palette
هماهنگی تصمیمات کیفیت زیست محیطی و کیفیت عملکردی محصولات در زنجیره تامین سبز دو سطحی
جعفر حیدری, امیر معماریان, علی بزرگی امیری

چکیده

مدیریت زنجیره تامین سبز یک مدل مدیریتی مدرن بر پایه توسعه هماهنگ منافع اقتصادی و زیست محیطی است و نیازمند در نظر گرفتن فاکتور های گوناگونی از قبیل سطح اقدامات سبز، اثربخشی مالی و عملکرد زیستمحیطی زنجیره است.از طرفی عوامل مختلفی بر تقاضای زنجیره تامین موثر میباشند از جمله قیمت محصول، سطح کیفیت عملکردی محصول، سطح کیفیت زیستمحیطی محصول و همچنین تلاشهای بازاریابی/تبلیغاتی که همگی در مدل ارایه شده در این مقاله موردتوجه قرار گرفتهاند. در این تحقیق، هماهنگی در زنجیره تامین سبز و تاثیر تصمیم‌گیری مشارکتی بر تصمیمات کلیدی زنجیره تامین در حالتیکه تقاضا متاثر از چهار فاکتور (1) قیمت، (2) تبلیغات/بازاریابی (3)کیفیت عملکردی و (4) کیفیت زیست محیطی محصول است، تحت شرایطی که مصرف کنندگان سطوحی از آگاهی زیست محیطی را دارا هستند، بررسی می‌شود. در این زنجیره تامین خردهفروش در مورد قیمت و تبلیغات تصمیمگیری میکند و تولیدکننده در مورد کیفیت عملکردی و کیفیت زیست محیطی محصول تصمیمگیری میکند؛ بنابراین مدل ارایه شده دارای چهار متغیر تصمیم در دو سطح زنجیره تامین است. مدل ارائه شده تحت سه سناریوی تصمیمگیری غیرمتمرکز، ‌متمرکز و مشارکتی بررسی می‌شود و مقدار بهینه متغیر‌های تصمیم محاسبه می‌شوند و نشان داده می‌شود که تصمیم گیری مشارکتی چگونه انگیزه لازم جهت مشارکت اعضا در این شیوه تصمیم گیری را ایجاد می‌نماید.

واژگان کلیدی
زنجیره تامین سبز- هماهنگی- سطح آگاهی زیست محیطی- تصمیم گیری مشارکتی

منابع و مآخذ مقاله

Zhang, Ch. T., Wang, H. X., Ren, M. L.(2014). “Research on pricing and coordination strategy of green supply chain under hybrid production mode.” Computers & Industrial Engineering, Vol. 72, 24-31.

Bemporad, R., & Baranowski, M. (2007). “Conscious consumers are changing the rules of marketing. Are you ready?” Highlights from the BBMG conscious consumer report ,http://www.bbmg.com.

OECD (2002a). “Report of the OECD workshop on information and consumer decision making for sustainable consumption. Working Party on National Environmental Policy”, ENV/EPOC/WPNEP(2001)16/FINAL.

European Commission (2008). “Attitudes of Europeans citizens towards the environment.” http://www.ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_295_en.pdf.

Green, K. W., Jr, Zelbst, P. J., Meacham, J., & Bhadauria, V. S. (2012). “Green supply chain management practices: Impact on performance.” Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 17, No. 3, 290–305.

Testa, F., & Iraldo, F. (2010). “Shadows and lights of GSCM (Green Supply Chain Management): Determinants and effects of these practices based on a multinational study.” Journal of Cleaner Production, Vol. 18, No. 10, 953–962.

Tsai, W. H., & Hung, S. J. (2009). “A fuzzy goal programming approach for green supply chain optimization under activity-based costing and performance evaluation with a value-chain structure.” International Journal of Production Research, Vol. 47, No. 18, 4991–5017.

Ghosh, D., & Shah, J. (2012). “A comparative analysis of greening policies across supply chain structures.” International Journal of Production Economics, Vol. 135, No. 2, 568-583.

Ghosh, D., Shah, D., (2014). “Supply chain analysis under green sensitive consumer demand and cost sharing contract,” Int. J. Production Economics, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.11.005.

Plambeck, E. L. (2007). “The greening of Wal-Mart's supply chain.” Supply Chain Management Review, Vol. 11, No. 5, 18-25.

