گونه‌شناسی استراتژی‌های تولید در ایران و معرفی ابعاد متمایزکننده آن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

2 دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.

3 استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.

چکیده

استراتژی تولید برای کلیه سازمان­‌ها و همچنین مدیران اهمیت زیادی دارد و می‌­تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر موفقیت سازمان­‌ها و ارتقای نقش حوزه­‌های کاریِ درون سازمان داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، استراتژی تولید در وضعیت رقابتی سازمان نیز نقشی پررنگ و اساسی خواهد داشت. به‌دلیل تغییرات بسیار زیاد محیطی، استراتژی‌های تولیدی کارخانه‌­ها به‌سرعت در حال تغییر است. بیشتر مطالعات در زمینه تولید و استراتژی‌های تولید بر محتوا و فرایند استراتژی تولید تمرکز کرده‌­اند و در زمینه پیکره­شناسی در این حوزه مطالعات کمی صورت گرفته است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائه تاکسنومی از استراتژی‌های تولید برای پیکره­‌شناسی آن است. برای این منظور نمونه‌ای صدتایی از کارخانه­‌های تولیدی مشهد ارزیابی شدند. پس از بررسی اعتبار ابزار پژوهش از تحلیل خوشه‌­ای کای میانگین برای تحلیل داده­‌ها استفاده شد که حاصل آن شناسایی چهار خوشه متفاوت از استراتژی‌های تولیدی بود که هر یک از آن‌ها بر اهداف تولیدی متفاوتی تأکید دارند.

کلیدواژه‌ها


1. Adam EE, Swamidass PM. (1989). Assessing operations management from a strategic perspective. Journal of Management, 15(2), 181–203.

2. Alam Tabriz, A; Bagher Zadeh December, M. (2012). Manufacturing strategy-case study in the automotive industry. Journal of Industrial Management Perspective, 5, 131-153.

3. Aranda, D.A. (2002). Relationship between operations strategy and size in engineering consulting firms.International Journal of Service Industry Management, 13(3), 263-85.

4. Cagliano, R. (1998).Evolutionary trends and drivers of manufacturing strategy: a longitudinal research in a global sample.unpublished PhD thesis, Universita` degli Studi di Padova.

5. Doty, H, Glick, W. (1994). Typologies as a unique form of theory building: toward improved understanding and modeling. Acad. Manage. Rev. 19(2), 230–251.

6. Ferdows, K., De Meyer, A., (1990). Lasting improvements in manufacturing performance: in search of a new theory. Journal of Operations Management, 9(2), 168–184.

7. Fine, C.H., Hax, A.C. (1984). Manufacturing strategy: A methodology and illustration.Interfaces, 15(6), 28-46.

8. Großler, A., Grubner, A. (2006). An empirical model of the relationships between manufacturing capabilities, International Journal of Operations & Production Management, 26(5), 458-485.

9. Hayes, R.H., Pisano, G.P., (1996). Manufacturing strategy: at the intersection of two paradigm shifts. Production and Operations Management, 5(1), 25–41.

10. Hayes, R.H., Wheelwright, S.C. (1984). Restoring our competitive Edje, competing through manufacturing, John Wiley and son, New York, NY. Pp 3-24.

11. Hill, T.J. (1987). Teaching manufacturing strategy. International Journal Operations & Production Management, 6(3), 10-20.

12. Hill, T.J. (1989). Manufacturing strategy, text and cases, Richard D, IrWin, Homewood, IL.

13. Jain, A.K., Murty, M.N., Flynn, P.J. (1999). Data clustering: A review. ACM Computing Sur veys, 31 (3), 265 - 323.

14. Kalantari, Khalil. (2008). Processing and analysis of data on socio-economic research. Third edition. saba culture.

15. Kathuria, R. (2000). Competitive priorities and managerial performance: a taxonomy of small manufacturers. Journal of Operations Management, 18(6), 627-41.

