per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2020-12-21
10
4
9
40
10.52547/jimp.10.4.9
87556
Original Article
طراحی مدل ارزیابی عملکرد سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با تأکید بر رویکرد مالی
Designing a Performance Evaluation Model for the Technical and Vocational Education Organization of Iran with an Emphasis on the Financial Approach
حمیده قنبری
gh.ha20@gmail.com
1
محمد حسن ابراهیمی سرو علیا
2
مقصود امیری
amiri@atu.ac.ir
3
قاسم بولو
4
وجهالله قربانیزاده
5
دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
استادیار، دانشگاه علامه طباطبایی.
استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.
بهطورکلی نظامهای کنترل و سنجش عملکرد، رویهها و امور رسمی است که مدیران برای حفظ یا اصلاح الگوهای فعالیت و یا منابع سازمانی بهکار میگیرند. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی توسعهای ـ کاربردی است؛ زیرا قصد دارد تا به «طراحی مدل ارزیابی عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با تأکید بر رویکرد مالی» بپردازد و از این طریق به طراحان سازمان کمک کند تا شکل بهینه سازمان را اتخاذ کنند. در پژوهش حاضر، بر اساس هدفها و فرضیههای پژوهش، از روشهای پرسشنامه، مصاحبه و مطالعه اسناد و مدارک استفاده شده است؛ ازاینرو برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری به توصیف سؤالهای پرسشنامه پرداخته شده و سپس در سطح استنباطی برای بررسی صحتوسقم فرضیهها و روابط بین متغیرهای پژوهش از تکنیک تحلیل مسیر استفاده شد. در برازش مدل از تحلیل عاملی تأییدی بهرهگیری شد و سپس وضعیت مؤلفهها با استفاده از آزمون تی بررسی و درنهایت مؤلفهها از نظر اهمیت و وضعیت فعلیشان بررسی و مقایسه شدند. نتایج نشان میدهد که شاخصها و مؤلفههای تعیینشده با درصد بالایی موردتأیید است و چنانچه مورد توجه مدیران قرار گیرد در ارتقا و بهبود عملکرد سازمان و بهینهسازی منابع بسیار مؤثر خواهد بود.
Generally, monitoring and performance assessing procedure systems are methods that managers use to maintain or modify work patterns or organizational resources. This is accomplished by determining goals and planning and, consequently, evaluating performance in order to become aware of the success rate in achieving predetermined goals. The present study is an applied-developmental research, because it aims to design a performance evaluation model for the Iranian Technical & Vocational Training Organization (TVTO) with an emphasis on a financial approach, thus helping the designers of the organization to adopt an optimal organization design. In the present study, based on the goals and hypotheses of the research, the methods of questionnaire, interview and study of documents have been used. To analyze the collected data, first, descriptive statistics was utilized to gain a primary understanding of the questionnaires. Next, on the inferential level, to verify the validity of the hypotheses and the relationships between the variables of the research, the path analysis technique was used. To investigate the model’s goodness of fit, confirmatory factor analysis was used. Then, the condition of the components was investigated using the t-test and, finally, the components were examined and compared. The results of the research show that the determined indicators and components are confirmed with high percentage. If they are considered by managers, they will be effective in improving the organization's performance and resource optimization.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87556_bf01af1b5c2157225a61c1e1df3904da.pdf
آموزش مهارتی
ارزیابی عملکرد
تحلیل عاملی
رویکرد مالی
سازمان آموزش فنیوحرفهای
Skills training
Performance Evaluation
Factor analysis
Financial Approach
TVTO
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2020-12-21
10
4
41
63
10.52547/jimp.10.4.41
87608
Original Article
مدل خوشه بندی و پیش بینی ارزش طول عمر مشتری (مورد مطالعه: مشتریان مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران)
Clustering and Prediction Model of Customer Lifetime Value (Case Studies: IRAN National Center for Numbering Goods and Services)
فاطمه نبی زاده
fatemenabizade@hotmail.com
1
سعید روحانی
srouhani@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد، دانشگاه مهرالبرز.
دانشیار، دانشگاه تهران.
