2024-03-28T12:52:25Z
https://jimp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11622
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1396
7
2
مکانیابی با سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل حداکثر پوشش
علی
محقر
سارا
آریائی
در عصر حاضر، بنگاه های اقتصادی، بهویژه بانک ها و مؤسسه های مالی و اعتباری، برای رقابت در دنیای کسب وکار به دنبال حداکثر پوشش مشتریان، کاهش هزینه و افزایش سود و کارایی هستند. برای این منظور با استفاده از روش های علمی به دنبال تعیین و انتخاب بهترین مکان برای شروع فعالیت اقتصادی می باشند. مطالعه حاضر با هدف مکانیابی شعب «بانک مهر اقتصاد» در منطقه یک شهر تهران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل حداکثر پوشش وزن دار انجام گرفته است. ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با کارشناسان معیارها و زیرمعیارهای مؤثر در مکان یابی شعب بانک شناسایی شدند؛ سپس با تهیه دو پرسشنامه و توزیع آنها در میان مدیران بانک، وزن معیارها و زیرمعیارها بر اساس روش بهترین ـ بدترین به دست آمد. از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای تعیین نقاط بالقوه که ورودی مدل حداکثر پوشش وزن دار هستند، استفاده شد؛ درنهایت مکان های مناسب با حل مدل حداکثر پوشش وزن دار در نرمافزار متلب مشخص شدند.
مکانیابی
شعب بانک
روش بهترین ـ بدترین
سیستم اطلاعات جغرافیایی
مدل حداکثر پوشش وزن دار
2017
08
23
9
32
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87199_f91e3135527dab6ea28eaac5867eb1ff.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1396
7
2
مدل توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی کشور
اکبر
عالم تبریز
محمدرضا
حمیدی زاده
بهروز
دری نوکرانی
محسن
محمدی پلارتی
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی از یک سو و ناکارآمدی این حوزه در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهمترین مسائل پیش روی حوزه صنعت خودرو قرار دارد. این در حالی است که امکان بومیسازی و ترازسنجی الگوهای برتر موجود در این خصوص، با چالش ها و مسائل متعددی روبهرو است. از این رو هدف از ارائه این پژوهش طراحی و تبیین الگوی توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی کشور است. این پژوهش با بهره گیری از رویکرد توسعهای-کاربردی، راهبرد داده بنیاد را دنبال کرده و با بهره گیری از الگوی دلفی، مدل پیشنهادی توسط خبرگان اعتبارسنجی شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود یک الگوی چهارمرحله ای مشتمل بر ایده پردازی، ارزیابی فنی و بازار، غربالگری و انتخاب طرح در طراحی محصولات جدید است.
توسعه محصول جدید
ذی نفعان سازمان
الگوی داده بنیاد
صنعت خودروسازی
2017
08
23
33
51
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87200_3823f7bce5f2a8965c1f37e193caba38.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1396
7
2
زمان بندی روزانه اتاق های عمل در شرایط عدم قطعیت با رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی
مرضیه
ایمانی ایمانلو
آرزو
عتیقهچیان
زمان بندی اتاق های عمل نقش مهمی در افزایش بهرهوری آنها و کاهش هزینه های بیمارستان ها دارد. به علت عدم قطعیتهای مختلفی که در فعالیتهای اتاق عمل وجود دارد، این مسئله می تواند بسیار چالشبرانگیز باشد. در این پژوهش مسئله زمانبندی روزانه اعمال جراحی در 3 مرحله آمادهسازی جراحی، جراحی و ریکاوری و با درنظرگرفتن کلیه محدودیت های واقعی بیمارستانهای آموزشی- درمانی بررسی شده است. این مسئله به تعیین توالی، زمان شروع هر یک از اعمال جراحی و تخصیص منابع موردنیاز در هر مرحله با هدف کمینه کردن مجموع زمان بیکاری و اضافهکاری اتاقهای عمل در شرایط عدم قطعیت در مدتزمان عمل های جراحی می پردازد. با توجه به عدم کارایی روش های حل دقیق در حل مسائل برنامهریزی احتمالی بزرگ، در این پژوهش یک رویکرد بهینه سازی مبتنی بر شبیه سازی برای رویارویی با عدم قطعیت ارائه شده است. بدین منظور یک الگوریتم مورچگان دوسطحی با شبیه سازی ترکیب شده است. الگوریتم ارائهشده در حل تعداد متعددی از مسائل واقعی از بیمارستان آموزشی ـ درمانی هاشمی نژاد تهران با مجموعه ای از سناریوهای تصادفی تولیدشده، آزمون شده است. تحلیل نتایج نشان میدهد در شرایط عدم قطعیت، ارزش جواب حاصل از روش ترکیبی پیشنهادی بیش از 75 درصد است. نتایج نمایانگر کارایی الگوریتم پیشنهادی در حل مسائل دنیای واقعی است.
