پیش‌بینی موفقیت سازمان‌ها در پیاده‌سازی سیستم‌های استاندارد ایزو برپایة روش تحلیل تشخیصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه خلیج فارس.

2 دانشجوی کارشناس ارشد، دانشگاه خلیج فارس.

چکیده

امروزه بسیاری از سازمان‌ها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و به­موقع به نیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مسئلة کیفیت و پیاده­سازی استانداردهای ایزو دارند. اما موفقیت پیاده‌سازی این سیستم‌ها همواره با تردید همراه بوده است. این پژوهش باتوجه به چنین ضرورتی در بین سازمان‌های دولتی و خصوصی شهر بوشهر که این سیستم‌ها را پیاده‌سازی کرده‌اند انجام شده است. پس ­از بررسی ادبیات نظری، متغیرهای شناسایی شده به 4 دستة مدیریتی، پرسنلی (کارکنان)، فرهنگی و برون­سازمانی تقسیم شدند. برای گردآوری داده­ها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل تشخیصی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین متغیرها در تمایز شرکت‌ها در موفقیت اجرای استاندارد ایزو، متغیرهای بهبود مستمر در سازمان، همخوانی برنامة استاندارد ایزو با استراتژی و ساختار سازمانی و وجود ارتباطات صحیح داخلی و خارجی است. بنا به یافته‌های این پژوهش، با این سه متغیر،2/80% از سازمان‌ها در سطوح موفقیت در اجرای استاندارد ایزو، درست دسته‌بندی شده‌اند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting the Organizations Success in ISO Systems Implementation Based on Discriminant Analysis

نویسندگان [English]

  • Seyed Yaghoub Hosseini 1
  • Fahimeh Shafiei 2
  • Misam Dastranj 2
1 Assistant Professor, Persian Gulf University.
2 MA student, Persian Gulf University.
چکیده [English]

Today, many organizations have focused on the issue of quality (total quality management (TQM) and ISO standards) to sustain their survivalsurvive in the market and to respond customers' needs appropriately and timely, but the success of implementation of these systems is doubtful.  Public and private organizations in Bushehr and Shiraz (which have implemented the ISO systems) were chosen to identify variables affecting these systems success. After reviewing the theoretical literature, these variables are categorized into 4 segments: managerial, personnel (employees), external and cultural. Questionnaire was used to gather data. Data were analyzed using Discriminant Analysis. The results indicate that the most important ISO implementation variables are 1) continuous improvement in the organization, 2) ISO Compatibility with strategies and organizational structure, and 3) the quality of internal and external communications. Based on these results, these three variables can estimate correctly ISO implementation success levels as 80.2 percent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality Management Systems
  • ISO
  • Total Quality Management