2024-03-28T14:56:04Z
https://jimp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11639
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1392
3
1
ائتلاف یا استقلال؟ تعیین تصمیم مناسب برای سطوح مختلف زنجیرههای تأمین سه سطحی
حنان
عموزاد مهدیرجی
احمد
جعفرنژاد
علی
محقر
محمد
مدرس یزدی
در مدیریت زنجیره تأمین ممکن است بین اهداف اجزاء و سطوح مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلی، تضاد و تناقضات بسیاری دیده شود که این اختلالات و تناقضات به مرور زمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری میانجامد. یافتن پاسخی مناسب برای اینکه سطوح مختلف بهصورت مستقل اقدام به تصمیمگیری نمایند، یا اینکه با ادغام یا ائتلاف با سطحی دیگر، سودآوری خود را دستخوش تغییر نمایند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی شده است با در نظر گرفتن سه گروه متغیرهای تصمیم موجودی، قیمتگذاری و هزینههای بازاریابی، بین استقلال یا ائتلاف سطوح مختلف، راهحلی که سودآوری را حداکثر نماید مدلسازی و شناسایی شود. برای این منظور از تئوری بازیها و سه نوع بازی استقلال، ائتلاف خردهفروش با تولیدکننده و همچنین ائتلاف تولیدکننده با تأمینکننده استفاده شده است. در پایان حالت ائتلاف نسبت به حالت استقلال برتری یافته و از بین حالتهای ائتلافی نیز ترکیب خردهفروش با تولیدکننده، نسبت به ترکیب تولیدکننده با تأمینکننده به عنوان حالتهایی با سودآوری بالاتر برای زنجیره تأمین شناسایی شدهاند.
زنجیره تأمین
ائتلاف یا استقلال
تئوری بازیهای غیرهمکارانه
تعادل نش
طراحی آزمایشها
تحلیل حساسیت
2013
05
22
9
34
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87320_ff534fb4a4b7c2896e6c18480b507b90.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1392
3
1
بهینه سازی استراتژی دوباره پرسازی تأمین کننده در زنجیره تأمین دوسطحی تحت نامعینی زمان تحویل
جعفر
حیدری
تصمیمات هریک از اعضای زنجیره تأمین، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر سودآوری اعضای دیگر آن میگذارد. ناهماهنگی در تصمیمات دوبارهپرسازی ممکن است به کاهش سطح خدمت و افزایش هزینههای زنجیر تأمین بینجامد. در این مقاله، یک مدل برای بهینهسازی تصمیمات دوبارهپرسازی تأمینکننده در یک زنجیره تأمین دوسطحی، شامل یک تأمینکننده و یک خردهفروش، ارائه شده است. تأثیرات زمان تحویل احتمالی تأمینکننده بر سطح خدمت زنجیره تأمین به وسیله مدلسازی زمان تحویل تجمیعی بررسی شده است و یک مدل هماهنگسازی بر مبنای «مشارکت در تأمین»برای بهینهسازی تصمیمات دوبارهپرسازی تأمینکننده ارائه شده است. بر اساس مدل پیشنهادی، تأمینکننده با تنظیم بهینه نقطه سفارش مجدد خود و ارسال منظم سفارشات، میتواند بخشی از هزینه تأمین مواد خام مورد نیاز را بهعنوان پاداش از جانب خردهفروش دریافت کند. نتایج آزمایشها عبارتاند از: 1. تحت نامعینی زمان تحویل تأمینکننده، هماهنگسازی تصمیمات دوبارهپرسازی تأمینکننده برای زنجیره تأمین سودآور است؛ 2. مدل پیشنهادی بر مبنای مشارکت در تأمین کاملاً قادر به هماهنگسازی تصمیمات دوبارهپرسازی تأمینکننده و تقسیم منصفانه سود بین اعضا است. بیشتر تحقیقات پیشین در این زمینه، بر هماهنگسازی تصمیمات دوبارهپرسازی خردهفروش متمرکز بودهاند، درحالیکه در این مقاله تصمیمات دوبارهپرسازی تأمینکننده مطالعه شده است.
