دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
4
2013
02
19
پیشبینی موفقیت سازمانها در پیادهسازی سیستمهای استاندارد ایزو برپایة روش تحلیل تشخیصی
9
34
FA
سید یعقوب
حسینی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه خلیج فارس.
hosseini@pgu.ac.ir
فهیمه
شفیعی
دانشجوی کارشناس ارشد، دانشگاه خلیج فارس.
میثم
دسترنج
دانشجوی کارشناس ارشد، دانشگاه خلیج فارس.
<span lang="FA">امروزه بسیاری از سازمانها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و بهموقع به نیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مسئلة کیفیت و پیادهسازی استانداردهای ایزو دارند. اما موفقیت پیادهسازی این سیستمها همواره با تردید همراه بوده است. این پژوهش باتوجه به چنین ضرورتی در بین سازمانهای دولتی و خصوصی شهر بوشهر که این سیستمها را پیادهسازی کردهاند انجام شده است. پس از بررسی ادبیات نظری، متغیرهای شناسایی شده به 4 دستة مدیریتی، پرسنلی (کارکنان)، فرهنگی و برونسازمانی تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل تشخیصی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین متغیرها در تمایز شرکتها در موفقیت اجرای استاندارد ایزو، متغیرهای بهبود مستمر در سازمان، همخوانی برنامة استاندارد ایزو با استراتژی و ساختار سازمانی و وجود ارتباطات صحیح داخلی و خارجی است. بنا به یافتههای این پژوهش، با این سه متغیر،2/80% از سازمانها در سطوح موفقیت در اجرای استاندارد ایزو، درست دستهبندی شدهاند.</span>
سیستمهای مدیریت کیفیت,استاندارد ایزو,مدیریت کیفیت فراگیر
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87327.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87327_cc06c59fcf01660d7ca41f55b68eb0c0.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
4
2013
02
19
سنجش و تحلیل جذابیت صنعت لایروبی در ایران
35
60
FA
محمدرضا
حمیدی زاده
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
hamidizadeh@sbu.ac.ir
حسن
فارسیجانی
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
h-farsi@sbu.ac.ir
پرویز
مقدس
کارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور.
p_moghadas@yahoo.com
<span lang="FA">از الگوهایی که میتوان از آن بهصورت کاربردی برای بررسی محیط رقابتی، تعیین جذابیت و سودآوری صنعت استفاده نمود، مدل معروف و قدرتمند پنج نیروی رقابتی پورتر میباشد. در این مقاله جذابیت صنعت لایروبی در ایران بر مبنای این مدل مورد سنجش و تحلیل قرار میگیرد. مسئله و پرسش اصلی در این تحقیق عبارتاست از اینکه آیا سرمایهگذاری در صنعت لایروبی در ایران، سودآور است؟ تحقیق متضمن سؤالات و فرضیاتی در چارچوب تشخیص نقش متغیرها و محرکهای مربوطه و همچنین شناسایی عامل اصلی تهدید در صنعت و هر نیرو است. نتایج آزمون فرضیات و سؤالات تحقیق، نشانگر این است که از نیروهای رقابتی، تأمینکنندگان عامل اصلی تهدید صنعت و از قدرت نسبتاً زیادی برخوردار بوده و دارای اهمیت و تأثیرگذاری تقریباً بیشتری نسبت به دیگر نیروها بر کاهش جذابیت صنعت لایروبی در ایران میباشند، هرچند رقابت میان شرکتهای موجود نیز درحال افزایش است و تهدید محسوب میگردد. همچنین تهدید ناشی از تازه واردین و محصولات جایگزین کم و خریداران نیز از قدرت پایینی برخوردار میباشند که هرسه نیرو از عوامل فرصتساز صنعت تلقی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گردند. باتوجه به مطلوببودن سه نیرو از پنج نیرو و همچنین نتایج تحلیل آماری، صنعت لایروبی در ایران جذاب و سرمایهگذاری در آن سودآور است.. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشیاست.</span><span lang="AR-SA"> جامعة آماری تحقیق را 170 نفر از افراد خبره تشکیل دادهاند که از این میان تعداد 124 نفر از طریق روش نمونهگیری " تصادفی طبقهبندی شده" بهعنوان نمونه انتخاب شدند. </span><span lang="FA">برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة بستة"محقق ساخته"استفاده شده است.</span>
صنعت لایروبی,جذابیت,پنج نیروی رقابتی پورتر,رقابت,تهدید
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87328.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87328_31f8b513009b58cf00a553f587b55008.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
4
2013
02
19
ارائه روش شناسی تلفیقی با استفاده از مدل کانو و گسترش عملکرد کیفیت به منظور بهبود کیفیت خدمات بانکی رویکرد مجموعه های راف
61
89
FA
سید حیدر
میرفخرالدینی
دانشیار، دانشگاه یزد.