یکی از مباحث مهم در زمینه حفظ مشتریان و چگونگی رفتار با آنها، ارزش طول عمر مشتری (CLV) است . هدف از این پژوهش، طراحی مدلی برای خوشه بندی و پیش بینی طول عمر مشتریان و همچنین ارزیابی مشتریان در مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران است. در این پژوهش اطلاعات 74385 عضو این سازمان در بازه زمانی 1390 - 1396 دریافت شد. مشتریان توسط تکنیک داده کاوی CRISP طبقه بندی شده و درنهایت مدلی برای پیش بینی آن ها طراحی شد. ابتدا اعضا توسط مدل RFM و الگوریتم K-Means به 7 طبقه دسته بندی شده و سپس هر طبقه توسط روش محاسبه ارزش طول عمر مشتریان رتبه بندی شد. در ادامه توسط الگوریتم های رگرسیون لجستیک، درخت تصمیم و شبکه های عصبی، الگوهای پنهان بین داده ها و بخش های مختلف مشتریان کشف شدند. نتایج این پژوهش، رفتار مشتریان هر یک از خوشه ها را در خدمات مرکز و همچنین مدل رفتار مشتریان آتی را نشان داده است. این پژوهش با تحلیل خوشه ها به مدیران در ارائه راهبردهای بازاریابی، حفظ اعضای وفادار و جذب یا حذف اعضای غیرفعال، یاری می رساند. در پژوهش حاضر تعداد خوشه مناسب برای مشتریان 7 عدد است؛ همچنین در پیش بینی کلاس مشتریان عملکرد شبکه های عصبی با دقت 56 / 99 درصد نسبت دیگر الگوریتم ها بهتر بوده است.
One of the important topics in this field is Customer Lifetime value(CLV) that means how much profit a customer generates in his lifetime for a company. The main goal of this research is presenting a model for clustering and predicting customer lifetime value and customer evaluation in IRAN National Center for Numbering Goods and Services. In this research, 74,385 records of members at a specified time interval were used (from 2011 to 2017). Members are classified by CRISP methodology, resulting in the presentation of a model for predicting them. At first, members are classified into 7 clusters by RFM and K-Means. Next, each cluster is rated by CLV. Next, hidden patterns are discovered inside the data and various segments of members are then predicted through classification algorithms. Finally, the algorithms are evaluated and the final report is prepared. The results of this study exhibit the member’s behavior in each cluster on the organization’s services and membership or extended subscription and also future customer behavior are unveiled. This research helps the managers to come up with marketing strategies to keep loyal members and attract or remove inactive members by analyzing the clusters.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87608_375a70f27ecdbe496ebceea9684a6d39.pdf
ارزش طول عمر مشتری
داده کاوی
RFM
خوشه بندی
پیش بینی
Customer lifetime value
Data Mining
RFM
Clustering
Predict
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2020-12-21
10
4
65
89
10.52547/jimp.10.4.65
87591
Original Article
تأثیر استراتژیهای ناب و چابک زنجیره تأمین بر پاسخگویی زنجیره تأمین و عملکرد شرکت: نقش میانجی بهتعویقانداختن و مشارکت استراتژیک تأمینکنندگان (مورد مطالعه: صنعت خودروسازی)
Effect of Lean and Agile Supply Chain Strategies on Supply Chain Responsiveness and Firm Performance: The Mediating role of Postponing Order and Strategic Partnership of Suppliers (Case Study: Automotive Industry)
باقر عسگرنژاد نوری
asgarnezhad.research@gmail.com
1
سمیه صائب نیا
s.saebniya@gmail.com
2
الهام فولادی
elhamfouladi70@gmail.com
3
دانشیار، دانشگاه محقق اردبیلی.
کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی نوین، اردبیل.
کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی نوین، اردبیل.
