دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742220120822A Framework for Measurement of Quality of Service in Supply Chainsطراحی چارچوبی برای اندازهگیری کیفیت خدمات در زنجیره تامین92487341FAعادل آذراستاد، دانشگاه تربیت مدرس.0000-0003-2123-7579مسلم علی محمدلودانشآموخته دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.عباس مقبل باعرضدانشیار، دانشگاه تربیت مدرس.پرویز احمدیاستادیار، دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20191003The purpose of this paper is to highlight the importance of the concept of service quality in a supply chain and present a framework for its measurement. A literature review was conducted on key service quality models and measurement issues. Various dimensions related to the quality of service were explored. This was followed by in-depth exploratory interviews at different levels. Based on the insights gained, a conceptual framework for measurement of quality of service in supply chain is presented. The paper presents a conceptual model of service quality in supply chains based on gap analysis. They include the gap between supplier and focal firm, focal firm and distributor, and distributor and customer. The assessment of quality of service in the supply chain is an attempt to cover the relatively less explored area. It is expected that this research will further motivate researchers to work in this area. This service quality framework will be beneficial to researchers and practicing managers in identification of opportunities for improvements in service quality. This paper explores research in the less explored area and offers practical help to researchers and practitioners in providing a direction for service quality improvement in the supply chain.<span lang="FA" dir="RTL">هدف از این مقاله نشان دادن اهمیت مفهوم کیفیت خدمات در زنجیره تامین و ارائه چارچوبی برای اندازهگیری آن است. بر این اساس با مرور مدلهای کلیدی کیفیت خدمات، ابعاد و ابزارهای سنجش آنها مطالعه و با مصاحبههای اکتشافی عمیق در سطوح مختلف پیگیری شدند. بر اساس این بینش ایجاد شده، مجموعهای از متغیرها و یک مدل مفهومی برای اندازهگیری کیفیت خدمات در زنجیره تامین ارائه شده است. این مدل مبتی بر تحلیل شکاف است که در طول زنجیره تامین گسترش یافته و شامل شکاف بین تأمینکننده و شرکت مرکزی، شرکت مرکزی و توزیعکننده، و توزیعکننده و مشتری میشود. مطالعه روی کیفیت خدمات در زنجیره تامین تلاشی است برای پوشش دادن به حوزههایی که کمتر مورد توجه بوده و انتظار میرود برای محققین دیگر انگیزاننده باشد که در این مسیر تحقیق کنند. چارچوب ارائه شده، هم برای محققان و هم برای مدیران عملیاتی زنجیره تامین مفید خواهد بود تا بر اساس آن فرصتهای بهبود کیفیت خدمات را شناسایی کنند.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87341_57c3ff067b60e36a225ca8a93884a932.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742220120822Identify and Prioritize the Effective Factors SCM to Achieve World Class and Provide appropriate Solutionsشناسائی و اولویتبندی عوامل مؤثر دستیابی مدیریت زنجیره تأمین به کلاسجهانی و ارائه راهکارهای مناسب254487342FAحسن فارسیجانیدانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.علی فلاححسینیکارشناس ارشد، سازمان مدیریت صنعتی .Journal Article20191003At first the specifications of the World Class Organization (WCO) which is the main subject, is studied in this research. Then we identified 14 effective factors (& 49 indicators) in sapco for achieving World Class supplier chain management. The next step is, prioritizing these factors in AHP approach via 1) questionnaire and interview with manager in various departments in sapco, 2) “even comparison” 14 factors to another. Number of factors with top priorities are leaders, business fundamental factors, staff, R&D, technology, Finally we Provide appropriate solutions (for the top factors) to achieve World Class supplier chain management through gap analysis between actual situation and WCSCM .