Swami, S., & Shah, J. (2012). “Channel coordination in green supply chain management.” Journal of Operational Research Society, Vol. 64, No. 3, 336-351.

Navinchandra, D. (1990). “Steps toward environmentally compatible product and process design: A case for green engineering”, Carnegie Mellon University, Robotics Institute, Pittsburgh, PA.

Martin-Herran, G., & Taboubi, S., (2015). “Price coordination in distribution channels: A dynamic perspective.” European Journal of Operational Research, Vol. 240, No. 2, 401-414.

Östlin, J., Sundin, E., & Björkman, M. (2008). “Importance of closed-loop supply chain relationships for product remanufacturing.” International Journal of Production

Economics, Vol. 115, No. 2, 336-348.

Amacher, G. S., Koskela, E., & Ollikainen, M. (2004). “Environmental quality competition and eco-labelling.” Journal Environment Economics Management, Vol . 47, 284–306.

Savaskan, C., Bhattacharya, S., Van Wassenhove, L. N., (2004). “Closed-loop supply

chain models with product remanufacturing.” Management Science, Vol. 50, No. 2, 239-252.

Savaskan, C., Van Wassenhove, L.N., (2006). “Reverse channel design: The case of

competing retailers.” Management Science, Vol. 52, No. 1, 1-14.

Geyer, R., Wassenhove, L.N.V., Atasu, A., (2007). “The economics of remanufacturing under limited component durability and finite product life cycles.” Management Science, Vol. 53, No. 1, 88-100.

Atasu, A., Sarvary, M., Van Wassenhove, L. N., (2008). “Remanufacturing as a marketing strategy.” Management Science, Vol. 54, No. 10, 1731-1746.

Mitra, S., Webster, S., 2008. “Competition in remanufacturing and Effects of Government Subsidies.” International Journal of Production Economics, Vol. 111, 287-298.

Zhang, Ch. T., Liu, L. P., (2013). “Research on coordination mechanism in three-level green supply chain under non-cooperative game.” Applied Mathematical Modelling, Vol. 37, 3369-3379.

Zhang, L., Wang, J., You, J. (2015). “Consumer environmental awareness and channel coordination with two substitutable products.” European Journal of Operational Research, Vol. 241, 63-73.

Liu, Z., Anderson, T. D., Cruz, J. M., (2012). “Consumer environmental awareness and competition in two-stage supply chains.” European Journal of Operational Research, Vol. 218, 602-613.

Zhang, Ch. T., Wang, H. X., Ren, M. L.(2014). “Research on pricing and coordination strategy of green supply chain under hybrid production mode.” Computers & Industrial Engineering, Vol. 72, 24-31.

Liu, J., Martin, B., Wang, H., (2014). “Supply chain coordination with customer returns and refund-dependent demand.” International Journal of Production Economics, Vol. 148, 81-89.

Ma, P., Wang, H., Shang, J., (2013a). “Supply chain channel strategies with quality and marketing effort-dependent demand,” International Journal of Production Economics, Vol. 144, 572-581.

Xie, G., (2013). “Modeling decision processes of a green supply chain with regulation on energy saving level,” Computer & Operational Research, http://dx.doi.org/10.1016/j.cor.2013.11.020.

Ma, P., Wang, H., Shang, J., (2013b). “Contract design for two-stage supply chain coordination: Integrating manufacturer-quality and retailer-marketing efforts,” International Journal of Production Economics, Vol. 146, 745-755.

Wu, D.D., (2011). “Bargaining in supply chain with price and promotional effort depended demand.” Mathematical and Computer Modeling, http://dx.doi.org/10.1016/j.mcm.2010.12.035.

Lu, J.C., Tsao, Y.C., Charoensiriwath, C., (2011). “Competition under manufacturer service and retail price.” Economic Modelling, Vol. 28, No. 3, 1256-1264.

Li, B., Zhu, M., Jiang, Y., (2015). “Pricing policies of a competitive dual-channel green supply chain,” Journal of Cleaner Production. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.05.017.

Chitra, K. (2007). “In search of the green consumers: A perceptual study.” Journal of Services Research, Vol. 7, No. 1, 173–191.

Laroche, M., Bergeron, J., & Barbaro-Forleo, G. (2001). “Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally-friendly products.” Journal of Consumer Marketing, Vol. 18, No. 6, 503–520.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.