سعید
پیرو
کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
speirow@gmail.com
<span lang="FA">افزایش سهم بازار به عنوان یکی از اهداف سازمان جز در سایه افزایش رضایت مشتریان به وسیله بهبود سطح کیفیت خدمات صورت نخواهد گرفت. لذا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی و ارائه راه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">کارهایی جهت بهبود سطح کیفیت خدمات یکی از شعب بانک صادرات می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. همچنین، جامعه تحقیق شامل مشتریان شعبه می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باشند. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه تحقیق، بر اساس فرمول کوکران و توزیع پرسش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نامه اولیه، با احتساب واریانس 11/0 تعداد 170 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از مدل تحلیل شکاف جهت شناسایی مؤلفه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی که بین انتظارات و ادراکات مشتریان در این مؤلفه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها شکاف وجود دارد؛ مدل کانو، با هدف شناسایی نیاز</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های جذاب به منظور مطالعه و ارائه راهکار</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مناسب جهت بهبود آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها و مدل توسعه عملکرد کیفیت بهمنظور ارائه و اولویت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بندی راه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کار</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مناسب جهت بهبود نیاز</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های شناسایی شده به وسیله مدل کانو استفاده شده است. در این میان، بمنظور مقابله با ابهام و ناسازگاری داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها در خانه کیفیت، نظریه مجموعه راف بهکار گرفته شد. نتایج تحلیل داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها با استفاده از ابزار یادشده حاکی از وجود شکاف در تمامی 29 مؤلفه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA"> کیفیت خدمات می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باشد. نتایج مدل کانو نشان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دهد 9 مؤلفه در دسته نیاز</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های جذاب قرار می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گیرند. همچنین بهمنظور ارتقا سطح کیفیت خدمات شعبه، بااستفاده از نظر خبرگان، تعداد 10 مشخصه فنی شناسایی و اولویتبندی شد.</span>
کیفیت خدمات,نظریه مجموعه راف,مدل کانو,توسعة عملکرد کیفیت
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87329.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87329_753e28ae8c6efc4b8b008c6a52d657f1.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
4
2013
02
19
مدل یکپارچه انتخاب تأمینکننده در زنجیره تأمین: رویکرد قابلیتهای فناوری اطلاعات
91
115
FA
مجید
هوشمندی ماهر
دانشآموختهی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی.
majidhooshmand@gmail.com
مقصود
امیری
استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
amiri@atu.ac.ir
لعیا
الفت
0000-0003-4550-8775
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبائی.