<span lang="FA" dir="RTL">در این تحقیق ابتدا مؤلفهها و الگوهای تولید در کلاسجهانی و ویژگیهای سازمانهای کلاسجهانی بررسی و 14 مؤلفه برای دستیابی مدیریت زنجیره تأمین به کلاسجهانی (و 49 شاخص متناظر بر مؤلفهها) شناسائی گردید. سپس با انجام مصاحبههای ساختاریافته با مدیران و کارشناسان ارشد شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو)، وضع موجود هر یک از شاخصها تعیین و ضمن مقایسة زوجی 14 مؤلفه با یکدیگر با رویکرد </span>AHP<span lang="FA" dir="RTL">، مؤلفهها اولویتبندی شدند. در ادامه با تجزیهوتحلیل شکاف میان وضع موجود شرکت مورد مطالعه با مدیریت زنجیره تأمین در سطح کلاسجهانی، راهکارهای مناسبی برای تسهیل مسیر دستیابی به </span><span lang="FA" dir="RTL">مدیریت زنجیره تأمین در کلاسجهانی</span>WCSCM<span lang="FA" dir="RTL">ارائه گردیده است.</span><span lang="FA" dir="RTL">از مهمترین مؤلفهها بر اساس اولویت حاصله میتوان به مدیریت و رهبری، بنیانهای کسبوکار، کارکنان، </span>R&D<span lang="FA" dir="RTL">،</span><span lang="FA" dir="RTL"> فناوری و... اشاره نمود که هر یک از این مؤلفهها خود دارای شاخصهای گوناگونی میباشد.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87342_e56c7a82804d3878aee76091b0eab763.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742220120822Key Success Factors in Implementing Pull Production (Case study: Automotive Parts Manufacturing Industry in Iran)عوامل کلیدی موفقیت در استقرار سیستم تولید کششی (مورد مطالعه: صنعت قطعهسازی خودرو ایران)456687343FAمهدی اسماعیلیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.علی حیدریاستادیار، دانشگاه تهران.Journal Article20191003Meeting customer requirements with minimum cost in order to increase the value is one of the main challenges of the organizations, and organizations are looking for effective methods to achieve this aim. One of the most effective methods in the world is the implementation of lean production and in particular to achieve "Just in time Production", through "Pull Production". However, most organizations have faced problems in the deployment of the system and the expected results are not achieved. In this Research the key factors affecting the successful implementation of pull production systems with experts are based on 17 factors and six outputs which are assessed and prioritized using the TOPSIS technique. Furthermore, a comparative study of the effects of key factors on the results of "Pull Production" system implemented 10 projects in the automotive parts manufacture members of the IRANKHODRO supply chain in which the performance is measured and prioritized. The results indicate that the most important Key success factors in implementing pull production system are as follows: protection and management commitment, teamwork, smooth production, process management, continuous improvement and planning rules.<span lang="FA" dir="RTL">برآوردهسازی نیازمندیهای مشتریان با حداقل هزینه بهمنظور بالا بردن ارزش از مهمترین چالشهای سازمانها است، و سازمانها بهدنبال این هستند که با بهکارگیری روشهای مؤثر به این مهم دست یابند. یکی از روشهای کارا در دنیا، استقرار تولید ناب و بهطور خاص، دستیابی به "تولید بههنگام</span>"<span lang="FA" dir="RTL"> ازطریق تولید کششی میباشد. لیکن اغلب سازمانها در راه استقرار این سیستم دچار مشکل شده و به نتایج مورد انتظار دست نمییابند. در این تحقیق، عوامل کلیدی مؤثر بر اجرای موفق سیستم تولید کششی بااستفاده از نظرات خبرگان در 17 عامل مؤثر دستهبندی و بر اساس شش خروجی مورد انتظار، ارزیابی و بااستفاده از تکنیک تاپسیس اولویتبندی شده است. همچنین یک مطالعة تطبیقی درخصوص پیامدهای حاصل از بهکارگیری این عوامل کلیدی بر نتایج سیستم تولید کششی 10 پروژهی اجرا شده در شرکتهای قطعهساز عضو زنجیرة تأمین ایرانخودرو انجام و بهصورت عملکردی، اندازه گیری و اولویتبندی شده است. نتایج بررسی حاکی از این است که مهمترین عوامل مؤثر بر استقرار سیستم تولید کششی: حمایت و تعهد مدیریت، کار گروهی، تولید هموار، مدیریت جریان، بهبود مستمر و تدوین قواعد پیادهسازی میباشد.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87343_bcc5c0ff22354c10be9145a3258fa707.