در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر استراتژیهای ناب و چابک زنجیره تأمین بر پاسخگویی زنجیره تأمین و عملکرد شرکت با نقش میانجی بهتعویقانداختن و مشارکت استراتژیک تأمینکنندگان در صنعت خودروسازی ایران بررسی شود. جامعه آماری شامل کلیه شرکتهای خودروسازی اصلی در شهر تهران می باشد. که بر اساس جدول مورگان 384 شرکت به دست آمد برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که به روش نمونهگیری دردسترس میان مدیران ارشد شرکتهای منتخب توزیع و جمعآوری گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل صورت گرفت. نتایج نشان داد که استراتژی زنجیره تأمین ناب بر پاسخگویی زنجیره تأمین تأثیر مثبت ندارد. زنجیره تأمین چابک بر پاسخگویی زنجیره تأمین تأثیر مثبت معنادار دارد. پاسخگویی زنجیره تأمین بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت معنادار میگذارد. استراتژی بهتعویقاندختن در ارتباط بین استراتژی زنجیره تأمین چابک و پاسخگویی زنجیره تأمین از نقش میانجی برخوردار بود. درنهایت تأثیر مثبت معنادار استراتژی زنجیره تأمین ناب بر پاسخگویی زنجیره تأمین با نقش میانجی مشارکت استراتژیک تأیید شد.
The aim of this research is to investigate the effect of lean and agile supply chain strategies on supply chain responsiveness and firm performance with the mediating role of postponing the order and strategic partnership of suppliers in the automotive industry in Iran. The population of this study consists of the main automotive firms in Tehran. Morgan table was used to select firms as sample. The research questionnaire was distributed and collected among and from the senior managers of the selected firms based on the convenience sampling method. A standard questionnaire was used to measure variables. The research model was tested based on structural equation modeling and LISREL software. The results showed that lean supply chain strategy has no positive effect on supply chain responsiveness. Agile supply chain strategy has a significant positive effect on supply chain responsiveness. Supply chain response has a significant positive effect on firm performance. The strategy of postponing a customer order has a mediating role in the relationship between agile supply chain strategy and supply chain responsiveness. Finally, the positive effect of lean supply chain strategy on the supply chain responsiveness was confirmed through the mediating role of strategic partnership.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87591_a5a3f8d558de94e5ba897b52b551f000.pdf
استراتژی زنجیره تأمین ناب
استراتژی زنجیره تأمین چابک
پاسخگویی زنجیره تأمین
عملکرد شرکت
صنعت خودروسازی
Lean Supply Chain Strategy
Agile Supply Chain Strategy
Supply Chain Responsiveness
Firm Performance
Automotive Industry
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2020-12-21
10
4
91
116
10.52547/jimp.10.4.91
87597
Original Article
مدلسازی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آموزش عالی ناب
Modeling and Ranking the Affecting Factors on Lean Higher Education
زینب السادات مصطفوی
mostafavi60@yahoo.com
1
فاطمه نارنجی ثانی
fatemeh.narenji@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.
استادیار، دانشگاه تهران.
با توجه به اهمیت موضوع اجرا و استقرار آموزش عالی ناب در دانشگاه، هدف پژوهش حاضر مدلسازی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آموزش عالی ناب از نظر اعضای هیئتعلمی «دانشگاه تهران» است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی به شیوه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی «پردیس علوم انسانی دانشگاه تهران» را دربرمیگیرد که از میان آنها تعداد 147 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده و روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب رگرسیون، تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه مقادیر t، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر در نرمافزار Lisrel موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. اعتبارسنجی مدل و نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ابزار سنجش عوامل مؤثر بر آموزش عالی ناب دارای برازش مطلوبی است و مدل موردتأیید قرار گرفت. نتایج معادلات ساختاری و تحلیل مسیر حاکی از آن است که روابط معناداری بین متغیرها و سازههای مکنون وجود دارد و تعهد مدیریت و رهبری، چشمانداز و راهبرد دانشگاه با میانجیگری انتخاب افراد مناسب بر رضایت دانشجویان و کارایی آموزش اثرگذار است.
