دانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747220170823Locating using Geographical Information System and Weighted Maximal Covering Modelمکانیابی با سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل حداکثر پوشش93287199FAعلی محقراستاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.0000-0002-9844-1714سارا آریائیدانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.Journal Article20190923 At the present time, firms especially banks and finance and credit institutions to compete in the business world are seeking for maximal customer covering, reducing costs and increasing profit and efficiency. For this purpose, they are looking for determining and choosing the best location to start economic activity with scientific methods. This study aimed to locate Mehr Eghtesad bank branches in the region 1 in Tehran city, using geographic information system and the weighted maximal covering model. First, through reviewing the literature and interviews with experts the criteria and sub-criteria affecting the location of bank branches were identified. After that, two questionnaires were prepared and distributed between the bank's Managers then the weights of criteria and sub-criteria were determined based on the Best-Worst Method. Geographic Information System was used to determine potential points that are inputs of the weighted maximal covering model. In the end, the weighted maximal covering model was solved in MATLAB and the best locations for opening the new branches were identified.در عصر حاضر، بنگاه های اقتصادی، بهویژه بانک ها و مؤسسه های مالی و اعتباری، برای رقابت در دنیای کسب وکار به دنبال حداکثر پوشش مشتریان، کاهش هزینه و افزایش سود و کارایی هستند. برای این منظور با استفاده از روش های علمی به دنبال تعیین و انتخاب بهترین مکان برای شروع فعالیت اقتصادی می باشند. مطالعه حاضر با هدف مکانیابی شعب «بانک مهر اقتصاد» در منطقه یک شهر تهران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل حداکثر پوشش وزن دار انجام گرفته است. ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با کارشناسان معیارها و زیرمعیارهای مؤثر در مکان یابی شعب بانک شناسایی شدند؛ سپس با تهیه دو پرسشنامه و توزیع آنها در میان مدیران بانک، وزن معیارها و زیرمعیارها بر اساس روش بهترین ـ بدترین به دست آمد. از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای تعیین نقاط بالقوه که ورودی مدل حداکثر پوشش وزن دار هستند، استفاده شد؛ درنهایت مکان های مناسب با حل مدل حداکثر پوشش وزن دار در نرمافزار متلب مشخص شدند.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87199_f91e3135527dab6ea28eaac5867eb1ff.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747220170823New Product Development Model in the Iran Automotive Industryمدل توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی کشور335187200FAاکبر عالم تبریزاستاد، دانشگاه شهید بهشتی.0000-0002-4562-8032محمدرضا حمیدی زادهاستاد، دانشگاه شهید بهشتی.بهروز دری نوکرانیاستاد، دانشگاه شهید بهشتی.محسن محمدی پلارتیدانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20190923<br />The high risk of failure in design projects and weaknesses in implementing the optimal process for the development of new products in the automotive industry on the one hand and the inefficiency of this area in identifying and modeling the design of new products on the other hand are among the most important issues facing the automotive industry. However, the possibility of localizing and balancing the prevailing patterns in this regard faces many challenges and issues. Therefore, the purpose of this research is to design and explain the new product development model in the Iran automotive industry. Using development-applicable approach, this research has followed the ground theory strategy and validated by the experts using the Delphi model. The results of the research indicate a four-stage model including ideology, technical and market evaluation, screening and design selection in the design of new products.ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی از یک سو و ناکارآمدی این حوزه در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهمترین مسائل پیش روی حوزه صنعت خودرو قرار دارد. این در حالی است که امکان بومیسازی و ترازسنجی الگوهای برتر موجود در این خصوص، با چالش ها و مسائل متعددی روبهرو است. از این رو هدف از ارائه این پژوهش طراحی و تبیین الگوی توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی کشور است. این پژوهش با بهره گیری از رویکرد توسعهای-کاربردی، راهبرد داده بنیاد را دنبال کرده و با بهره گیری از الگوی دلفی، مدل پیشنهادی توسط خبرگان اعتبارسنجی شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود یک الگوی چهارمرحله ای مشتمل بر ایده پردازی، ارزیابی فنی و بازار، غربالگری و انتخاب طرح در طراحی محصولات جدید است. https://jimp.sbu.ac.ir/article_87200_3823f7bce5f2a8965c1f37e193caba38.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747220170823Daily Operating Rooms Scheduling under Uncertainty using Simulation based Optimization Approachزمان بندی روزانه اتاق های عمل در شرایط عدم قطعیت با رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی538287201FAمرضیه ایمانی ایمانلوکارشناس ارشد، دانشگاه اصفهان.آرزو عتیقهچیاناستادیار، دانشگاه اصفهان.Journal Article20190923Operating room scheduling has an important role in increasing the productivity of operating rooms and reducing the hospital costs. Due to uncertainties in operating room activities, this problem can be very challenging. In this article, scheduling of daily surgical cases in 3 stages of operation, preparation, surgery and recovery, considering real constraints of teaching hospitals is investigated. This problem, determines the surgeries sequence and start times and resource allocated to each stage of surgeries by the objectives of minimizing the cost of operating rooms’ over time and idle time under uncertainty in surgeries’ durations. Considering the inefficiency of exact methods in solving large stochastic problems, in this article a simulation based optimization approach is proposed to tackle uncertainty. A two stage ant colony optimization algorithm is combined with a simulation. The proposed algorithm is evaluated through solving several real problems from Hashemi Nejad hospital, a teaching hospital in Tehran, using a set of randomly generated scenarios. The results show the efficiency of the proposed algorithm in solving real life problems. زمان بندی اتاق های عمل نقش مهمی در افزایش بهرهوری آنها و کاهش هزینه های بیمارستان ها دارد. به علت عدم قطعیتهای مختلفی که در فعالیتهای اتاق عمل وجود دارد، این مسئله می تواند بسیار چالشبرانگیز باشد. در این پژوهش مسئله زمانبندی روزانه اعمال جراحی در 3 مرحله آمادهسازی جراحی، جراحی و ریکاوری و با درنظرگرفتن کلیه محدودیت های واقعی بیمارستانهای آموزشی- درمانی بررسی شده است. این مسئله به تعیین توالی، زمان شروع هر یک از اعمال جراحی و تخصیص منابع موردنیاز در هر مرحله با هدف کمینه کردن مجموع زمان بیکاری و اضافهکاری اتاقهای عمل در شرایط عدم قطعیت در مدتزمان عمل های جراحی می پردازد. با توجه به عدم کارایی روش های حل دقیق در حل مسائل برنامهریزی احتمالی بزرگ، در این پژوهش یک رویکرد بهینه سازی مبتنی بر شبیه سازی برای رویارویی با عدم قطعیت ارائه شده است. بدین منظور یک الگوریتم مورچگان دوسطحی با شبیه سازی ترکیب شده است. الگوریتم ارائهشده در حل تعداد متعددی از مسائل واقعی از بیمارستان آموزشی ـ درمانی هاشمی نژاد تهران با مجموعه ای از سناریوهای تصادفی تولیدشده، آزمون شده است. تحلیل نتایج نشان میدهد در شرایط عدم قطعیت، ارزش جواب حاصل از روش ترکیبی پیشنهادی بیش از 75 درصد است. نتایج نمایانگر کارایی الگوریتم پیشنهادی در حل مسائل دنیای واقعی است.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87201_7bd8a7408a648212eb71b263d26e4b78.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747220170823Determination of Inventory Management Policies in Process Manufacturing: Using Discrete Event Simulationتعیین سیاستهای مدیریت موجودی در تولید فرآیندی با استفاده از شبیهسازی گسسته پیشامد8310887202FAسیما مطلبیدانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.