زمان بندی اتاق عمل
بهینه سازی مبتنی بر شبیهسازی
الگوریتم مورچگان
2017
08
23
53
82
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87201_7bd8a7408a648212eb71b263d26e4b78.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1396
7
2
تعیین سیاستهای مدیریت موجودی در تولید فرآیندی با استفاده از شبیهسازی گسسته پیشامد
سیما
مطلبی
مصطفی
زندیه
توجه روزافزون به خواستههای مشتریان در فرآیند تولید محصولات و همچنین ویژگیها و هزینههای اجتنابناپذیر فرآیندهای تولید، پژوهشگران و صنعتگران را بهسوی مدیریت سفارشها و انتخاب درست سیاست مدیریت موجودی هدایت کرده است. پژوهش پیش رو بهدنبال یافتن ساختاری برای تعیین مکان بهینه نقطه نفوذ سفارش مشتری و سیاست بهینه مدیریت موجودی، بهعنوان یکی از مهمترین تصمیمهای استراتژیک در فرآیند تولید است؛ به این منظور، مدلی مبتنی بر شبیهسازی گسسته پیشامد برای محاسبه واقعبینانه معیارهای هزینه و زمانِ در جریان ساخت، تحت سناریوهای مختلف طراحی شد. برای اعتبارسنجی و اجرای مدل، اطلاعات تولید و فروش یک کارخانه تولید مواد شیمیایی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که استفاده ترکیبی از سیاستهای مدیریت موجودی، باعث کاهش هزینهها و زمان تحویل سفارشها میشود.
شبیهسازی گسسته پیشامد
تولید فرآیندی
مدیریت موجودی
نقطه نفوذ سفارش مشتری
2017
08
23
83
108
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87202_a2f39236328ec77ff1eb605fd10e6b25.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1396
7
2
توسعه و حل یک مدل تعیین اندازه انباشته دو سطحی
محمد
ابراهیمی
مقصود
امیری
در این پژوهش، یک مدل تعیین اندازه انباشته دوسطحی با چند روش تولید و تقاضای فازی ارائه می شود. هدف مدل ارائه شده حداقلسازی هزینه است. برای حل مدل از روش های مختلفی نظیر الگوریتم ژنتیک، تبرید شبیه سازیشده و بهینه سازی میرایی ارتعاش استفاده شد. برای تنظیم پارامتر الگوریتمهای فراابتکاری، از روش تاگوچی بهره گرفتیم؛ سپس برای اثبات عملکرد مناسب روشهای حل ارائهشده و انتخاب کاراترین روش برای حل مدل ارائهشده، ابتدا مسائل آزمایشی با ابعاد مختلف تولید شده و سپس توسط نرم افزار لینگو و الگوریتم های پیشنهادی حل شد؛ درنهایت پاسخ ها را مورد تجزیهوتحلیل قرار دادیم. بر اساس تجزیه وتحلیل آماری و نتایج نمودارها، جوابهای الگوریتم بهینهسازی میرایی ارتعاش در مسائل با اندازه بزرگ کیفیت بهتری نسبت به الگوریتم تبرید شبیهسازیشده و الگوریتم ژنتیک داشته است؛ همچنین جواب های الگوریتم تبرید شبیهسازیشده در مسائل با اندازه بزرگ کیفیت بهتری نسبت به الگوریتم ژنتیک داشته است.
