دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
5
2
2015
08
23
تحلیل روابط میان اقدامات پارادایمهای مدیریت زنجیره تأمین و معیارهای عملکردی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
9
31
FA
احمد
جعفرنژاد
استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
jafarnjd@ut.ac.ir
حسین
صفری
0000-0001-9232-1319
دانشیار، دانشگاه تهران.
hsafari@ut.ac.ir
مریم
محسنی
دانشجوی دکتری، پردیس البرز دانشگاه تهران.
maryam.mohseni@ut.ac.ir
<span lang="FA" dir="RTL">امروزه، شرکتها برای دستیابی به عملکرد بهتر و بهبود رقابتپذیری، به دنبال یافتن پارادایمهای مناسب زنجیره تأمین خود هستند؛ زیرا رقابت بین زنجیرههای تأمین جایگزین رقابت بین شرکتها شده است. در میان پارادایمهای مختلف مدیریت زنجیره تأمین، ترکیب پارادایمهای ناب، چابک و تابآور ایدهای جدید برای دستیابی به عملکرد بهتر و رقابتپذیری بهشمار میرود. هدف اصلی این مقاله، شناسایی اقدامات مهم ناب، چابک و تابآوری است که مدیران ارشد باید برای بهبود عملکرد زنجیرههای تأمین بر آنها تمرکز کنند؛ ازاینرو رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بهعنوان روششناسی مناسب برای تعیین روابط میان اقدامات ناب، چابک و تاب آور و عملکرد زنجیره تأمین و نیز طبقهبندی آنها بر اساس قدرت نفوذ و وابستگی در نظر گرفته شده است. با توجه به نتایج این پژوهش، اقدام ارتباط با تأمینکننده در پایینترین سطح با قدرت نفوذ بالا و معیار عملکردی چرخه نقدینگی با قدرت نفوذ ضعیف و وابستگی بالا است؛ به این معنا که بهشدت تحتتأثیر سایر متغیرهای موردمطالعه قرار دارد؛ اما بر آنها تأثیری ندارد.</span>
ناب,چابک,تاب آور,عملکرد زنجیره تأمین,مدلسازی ساختاری تفسیری
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87255.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87255_9d23eafa8d93c081342c4aabb8240c5a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
5
2
2015
08
23
انتخاب استراتژیهای بازاریابی زنجیره تأمین در شرایط انتشار عدمقطعیت
33
62
FA
علیاکبر
حسنی
0000-0002-9530-9136
استادیار، دانشگاه صنعتی شاهرود.
aa.hasani@shahroodut.ac.ir
<span lang="FA" dir="RTL">در این مقاله، یک زنجیره تأمین حلقه بسته با هدف پاسخگویی به تقاضای مشتریان و ارائه خدمات پسازفروش با حداکثر سود ممکن بررسی شده است. </span><span lang="FA" dir="RTL">عدم</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="FA" dir="RTL">قطعیت پارامترهای </span><span lang="FA" dir="RTL">تقاضای مشتریان و ظرفیت تسهیلات</span><span lang="FA" dir="RTL"> از طریق تابع توزیع احتمال پیوسته در</span><span lang="FA" dir="RTL">مدل</span><span lang="FA" dir="RTL">اعمال</span><span lang="FA" dir="RTL">شده و</span><span lang="FA" dir="RTL">مسئله</span><span lang="FA" dir="RTL">به</span><span lang="FA" dir="RTL">روش برنامهریزی</span><span lang="FA" dir="RTL">تصادفی</span><span lang="FA" dir="RTL">و</span><span lang="FA" dir="RTL">در</span><span lang="FA" dir="RTL">غالب یک</span><span lang="FA" dir="RTL">مدل</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">برنامهریزی