Given the importance of implementing and establishing lean higher education, the aim of the present study is to model and rank the affecting factors on lean higher education in terms of faculty members of the University of Tehran. The present study is applied and the collection of data was descriptive correlational. The population of the study consisted of all members of the faculty of the Humanities Campus of the University of Tehran, of which 147 people were selected by simple random sampling. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used and the validity of the questionnaires was evaluated using content and structural validity. In addition, their reliability was verified using Cronbach's alpha coefficient. The research data were analyzed using regression coefficient tests, confirmatory factor analysis, calculation of t-values, structural equation model and path analysis in Lisrel software. The validation of the model and the results of factor analysis showed that the factor structure of the measuring instruments affecting lean higher education was confirmed and the model has had a favorable fit. In addition, the results of structural equations and path analysis indicated that there has been significant relationships between variables and latent structures. The results show that the commitment of management and leadership, vision and strategy of the university through the selection of appropriate people has been effective on student satisfaction and educational efficiency.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87597_f2b4a5e5f25945f892aa383a2b6f880f.pdf
آموزش عالی ناب
اعضای هیئتعلمی
دانشگاه تهران
دانشگاه ناب
مدلسازی
Lean Higher Education
faculty members
University of Tehran
Lean University
Modeling
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2020-12-21
10
4
117
154
10.52547/jimp.10.4.117
87593
Original Article
شناسایی و ارزیابی شاخصهای کارآفرینی و نوآوری شرکتهای بینالمللی هوشمند با استفاده از DEMATEL-ANP
Identifying and Evaluating the Entrepreneurship and Innovation Indicators of Smart International Companies Using DEMATEL-ANP
مهدی کریمی
mmkarimi1383@gmail.com
1
فرشید نمامیان
farshidnamamian@iauksh.ac.ir
2
فرهاد وفایی
vafa408@yahoo.com
3
علیرضا مرادی
alirezamoradi_econ@iauksh.ac.ir
4
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
استادیار، گروه اقتصاد، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
با توجه به حیاتی بودن کارآفرینی و وابستگی آن به نوآوری، این پژوهش به دنبال ارائه یک روش تلفیقی برای تخمین اولویتبندی شاخصهای کارآفرینی و نوآوری با بهرهگیری از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM) شامل ابعاد فردی، سازمانی و فرهنگی است. سپس در چارچوب روش فراترکیب، تلفیقی از یافتهها در قالب دستهبندی شاخصها معرفی شد. بر مبنای روش فراتحلیل نظر خبرگان حوزه کارآفرینی و نوآوری گردآوری شد؛ همچنین به دو روش فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) و آزمایشگاه ارزیابی و امتحان تصمیمگیری (DEMATEL) فرایند ارزیابی، شناسایی وزنها و اولویتبندی شاخصها صورت پذیرفت. این پژوهش بهوضوح نشان داد که تواناییهای فردی زمینهساز خلق نوآوری و کارآفرینی در سازمان هستند و قابلیتهای سازمان باید فضا و امکانات متناسب را در اختیار فرد قرار دهد تا به این دو مهم فعلیت بخشد. مهمترین معیارها بهترتیب انگیزه شغلی با وزن 3578/0 و آموزش و یادگیری در قالب سطح مهارت فردی با وزن 1240/0 شناخته شدند. مهمترین گزینه که میتواند بهعنوان هدف و الگو قرار گیرد، شرکت اول از سه شرکت تابعه شرکت بینالمللی کیسون است که از منظر اولویت بهترین جایگاه را با وزن بالای 4498/0 به خود اختصاص داده است. شرکتهای بعدی بهترتیب با وزنهای 2579/0 و 2132/0 در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
Today, with the development of societies, entrepreneurship is vital, and so is the sustainability of an innovative entrepreneurial company. The main motive of this paper is to present a compilation methodology for estimating the priority of entrepreneurship and innovation indicators using multi-criteria decision-making (MCDM) methods, so that the three key criteria for individual, organizational and cultural dimensions are simultaneously involved in this decision. Then, a combination of the findings was obtained which is introduced in the form of a categorization of indicators. Next, based on the method of analysis, experts from the field of entrepreneurship and innovation were gathered. The process of evaluation, weight identification and prioritization of indicators was also carried out by two methods of analytical network process (ANP) and a decision-making and assessment exam and laboratory (DEMATEL). This study clearly showed that individual