ساختار محصول چندسطحی
مسئله تعیین اندازه انباشته
الگوریتم تبرید شبیه سازی-شده
الگوریتم بهینه سازی میرایی ارتعاش
الگوریتم ژنتیک
2017
08
23
109
137
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87203_30dd2968676adeed4f54c97e5939ed8f.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1396
7
2
طراحی زنجیره تأمین با رویکرد یکپارچه سازی مالی و عملیاتی
علی
محمدی
مجتبی
خلیفه
عباس
عباسی
مسلم
علی محمدلو
محمود
اقتصادی فرد
هدف از انجام این پژوهش، طراحی یک شبکه زنجیره تأمین چهارسطحی با درنظرگرفتن همزمان ابعاد عملیاتی و مالی و در چارچوب یک نگرش کلگرا و سیستمی است. بر این اساس، زنجیره تأمین با دیدگاه واقع بینانه و در قالب یک رویکرد یکپارچه به صورت ریاضی در سطوح تصمیم گیری راهبردی و فنی مدل سازی شده است؛ همچنین با توجه به اهمیت حقوق صاحبان سهام در مقابل سود حسابداری، هدف مدلسازی، حداکثرکردن ثروت سهامداران (برخلاف سایر مطالعات) قرار گرفته و باعنوان «رویکرد جدید»، تدوین شده و با رویکردهای سنتی (حداکثرکردن سود) مقایسه شده است. تدوین و آزمون مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزار GAMS24 و حل کننده CPLEX صورت پذیرفته است. نتایج مدلسازی و حل عددی مدل، اهمیت نقش بُعد مالی و درنظرگرفتن همزمان ابعاد عملیاتی ـ مالی در مدل ریاضی برای کسب مزیت رقابتی پایدار را نشان می دهد؛ به علاوه توانمندی رویکرد جدید با مناسب نشاندادن معیارهایی مانند ساختار سرمایه، بهای تمام شده، افزایش بیشتر حقوق صاحبان سهام در مقابل سود و غیره تبیین شده است. در راستای تحلیل پایداری مدل و اعتبارسنجی نتایج، تحلیل حساسیت نیز روی پارمترهای مدل انجام شده و تغییرات آن روی تابع هدف و پیکربندی زنجیره تأمین بررسی شده است.
مدیریت زنجیره تأمین
مدلسازی ریاضی
رویکرد عملیاتی
رویکرد مالی
2017
08
23
139
168
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87204_d236cbb2939f53017bd084e725bf3d48.pdf
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2251-9874
1396
7
2
تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو
مسعود
براتی
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو ایران است. به این منظور، شاخص های رقابتپذیری و مؤلفههای روابط زنجیره تأمین شناسایی شده و ارتباط میان آنها به روش مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شده است. نمونه آماری این پژوهش 175 شرکت کوچک و متوسط فعال در صنعت قطعه سازی خودرو کشور بود که از طریق پرسشنامه مورد پیمایش قرار گرفته اند. بر اساس یافته ها، تأثیر 5 عامل اعتماد، تعهد، همکاری، یکپارچگی و تبادل اطلاعات بر عامل حس امنیت و ایمنی رد شد و سایر روابط مدل مورد تأیید قرار گرفتند. این پژوهش، شکاف پژوهشی در زمینه ارائه مدلی که نحوه تعاملات مؤلفههای روابط زنجیره تأمین و رقابت پذیری را بررسی و همچنین اندازه سازمان های همکاری کننده را در نظر گیرد، پر می سازد. یافته های این پژوهش، می تواند مبنای خوبی برای شناخت وضع موجود مدیریت روابط در زنجیره تأمین قطعه سازی خودرو بهشمار رود تا شرکتها به کمک آن بتوانند رقابت پذیری خود را بهبود دهند.
روابط زنجیره تأمین
رقابت پذیری
شرکت های کوچک و متوسط
مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
مدل سازی معادلات ساختاری
2017
08
23
169
188
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87205_343dd928a1eef616bd6af529b5f8e3ea.pdf