olfat@atu.ac.ir
<span lang="AR-SA" dir="RTL">هزینة مواد خام و اجزای تشکیلدهندة محصول، درحدود 60% از بهای تمامشده (در برخی از صنایع تا 80%) را در برمیگیرد. در چنین شرایطی، منبعیابی مناسب، میتواند نقشی کلیدی در کارایی و اثربخشی سازمان ایفا نموده و تأثیر مستقیمی در کاهش هزینهها، سودآوری و انعطافپذیری یک شرکت داشته باشد. هدف این مقاله ارائة یک مدل ترکیبی فرآیند تحلیل شبکهای و دیمتل<sup><span dir="LTR"><sup>[1]</sup></span></sup>، بهمنظور لحاظ وابستگی میان معیارهای مؤثر بر انتخاب تأمینکننده و رتبهبندی تأمینکنندگان است. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پساز شناسایی معیارها و بهمنظور شناسایی و فرمولبندی وابستگیها از روش دیمتل استفاده شده و برای استخراج اوزان معیارها و رتبهبندی تأمینکنندگان فرآیند تحلیل شبکهای بهکار گرفته شده است. باتوجه به افزایش اهمیت فناوری اطلاعات در </span><span lang="FA" dir="RTL">موفقیت </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">زنجیرة تأمین، معیار قابلیتهای فناوری اطلاعات بهعنوان یک معیار مجزا مد نظر قرار گرفته است. بهمنظور نمایش کارایی مدل ارائهشده، از مثالی عددی (مبتنی بر اطلاعات واقعی یک شرکت خودرویی) استفاده شده است. نتایج حاصل، نشانگر آن است که </span><span lang="FA" dir="RTL">معیارهای هزینه و مالی، تحویل و قابلیتهای فناوری اطلاعات بهعنوان مهمترین معیارها شناسایی شدهاند. در انتهای نتایج و پیشنهادات ارائه شده است.</span>
<br clear="all" />
<span dir="LTR"> </span>
مدیریت زنجیرة تأمین,انتخاب تأمینکننده,فرآیند تحلیل شبکه,دیمتل
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87330.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87330_7f856fcf3de61b9a98667c931163d81b.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
4
2013
02
19
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری RFID در صنایع ایران
117
141
FA
علی اکبر
جوکار
استادیار، دانشگاه پیام نور.
علی
نصیر زنوزی
کارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور.
nasiri1359@gmail.com
<span lang="FA" dir="RTL">تکنولوژی شناسایی از طریق امواج رادیویی (</span>RFID<span lang="FA" dir="RTL"> ) یکی از فناوری</span><span lang="FA" dir="RTL">هایی است که ممکن است در آینده نزدیک ماهیت و طبیعت بسیاری از صنایع را تغییر دهد</span>.<span lang="FA" dir="RTL"> هدف اصلی این تحقیق مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری </span>RFID<span lang="FA" dir="RTL">در صنعت قطعهسازی خودرو در ایران است</span>.<span lang="FA" dir="RTL"> محقق، برای شناسایی عوامل موثر بر پذیرش فناوری </span>RFID<span lang="FA" dir="RTL">از مدل پذیرش فناوری تکنولوژی، سازمان و محیط (</span>TOE<span lang="FA" dir="RTL">) استفاده کرده و 12 متغیر را برای سه بعد مدل در نظر گرفت، برای بعد تکنولوژی (مزیت نسبی، پیچیدگی، سازگاری و هزینه )، بعد سازمان (حمایت مدیریت ارشد، اندازه شرکت، شایستگی فناوری، دانش فنی، آمادگی سازمانی) و در نهایت برای بعد محیط (فشار رقابتی ، اجبار شریک تجاری، نیازم مبرم اطلاعات) در نظر گرفته شد. </span><span lang="FA" dir="RTL">جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای قطعهسازی میباشند که در زنجیره تامین بزرگترین خودروسازهای کشور (شرکت سایپا و ایران خودرو ) در سال 1390</span><span lang="FA" dir="RTL">قرار دارند </span><span lang="FA" dir="RTL">که با استفاده از جدول مورگان تعداد 278</span><span lang="FA" dir="RTL"> شرکت </span><span lang="FA" dir="RTL">بهعنوان نمونه انتخاب شدند</span><span lang="FA" dir="RTL">. برای بررسی متغیرهای در نظر گرفته شده از تحلیل عاملی اکتشافی </span><span lang="FA" dir="RTL">استفاده شد </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">که نتایج بیانگر آن است که به جز متغیر دانش فنی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بقیه متغیرها بر روی پذیرش فناوری </span>RFID<span lang="FA" dir="RTL">تاثیرگذار خواهند بود.</span>
فناوری RFID,پذیرش فناوری,مدل TOE
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87331.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87331_7eef8cddfdf93e01d443b7af25521434.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
4
2013
02
19
پیش بینی تقاضای حامل های انرژی در بخش های مختلف مصرف ایران با استفاده از رگرسیون خطی فازی
143
165
FA
عالیه
کاظمی
استادیار، دانشگاه تهران.
