per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2015-05-22
5
1
9
30
87262
Original Article
پیکره شناسی تصمیمات راهبرد تولید و اولویت های رقابتی در سیستمهای تولیدی خطی (مطالعه موردی چندگانه)
Configuration of Manufacturing Strategy Decision Areas and Production Competitive Priorities in Line Production Systems (Multiple Case Study)
علیرضا پویا
alirezapooya@gmail.com
1
امیر محمد فکور
amf@um.ac.ir
2
رضا شاه حسینی
3
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
بیشتر مطالعات راهبرد تولید روی محتوا و فرآیند راهبرد تولید متمرکز هستند وکمتر به بررسی پیکرهشناسی در این حوزه توجه دارند. مطالعه پیکرهبندی راهبرد تولید علاوهبر اینکه توصیف مناسبی از گروههای استراتژیک سازمان در اختیار قرار میدهد، زمینه لازم را برای مطالعات تخصصیتری چون بررسی عملکرد، شکل مناسب تصمیمات تولیدی در هر گروه و نظریهپردازی در آن را فراهم میکند. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ویژگیهای اصلی سیستمهای تولیدی خطی در متغیرهای تصمیمات تولیدی و اولویتهای رقابتی آنها، بهوسیله بررسی نمونههایی موفق از کارخانهها با رویکرد مطالعه موردی چندگانه است. این تحقیق به روش کیفی انجام شده و برای جمعآوری اطلاعات، پروتکلهای ازپیشطراحیشده بهکار رفته است. برای تحلیل اطلاعات، از تطبیق با مبانی نظری و همچنین تحلیل میانموردی و درونموردی استفاده شده است. با توجه به تحلیل اطلاعات و گونهشناسی، دو گونه از سیستمهای تولیدی خطی شناسایی شد که با توجه به ویژگیهای هر گونه، یکی از آنها بازارگرا و دیگری ساختارگرا نامیده شده است. شناسایی گونهها با بررسی دو بعد تصمیمات تولیدی و اولویتهای رقابتی انجام شد.
Studies of production strategy and process manufacturing strategy mainly focuses on content and has less attention to the study of the configuration in this area. This configuration strategies not onlygives a good description of the organization's strategic groups, but also provides a ground for more specialized studies such as performance, the best production decisions in each group and the theory of it. The main purpose of this article is to find basic features of linear production systems in production decesion variables and competetive priorities by study of successful factories with method of case study. This study is qualitative and for gathering information, pre-designed protocol has been used. To analyze the data, adjustment of the theories as well as analysis of the case and in case is used. According to the data analysis and typology, two types of linear production systems were identified, that one is market-oriented and the other is structural-oriented. identification of species was done by study of the two productive decisions and competitive priorities.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87262_1a049d5c8820819bf9f75f6c4e8732c8.pdf
تصمیمات تولیدی
اولویتهای رقابتی
پیکرهشناسی
سیستمهای تولیدی خطی
راهبرد تولید
Production Decisions
Competitive Priorities
Configuration of Systems
Production Lines System
Manufacturing Strategy
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2015-05-22
5
1
31
43
87263
Original Article
شناسایی ریسکهای زنجیره تأمین و انتخاب تأمینکننده با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای (مورد مطالعه: صنعت خودروسازی)
Identification of Risk Factors of Supply Chain and Supplier Selection with Analytical Network Process (Case: Automobile Indastry)
داوود طالبی
d-talebi@sbu.ac.ir
1
فاطمه آیرون
2
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
همانطور که بیشتر شرایط زندگی امروز بهدلیل تغییرات روزافزون جهان در قرن اخیر تغییر کرده است، شرایطی که زنجیرههای تأمین با آن روبهرو هستند و از آن تأثیر میپذیرند نیز دچار تغییر شده است. مدیران با شرایط ناشناختهتر و ریسکهای جدیدی روبهرو میشوند که لازم است خود را برای مدیریت فعال و مؤثر آنها آماده سازند؛ درنتیجه امروزه مدیریت ریسک زنجیره تأمین توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش، در راستای مدیریت ریسک زنجیره تأمین، ریسکهای زنجیره تأمین خودروسازان ایران شناسایی شده است، سپس ریسکهای شناساییشده بهعنوان معیارهای انتخاب تأمینکننده درنظر گرفته شده و تأمینکنندگان شرکت خودروسازی زامیاد بهکمک روش تحلیل شبکهای اولویتبندی شدهاند؛ به عبارت دیگر، درنظر گرفتن ریسکهای زنجیره تأمین بهعنوان معیار برای انتخاب برترین تأمینکنندگان، رویکردی جدید درجهت مدیریت و کنترل ریسکها و کاهش آسیبپذیری زنجیره تأمین نسبتبه آنها بهشمار رفته است.