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742220120822Analysis of Factors Affecting Technology Transfer Effectiveness by Fuzzy If-Then Rulesتحلیل عوامل مؤثر بر اثربخشی انتقال فناوری بر اساس قواعد اگر- آنگاه فازی678787344FAعبدالحمید صفاییقادیکلاییاستادیار، دانشگاه مازندران.مهرداد مدهوشیدانشیار، دانشگاه مازندران.فهیمه علیاکبرینوریدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.Journal Article20191003Technology is widely accepted as necessary for improving development programs to achieve higher living standards, especially in developing countries where industrial growth plays a very significant role. There are many aspects in the transfer process that need to be considered and a number of potential barriers to overcome. Many of the TT projects fail to produce desired results due to lack of careful planning. In order to provide understanding of TT’s influential factors for both parties, this paper adopted the method of FAHP to determine and prioritize the importance of these factors in Irankhodro Company (IKCO). Also, this study develops a Fuzzy rule-based analysis to evaluate the effectiveness of TT. It helps this company to evaluate the feasibility of TT. This study finds that government, product life cycle, market scale and complexity of technology are highly influential. These factors must be considered when the company decides to implement TT activity.<span lang="FA" dir="RTL">فناوری بهعنوان ضرورتی برای بهبود برنامههای توسعه در دستیابی به استانداردهای بالاتر زندگی پذیرفته شده است و اهمیت آن، بهویژه در کشـورهای درحال توسعه که رشد صنعتی، نقش بسیار مهمی دارد، مشهود است. در فرایند انتقال فناوری باید به جنبههای بسیاری توجه نمود و لازم است بر موانع بسیاری فائق آمد. بسیاری از پروژههای انتقال فناوری بهدلیل نداشتن برنامهریزی دقیق، در دستیابی به نتایج مورد نظر، با شکست مواجه میشوند. در این پژوهش با هدف ارائة درکی بهتر از عوامل مؤثر بر اثربخشی انتقال فناوری برای طرفین انتقال، روش </span>FAHP<span lang="FA" dir="RTL"> برای تعیین اهمیت و اولویتبندی این عوامل در شرکت ایرانخودرو بهکار گرفته شده است. همچنین، این مطالعة تحلیلهای مبتنی بر قواعد اگر- آنگاه فازی را برای تحلیل مقایسهای تأثیر این عوامل در اثربخشی انتقال فناوری این شرکت بهکار گرفته است. این سیستم به امکانسنجی انتقال فناوری در این شرکت کمک میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دولت، چرخهی عمر محصول، مقیاس بازار و پیچیدگی فناوری، تأثیرگذارترین عوامل در انتقال فناوری شرکت ایرانخودرو میباشند و هنگامی که شرکت تصمیم به اجرای فعالیتهای انتقال فناوری دارد، باید این عوامل را بیشتر مورد توجه قرار دهد.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87344_84405e019cbc3542429975b7206c08c2.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742220120822Applying a Hybrid DEMATEL and ANP Approach for Suitable Maintenance Approach Selection (Case Study: Work Vehicle Industry)بکارگیری رویکرد ترکیبی DEMATEL و ANP برای انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات (مطالعه موردی: صنعت خودروهای کار)8910787345FAمیلاد آقاییانشجوی دکتری، دانشگاه شاهد.صفر فضلیاستادیار، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین.Journal Article20191003In today current environment, managers of vehicle companies try to make their organizations competitive and responsive by creating on time delivery capability of quality products and services based on customer’s needs. To do so, maintenance as a system has a crucial role in decreasing costs, minimizing equipment down time, improving quality, increasing productivity and providing equipment reliability and finally, reaching to the organization's qualitative and quantitative goals. So, maintenance approach selection is a kind of multiple criteria decision-making (MCDM) problem toward reaching mentioned goals, which requires considering a large number of complex factors as multiple evaluation criteria. This article uses Delphi technique for determining effective factors on suitable maintenance approach, ANP technique that is a relatively new MCDM method which can deal with all kinds of interactions between criteria systematically for selection of suitable approach and DEMATEL technique for determining the direction of criteria in tow Iran KHODRO Diesel and SAIPA Diesel as the biggest work vehicle producers in Iran and Middle East. The results showed that preventive maintenance (PM) is suitable approach for tow studied cases as work vehicle industry.