aliyehkazemi@ut.ac.ir
مهناز
حسین زاده
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.
mhosseinzadeh@ut.ac.ir
<span lang="FA" dir="RTL">در این تحقیق، تقاضای فرآوردههای نفتی، گاز و برق در بخشهای مختلف مصرف شامل خانگی-تجاری، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و نیروگاهها، با در نظر گرفتن شاخصهای اقتصادی و اجتماعی و با استفاده از مدلهای رگرسیون و رگرسیون خطی فازی پیشبینی شده است. از دادههای مربوط به سالهای 1372 تا 1389 برای انتخاب مدل مناسب و بررسی اعتبار آن استفاده شده است و تقاضای حاملهای مختلف انرژی برای هر کدام از بخشهای مختلف، طی سالهای 1391 تا 1400 تخمین زده شده است.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> </span>
پیش بینی تقاضای انرژی,حامل های انرژی,رگرسیون خطی فازی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87332.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87332_5a95c0ceb599d1876721f299349e24c7.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2
4
2013
02
19
بررسی تغییرات عملکرد کانال های توزیع شرکت پارس خزر در طی زمان با استفاده از تحلیل پنجره
167
183
FA
محمدرحیم
رمضانیان
دانشیار، دانشگاه گیلان.
m_ramazanian391@yahoo.com
رضا
اسماعیل پور
استادیار، دانشگاه گیلان.
esmaeilpour@guilan.ac.ir
کیخسرو
یاکیده
استادیار، دانشگاه گیلان.
yakideh@guilan.ac.ir
اکرم
اویسی عمران
کارشناس ارشد، دانشگاه گیلان.
akramoveysi@gmail.com
سحر
مجلسی
کارشناس ارشد، واحد بینالملل دانشگاه گیلان.
<span lang="FA">تکنیک تحلیل پنجره بهطور اساسی فرض میکند که هیچ تغییر تکنیکی در بین دورههای تحت بررسی اتفاق نیفتاده است. این فرض اساسی در بسیاری از تحقیقات مورد توجه قرار نگرفته است. در این پژوهش با بهکارگیری آزمون آماری ناپارامتریک ویلکاکسون در بین دو دورة زمانی و آزمون فریدمن در بیش از دو دورة زمانی، انتقال مرز در بین دورههای مورد مطالعه بررسی و تعیین گردیده است. بنابراین طول پنجرهها بهگونهای انتخاب شدند که فرض اساسی تحلیل پنجره در آنها، رعایت شده است. در این پژوهش دادههای 7 کانال توزیع شرکت پارسخزر در سطح کشور و در دورههای زمانی یکساله و در بازه (1384-1390) جمعآوری گردید. پس از اجرای آزمونها آماری در بین دورههای (1386 و 1387)، (1387 و 1388) و (1389 و 1390) انتقال مرز رخ داده است. بنابراین چهار تحلیل با طولهای 3، 1، 2 و 1 انجام گردید که در این چهار تحلیل میانگین کارایی واحدها بهترتیب 832/0، 987/0، 906/0 و 935/0 بدست آمده است.</span>
کارایی طی زمان,تحلیل پنجره,آزمون ویل کاکسون,آزمون فریدمن,انتقال مرز
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87333.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87333_f7f01145681662e504a8b5a426c46c53.pdf