غیرخطی </span><span lang="FA" dir="RTL">عدد</span><span lang="FA" dir="RTL">صحیح</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مختلط، </span><span lang="FA" dir="RTL">فرمولبندی</span><span lang="FA" dir="RTL">شده</span><span lang="FA" dir="RTL">است؛ </span><span lang="FA" dir="RTL">علاوه بر آن انتشار عدمقطعیت بین سطوح زنجیره تأمین در نظر گرفته شده و تأثیر آن بر سطح پاسخگویی به تقاضای مشتریان نیز ارزیابی شده است. همچنین، امکان انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی برای زنجیره تأمین و ایجاد یک جریان قابلاطمینان در طی دوره برنامهریزی لحاظ شده است. مدل ارائهشده با استفاده از یک الگوریتم ممتیک مبتنی بر الگوریتمهای ژنتیک و جستوجوی همسایگی متغیر انطباقپذیر حل شده است. کارایی الگوریتم حل با مقایسه عملکرد آن با دو الگوریتم فراابتکاری دیگر ارزیابی شده است. مدل و روش حل ارائهشده برای یک مسئله نمونه در صنعت تولید موتور خودرو اجرا شده است؛ درنهایت مجموعهای از توصیههای مدیریتی با توجه به تحلیل نتایج و یافتههای تحقیق پیرامون همبستگی و تأثیرات متقابل استراتژیهای بازاریابی مدنظر ارائه شده است. نتایج، حاکی از تأثیر چشمگیر انتشار عدمقطعیت بر برنامهریزی در سطح زنجیره تأمین و عملکرد و اندرکنش متفاوت هر یک از استراتژیهای بازاریابی مدنظر است.</span>
انتخاب استراتژی بازاریابی,انتشار عدم قطعیت,الگوریتم ممتیک
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87256.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87256_9fb21b1eba2d011fd0f7af5bab34765b.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
5
2
2015
08
23
تبیین نقش تئوری محدودیتها جهت دستیابی به بنگاه های اقتصادی در کلاس جهانی
63
81
FA
حسن
فارسیجانی
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
h-farsi@sbu.ac.ir
هدف از طراحی و اجرای این پژوهش ارائه سازمان خدماتی بهعنوان یک سیستم است و کوشش شده با بهرهگیری از مفهوم مبتنی بر «بهبود مستمر» تئوری محدودیتها و همچنین استفاده از روشهای اکتشافی و شیوههای نوآورانه، الگویی برای چگونگی اجرای این فلسفه در سازمان «همکاران سیستم» بهمنظور رقابتیشدن، ارائه شود؛ بدین منظور از روش فرآیند تمرکز پنجمرحلهای که روشی مبتنی بر سیستم است و برای ساختاردهی تصمیمگیری مدیریتی در چارچوب بهبود مستمر و شناسایی نقاط حیاتی فرآیند بهکار میرود، استفاده شده است. برای اجرای تئوری محدودیتها در شرکت موردمطالعه و بهمنظور تعمیم نتایج و نزدیکترکردن مسئله به واقعیت از روش شبیهسازی با کمک نرمافزار «آرنا» استفاده شد. یافتههای این پژوهش توانایی مدیران صنایع خدماتی در شناسایی عوامل حیاتی مؤثر بر روی رقابتیشدن سازمان آنها با اجرای چرخه تکراری تئوری محدودیتها برای شکستن و یافتن محدودیتهای جدید را افزایش داده و باعث ایجاد تعادل در کل سیستم میشود. این پژوهش میتواند برای انجام پژوهشهای آتی بهمنظور دستیابی به راهکارهای عملی جدیدتر برای حل مسئله و ارائه راهکارهای پیشنهادی، راهگشا باشد؛ همچنین نتایج این پژوهش در کلیه سازمانهای خدماتی و تولیدی قابلاستفاده است.