As the world has changed through breakthroughs in late century, supply chains have become more complex and this complexity has made them face risks. So managers must manage different risks in their increasingly competitive environments and risk management has become a critical component of supply chain management. The purpose of this article is apply an appropriate methodology for evaluating and ranking suppliers in an automotive manufacturing company. To gain the purpose we identified and ranked supply chain risks by using analytical hierarchical process. Then we considered these risks as selection factors in supplier selection process and rank suppliers with the help of analytical network process. In fact considering supply chain risks in supplier selection process has been proposed as a new strategy in managing supply chain risks and reducing vulnerability against risks.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87263_898d060f9e50997e652453a883eaa4f9.pdf
زنجیره تأمین
مدیریت ریسک
فرآیند تحلیل شبکهای
Supply Chain
Risk Management
Analytical Network Process
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2015-05-22
5
1
45
76
87264
Original Article
طراحی و تبیین مدل ارزیابی عملکرد با رویکرد تلفیقی تحلیل پوششی دادهها، تحلیل عاملی و اوزان مشترک (مورد مطالعه: صنعت بیمه)
Presenting a Developed Model by Integrating DEA, Factor Analysis and Common Set of Weights (Case: Insurance Industry)
مریم توکلی گلپایگانی
tavakoli.maryam@gmail.com
1
اکبر عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
2
مقصود امیری
amiri@atu.ac.ir
3
علیرضا موتمنی
ar_motameni@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
در عصر اطلاعات و محیطهای بسیار متغیر و پیچیده داخلی و بینالمللی، سازمانها با چالشهای بسیاری برای بهبود وضعیت و ارتقاء عملکرد مواجه هستند، در چنین شرایطی ارزیابی عملکردبرای سازمانها و صنایع از جمله صنعت بیمه، کاری بس دشوار خواهد بود. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی بهبودیافته برای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی شرکتهای بیمه با بهرهمندی از روشهای نوین کیفی و کمی است. با توجه به خصوصیات رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC)، از این روش در تعیین شاخصها و سنجههای یکپارچه ارزیابی عملکرد بهره برده میشود و برای تعیین جایگاه هر کدام از شرکتهای بیمه در میان رقبا، از رویکرد برنامهریزی ریاضی «تحلیل پوششی دادهها» (DEA) استفاده شده است. امتیاز این مطالعه نسبت به سایر مطالعات انتخاب روش تحلیل عاملی و تحلیل مؤلفههای اصلی(PCA) برای ایجاد استقلال بین شاخصها و کاهش مؤلفههای مورد بررسی و افزایش انعطاف مدل با دخالت اوزان تصمیمگیرندگان به روش آرمانی است. قدرت تفکیکپذیری و رتبهبندی نهایی حاصل از مدل اعتبار نتایج را میان تصمیمگیرندگان افزایش داد، چنانکه پس از تجزیهوتحلیل، رتبه 1 به شرکت بیمه 1 اختصاص یافت و شرکت های بیمه 6 و 12 در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند.
