ارزیابی زنجیره تأمین خدمات ارتباطات ثابت ایران با رویکرد پویایی‌های سیستم

نظام الدین فقیه, حبیب الله رعنایی کرد شولی, علی محمدی, علی حسین صمدی, محمد هاشم موسوی حقیقی, محمد غفوریان

چکیده


     امروزه باتوجه به نگرش­های مختلفی که درخصوص حوزه ارزیابی عملکرد وجود دارد، این فرآیند را می­توانیم در حوزه زنجیره تأمین نیز مورد استفاده قرار دهیم. عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به‌ویژه سودآوری آن دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویایی‌های سیستم، زنجیره تأمین ارتباط ثابت شرکت مخابرات ایران در دوره‌ی زمانی 1384 تا 1404 شبيه‌سازي شده است. هدف از این مطالعه ایجاد یک الگوي عملیاتی برای شبیه­سازی زنجیره تأمین موردنظر و ارزیابی آن با استفاده از معیارهای کمی و کیفی است. ارزیابی زنجیره در این پژوهش باتوجه به چهار شاخص تعداد مشتریان، رضایت مشتریان، زمان تحویل محصول و حاشیه سود فرایند انجام شده است. نتایج شبیه­سازی نشان‌دهنده­ بهبود روند شاخص­های بالا تا پایان دوره شبیه­سازی است. در پایان، دو سناریوی افزایش سرمایه­گذاری در خرید تجهیزات جدید و افزایش کانال­های انتقال مکالمات را پیشنهاد کرده‌ایم.


واژگان کلیدی


زنجیره تأمین خدمات؛ ارزیابی زنجیره تأمین؛ پویایی‌های سیستم؛ شبيه‌سازي.

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مخابرات ایران. (www.Tci.ir).

شکاري، امیر؛ فلاحیان، سهیل و صادقی چمازین، محمد. (1385). ارزیابی پیاده‌سازي ناب در زنجیره تأمین با استفاده از شاخص‌هاي اندازه‌گیري عملکرد. دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تأمین.

Alessi, S. (2002). Designing educational report in system dynamics-based interactive learning environments simulation & gaming. 31(2), 178-196.

Amini, M., Wakolbinger, T., Racer, M, & G.nejad, M. (2012). Alternative supply chain production-sales policies for new product diffusion: An Agent-based modeling and simulation approach. European journal of operational research, 301-311.

Bruckman, G.(2001). global modeling. futures, 33, 13-20.

Bui, T, & Loebbecke, C. (1996). Supporting Cognitive Feedback Using System Dynamics: A Demand Model of the Global System of Mobile Telecommunication. Decis Support Syst, 17(2), 83-98.

Chu, WL.,Wu, FS., Kao, KS, & Yen, DC. (2009). Diffusion of Mobile Telephony: An Empirical Study in Taiwan. Telecommun Policy. 33(9), 506-520.

Feng,Y. (2012). system dynamics modeling for supply chain. information sharing physics procedia, 1463-1469.

Fernández, Z, & Usero, B. (2009). Competitive Behavior in the European Mobile Telecommunications Industry: Pioneers vs. Followers. Telecommun Policy, 33(7), 339-347.

Hong, H, & yeh, J. (2012). modeling closed-loop supply chains in the electronics industry: A collection application transportation report part .E, logistics and transportation review, 817-829.

Kiani, B, &Pourfakhraei, M.A. (2010). A System Dynamic Model for Production and Consumption Policy in Iran Oil and Gas Sector. Energy Polic, 53, 67-78.

Kim, J., Lee, DJ, & Ahn, J. (2006). A Dynamic Competition Analysis on the Korean Mobile Phone Market Using Competitive Diffusion Model. Comput. Ind Engineer, 51(7), 174-182.

Lane, D, & Oliva, R. (1998). the greater whole toward a synthesis of system dynamics and soft systems methodology. European journal of operational research, (107).

Madden, G., Cable-Neal, G, & Dalzell, B. (2004). A Dynamic Model of Mobile Telephony Subscription Incorporating a Network Effect. Telecommun. Policy, 28(2), 133-144.

Mazzoni, C., Castaldi, L, & Addeo, F. (2007). Consumer Behavior in the Italian Mobile Telecommunication Market. Telecommun Policy, 31(10-11), 632-647.

Pagani, M, & Fine, CH. (2008). Value Network Dynamics in 3G-4G Wireless Communications: A Systems Thinking Approach to Strategic Value Assessment. J. Bus. Res, 61(11), 1102-1112.

Pedai, A, & Astrov, I. (2008). Demand And Supply Chain Simulation In Telecommunication Industry By Multi-Rate Expert Systems. World Academy Of Scince Engineering And Technology, 41.

Rajat, B, & Tmilind Kumar, Sh.(2007). Performance Measurement of Supply Chain Management: A Balanced Scorecard Approach. Computer & Industrial Engineering.

Sterman, J. (2000). Business Dynamics System Thinking and Modeling for a Complex World. McGraw – Hill.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.