<span style="font-size: 11pt;"> </span><span lang="FA" dir="RTL">در محیط رقابتی امروز، مدیران شرکتهای خودروسازی سعی دارند تا سازمانهای خود را از طریق ایجاد قابلیت تحویل به موقع محصولاتی با کیفیت، مطابق با نیازهای مشتریان به سازمانهایی رقابتی تبدیل نمایند؛ در این راستا، نگهداری و تعمیرات نقش اساسی را در کاهش هزینهها، کمینهسازی زمان از کارافتادگی تجهیزات، بهبود کیفیت، افزایش بهرهوری و تأمین قابلیت اطمینان تجهیزات و درنتیجه، دستیابی به اهداف کمی و کیفی سازمانی ایفا میکند. انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات نوعی مسأله تصمیمگیری چندمعیاره در جهت دستیابی به اهداف مذکور است که نیازمند به بررسی حجم زیادی از عوامل بهعنوان معیارهای چندگانه ارزیابی است. در این مقاله، از روش دلفی و ادبیات تحقیق برای تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی مناسب نت، از فرایند تحلیل شبکه (</span>ANP<span lang="FA" dir="RTL">) که در آن تعاملات سیستماتیک میان معیارها وجود دارد برای انتخاب استراتژی مناسب و از روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیمگیری (</span>DEMATEL<span lang="FA" dir="RTL">) برای تعیین جهت روابط میان معیارها در دو شرکت ایرانخودرو دیزل و سایپا دیزل بهعنوان بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین در ایران و خاورمیانه استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که رویکرد مناسب بااستفاده از روش ترکیبی این تحقیق، برای دو شرکت مورد مطالعه در قالب صنعت خودروهای کار، رویکرد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (</span>PM<span lang="FA" dir="RTL">) است.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87345_6afff2f226cbd0a7500cd0e7c289e1c0.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742220120822Using the Group Technology and a Heuristic Algorithm for Storage Location Assignment Problemانبارش و جانمایی اقلام انبار بااستفاده از فناوری گروهی و بهکارگیری الگوریتم ابتکاری10912887346FAعلیرضا پویااستادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.0000-0001-6000-3535یونس کرمانشاهیاندانشجوی کارشناسی ارشد، موسسة مهرالبرز تهران.Journal Article20191003Different policies in the arrangement and storage of items in stock there. This paper deal with correlated storage location problem by considering whole of the impact factors on products storing process. A warehouse with large, heavy and varied products was studied. The primary objective of this research is effective space utilization and information’s about the relationships between products; orders and warehouse are included of clustering factors. The research has two major steps, including the clustering of items and the assignment of products in storage locations.A non-hierarchical k-mean clustering approach used for solve the clustering problem and a heuristic algorithm is used for solving the location assignment problem. In the first step Ten clusters were extracted and named then the warehouse space was divided into some storage locations and Heuristic algorithm assigned groups to storage locations. The results shown close to 30 percent improved in the occupied area in the studied warehouse.