مصطفی زندیهدانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.0000-0003-1209-9514Journal Article20190923The increasing attention to customer demands in the product process, and the inevitable features and costs of production processes has led researchers to manage orders and choose the right policy for inventory management. This article identifies the structure for determining the optimal location of the Customer Order Decoupling Point and the optimal inventory management policy as one of the most important strategic decisions in the production process. So, we developed a discrete-event simulation model for realistic calculation of cost and Flow time, under different scenarios, and we used the production and sales information of a chemical plant for validation and implementation of the model. The results suggest that the use of a hybrid inventory management policy reduces the cost and delivery time.<span lang="FA" dir="RTL">توجه روزافزون به خواستههای مشتریان در فرآیند تولید محصولات و همچنین ویژگیها و هزینههای اجتنابناپذیر فرآیندهای تولید، پژوهشگران و صنعتگران را بهسوی مدیریت سفارشها و انتخاب درست سیاست مدیریت موجودی هدایت کرده است. پژوهش پیش رو بهدنبال یافتن ساختاری برای تعیین مکان بهینه نقطه نفوذ سفارش مشتری و سیاست بهینه مدیریت موجودی، بهعنوان یکی از مهمترین تصمیمهای استراتژیک در فرآیند تولید است؛ به این منظور، مدلی مبتنی بر شبیهسازی گسسته پیشامد برای محاسبه واقعبینانه معیارهای هزینه و زمانِ در جریان ساخت، تحت سناریوهای مختلف طراحی شد. برای اعتبارسنجی و اجرای مدل، اطلاعات تولید و فروش یک کارخانه تولید مواد شیمیایی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که استفاده ترکیبی از سیاستهای مدیریت موجودی، باعث کاهش هزینهها و زمان تحویل سفارشها میشود. </span>https://jimp.sbu.ac.ir/article_87202_a2f39236328ec77ff1eb605fd10e6b25.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747220170823Developing and Solving a Two Level Lot Sizing Problemتوسعه و حل یک مدل تعیین اندازه انباشته دو سطحی10913787203FAمحمد ابراهیمیکارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین.مقصود امیریاستاد، دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20190923In This Article, a two level lot sizing problem with multi production methods and fuzzy demand is presented.The objective of the model is to minimize the costs.Various approaches like Genetic Algorithm (GA), Simulated Annealing (SA) and Vibration Damping Optimization (VDO) are applied to solve the model. Taguchi method has been utilized to calibrate the parameters of algorithms. Then, in order to prove the appropriate performance of the presented solving methods and choosing the most efficient method in order to solve the presented model, first, trial issues created with different dimensions and next solved by Lingo software and the proposed algorithms.Finally, we analyzed the responses.According to the statistical analysis and the results shown by the graph,Vibration Damping Optimization algorithm responses in large dimension issues is better than Simulated Annealing and Genetic Algorithm. Also Simulated annealing responses in large dimensionissues is better than Genetic Algorithm.در این پژوهش، یک مدل تعیین اندازه انباشته دوسطحی با چند روش تولید و تقاضای فازی ارائه می شود. هدف مدل ارائه شده حداقلسازی هزینه است. برای حل مدل از روش های مختلفی نظیر الگوریتم ژنتیک، تبرید شبیه سازیشده و بهینه سازی میرایی ارتعاش استفاده شد. برای تنظیم پارامتر الگوریتمهای فراابتکاری، از روش تاگوچی بهره گرفتیم؛ سپس برای اثبات عملکرد مناسب روشهای حل ارائهشده و انتخاب کاراترین روش برای حل مدل ارائهشده، ابتدا مسائل آزمایشی با ابعاد مختلف تولید شده و سپس توسط نرم افزار لینگو و الگوریتم های پیشنهادی حل شد؛ درنهایت پاسخ ها را مورد تجزیهوتحلیل قرار دادیم. بر اساس تجزیه وتحلیل آماری و نتایج نمودارها، جوابهای الگوریتم بهینهسازی میرایی ارتعاش در مسائل با اندازه بزرگ کیفیت بهتری نسبت به الگوریتم تبرید شبیهسازیشده و الگوریتم ژنتیک داشته است؛ همچنین جواب های الگوریتم تبرید شبیهسازیشده در مسائل با اندازه بزرگ کیفیت بهتری نسبت به الگوریتم ژنتیک داشته است.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87203_30dd2968676adeed4f54c97e5939ed8f.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747220170823Designing Supply Chain and Integrating Financial and Operational Approachطراحی زنجیره تأمین با رویکرد یکپارچه سازی مالی و عملیاتی13916887204FAعلی محمدیاستاد، دانشگاه شیراز.مجتبی خلیفهدانشجوی دکتری، دانشگاه شیراز.عباس عباسیدانشیار، دانشگاه شیراز.مسلم علی محمدلودانشیار، دانشگاه شیراز.