abilities are the basis for creating innovation and entrepreneurship in the organization and the capabilities of the organization should provide the appropriate space and facilities to the individual to actualize these two. The most important criteria were job motivation with a weight of 0.3578, and training and learning in the form of individual skill level with a weight of 0.1240, respectively. The most important alternative that can be used as a target and model is the first of three subsidiaries of Kayson International Company, which has the best position in terms of priority with a weight above 0.4498. The next companies were in the second and third places with weights of 0.2579 and 0.2132, respectively.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87593_1bc06532ad03c674938faffbd521dbdd.pdf
کارآفرینی
نوآوری
تصمیمگیری چندمعیاره
ANP
DEMATEL
Entrepreneurship
Innovation
Multi-criteria Decision Making
ANP
DEMATEL
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2020-12-21
10
4
155
191
10.52547/jimp.10.4.155
87605
Original Article
ارائه یک مدل بهینهسازی استوار برای طراحی استراتژیک و عملیاتی زنجیره تأمین نفت
A Robust Optimization Model for the Strategic and Operational Design of the Oil Supply Chain
ناعمه زرین پور,
zarrinpoor@sutech.ac.ir
1
امیدواری زهرا
omidvarizahra@gmail.com
2
استادیار، دانشگاه صنعتی شیراز.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شیراز.
صنعت نفت در ساختار انرژی و اقتصاد جهانی سهم بسزایی دارد و برنامهریزی سطوح استراتژیک و عملیاتی زنجیره تأمین آن با هدف ارتقای موقعیت رقابتی کشورها در سطح جهانی و توسعه اقتصادی صورت میگیرد. در این پژوهش یک مدل ریاضی برای طراحی زنجیره تأمین نفت خام با در نظر گرفتن مسائل مربوط به مکانیابی تسهیلات، تخصیص تقاضا، برنامهریزی حملونقل و توزیع ارائه میشود. در مدل پیشنهادی، الزامات زیستمحیطی مربوط به انتشار گازهای گلخانهای در نظر گرفته خواهد شد و بهموجب آن میزان انتشار گازهای گلخانهای ناشی از حملونقل نفت نمیتواند از یک مقدار مشخص فراتر رود. نظر به اینکه در دنیای واقعی به ندرت میتوان مقدار دقیق پارامترها را مشخص کرد، عدمقطعیت پارامترهای بودجه، ظرفیت حملونقل، ظرفیت واحدهای بهرهبرداری، میزان صادرات، مقدار استخراج و تولید نفت خام، تقاضای محصولات پالایشگاهی و میزان تولید آنها در مدل پیشنهادی لحاظ میشود. برای برخورد با عدمقطعیت موجود در پارامترهای مدل از رویکرد بهینهسازی استوار استفاده میشود. نتایج عددی کارایی مدل پیشنهادی را تأیید میکنند و نشان میدهند با افزایش سطح عدمقطعیت سودآوری کاهش مییابد؛ اما میتوان با مهار عدمقطعیت پارامترها و مدیریت مناسب تولید و توزیع سودآوری زنجیره تأمین نفت را تضمین کرد.
The oil industry has a great share in the energy structure and the global economy, and the planning of strategic and operational levels of its supply chain is done with the objective of improving the competitive status of countries on the global level and economic development. In this paper, a mathematical model is presented for designing the crude oil supply chain through considering related facility location, demand allocation, transportation planning, and distribution. In the proposed model, environmental requirements for emitted greenhouse gas are considered such that the greenhouse gas emission from the transportation of oil may not be greater than a given limit. Since the exact values of parameters can rarely be determined in the real world, therefore, the uncertainty associated with parameters such as budget, transportation capacity, production units capacity, export volume, the amount of crude oil extraction and production, demand for refinery products and their production rate are considered in the proposed model. To handle the uncertainty of the model parameters, the robust optimization approach is applied. Numerical results verify the efficiency of the proposed model and show that the profitability of oil industry can be guaranteed by handling the uncertainties of parameters and appropriate production and distribution management.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87605_bd8fe1da6994e8f21ee174989052f25d.pdf
زنجیره تامین نفت
عوامل زیستمحیطی
عدم قطعیت
بهینهسازی استوار
Oil supply chain
Environmental factors
Location –Allocation
Uncertainty
Robust Optimization
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2020-12-21
10
4
193
225
10.52547/jimp.10.4.193
87594
Original Article
بهینهسازی استوار انتخاب تأمینکننده و تعیین اندازه انباشته چندمحصولی، تحت تقاضای تصادفی و چندکلاسه
Robust Optimization of Multi-product and Multi-class Lot-sizing and Supplier Selection with Uncertain Demand
قاسم مختاری
g.mokhtari@qom.ac.ir
1
فاطمه بختیاری
b_fatemeh_21@yahoo.com
2
استادیار، دانشگاه قم.