16. Kathuria, R., (1997). Lasting improvements in manufacturing performance: validation of the New theory, 57th Annual Meeting of the Academy of Management Boston, MA.

17. Kraskov, A., St¨ogbauer, H., Andrzejak. R. G. and Grassberger. P. (2005). Hierarchical clustering using mutual information. Europhysics Letters, 70(2), 278 - 284.

18. Martín, M.L., Díaz, E. (2008). A taxonomy of manufacturing strategies in Spanish companies. International Journal of Operations & Production Management, 28(5), 455-477.

19. McGrath, M.E., Bequillard, R.B. (1989). Integrated manufacturing strategies, managing international manufacturing, North Holland, Newyork, NY.

20. Miller, J.G., Roth, A. (1994). A taxonomy of manufacturing strategies. Management Science, 40(3), 285–304.

21. Momeny, M. (1994). Operations research (probabilistic Model). Second edition .Organization of Study and Compilation of Humanities Books (side).

22. Noble, M.A., (1995). Manufacturing strategy: testing the cumulative model in a multiple country context. Decision Sciences, 26(5), 693–721.

23. Noeleen Grant, (2012). A taxonomy of manufacturing strategies inmanufacturing companies in Ireland. Journal of Manufacturing Technology Management, 24, 488-510

24. Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. 2nd ed., McGraw-Hill, New York, NY.

25. Platts, K.W., Gregory, M.J. (1990). Manufacturing audit in the process of strategy formulation. International Journal of Operations & Production Management, 10(9), 5-26

26. Pooya, A., Qorban Poor, A. (2015). Application of Hierarchical Approach to Estimate the Importance of Elements of Urban Development in a Fuzzy Environment.Urban Management Journal, 71-86.

27. Pooya, A. (2009). The design of geerating model for manufacturing  strategy- quantitative approach. ( PHD Thesis). Tarbiat Modares University. Iran.

28. Pooya, A.; Fakoor, A. M., Shahhoseini, R. (2015). Configuration of Manufacturing Strategy Decision Areas and Production  Competitive Priorities in Line Production Systems (Multiple Case Study). Journal of Industrial Management Perspective. 5, 17, 9-30.

29. Pooya, A., Azar , A. (2012). Taxonomy Of Manufacturing Strategies In Iran Case study: Manufacturing Firms in Khorasan Razavi. Journal of Public Administration, 5(16), 5-21

30. Sakakibara, S., Flynn, B.B., Schroeder, R.G. and Morris, W.T. (1997).The impact of just-in-time manufacturing and its infrastructure on manufacturing performance.Management Science, 43(9), 1246-57.

31. Samii, M. (2009). An introduction to taxonomy and its role in information organization. Fslnamh Ktab. 20(3), 177-196.

32. Skinner W. (1985). Manufacturing: the formidable competitive weapon. Ipsilanti, MI: Riley.

33. Skinner, W. (1969). Manufacturing, missing link in corporate strategy, Harvard Business Review, May-June, 136-45.

34. Swamidass, P.M. and Newell, W.T. (1987). Manufacturing strategy, environmental uncertainty and performance: a path analytical model. Management Science, 33(4), 509-24.

35. Swink M, Way MH. (1995). Manufacturing strategy: propositions, current research, renewed directions. International Journal of Operations and Production Management, 15(7), 4–26.

36. Valipour Khatir, M., Akbarzadeh, Z., Mohammadi Nodehaki, Z. (2015). Manufacturing Strategy Evaluation using Fuzzy QFD Approach. Journal of Industrial Management Perspective, 5(19), 131-153.

37. Ward, P.T, Duray R, Leong GK, Sum CH. (1995). Business performance, operations strategy, and performance: an empirical study of Singapore manufacturers. Journal ofOperations Management, 13, 99–115.

38. Zhao, X., Sum, C.C., Qi, Y., Zhang, H, & Lee, T.S. (2006). A taxonomy of manufacturing strategies in China.Journal of Operations Management, 24, 621-636.