In the information technology era with complex and ever changing In the information technology era with complex and ever changing national and international environment, organizations are faced with so many challenges. In this situation performance evaluation for each industry and its subsystems will be more difficult. The main aim of this study is providing an improved model for performance appraisal and insurance companies ranking with the new and nonparametric methods. For choosing the indicators related to study we used BSC and for ranking each company and determining its position among the others, data envelopment analysis was applied which is a comprehensive method for evaluating efficiency. The advantage of this study rather than previous ones is applying factor analysis and principle component analysis to provide independency between inputs and outputs and reduce and cluster them to the most important indicators as, factors. At the same time interfering the priority of each factor from the experts' points of view with applying goal programming approach makes the model more accurate. By doing so, the most efficient companies were introduced as insurer 1, 6 and 12 regularly.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87264_e16dcb0e99dc9de72e9042f79fabc5f2.pdf
ارزیابی عملکرد
تحلیل پوششی دادهها
کارت امتیازی متوازن (BSC)
تحلیل مؤلفههای اصلی (PCA)
تحلیل عاملی (FA)
Performance Measurement
Data Envelopment Analysis (DEA)
Balanced Scorecard
Principal Component Analysis (PCA)
Factor Analysis (FA)
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2015-05-22
5
1
77
97
87265
Original Article
تخصیص فضای انبارش کانتینرها در یک پایانه کانتینری تحت شرایط عدمقطعیت
Storage Space Allocation for Containers in a Container Terminal under Uncertainty Condition
حبیباله جوانمرد
h-javanmard@iau-arak.ac.ir
1
حدیث دریکوند
2
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک.
دانشجوی کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک.
امروزه، با جهانی شدن تجارت و گسترش ارتباطات، پایانههای گمرکی نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا میکنند. بسیاری از کشورهای بزرگ و صنعتی رشد و شکوفایی خود را مدیون صنعت ترانزیت هستند. از آنجا که معیار جهانی ارزیابی کارایی پایانهها زمان ترخیص کالاها در این پایانهها است و به این زمان در سنجش عملکرد ساختار سازمانی و مدیریتی آنها توجه میشود، مدیران همواره بهدنبال راههایی برای کاهش زمان ترخیص هستند. بر این اساس، در این مقاله، یک مدل برنامهریزی ریاضی غیرخطی فازی و چندهدفه، تحت عدمقطعیت پارامترهای ورودی ارائه شده است که سعی دارد زمان ترخیص را از طریق تخصیص مناسب فضا به کانتینرها کاهش دهد. پس از حل مدل براساس رویکردسهمرحلهای پیشنهادی، مثال عددی با استفاده از روشهای دقیق وآزادسازی لاگرانژ بررسیشد. نتایج نشان میدهند که اگر تصمیمگیرنده بخواهد با ریسک کمتری با عدمقطعیت روبهرو شود، با وجود بدتر شدن تابع هدف، باید مینیمم درجه پذیرش بالایی را انتخاب کند.
By globalization of commerce and extension of communications, container terminals play important roles in countries’ economies. Most of influential and industrial countries owe their prosperity and welfare on transit industry. The time duration of clearance containers is the global criterion of measuring terminal efficiency. In addition, this criterion is considered to assess organizational structures and managerial performances so, managers have been constantly searching for remedies to decline clearance time. In this paper, a multi-objective fuzzy non-linear mathematical model under uncertainty condition of input parameters is presented, which attempts to reduce clearance time through proper allocation space to containers. After solving the model, based on the proposed three-step procedure, a numerical example is examined using exact and Lagrange relaxation methods. Our finding demonstrates that if Decision-makers want to meet uncertainty with lowered risk, they have to choose a high minimum constraint feasibility degree even though the objective function will be worse.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87265_c2e72033f4b042f91d487359e824c6d9.pdf
مسئله تخصیص فضای انبارش
عدمقطعیت
روش آزادسازی لاگرانژ
تحلیل حساسیت
Storage Space Allocation Problem
Uncertainty
Lagrange Relaxation Method
Sensitivity Analysis
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2015-05-22
5
1
99
118
87266
Original Article
طراحی الگوی فرآیندی توسعه محصولات نرمافزاری با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
Designing the Process Model of Software Products Development using Interpretive Structural Modeling Approach
محمدجواد نائیجی
m_naeiji@sbu.ac.ir
1
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
ادبیات موجود درزمینه توسعه محصول جدید بسیار به محصولات فیزیکی توجه کرده است و این در حالی است که محصولات نرمافزاری ویژگیهای منحصربهفردی دارند که باید به آنها در فرآیند توسعه محصول توجه شود. هدف این مقاله شناسایی مراحل توسعه محصولات نرمافزاری و تحلیل تعاملات میان این مراحل، با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری است. با مرور ادبیات و تحلیل عاملی اکتشافی، هشت مرحله توسعه محصولات نرمافزاری، شامل تحلیل فرصتهای بازار، ایدهپردازی، ایجاد مفهوم، توسعه طراحی، مهندسی نمونهای، بازبینی تولید، تولید انبوه و توسعه نسخههای اصلاحی شناسایی شدند. سپس این مراحل براساس قدرت وابستگی و قدرت نفوذ طبقهبندی شده است. مدل پیشنهادی این تحقیق به شناخت روابط و وابستگی مراحل توسعه محصول کمک میکند و نقشه راهی ارائه میدهد که میتواند احتمال موفقیت توسعه محصولات نرمافزاری را افزایش دهد.