هماهنگی زنجیر تأمین
استراتژی دوباره پرسازی تأمین کننده
زمان تحویل تجمیعی
مشارکت در تأمین
2013
05
22
37
59
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87321_f8811b34f3b3874f5fb29ba6bd03a494.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1392
3
1
تبیین مفهومی"تولید درکلاس جهانی" از دیدگاه مدرنیسم و پست مدرنیسم
حسن
فارسیجانی
محسن
ذبیحیجامخانه
مهدی
افضلیان
در عصر حاضر، مفهوم تولید در کلاس جهانی بهعنوان پدیدهای که سازمانهای پیشرو ملزم به بهکارگیری و استفاده از معیارهای آن هستند مطرح میشود. از سویی دیگر، جهان معاصر پساز گذار از عصر مدرنیته، دستخوش آرمانها و اندیشههای نوینی است که خود را در قالب پست مدرنیسم معرفی مینماید. در این سیر پر فراز و نشیب، بررسی پدیدههایی که تجربة گذر از هر دو جریان فکری را دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا هدف این مقاله بررسی مفهوم تولید در کلاس جهانی از منظر مدرنیسم و پستمدرنیزم میباشد. روش این تحقیق از نوع توصیفی بوده و برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری پژوهش، از روش کتابخانهای و مطالعة منابع علمی و مقالات مرتبط، و برای گردآوری دادههای مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. در این مقاله ابتدا به مرور مفاهیم مدرنیسم، پست مدرنیسم و تولید در کلاس جهانی پرداخته میشود. سپس پدیده تولید در کلاس جهانی از منظر دو دیدگاه مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت شاخصها و اندیشههای مدرنیستی و پست مدرنیستی مفهوم تولید در کلاس جهانی به تفکیک ارائه میگردد.
تولید در کلاس جهانی
مدرنیسم
پست مدرنیسم
2013
05
22
61
77
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87322_7927dc99872fe4d85680846a9a4f8136.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1392
3
1
تحلیل پویای ارتباط صنعت و دانشگاه در خط مشی های آموزشعالی برنامه پنجم توسعه با رویکرد پویایی سیستم
عادل
آذر
داود
غلامرضایی
حسن
داناییفرد
حمید
خداداد حسینی
علیرغم پیشرفتهای شگرف کشور ایران در سالهای اخیر، دستاوردهای علمی بسیاری از حوزهها، چندان جنبه عملی به خود نگرفته است؛ موضوعی که تحت تأثیر نقش دولت، بهعنوان متولی اصلی حوزههای عمومی است. خط مشیهای آموزش عالی یکی از مهمترین جلوههای نقش محوری دولت در این زمینه است: برنامههایی که طراحی و اجرای مناسب آنها نیازمند درک صحیح روابط و حلقههای علت و معلولی اصلی آنها است. مقاله حاضر به دنبال تحلیل ارتباط صنعت و دانشگاه در خطمشیهای آموزش عالی برنامه پنجم، با بهرهگیری از مدلسازی پویایی سیستمها است. روش پژوهش از نوع مدلسازی تبیینی است. به این منظور خطمشیهای آموزش عالی در برنامه پنجم، با بهرهگیری از نظر خبرگان مدلسازی شده و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد توجه به تأخیرهای زمانی، حلقههای علّی تقویت و متوازنکننده در محورهای کیفیت، جمعیت و منابع مالی، تا حد زیادی در انسجام برنامهها مؤثر هستند. بر مبنای شبیهسازی رفتار متغیرهای کلیدی خطمشیهای آموزش عالی، پیشنهادهایی برای بهبود خطمشیها ارائه شده است.
ارتباط صنعت و دانشگاه
خط مشی آموزش عالی
برنامه پنجم توسعه
پویایی سیستم ها
2013
05
22
79
115
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87323_b1945904f890b0c0c676d3f3917992a9.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1392
3
1
الگویی برای شناسایی و ارزیابی موقعیت مکانی نمایندگیها و شعب مؤسسات خدماتی- صنعتی
فرهاد
فرزد
مرتضی
مداح
امیر
زرکار
یکی از عوامل مؤثر بر کارایی و تأثیر فعالیتهای یک بانک، مکان جغرافیایی مناسب آن است، بهطوری که اگر در ابتدای تأسیس یک شعبه، مکانی انتخاب شود که بیشترین ویژگیهای یک مکان بهینه برای تأسیس یک شعبه را داشته باشد، میتوان ادعا کرد که اهداف دیگر بانک بهراحتی به دست خواهند آمد. در این مقاله برای ارزیابی شعب بانک از دیدگاه موقعیت مکانی، از عوامل ذهنی و عینی استفاده میکنیم. جامعه تحقیق بانک صادرات ایران در محدوده حوزه 3 سرپرستی جنوب تهران است. تحقیق، سه سؤال پژوهشی دارد. برای پاسخ به سؤال اول، پس از شناسایی 8 عامل ذهنی و 4 عامل عینی، آنها را برای ارزیابی شعب موجود با لحاظ موقعیت مکانی به کار بردیم، برای پاسخ به سؤال دوم، از مقایسات زوجی تحلیل سلسله مراتبی برای به دست آوردن وزن معیارهای ذهنی هریک از شعب، البته برای ادغام نظرات اعضای نمونه آماری، از میانگین هندسی استفاده کردیم و برای معیارهای عینی از دادههای عملکردی 8 ماهه بهره بردیم و برای پاسخ به سؤال سوم، از مدال براون- جیسون برای اولویتبندی شعب مورد مطالعه از طریق ادغام و ترکیب عوامل ذهنی و عینی سؤال دوم استفاده کردیم. در پایان، به این نتیجه رسیدیم که در هر شبکه بانکی، اعم از خصوصی و دولتی، شعب بانک وجهه کمی و کیفی بانک را تعیین میکنند؛ بنابراین میتوان گفت شعبهای که در مکان مناسب و بهینه خود قرار گرفته است نسبت به شعبهای که در مکان مناسب نیست، سود بیشتری به بانک میرساند.