<span lang="FA">سیاستهای متفاوتی در جهت چیدمان و انبارش اقلام در انبار وجود دارد. این مقاله، سیاست انبارش بر اساس گروهبندی اقلام را با درنظر گرفتن کلیة عوامل مؤثر در ذخیرهسازی محصولات در انباری با محصولات حجیم و متنوع بررسی کرده است. هدف تحقیق، استفادة مؤثرتر از فضای انبار بوده و اطلاعات مربوط به ارتباطات میان محصولات، سفارشات و انبار و عوامل گروهبندی محصولات را شامل میشوند. تحقیق دارای دو مرحلة اساسی مشتمل بر مسئله گروهبندی اقلام و مسئله جایگذاری گروه محصولات در محلهای انبارش. برای این منظور از تکنیک تحلیل خوشهای غیرسلسله مراتبی<br /> </span><span dir="LTR">K-mean</span> <span lang="FA">برای حل مسئله گروهبندی و یک الگوریتم ابتکاری برای حل مسئله تخصیص به محلهای انبارش استفاده شده است. درنتیجه در مرحلهی اول، تعداد ده گروه کالا استخراج و نامگذاری شدند. سپس فضای انبار به محلهای انبارش تقسیمبندی شد و الگوریتم ابتکاری گروههای محصولات را به محلهای انبارش تخصیص میدهد. نتایج، بهبود 30 درصدی در مساحت اشغال شدة انبار مورد بررسی را نشان دادهاند.</span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87346_ae1e8e7bcf02fd27c04d17e08bfdf997.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98742220120822Measuring productivity change in electricity generation management companies using DEA model and malmquist indexاندازهگیری تغییرات بهرهوری بااستفاده از تحلیل پوششی دادهها و شاخص مالمکوئیست در شرکتهای مدیریت تولید برق12915087347FAمیرزا حسن حسینیدانشیار، دانشگاه پیام نور تهران.Journal Article20191003The present paper analyses the performance of the Iranian thermal power plant by working out the technical efficiency using the mathematical model of data envelopment Analysis (DEA). The DEA is a non linear programming way of calculating technical efficiency of the decision making units. This study use a Malmquist productivity index to investigate Total factor productivity (TFP) change for common set of Thermal power plants existing between 2002 and 2008 using prowess data base. The total factor productivity is decomposed into efficiency change (catching up phenomena) and technical change (innovations). The paper confirms the improvement in productivity, efficiency change and technical change of the Iranian thermal power plants from 2002 to 2008 and thus, help Tavaneer Company to monitor and diagnose changes in the productivity of its thermal power plants. Furthermore, the results allow the agents to define their efficiency profile as a function of their competitors and suggest to them some of the efficiency improvements that they should undertake. in the face of the continuing liberalization of the Iranian power generation market Our analysis suggests that improvements in the efficiency and productivity of thermal power plant in iran have occurred, and there is a relationship between the restructuring and the enhancement of productivity.<span lang="FA" dir="RTL">هر تلاشی برای افزایش کارایی و بهرهوری که شامل اندازهگیری، تحلیل، برنامهریزی و بهبود بهرهوری است، در چرخة بهرهوری قرار میگیرد و در این سیکل، اندازهگیری بهرهوری نخستین و مهم</span><span lang="FA" dir="RTL"></span><span lang="FA" dir="RTL">ترین گام آن میباشد. این مقاله پساز ارایة کلیاتی دربارة مبانی نظری اندازهگیری کارایی در صنعت برق، بهمورد خاص اندازهگیری کارایی و روند آن در شرکتهای مدیریت تولید برق بااستفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها </span>DEA<span lang="FA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL"></span><span lang="FA" dir="RTL">پردازد. همچنین در این مقاله از شاخص مالمکوئیست برای ارزیابی تغییرات فاکتور بهرهوری کل </span>TFP<span lang="FA" dir="RTL"> برای مجموعه شرکتهایی که در خلال سالهای 1381 تا 1387 اطلاعات موثق داشتهاند، استفاده شده و فاکتور بهرهوری کل به تغییرات کارایی و تحولات تکنیکی برای این مجموعه از واحدهای تصمیم گیرنده تجزیه شده است. نتایج حاصل از ارزیابی، نشانگر این است که متوسط نرخ رشد بهرهوری کل در خلال سالهای 1381 الی 1387 در شرکتهای مدیریت تولید برابر 04/1 بوده است. شاخص بهرهوری کل در این دورة زمانی افزایش داشته است (04/1) که از افزایش در هر دو عامل کارایی عملکردی (014/1) و کارایی فناوری (025/1) ناشی میشود. کارایی عملکردی نیز بهعلت افزایش در کارایی مدیریت (023/1) افزایش و بهعلت افول در کارایی مقیاس (994/0) با کاهش مواجه بوده که در مجموع افزایش داشته است.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> </span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87347_a91f2f43cd6c582ed7e877cad98291e1.pdf