The existing literature on product development process is largely derived from studies on physical products. However, software products have some special features that make them interesting to study. The objective of this paper is to identify stages of software product development and to analyze the interactions among these stages using interpretive structural modeling technique. Eight main stages including analyze market opportunities, idea processing, concept generation, design development, prototype engineering, production verification, mass production and corrective versions development have been identified. These stages have been classified, based on their driving power and dependence power. The proposed process model developed will help to understand interdependence of software development stages and will offer a roadmap that may increase the chance for overall success of the new software development.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87266_e2cb19518b1382bc344899d27f871290.pdf
توسعه محصول جدید
توسعه نرمافزار
الگوی فرآیندی
مدلسازی ساختاری تفسیری
New Product Development
Software Development
Process Model
Interpretive Structural Modeling
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2015-05-22
5
1
119
135
87267
Original Article
پیشبینی و کنترل بهینه ستادههای صنایع کشور با رویکرد مدلبندی فضای حالت و تبدیل لاپلاس
Forecasting and Optimal Control of Outputs Country Industries with State Space Modeling and Laplace Transform Approch
احمد رجبی
arajabi53@yahoo.co.uk
1
عبدالرضا نداف
2
دانشآموخته دکتری، دانشگاه شیراز.
استادیار، دانشگاه شیراز.
در این مقاله، از روش مدلبندی فضای حالت و تبدیل لاپلاس برای پیشبینی و کنترل بهینه ستادههای (ارزش افزوده و ارزش محصولات تولیدی) صنایع کشور استفاده شده است. برای این منظور، ابتدا همه گروههای صنعتی درقالب یک سیستم با دادهها و ستادههای مشخص در نظر گرفته شدند و براساس ارتباط بین دادهها و ستادهها طی سالهای 1390- 1374، معادلات فضای حالت با توجه به عملکرد صنایع کشور برآورد شد. سپس با انجام عملیات لاپلاس، رفتار هریک از گروههای صنعتی در تبدیل دادهها به ستادهها شناسایی و بر این اساس، برای پیشبینی و کنترل رفتار ستادههای هریک از گروههای صنعتی اقدام شد. نتایج حاصل از روش پیشنهادی نشان دادند که استفاده از این روش در کنترل و پیشبینی بهینة ستادهها درمقایسه با روشهای موجود، مخصوصاً تابع انتقال، بسیار کاراتر است؛ چون اولاً روش پیشنهادی برای سیستمهای دارای چندین ورودی و خروجی مناسبتر است و نتایج مطمئنتری را ارائه میکند و ثانیاً با توجه به معادلات فضای حالت تبدیل ورودیها به خروجیها، رفتار سیستم قابل شناسایی خواهد بود و با شناخت رفتار سیستم میتوان دادههای مورد نظر را به سیستم وارد کرد و بر این اساس، ستادهها را بهصورت بهینه پیشبینی و کنترل کرد.
