TY - JOUR ID - 87237 TI - گونه‌شناسی استراتژی‌های تولید در ایران و معرفی ابعاد متمایزکننده آن JO - چشم‌انداز مدیریت صنعتی JA - JIMP LA - fa SN - 2251-9874 AU - ملازاده یزدانی, بهاره AU - پویا, علیرضا AU - توکلی, احمد AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد. AD - دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد. AD - استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 1 SP - 75 EP - 96 KW - تاکسنومی KW - استراتژی ‌تولید KW - اهداف تولیدی KW - تحلیل خوشه‌ای DO - N2 - استراتژی تولید برای کلیه سازمان­‌ها و همچنین مدیران اهمیت زیادی دارد و می‌­تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر موفقیت سازمان­‌ها و ارتقای نقش حوزه­‌های کاریِ درون سازمان داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، استراتژی تولید در وضعیت رقابتی سازمان نیز نقشی پررنگ و اساسی خواهد داشت. به‌دلیل تغییرات بسیار زیاد محیطی، استراتژی‌های تولیدی کارخانه‌­ها به‌سرعت در حال تغییر است. بیشتر مطالعات در زمینه تولید و استراتژی‌های تولید بر محتوا و فرایند استراتژی تولید تمرکز کرده‌­اند و در زمینه پیکره­شناسی در این حوزه مطالعات کمی صورت گرفته است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائه تاکسنومی از استراتژی‌های تولید برای پیکره­‌شناسی آن است. برای این منظور نمونه‌ای صدتایی از کارخانه­‌های تولیدی مشهد ارزیابی شدند. پس از بررسی اعتبار ابزار پژوهش از تحلیل خوشه‌­ای کای میانگین برای تحلیل داده­‌ها استفاده شد که حاصل آن شناسایی چهار خوشه متفاوت از استراتژی‌های تولیدی بود که هر یک از آن‌ها بر اهداف تولیدی متفاوتی تأکید دارند. UR - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87237.html L1 - https://jimp.sbu.ac.ir/article_87237_21d99d133558583f8fdb662eb0cd6e89.pdf ER -