محمود اقتصادی فرداستادیار، دانشگاه صنعتی شیراز.Journal Article20190923The purpose of this study is to -by designing a four echelons supply chain network and considering system and holistic thinking- regard financial and operational considerations -unlike previous studies- in strategic and tactical levels of decision-making and present integrated approach in mathematical modeling. In addition, unlike other studies that only consider profit in the models, the objective of the model is to optimize change in equity and compare with maximizing profit. GAMS and CPLEX solver are used as software for mathematical modeling. Results are indicated of the importance role of financial approach and integration of financial and operational approach in chain purposes and obtaining sustainable competitive advantage. Also, sensitivity analysis on main parameters is done to show the validity and robostness of the model. هدف از انجام این پژوهش، طراحی یک شبکه زنجیره تأمین چهارسطحی با درنظرگرفتن همزمان ابعاد عملیاتی و مالی و در چارچوب یک نگرش کلگرا و سیستمی است. بر این اساس، زنجیره تأمین با دیدگاه واقع بینانه و در قالب یک رویکرد یکپارچه به صورت ریاضی در سطوح تصمیم گیری راهبردی و فنی مدل سازی شده است؛ همچنین با توجه به اهمیت حقوق صاحبان سهام در مقابل سود حسابداری، هدف مدلسازی، حداکثرکردن ثروت سهامداران (برخلاف سایر مطالعات) قرار گرفته و باعنوان «رویکرد جدید»، تدوین شده و با رویکردهای سنتی (حداکثرکردن سود) مقایسه شده است. تدوین و آزمون مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزار GAMS24 و حل کننده CPLEX صورت پذیرفته است. نتایج مدلسازی و حل عددی مدل، اهمیت نقش بُعد مالی و درنظرگرفتن همزمان ابعاد عملیاتی ـ مالی در مدل ریاضی برای کسب مزیت رقابتی پایدار را نشان می دهد؛ به علاوه توانمندی رویکرد جدید با مناسب نشاندادن معیارهایی مانند ساختار سرمایه، بهای تمام شده، افزایش بیشتر حقوق صاحبان سهام در مقابل سود و غیره تبیین شده است. در راستای تحلیل پایداری مدل و اعتبارسنجی نتایج، تحلیل حساسیت نیز روی پارمترهای مدل انجام شده و تغییرات آن روی تابع هدف و پیکربندی زنجیره تأمین بررسی شده است.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87204_d236cbb2939f53017bd084e725bf3d48.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشمانداز مدیریت صنعتی2251-98747220170823The Impact of Supply Chain Relationships Management on Competitiveness in Iranian Small and Medium-sized Enterprises in Automotive Parts Industryتأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو16918887205FAمسعود براتیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد.Journal Article20190923The aim of this paper was to investigate the impact of supply chain relationships factors on competitiveness in Iranian small and medium-sized enterprises (SMEs) in automotive parts industry. To achieve this aim, the competitiveness indicators and supply chain relations factors have been identified and their relationship has been investigated by structural equation modeling approach. Data collected from 175 small and medium enterprises active in the automobile part industry that have been surveyed through a questionnaire. The results showed that five hypotheses were rejected and the other hypotheses were approved. The significant value of this research can be retained by SMEs managers in automotive parts industry. The results are particularly important for them to improve their understanding on the relationship with other parties in the supply chain. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو ایران است. به این منظور، شاخص های رقابتپذیری و مؤلفههای روابط زنجیره تأمین شناسایی شده و ارتباط میان آنها به روش مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شده است. نمونه آماری این پژوهش 175 شرکت کوچک و متوسط فعال در صنعت قطعه سازی خودرو کشور بود که از طریق پرسشنامه مورد پیمایش قرار گرفته اند. بر اساس یافته ها، تأثیر 5 عامل اعتماد، تعهد، همکاری، یکپارچگی و تبادل اطلاعات بر عامل حس امنیت و ایمنی رد شد و سایر روابط مدل مورد تأیید قرار گرفتند. این پژوهش، شکاف پژوهشی در زمینه ارائه مدلی که نحوه تعاملات مؤلفههای روابط زنجیره تأمین و رقابت پذیری را بررسی و همچنین اندازه سازمان های همکاری کننده را در نظر گیرد، پر می سازد. یافته های این پژوهش، می تواند مبنای خوبی برای شناخت وضع موجود مدیریت روابط در زنجیره تأمین قطعه سازی خودرو بهشمار رود تا شرکتها به کمک آن بتوانند رقابت پذیری خود را بهبود دهند.https://jimp.sbu.ac.ir/article_87205_343dd928a1eef616bd6af529b5f8e3ea.pdf