تئوری محدودیتها,سازمانهای خدماتی,پنج گام متمرکز تئوری محدودیتها,شبیهسازی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87257.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87257_be198dd4daf45fc6b035a1d6167dc72e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
5
2
2015
08
23
مدلسازی عملکرد شبکههای مراکزداده با رویکرد پویاییهای سیستم
83
106
FA
محمدرضا
بهرامی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
غلامرضا
هاشمزاده
0000-0002-7594-5215
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
gh_hashemzadeh@azad.ac.ir
ابوتراب
علیرضایی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
<span lang="AR-SA" dir="RTL">امروزه سازمانها برای انجام مأموریتهای خود نیاز مبرم به استفاده از سامانههای فناوری اطلاعات دارند که این امر ایجاد مراکز دادهها را به یک الزام تبدیل کرده است و</span><span lang="FA" dir="RTL">سازمانها بهوسیله</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> آن میتوانند قوانین، استراتژی و ساختارهای موجود را در بستر فناوری اطلاعات ارائه کنند. عملکرد صحیح مراکز داده سبب پایداری، تسریع دسترسی و تداوم کسبوکار سازمانها خواهد شد؛ اما باوجود ارائه مدلهای مرتبط هنوز ابهاماتی در شناسایی متغیرهای کلیدی و تأثیرگذار وجود دارد. هدف این پژوهش ارائه یک مدل پویای شبکه مراکزداده بااستفاده از نرمافزار </span>Vensim<span lang="FA" dir="RTL">است که در آن بیش از 125 متغیر مؤثر و مرتبط با 15 متغیر حالت از طریق مطالعه مبانی نظری موضوع استخراج و 12 حلقه علّی حلقوی شناسایی و تعریف شده است؛ سپس مدل بهصورت نمودارهای علتومعلولی و مدل جریان انباشت ارائه شده و سیاستهای مختلفی مانند: افزایش ظرفیت آموزش و جذابیت، تحمیل بار اضافی بر شبکه و خرابی سوییچ بررسی میشود. با توجه به نتایج و تحلیل حساسیت انجامشده، مشخص شد که جذابیت سرویسها، مهارت کسبشده و کیفیت به همراه ظرفیت تحمل پهنای باند، ذخیرهسازی و قدرت پردازشی مرکز داده دارای اهمیت بسزایی در تعیین میزان عملکرد مراکز داده است.</span>
بهبود عملکرد,شبکه مراکز داده,پویاییهای سیستم
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87258.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87258_88ed000caf306b92ce6573aaa9849bea.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
5
2
2015
08
23
بهینه سازی قیمت فروش و هزینه تبلیغات در یک زنجیره تأمین دوسطحی شامل یک تولیدکننده و دو خرده فروش
107
127
FA
عطاالله
طالعی زاده
استادیار، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران.
taleizadeh@ut.ac.ir
ریحانه
محمدی
کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
<span lang="FA" dir="RTL">پژوهش حاضرتصمیمهای قیمتگذاری و بازاریابی در یک زنجیرهتأمین دوسطحی، شامل یک تولیدکننده و دو خردهفروش رقیب را در نظر گرفته است؛ همچنین تأثیر مشارکت تولیدکننده در هزینههای تبلیغات محلی خردهفروشان بررسی شده است. از آنجاکه موضوع رقابت در زنجیرهتأمین مطرح است، برای حل مدل از ابزار «نظریه بازیها» استفاده شده است؛ بدین منظور تولیدکننده بهعنوان رهبر استکلبرگ عمل کرده و قیمت عمدهفروشی را برای خردهفروشان تعیین میکند. تابع تقاضا وابسته به قیمت و تبلیغات درنظر گرفته شده است. در این پژوهش مقادیر بهینه قیمت و هزینههای تبلیغات به نحوی تعیین میشود که سود کل حداکثر شود؛ در نهایت یک مثال عددی نیز ارائه شده است. بااستفاده از نتایج مثال عددی میتوان به این نتیجه رسید که مشارکت تولیدکننده در هزینههای تبلیغات محلی خردهفروشان سودمند بوده و موجب افزایش سود کل زنجیرهتأمین میشود.</span>
قیمت گذاری,زنجیره تأمین,نظریه ی بازی ها,همکاری در تبلیغات
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87259.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87259_3b74d476584dbfd40c2b6c99fa7eb675.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
5
2
2015
08
23
بهکارگیری مدل برنامهریزی چندهدفه فازی وزندار به منظور تعیین میزان خرید بهینه از تأمینکنندگان
129
152
FA
حمید
شاهبندرزاده
استادیار، دانشگاه خلیج فارس.