مکانیابی
مکانیابی صنعتی
مکانیابی شعب بانک
روش براون–جیبسون
2013
05
22
117
134
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87324_c158c5453467a08a5f91bea078dadc1d.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1392
3
1
تحلیل بازار تلفن همراه ایران با رویکرد پویاییهای سیستم
محمدهاشم
موسوی حقیقی
حبیباله
رعنایی کرد شولی
محمد
غفورنیان
بازار تلفن همراه ایران به دلیل فعالیت بیش از یک اپراتور در آن، با بازار تلفن ثابت متفاوت است. تا قبل از سال 1385 که شرکت ایرانسل وارد بازار شد، بازار تلفن همراه ایران یک انحصار کامل داشت، اما پس از ورود اپراتور دوم، انحصار شکسته شد و رقابتی در این بازار شکل گرفت که نتایج آن افزایش تنوع در سبد محصولات، بهبود کیفیت شبکه، تلاش در حفظ مشترکین و جذب سهم بیشتر از بازار بود. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، بازار تلفن همراه ایران در دوره زمانی 1380تا1404شبیهسازی شده است. هدف از این مطالعه ایجاد یک الگوی عملیاتی و تعیین سناریوهای مختلف برای شرکت همراه اول با توجه به بازار رقابتی موجود و پیش رو تا سال 1404 است. در این مطالعه چهار متغیر کلیدی تعداد کاربران، درآمدها، هزینهها و سرمایه در نظر گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد که با ادامه روند کنونی بازار تلفن همراه در ایران، شرکت همراه اول تا سال 1404 به تدریج 10 درصد از سهم بازار خود را از دست خواهد داد، اما تغییر در این روند با اجرای سناریوهای مختلف، مانند ایجاد زیرساختهای جدید و افزایش نواحی تحت پوشش یا تغییر در قیمت خدمات امکانپذیر خواهد بود.
پویاییهای سیستم
بازار تلفن همراه
اپراتور دوم
شرکت ایرانسل
شبیهسازی
2013
05
22
135
158
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87325_29e7d832690dc2c16aca4dfeb3e8c00c.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1392
3
1
طراحی مدل پیش بینی تقاضا در صنعت کاشی و سرامیک
علیرضا
موتمنی
مصطفی
رضائی
مریم
احقاقی
پیشبینی تقاضا جزء مهمترین فعالیتهای هر سازمان برای برنامهریزی فروش و در نهایت برنامه ریزی جامع بوده و در واقع تعیین کننده حجم فعالیتهای سازمان در آینده می باشد. همچنین درک درستی از میزان وکیفیت فعالیتهای مزبور را برای مدیران فراهم می نماید. در این مقاله بر اساس مبانی علوم هوشمصنوعی و دادهکاوی، به ارائه مدلی جهت پیشبینی میزان فروش در صنعت کاشی و سرامیک پرداخته شده است.مدل پیشنهادی، یک مدل ترکیبی شامل کاهش بعد، خوشهبندی و پیشبینی بوده و به منظور اجرای مراحل مختلف آن از الگوریتمهای آنالیز مؤلفههای مستقل، یادگیری منیفلد، خوشهبندی کامینز و رگرسیون بردار پشتیبان، استفاده شده است. در تحقیق حاضر 50 مورد از فروش های ماهیانه مربوط به 3 سال گذشته شرکت کاشی ایرانا مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از طریق پیش بینی فروش با مدل پیشنهادی، بدلیل کاهش خطاهای عمومی و خطاهای نمونه در مقایسه با مدلهای سنتی پیش بینی، از دقت بالاتری برخوردار می باشد.
پیشبینی تقاضا
رگرسیون بردار پشتیبان
یادگیری منیفلد
آنالیز مؤلفههای مستقل
خوشهبندی کامینز
2013
05
22
159
176
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87326_ecc62e26df29bf17d7c5be52e49cd679.pdf