In this study the state space model and Laplace conversion for optimal control and forecast output of industrial groups were used. To this purpose, all industrial groups in the form of a system with specific data and the output were considered. Measure impacts of inputs on outputs or phrase calculated transfer function. So based on this method, state space equations in terms of all industrial groups were calculated with the Laplace transform, the behavior of industrial groups in the form of a system with multiple inputs and output was defined. With regard equations state space and Laplace, to predict and control the output of industrial groups in the future period, import input into the model and through this output was calculated. This method results in comparison with other methods showed that using state space control and forecast output is very good and the results, verify the claim determines.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87267_7459eed4625abc6d90d7b9b661cd9122.pdf
فضای حالت
گروههای صنعتی
تبدیل لاپلاس
دادهها و ستادهها
State Space
Industrial Groups (ISIC3)
Laplace Transform
Inputs and Outputs
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2015-05-22
5
1
137
156
87268
Original Article
سنجش هزینه رفاهی- اجتماعی بخش صنعت ایران برمبنای رویکرد هاربرگر و پوزنر
Evaluation of Social Welfare Cost in Iranian Industries (Based on Harberger and Posner Approach)
نورمحمد یعقوبی
yaghoobi@hamoon.usb.ac.ir
1
محمدنبی شهیکی تاش
mohammad_tash@eco.usb.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان.
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان.
مطالعات انجامشده در بخش صنعت ایران مؤید این واقعیت است که در بیش از 50 درصد فعالیتهای بخش صنایع کارخانهای ایران، ساختار انحصار مؤثر حاکم است. هدف محوری این مقاله این است که بررسی شودچه میزان هزینه رفاهی ناشی از چنین ساختاری به جامعه تحمیل شده است.در این تحقیق، براساس شاخصهای هاربرگر و پوزنر، محاسبات مربوط به برآورد هزینة رفاهی انحصار در صنعت ایران در سال 1389 انجام شده است. در این تحقیق، جز اخلال قیمتی برمبنای دو سناریو محاسبه شده است. در سناریوی اول، از رویکرد راجر، باسو و فرنالد (1995) و در سناریوی دوم، جز اخلال قیمتی برمبنای رویکرد هاربرگر و با استفاده از نسبت سود به فروش محاسبه شده است.یافتههای تحقیق برمبنای نگرش هاربرگر و سناریوی اولنشان میدهند که هزینه رفاهی بیش از 7 درصد فروش صنایع انحصاری است. همچنین، اگر علاوهبر مثلث رفاه، مؤلفههای دیگر، مانند رانت اقتصادی و هزینههای صرفشده در راستای کسب قدرت انحصاری را درنظر بگیریم، هزینه رفاهی که صنایع انحصاری بر جامعه تحمیل میکنند درحدود 7/26 درصد فروش آنها است. همچنین، مقادیر هزینه رفاهی ناشی از انحصار برمبنای سناریوی دوم، برای شاخص هاربرگر و پوزنر بهترتیب درحدود 4/5 و 9/23 درصد فروش صنایع انحصاری است.
The results of previous studies in Iran industry sector have revealed the fact that effective monopoly structure is dominant in more than 50% of activitiesinthe sector. The purpose of this study is to evaluate, the amount of social cost of such structure has imposed to society because of dominating effective monopoly structure in Iran industry sector. In this research, the calculations related to estimation the social cost of monopoly have been done in Iran industry in 2011, based on Posner and Harberger's indices. according to Harberger 's approach and first scenery,this index is calculated for monopoly industries, over7% of monopoly industry sale, is the social cost imposed to society.Also this ratio will be more than 26% according to Posner's index; i.e. in addition to welfare triangle, economic rent,and spend cost for monopoly power trade, social cost that monopoly industry imposes to society is about 26.7% of this sale if it is assumed as a sector of social cost.And, if basedon Harberger's approach and second scenery, this index is calculatedfor monopoly industry, more than 5.4% of monopoly industry sale, is the social cost imposed to society. This ratio, also, will be more than 23.9% based on Posner's index.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87268_34a4bac2fc32c526b739c3fd96d63b17.pdf
هزینه رفاهی
هاربرگر
پوزنر
اخلال قیمتی
Social Cost
Harberger
Posner
Price Distoration