TY - JOUR ID - 87259 TI - بهینه سازی قیمت فروش و هزینه تبلیغات در یک زنجیره تأمین دوسطحی شامل یک تولیدکننده و دو خرده فروش JO - چشم‌انداز مدیریت صنعتی JA - JIMP LA - fa SN - 2251-9874 AU - طالعی زاده, عطاالله AU - محمدی, ریحانه AD - استادیار، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران. AD - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 2 SP - 107 EP - 127 KW - قیمت گذاری KW - زنجیره تأمین KW - نظریه ی بازی ها KW - همکاری در تبلیغات DO - N2 - پژوهش حاضرتصمیم‌­های قیمت­‌گذاری و بازاریابی در یک زنجیره­‌تأمین دوسطحی، شامل یک تولیدکننده و دو خرده‌­فروش رقیب را در نظر گرفته است؛ همچنین تأثیر مشارکت تولیدکننده در هزینه‌های تبلیغات محلی خرده­‌فروشان بررسی شده است. از آنجاکه موضوع رقابت در زنجیره­‌تأمین مطرح است، برای حل مدل از ابزار «نظریه بازی­‌ها» استفاده شده است؛ بدین منظور تولیدکننده به‌­عنوان رهبر استکلبرگ عمل کرده و قیمت عمده‌­فروشی را برای خرده­‌فروشان تعیین می­‌کند. تابع تقاضا وابسته به قیمت و تبلیغات درنظر گرفته شده است. در این پژوهش مقادیر بهینه قیمت و هزینه­‌های تبلیغات به نحوی تعیین می­‌شود که سود کل حداکثر شود؛ در نهایت یک مثال عددی نیز ارائه شده است. بااستفاده از نتایج مثال عددی می­توان به این نتیجه رسید که مشارکت تولیدکننده در هزینه‌­های تبلیغات محلی خرده‌­فروشان سودمند بوده و موجب افزایش سود کل زنجیره‌­تأمین می­‌شود. UR - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87259.html L1 - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87259_3b74d476584dbfd40c2b6c99fa7eb675.pdf ER -