علیرضا
پیکام
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه خلیج فارس.
peykam.alireza67@gmail.com
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">در دهه اخیر، مدیریت خرید در زنجیره تأمین و انتخاب تأمینکننده مناسب، چالشی برای شرکتها در یک زنجیره عرضه بوده است؛ بنابراین در این مطالعه یک مسئله انتخاب تأمینکننده که بهطورکلی یک مسئله تصمیمگیری چندمعیاره است، بهصورت یک مسئله برنامهریزی خطی چندهدفه در نظر گرفته شده است؛ در ادامه مدل برنامهریزی چندهدفه برای تعیین مقادیر سفارش بهینه به تأمینکنندگان با توجه به محدودیتها و اهداف پژوهش، طراحی و برای حل آن از «مدل برنامهریزی چندهدفه فازی وزندار» و از روش «بیشینه</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ـ</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">کمینه» استفاده شده و اوزان اهداف و محدودیتهای فازی که از روش «تحلیل سلسلهمراتبی فازی» بهدست میآیند در تابع هدف مدل بیشینه</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ـ</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">کمینه قرار داده شده و مدل اجرا میشود. با فرض اینکه تصمیمگیرنده از جوابهای بهدستآمده راضی نباشد، از «مدل آریخان» با در نظر گرفتن وزن اهداف و محدودیتهای فازی در این مدل، استفاده میشود تا درنهایت تصمیمگیرنده به سطحهای دستیابی موردنظر خود در اهداف و محدودیتهای فازی برسد و میزان سفارش بهینه به تأمینکنندگان، مشخص شود.</span>
انتخاب تأمینکننده,برنامهریزی چندهدفه فازی وزندار,خرید بهینه,تحلیل سلسله مراتبی فازی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87260.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87260_4b1354f8e69cd5f594a5dd9877df31cf.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
5
2
2015
08
23
ارائه یک مدل هوشمند فازی برای ارزیابی فرآیندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکت ایرانخودرو)
153
175
FA
ناهید
درستکار احمدی
دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان.
محسن
شفیعی نیکآبادی
استادیار، دانشگاه سمنان.
mohsenshnaj@yahoo.com
<span lang="FA" dir="RTL">امروزه موضوع مدیریت داراییهای نامشهود سازمان ازجمله دانش، بهعنوان بخشی از منابع حیاتی موردتوجه زیادی قرار گرفته است. فرآیندهای مدیریت دانش، فرآیندهای نظاممندی هستند که برای دستیابی، سازماندهی و ارتباط با دانش ضمنی و آشکار کارکنان بهکاربردهمیشوند؛ در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه یک مدل خبره- دیمتل فازی برای ارزیابی فرآیند مدیریت دانش در زنجیره تأمین «ایرانخودرو» است؛ بنابراین ابتدا با مروری بر مبانی نظری، مؤلفههای فرآیندهای مدیریت دانش و شاخصهای آنها استخراج شده و بااستفاده از تحلیل عاملی شاخصهای مؤثر حفظ شدند؛ سپس یک سیستم خبره فازی برای ارزیابی فرآیندهای مدیریت دانش ارائه شد. از روش دیمتل فازی نیز برای تعیین اهمیت هر یک از مؤلفهها و شاخصها استفاده شده است. دادههای پژوهش بر اساس آراء خبرگان در صنعت خودرو جمعآوری شد و قواعد استنتاج فازی برای ارزیابی سطح فرآیندهای مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای کسب، خلق، تولید دانش؛ سازماندهی، نگهداری، انبار؛ انتقال، اشتراک، توزیع؛ استفاده، کاربرد و نگهداری و ارزیابی و بازخورد بهعنوان متغیرهای ورودی استفاده شدند. نتایج نشان داد مؤلفههای کسب، خلق، تولید دانش و استفاده، کاربرد و نگهداری بیشترین اهمیت را در میان فرآیندهای مدیریت دانش داشته و بیشترین تأثیر را بر سطح عملکرد فرآیندهای مدیریت دانش میگذارند.</span>
مدیریت دانش,دیمتل فازی,سیستم خبره فازی,زنجیره تأمین
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87261.html
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87261_9b87fac3fbbeee2920a372beeaaab74f.pdf