palette
ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه برای استقرار آموزش عالی ناب (موردمطالعه: دانشگاه تهران)
خدایار ابیلی, فاطمه نارنجی ثانی, زینب السادات مصطفوی

چکیده

     هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی میزان آمادگی «دانشگاه تهران» برای استقرار آموزش عالی ناب است. این پژوهش، از نظر روش، کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان «پردیس فنی ـ مهندسی و علوم اجتماعی ـ رفتاری دانشگاه تهران» است که تعداد 233 نفر به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ پژوهشگر­ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی و تأیید قرار گرفت. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون‌های کالموگراف ـ اسمیرنوف، تی تک­نمونه‌ای، تی دو گروه مستقل، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزارهای Lisrel و SPSS بررسی ‌و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش با استفاده از داده‌های تجربی نشان داد که نمره کل ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران برای استقرار آموزش عالی ناب و مؤلفه‌های آن، پایین‌تر از میانگین نظری 3، است. علاوه بر آن از نظر کارشناسان دانشگاه مؤلفه‌های آموزش عالی ناب به­ترتیب اهمیت عبارت­اند از: 1. رهبری و تعهد مدیریت؛ 2. تمرکز و توجه به دانشجویان؛ 3. انتخاب افراد مناسب؛ 4. راهبرد و چشم‌انداز دانشگاه؛ 5. منابع.

واژگان کلیدی
آموزش عالی ناب؛ دانشگاه ناب؛ تفکر ناب؛ ارزیابی آمادگی استقرار؛ دانشگاه تهران.

منابع و مآخذ مقاله

Abili, Kh., Narenji Thani, F., Mazari, E. (2016). Lean Teaching. Jahad Daneshgahi Publisher, Tehran-Iran.

Alefari, M., Salonitis, K., & Xu, Y. (2017). The role of leadership in implementing lean manufacturing. Procedia CIRP, 63, 756-761.

Anthony, S., & Antony, J. (2017). Lean Six Sigma in Academic Institutions—UK vs. Rest of the World.

Antony, J. (2017). Lean Six Sigma for higher education. International Journal of Productivity and Performance Managemen, 66(5), 574-576.

Antony, J. (2014). Readiness factors for the Lean Six Sigma journey in the higher education sector. International Journal of Productivity and Performance Management, 63(2), 257-264.

Azar, A., Gholamrezaee, D., Danaee fard, H., Khodadd, H. (2013). Dynamic Analysis of Industry-University Relationships in Graduate Policies of the Fifth Development Plan with Dynamic System Approach. Industrial Management Perspective, 9, 79-115.

Balzer, W. K., Brodke, M. H., & Thomas Kizhakethalackal, E. (2015). Lean higher education: successes, challenges, and realizing potential. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 924-933.

Balzer, W. K., Francis, D. E., Krehbiel, T. C., & Shea, N. (2016). A review and perspective on Lean in higher education. Quality Assurance in Education, 24(4), 442-462.

Balzer, W. K. (2010). Lean higher education: Increasing the value and performance of university processes. Productivity Press.

Bento, G., & Tontini, G. (2018). Developing an instrument to measure lean manufacturing maturity and its relationship with operational performance. Total Quality Management & Business Excellence, 29(9-10), 977-995.‏

Cano, M., Kourouklis, A., & Drummond, S. (2014). Lean in Practice: Lessons for Higher Education Institutes. In Toulon-Verona Conference" Excellence in Services".

Comm, C. L., & Mathaisel, D. F. (2005). A case study in applying lean sustainability concepts to universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 6(2), 134-146.

Cristina, D. & Felicia, S. (2012).Implementing lean in a higher education university. Analele Universitatii Maritime Constanta, 13(18), 279-282.

Douglas, J., Antony, J., & Douglas, A. (2015). Waste identification and elimination in HEI: the role of Lean thinking. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 970-981.

Emiliani, B., Kensington, C., & Most, U. S. (2005). Lean in higher education. Center for Lean Business Management. Available at http://www.superfactory. com/articles/lean_higher_ed.aspx.

Emiliani, M. L. (2004). Improving business school courses by applying lean principles and practices. Quality Assurance in Education, 12(4), 175-187.

Emiliani, M. L. (2015).Engaging faculty in lean teaching. International Journal of Lean Six Sigma, 6(1).

Farsijani, H., Ghayommi, S.(2014). Identify and prioritize the agility barriers of enterprises to achieve world-class production. Industrial Management Perspective, 1, 109-130.

Gupta, S. K., Antony, J., Lacher, F., & Douglas, J. (2018). Lean Six Sigma for reducing student dropouts in higher education–an exploratory study. Total Quality Management & Business Excellence, 1-16.

Hess, J. D., & Benjamin, B. A. (2015). Applying Lean Six Sigma within the university: opportunities for process improvement and cultural change. International Journal of Lean Six Sigma, 6(3), 249-262.

Hines, P., & Lethbridge, S. (2008). New development: Creating a lean university. Public Money and Management, 28(1), 53-56.

Höfer, S., & Naeve, J. (2018). The application of Lean Management in higher education. International Journal of Contemporary Management, 16(4).

Krehbiel, T. C., Ryan Jr, A. W., & Miller, D. P. (2015). Lean Learning. Quality Progress, 48(2), 39.

Lu, J., Laux, C., & Antony, J. (2017). Lean Six Sigma leadership in higher education institutions. International Journal of Productivity and Performance Management, 66(5), 638-650.

Mohseni, A., & Rabani, M. (2018).Creating Lean Management Structure in Electronic Banking (Case Study: Ansar Bank). International Journal for Modern Trends in Science and Technology, 4(4), 16-22.

Moore, M., Nash, M., & Henderson, K. (2007). Becoming a lean university. Best Pracfices of Southern Associafion of College and University Business Officers (SACUBO).

Nadeau, S. (2017). Lean, Six Sigma and Lean Six Sigma in higher education: a review of experiences around the world. American Journal of Industrial and Business Management, 7(05), 591.

Pearce, A., Pons, D., & Neitzert, T. (2018). Implementing lean—Outcomes from SME case studies. Operations Research Perspectives, 5, 94-104.

Shafiee, M., Jafarian, A., Jalili, A. (2011). The Impact of Integration of Logistics Organizational Processes on Business Performance. Industrial management Perspective, 3, 68-82

Sutin, S. (2018). Reforming higher education from within: Lessons learned from other mature sectors of the economy. International Journal of Educational Development, 58, 18-25.

Svensson, C., Antony, J., Ba-Essa, M., Bakhsh, M., & Albliwi, S. (2015). A Lean Six Sigma program in higher education. International Journal of Quality & Reliability Management, 39(2), 951-969.

Van Dun, D. H., Hicks, J. N., & Wilderom, C. P. (2017). Values and behaviors of effective lean managers: Mixed-methods exploratory research. European management journal, 35(2), 174-186.

Waterbury, T. (2015). Learning from the pioneers: A multiple-case analysis of implementing Lean in higher education. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 934-950.

Yonnesi, R., Fekri, R., Babaeianpour, M. (2016). Investigation the Influence of Lean on Information Technology Productivity in the Iranian banking Industry. productivity management, 10(38), 91-116.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.