هنجارهای ذهنی %K نگرش فردی %K اشتیاق کارآفرینی %K معادلات ساختاری %R 10.48308/jimp.13.1.79 %X در سال­‌های اخیر پژوهش درباره عوامل تأثیرگذار بر قصد کارآفرینی توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است؛ اما این زمینه از بررسی روابط غیرمستقیم و مقایسه این عوامل در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه بی‌بهره مانده است؛ بنابراین در این پژوهش بر اساس نظریه‌­های رفتار برنامه‌ریزی‌شده و اشتیاق کارآفرینانه، تأثیر میانجی‌گری اشتیاق کارآفرینانه بر رابطه نگرش فردی و هنجار ذهنی بر قصد کارآفرینی بررسی می­‌شود. داده‌های کمّی به‌­ترتیب از 122 و 260 دانشجوی مقطع کارشناسی در انگلستان و ایران جمع‌آوری ‌شده و با مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌­افزار آموس بررسی ‌و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که برخلاف پیش‌بینی نظریه­‌های نامبرده، اشتیاق کارآفرینی نیز تأثیر مستقیم و مثبتی بر قصد کارآفرینی دارد؛ همچنین اشتیاق کارآفرینی میانجی جزئی رابطه بین نگرش فردی و قصد کارآفرینی در هر دو کشور است؛ اما اشتیاق رابطه بین هنجارهای ذهنی و قصد کارآفرینی را در ایران به‌صورت کامل و در انگلستان به‌صورت جزئی واسطه‌گری می­‌کند؛ بنابراین به‌منظور تقویت قصد کارآفرینی، سیاست‌گذاران باید با توجه به اهمیت اشتیاق کارآفرینانه، با سرمایه‌گذاری در توسعه نگرش فردی مثبت و هنجار ذهنی نسبت به کارآفرینی، سعی در تقویت آن داشته باشند. %U https://jimp.sbu.ac.ir/article_102737_3bb44725aae2dc890aec17beb735bbd2.pdf