تبیین اثر مدیریت دانش مشتری بر کیفیت نوآوری از طریق چابکی استراتژیک با نقش تعدیل‌گر شدت رقابت: مطالعه‌ای در شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.48308/jimp.2024.234356.1525

چکیده

رقابت پیچیده باعث شده است تا شرکت‌ها بیش‌از‌پیش به کیفیت خدمات و محصولات خود حساس باشند و به نوآوری باکیفیت روی آورند. ازاین‌رو، هدف این مطالعه تأثیر مدیریت دانش مشتری بر کیفیت نوآوری با نقش میانجی چابکی استراتژیک و نقش تعدیل‌گری شدت رقابت است. این پژوهش از انواع مطالعات کمی، فرضیه‌ای-استنتاجی و کاربردی است. جامعه پژوهش حاضر شامل شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور است که در زمینه تولید وسایل و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند. نمونه آماری از طریق فرمول کوکران با جامعه آماری 382 شرکت، برابر با 192 نمونه برآورد شد و از پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها بهره گرفته شده است. همچنین، برای تبیین موضوع چندین فرضیه ارائه شده است که به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و به صورت حداقل مربعات جزئی ارزیابی شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که نقش میانجی چابکی استراتژیک در رابطه بین مدیریت دانش مشتری و کیفیت نوآوری معنی‌دار است. درنهایت، خروجی نرم‌افزار نشان می‌دهد که متغیر شدت رقابت رابطه بین مدیریت دانش مشتری و کیفیت نوآوری را به صورت منفی تعدیل‌ می‌کند. این پژوهش با ارائه یک الگوی مفهومی جدید در راستای بهبود کیفیت نوآوری در شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی به افزایش ادبیات موضوعی و پر کردن شکاف این حیطه اقدام کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Effect of Customer Knowledge Management on Innovation Quality through Strategic Agility with Moderating Role of Competition Intensity: A Study in Medical Equipment Manufacturing Firms

نویسندگان [English]

  • Hossein Rahimi Kolour 1
  • Younes Nikkhah 2
1 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Ph.D. Student, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Complex competition has caused firms to be more sensitive to the quality of their services and products and to turn to high-quality innovation. Therefore, the aim of this study is the effect of customer knowledge management on innovation quality with the mediating role of strategic agility and the moderating role of competitive intensity. This research is one of the types of quantitative, hypothetical-deductive and applied studies. The current research community includes knowledge-based firms in the country that are active in the field of producing medical devices and equipment. The statistical sample was estimated to be 192 samples through Cochran's formula with a statistical population of 382 companies, and a questionnaire was used to collect data. It is worth mentioning that several hypotheses have been presented to explain the issue, which were evaluated and analyzed using the method of structural equation modeling and in the form of partial least squares. The research results show that the mediating role of strategic agility is significant in the relationship between customer knowledge management and innovation quality. Finally, the output of the software shows that the competition intensity variable negatively moderates the relationship between customer knowledge management and innovation quality. By presenting a new conceptual model in order to improve the quality of innovation in medical equipment manufacturing companies, this research has increased the subject literature and filled the gap in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation Quality
  • Competitive Intensity
  • Strategic Agility
  • Customer Knowledge Management
  • Medical Equipment