کارشناسی ارشد، دانشگاه قم.
در این پژوهش، مسئله انتخاب تأمینکننده و تخصیص سفارش چندمحصولی و چنددورهای موردتوجه قرار گرفته است. تقاضای کالاها غیرقطعی و دارای کلاسهای مختلف است. به دلیل تشابه برخی کالاها، امکان جایگزینی بخشی از تقاضای آنها با یکدیگر وجود دارد. در صورت کمبود موجودی یک کالا و عدمتأمین آن از طریق موجودی کالاهای جایگزین، بخشی از کمبود بهصورت فروش ازدسترفته و بخشی بهصورت پسافت درمیآید. تأمینکنندگان میتوانند سیاست تخفیف برای تمامی واحدها داشته باشند. برای مواجهه با عدمقطعیت تقاضا، حالتهای ممکن تقاضا بهصورت سناریوهای احتمالی تعریف شدهاند و از رویکرد بهینهسازی استوار ارائهشده توسط مالوی و همکاران (1995)، استفاده شده است. تابع هدف مسئله، حداقلسازی مجموع هزینههای خرید، حملونقل، نگهداری، جایگزینی، فروش ازدسترفته و پسافت است. برای اعمال سیاستهای مدیریت در زمینه انتخاب تأمینکنندگان، حدود بالا و پایین برای تعداد تأمینکنندگان هر گروه کالا بهصورت محدودیت تعریف شده است. پویابودن تقاضا در یک افق چنددورهای، ترکیب فروش ازدسترفته و پسافت و چندکلاسهبودن تقاضا، مسئلهای ایجاد میکند که تاکنون مدلی برای آن ارائه نشده است. زنجیرههای تأمین بسیاری وجود دارد که محصولاتی را به بازار عرضه کردهاند و باید قطعات یدکی مورد نیاز آنها را تأمین کنند. نتایج این پژوهش به تصمیمگیری بهینه درباره سفارشدهی قطعات در این شرکتها کمک میکند.
In this study, a multi-product and multi-period lot-sizing and supplier selection problem has been considered. The demand of products is multi-class and uncertain. Due to the interchangeability of products, it is possible to satisfy some part of their demand with the alternatives. In the case of an inventory shortage, a specific part of the shortage will be lost sales and the remainder will be backorder. Suppliers can have an all-units quantity discount policy. For confronting uncertain demand, possible modes are defined as scenarios and the robust optimization approach proposed by Mulvey et al. is applied. The objective function of the problem, which is to be minimized, is made up of the total cost of purchasing, transportation, inventory, demand substitution, lost sales, and backorder. The upper and lower bounds for the number of suppliers per product family are defined as a constraint for the implementation of management policies for supplier selection. Dynamic and multi-class demand in a multi-period horizon, together with allowed backlog and lost sales, are features that, to the best of our knowledge, are not yet considered by other researchers. There are many supply chains that have sold the products and should supply required spare parts. The results of this research help attain optimal ordering of the parts. The performance of the model is examined with a numerical example.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87594_0f02791b4599c4b9df427b49a49f2aff.pdf
تعیین اندازه انباشته
انتخاب تأمینکننده
تقاضای غیرقطعی
کلاس تقاضا
بهینهسازی استوار
Lot Sizing
Supplier Selection
Stochastic Demand
Demand Class
Robust Optimization